Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2246
Hei, jeg tenker å begynne med sveising. Jeg kunne tenkt meg å sveise aluminum og jern/stål. Kunne tenkt meg et sveiseapparat som kan sveise sammen plater, rør og alt mulig ting. Så ser etter et sveiseapparat som kan gjøre alt dette som ikke er alt for dyrt. Helst under 2000. Vet ikke om sviseapparat som oppfyller alt dette finnes, men hadde blitt glad av noen tips. (Hadde også vært greit å ha noe som ikke er alt for vanskelig.)
https://www.clasohlson.com/no/Telwin...hoC5X8QAvD_BwE eller

https://www.jula.no/catalog/verktoy-...=1510953898192


Anbefaler det til 3500kr da får du med basic utstyr, viktigt å huske om du har sikring og uttak som tåler amperen mig-en tar!
Takk for svar. Prisen var dessverre litt for høy, men skal tenke på det.
Alu er vanskelig å sveise. Og å herde. Men det kan loddes. Sjekk ut loddepinner til alu;-)
Alu er forholdsvis greit å sveise. Men som med alt ellers så må en øve litt. Herdingen er forsåvidt også overkommelig.
Men en trenger en pid, varmekilde og en DIY herdeovn. Ovnen kan du lage av det du har tilgjengelig. Kan være alt fra murstein, plater, etc. Når du har varmet opp til rett temp så jobber tiden for deg.
Sveising er enkelt

Ett greit apperat å starte med under 2000
Her kan du bruke rørtråd så du slipper "dyre" gassflasker.
Husk også å bruke noen kroner på verneutstyr

Lykke til
du kommer til å hate sveising om du kjøper slik megabillig drittapparat. jeg lover. (been there, done that)

det er MYE værre å sveise bra som nybegynner på et billig møkkaapparat med ujevn strøm og mating av tråd enn hva det er som nybegynner på et litt dyrere (men ikke dritdyrt) apparat.

man har så utrolig mye mer igjen for å legge til side litt mer penger å kjøpe et bedre apparat. kjøp gjerne brukt.


du sier du skal sveise alu og stål. da er TIG løsningen. da slipper du forskjllige typer gass.

å mate alutråd igjennom et bilig trådmaterapprat til under 2000 kan du "drite i".

jeg anbefaler å kjøpe et AC/DC TIG apparat (gjerne KINA vare til 10 000 ca). samt en 10KG eieflaske med argongass til å starte med.
så trenger du et mylder av ekstrautstyr som hjelm. hansker og forbruksvare.


sveising er dyrt. men det er enda dyrere å kjøpe billig. buy cheap buy twice..


mener ikke at du skal kjøpe et fronius eller kemppi ac/dc tig apparat til 50-60 000, men hold deg unna 3-4000,- apparatene
[quote=DSlhm;3409627]du kommer til å hate sveising om du kjøper slik megabillig drittapparat. jeg lover. (been there, done that)
/QUOTE]

I utgangspunktet HEELT enig, men han ønsket et billig apparat og Biltema er om ikke annet billig

Det oppfyller kravspesifikasjonene til TS både mtp hva det skal brukes til og på pris.
Det feiler selvfølgelig på anmodningen om
Hadde også vært greit å ha noe som ikke er alt for vanskelig
Vis hele sitatet...
, det ER vanskligre å sveise bra med dårlig utstyr.
Men til kr 2000,- kan man ikke forvente å få både i pose og i sekk
Not a real gamer
retovio's Avatar
har nå sveiset en hel prosjekt bil der vi bygde om en vanlig stasjonsvogn om til pick up med et billig biltema apparat med flusstråd (tråd som ikke trenger gass) fungerer helt greit men blir en del banning når du holder på