Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 24215
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Ok, her var det mye rart ute å går så nå tar vi en ting av gangen her.

1. Vekteren trenger ikke være på området han er satt til å passe på for å pågripe noen. Dette sier seg selv da dette er noe alle kan gjøre i form av "Borgerarrest"

2. For at en vekter (eller andre) skal kunne pågripe noen må man ta noen på fersk gjerning eller på friske spor.

3. Pågripelse er uansett et unntak for den vanlige mann og en vekter. Men når det først gjøres så skal følgende følges. Straffeprosessloven §171. 1.ledd sier: "Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes..." Og så er den 4 punkter der minst ett av dem må oppfylles om en pågripelse skal være lovlig (søk på lovdata etter "Straffeprosessloven §171" for å se punktene)

4. Som noen her har sagt så er straffen for naskeri bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler og derfor kan man pågripe noen for naskeri hvis man tok dem på fersk gjerning eller på ferske spor.

5. En vekter har ingen ekstra rett til å ransake deg utover alle andre, men han kan spørre om han kan få se. Selvsagt kan han ta fra deg tyvgods du har i hendene eller klart synlig på kroppen.
Ett unntak er om en har pågrepet noen og må forsikre seg om at den pågrepne ikke har våpen eller andre ting som kan brukes til å skade noen. Dette kan tas fra den pågrepne og overleveres politiet når de ankommer.


Nå har jeg sagt nok.


Apoxi
ga 10 gryn til en siggøyner engang ogda fortalte hun at hun tok sekken full av sølvfolie og tok med seg alt hun kunne få til seg.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av ajniN Vis innlegg
mye vrøl som går rundt her nå! for å oppklare litt: en butikk ansatt skal ikke være 50% sikker eller 55% sikker på at du har tatt noe, han skal være 110% sikker på at du har tatt noe før han skal be deg om å vise det du har i sekken/lommene. men helst så skal han tilkalle securitas før han eventuelt gjør noe som helst! men når du er på "privat eiendom" så gjelder ikke frihetsberøvelses regelen som den gjelder ellers, dvs prøver du å flykte så har personale lov til å hindre deg, men kun innenfor "privat eiendom" utenfor det så har ingen mennesker makt annet enn politiet. Men selvsagt vi lever i Norge og disse regelene blir aldri "håndhevet" på svart hvitt. altså saksøker du en person for frihetsberøvelse vil du aldri komme vinne i retten selv med robert kardashian som advokat.
Vis hele sitatet...
Dette kan bekreftes. Jeg jobber i et av Norges største dagligvarehus, og ved den minste mistanke om stjeling fra kunde skal Securitas ringes. Deretter holder jeg et ekstra øye på personen for å se hvor han er, hva han tar - MEN, jeg kan ikke stoppe personen før han/hun har gått gjennom kassa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det finne spsielle jammere til dette som slår ut alarmer. Finnes for de tre type forskjellige alarmsystemene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
man kan holde noen tilbake selv om man er 50% sikker på at en person har tatt jnoe og fått det over siste betalingspunkt, men for din egen del så er det jo du selv som holder igjen som tar en sjanse og risikerer 1 år+ i fengsel...ved å holde igjen noen bruker man maktstigen, stemmen først og så en hånd på skuldra(kommer det en knyttneve opp=nødverge) deretter går det på å ta tak i personen og holde, men ville ikke gjort mye mer enn det ved så liten filleting(ref. Til at så og si alle naskeri ikke får noee mye ut av det). I tilegg=hvis noen prøver å komme seg unna hvis en ansatt iallefall spør om å få se det man har i veska så styrker vel det med en del % på den skjellige grunnen...
Sitat av ollikill Vis innlegg
man kan holde noen tilbake selv om man er 50% sikker på at en person har tatt jnoe og fått det over siste betalingspunkt, men for din egen del så er det jo du selv som holder igjen som tar en sjanse og risikerer 1 år+ i fengsel...ved å holde igjen noen bruker man maktstigen, stemmen først og så en hånd på skuldra(kommer det en knyttneve opp=nødverge) deretter går det på å ta tak i personen og holde, men ville ikke gjort mye mer enn det ved så liten filleting(ref. Til at så og si alle naskeri ikke får noee mye ut av det). I tilegg=hvis noen prøver å komme seg unna hvis en ansatt iallefall spør om å få se det man har i veska så styrker vel det med en del % på den skjellige grunnen...
Vis hele sitatet...
Nei, å nekte å vise frem innholdet i posen / baggen styrker på ingen måte misstanken. En vekter / butikkansatt ville fått pent nei på enhver slik forespørsel til meg.

Du kan heller ikke holde igjen en person som du "tror" har tatt noe. Dersom du holder igjen en uskyldig person er det DU som kan havne i trøbbel.
Sitat av rspederse Vis innlegg
Jeg er utdannet vekter og jobber som dørvakt og som ansatt i en bygg butikk.
Straffeloven §47 og §48 gjør at man KAN holde igjen en person som man har tatt for nasking/stjeling, så lenge strafferammen er 6 måneder eller mer. Vektere kan anholde mennesker om de har tatt en person på fersk gjerning.
Vis hele sitatet...
Korrekt.
men en arbeider kan ikke det.


http://www.nettavisen.no/nyheter/article3635680.ece

"Det er nettopp dette med samtykke som er nøkkelen. Dersom du som kunde godkjenner at butikkansatte får sjekke veska de, da er det greit.

Men hva hvis du nekter? Da må butikken kontakte politiet. Men du står helt fritt til å forlate butikken, selv om politiet er på vei.

- De har ikke myndighet til å holde på en kunde, og selv om butikken kontakter politiet, kan kunden forlate stedet, sier Imrik.

Unntaket er vektere. De har utvidet myndighet til å holde mistenkte personer tilbake."
en borgerarrest kan utføres av hvilken som helst person når strafferammen er over 6 måneder dvs nasking...dermed kan en ansatt holde den personen og bruke borgerarresten... Det er kun politiet som kan holde igjen mistenkte, vektere har kun i tilegg eiers rett="kaste ut en person fra stedet man har eiers rett på" HVIS vilkårene fra eieren ikke er oppfylt...

OG man kan ta en borgerarrest hvis man med god "tro" vet han har tatt noe som blir over 6 måneder(nasking etc), men det er du selv som får problemer hvis du tar feil, den sjansen er det du selv som får ta som utflrer borgerarresten...
Kobber gitter som sagt i en annen tråd, skal vist funke veldig bra.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som vet hvordan en butikksjef,har lov til å opptrå og evt.hvordan har han lov til å utagere når han tar en butikktyv på fersken ved å naske i butikken.?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av smash123 Vis innlegg
Er det noen som vet hvordan en butikksjef,har lov til å opptrå og evt.hvordan har han lov til å utagere når han tar en butikktyv på fersken ved å naske i butikken.?
Vis hele sitatet...
Han kan ikke gjøre spesielt mye. Han kan gjøre like mye som en vanlig mann i gata, altså ta en sivilarrest, men da skal han virkelig ha 100% vanntette beviser på at du har stjelt noe.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Korrekt.
men en arbeider kan ikke det.


http://www.nettavisen.no/nyheter/article3635680.ece

"Det er nettopp dette med samtykke som er nøkkelen. Dersom du som kunde godkjenner at butikkansatte får sjekke veska de, da er det greit.

Men hva hvis du nekter? Da må butikken kontakte politiet. Men du står helt fritt til å forlate butikken, selv om politiet er på vei.

- De har ikke myndighet til å holde på en kunde, og selv om butikken kontakter politiet, kan kunden forlate stedet, sier Imrik.

Unntaket er vektere. De har utvidet myndighet til å holde mistenkte personer tilbake."
Vis hele sitatet...
Det der er feil. Butikkansatte har på lik linje med vektere lov til å anholde/holde igjen, så lenge situasjonen oppfyller kravene til sivilarrest.
Mao. Så kan kunden "bare forlate" butikken sålenge ansatte ikke tør å utføre arrest for dem ikke er helt sikre på om vedkommende faktisk har tatt noe (evt egensikkerhet).
I mitt tilfelle så fikk jeg spørsmålet ved kassa,kan du ta opp det du har tatt.
Jeg sa hvis veska mi skal sjekkes så får politiet ringes ok sa han.
Jeg gikk ut fra butikken å syklet hjem,så går det 20.minutter butikksjef dukker opp ute i gården min.
Han stopper bilen går ut av bilen,ser etter meg iført butikkanntrekket og en butikkmedarbeider som jobber for han.
Dem ser etter meg 2-3 ganger.
Den siste gangen så kommer han tilbake med traktor,jeg titter ut av vinduet og han setter på lysene på taket ,kjører frem og tilbake stopper forann huset og heise gafflene opp og ned,han er fortsatt iført butikkanntrekk.
Mannen er gal han mener da han dukker opp på døra mi neste dag at han gjorde det for å se etter meg???
Jeg blir frivillig med til butikken for di har sett et opptak på camera,der jeg nasker.
Jeg bare bestemmer meg for at jeg skal ut fra den butikken før kl.23 fordi jeg ikke viste hva den mannen er istand til.
Jeg skriver opp noen ting jeg husker jeg har tatt,men signerer ikke på denne lappen.
Så sier han at jeg har tatt for mere enn 10.000,jeg signerer på en frivillig avtale,om å betale kr.10.000 innen 6.september,det står at hvis kr.-10.000 ikke betales innen 6.sep så annmeldes saken i sin helhet.
Sist endret av smash123; 1. september 2013 kl. 22:18.
Sitat av smash123 Vis innlegg
I mitt tilfelle så fikk jeg spørsmålet ved kassa,kan du ta opp det du har tatt.
Jeg sa hvis veska mi skal sjekkes så får politiet ringes ok sa han.
Jeg gikk ut fra butikken å syklet hjem,så går det 20.minutter butikksjef dukker opp ute i gården min.
Han stopper bilen går ut av bilen,ser etter meg iført butikkanntrekket og en butikkmedarbeider som jobber for han.
Dem ser etter meg 2-3 ganger.
Den siste gangen så kommer han tilbake med traktor,jeg titter ut av vinduet og han setter på lysene på taket ,kjører frem og tilbake stopper forann huset og heise gafflene opp og ned,han er fortsatt iført butikkanntrekk.
Mannen er gal han mener da han dukker opp på døra mi neste dag at han gjorde det for å se etter meg???
Jeg blir frivillig med til butikken for di har sett et opptak på camera,der jeg nasker.
Jeg bare bestemmer meg for at jeg skal ut fra den butikken før kl.23 fordi jeg ikke viste hva den mannen er istand til.
Jeg skriver opp noen ting jeg husker jeg har tatt,men signerer ikke på denne lappen.
Så sier han at jeg har tatt for mere enn 10.000,jeg signerer på en frivillig avtale,om å betale kr.10.000 innen 6.september,det står at hvis kr.-10.000 ikke betales innen 6.sep så annmeldes saken i sin helhet.
Vis hele sitatet...
Dette hadde jeg aldri gått med på. Nekt nekt nekt og ta det med politiet istede.
smash, hva slags butikk var dette?
Bunnpris Brunsvika

Men hva vil Politiet si da,jeg har idiotisk nok,gått med på en frivillig avtale på kr.-10.000,men jeg tror neppe at jeg har tatt så mye derifra.
Sitat av smash123 Vis innlegg
Bunnpris Brunsvika

Men hva vil Politiet si da,jeg har idiotisk nok,gått med på en frivillig avtale på kr.-10.000,men jeg tror neppe at jeg har tatt så mye derifra.
Vis hele sitatet...
Du sier at du følte deg truet til å skrive hva enn du har skrevet, mannen har vært hjemme hos deg flere ganger, dette følte du var truende. Si du ikke har tatt noen ting og at får bare anmelde deg. Er du tøff nok så anmelder du han tilbake for trakassering.
wow! Vanskelig å stjele/naske for 10k på en matvarebutikk...
Dette er jo utpressing og det ser ikke politiet blidt på.

Two wrongs don't make a right!

At du stjeler skal meldes til politiet. Om det blir henlagt får så være, men å ta loven i egne hender er ingen løsning.

Gå til polisen!
Ikke sant,så spørsmålet her er egentlig,har en butikksjef lov å følge etter meg hjem 3-4 ganger på den måten han gjorde,jeg blir på mange måter presset å skrive ned på ei liste at jeg har tatt ditt og datt.
Men enig skal mye til for at jeg har tatt matvarer for 10.K,egentlig så startet dette med at jeg fikk sparken ifjor fordi jeg ikke klarte ansvaret mitt på 3.uker ,pluss at jeg var i en veldig deppresiv fase med meg selv,jeg sendte sms og ringte,så sa jeg ifra at jeg ikke kom og at jeg ble forsinket.Siste dag ble jeg satt i kassa kl.07.45 å satt der til kl.11.45.
Jeg som kjøleannsvarlig hadde annsvaret for at melk osv skulle inn på kjøla kl.07.00,da jeg er ferdig med dette kl.12.45 så skal bestillingsliste leveres pr.fax senest kl.13.men der var jeg også 15.minutter forsinket.ble innkalt til kontoret å fikk beskjed at jeg var oppsagt.Etteren tid så ville jeg ha det skyldige beløpet og feriepenger ,men fikk kun opptjente feriepenger som det var trukket skatt av.Så etter en stund bestemte jeg meg at jeg skulle ta tilbake skyldig beløp i form av matvarer,en form for Robin Hood taktikk.Jeg viste at jeg ville bli tatt en dag.Men 10.000 er til å flire av.

I know,men da jeg ble med på kontoret så viste han meg et par klipp av at jeg stjal?

Om jeg motannmelder dette,så vil det ikke være noen forsjell om jeg gjør det nå eller etter den 6.sep

Men hvorfor skrives da en idiotisk sum på.kr10.000,hvis jeg må inn å sone pga dette,så stopper mine aap penger å leiligheten må sies opp,jeg har en kjæreste og det vil være tragisk hvis dette skjer:-(
Finnes ingen annen jobb? Jeg tviler på at du får fengselsstraff for nasking.

Jeg syns også at butikksjefen gikk litt hardt frem med deg, du burde få tid til å kjenne rutiner og jobbe med ting, før du får mer ansvar. Evner skal utvikles, ikke tvinges fram.

Ta straffen din denne gangen som en mann, og bli flinkere til å løse konflikter med andre. Finn ut av hva du vil bli til her i livet, og begynn på en bedre vei. Du har det i deg! Du må bare finne frem til det.

Men for at du skal kunne gå fremover, må du ha en rein samvittighet. Derfor tar du straffen din nå, og gjør deg ferdig med det. Ellers vil det ligge og lage problemer og forviklinger i underbevisstheten din. Ikke nekt for at du har gjort feil i livet. Ta heller straffen og unnskyld deg. Ingen av oss på denne jordkloden er perfekte.

Men vi kan gjøre vårt for å gjøre verden til et bedre sted.
Sist endret av Taurean; 1. september 2013 kl. 23:09.
Straffen avhenger veldig mye om det blir sett på som nasking eller stjeling. Grensen er på 3000, men kan variere bitte litt. Det er jo butikken som må bevise hvor mye du har stjålet for. Har selv blitt tatt i å naske og har ikke fått bota enda. 4 måneder siden. MEn bota er på minst 1500 kr når du nasker og det er vanligvis litt mer. Du kan jo prøve å "prute", ved å si at du kan gi han 5000 ellers så får han anmelde deg. Viss det blir anmeldt får du det på rullebladet men det går bort etter noen år (hvertffall med nasking), og du får en bot som kan være høy i tilegg til at du må betale for varene som de har bevis for at du har stjålet. Så på en måte så er det best å ordne opp uten politi, men denne mannen gjør det visst ganske vanskelig for deg.
Jeg har ikke et behov for å naske,dette begynte med å ta tilbake for noe som jeg ikke fikk altså penger som jeg har jobbet for.
At jeg nasker i en butikk er jo ulovlig fult innenforstått med det,har penger så jeg klarer meg så lider ingen nød.
Selvfølgelig så er det en trenings sak å løse konflikter med andre mennesker,det kommer en lengst med.
Ta straffen min selvfølgelig skal jeg det,men det er en stor forsjell på at en butikksjef skriver en sum på kr,-10.000 og at politiet avgjør dette i forhold til hva som er paragrafer og regler.
Kommer politiet til å forholde seg til en sum som han har skrevet at jeg skal betale tilbake,eller kommer dem til å se på video opptak?

Sitat av smash123 Vis innlegg
Ikke sant,så spørsmålet her er egentlig,har en butikksjef lov å følge etter meg hjem 3-4 ganger på den måten han gjorde,jeg blir på mange måter presset å skrive ned på ei liste at jeg har tatt ditt og datt.
Men enig skal mye til for at jeg har tatt matvarer for 10.K,egentlig så startet dette med at jeg fikk sparken ifjor fordi jeg ikke klarte ansvaret mitt på 3.uker ,pluss at jeg var i en veldig deppresiv fase med meg selv,jeg sendte sms og ringte,så sa jeg ifra at jeg ikke kom og at jeg ble forsinket.Siste dag ble jeg satt i kassa kl.07.45 å satt der til kl.11.45.
Jeg som kjøleannsvarlig hadde annsvaret for at melk osv skulle inn på kjøla kl.07.00,da jeg er ferdig med dette kl.12.45 så skal bestillingsliste leveres pr.fax senest kl.13.men der var jeg også 15.minutter forsinket.ble innkalt til kontoret å fikk beskjed at jeg var oppsagt.Etteren tid så ville jeg ha det skyldige beløpet og feriepenger ,men fikk kun opptjente feriepenger som det var trukket skatt av.Så etter en stund bestemte jeg meg at jeg skulle ta tilbake skyldig beløp i form av matvarer,en form for Robin Hood taktikk.Jeg viste at jeg ville bli tatt en dag.Men 10.000 er til å flire av.

I know,men da jeg ble med på kontoret så viste han meg et par klipp av at jeg stjal?

Om jeg motannmelder dette,så vil det ikke være noen forsjell om jeg gjør det nå eller etter den 6.sep

Men hva vil Politiet si da,jeg har idiotisk nok,gått med på en frivillig avtale på kr.-10.000,men jeg tror neppe at jeg har tatt så mye derifra.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har en liten ting som jeg får av de fleste alarmer med :-)
Sist endret av Wonderland; 2. oktober 2013 kl. 17:15.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har også tenkt til og stjele noe. Har tenkt til og stjele en gamingmus for og være spesifik. Jeg er 14 år og vet om en butikk der de selger denne datamusen. Det er ingen kameraer i butikken. Jeg prøvde og stjele den for 1 måned siden ca, men feiget ut på grunn av alarmen. Jeg hadde tatt musa ut av pakken som om jeg skulle prøve den, kastet den i lomma og ble ikke fersket. Men som sagt jeg feiget ut på grunn av jeg var redd for at alarmen skulle gå. Vet noen om alarmer går på selve esken eller produktet inne i esken. Og evt måter og stjele på mvh en desperat dum unge.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Kolioo Vis innlegg
Jeg har også tenkt til og stjele noe. Har tenkt til og stjele en gamingmus for og være spesifik. Jeg er 14 år og vet om en butikk der de selger denne datamusen. Det er ingen kameraer i butikken. Jeg prøvde og stjele den for 1 måned siden ca, men feiget ut på grunn av alarmen. Jeg hadde tatt musa ut av pakken som om jeg skulle prøve den, kastet den i lomma og ble ikke fersket. Men som sagt jeg feiget ut på grunn av jeg var redd for at alarmen skulle gå. Vet noen om alarmer går på selve esken eller produktet inne i esken. Og evt måter og stjele på mvh en desperat dum unge.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du troller eller ei, men gi faen i stjeling. Kommer ingenting godt ut av det. Spar penger, ønsk deg til jul eller bursdag, ta småjobber.
Bare for å ha det sagt Koolio, det er kameraer i butikker også. Ofte plassert så du ikke ser dem så lett.
Nasking er generelt et så lite problem at det er ingen som gidder å bruke tid på å etterforske det. Kameraene vil kun bli sjekket om man har tatt noen på fersk gjerning eller har en veldig spesifikk mistanke. Hvis du er usikker på om et produkt har alarm på seg så kan du alltids bare ta det bort til døra for å sjekke, det er ikke rocket science. Men alle som har jobbet i butikk en periode vet hva de skal se etter. Når du tror du står bortgjemt så er sannsynligheten ganske stor for at du ikke gjør det.

Jeg har selv tatt flere ungdommer som har tatt produkter ut av pakningen. Det var ikke akkurat vanskelig å skjønne hva som hadde skjedd og i hvilket tidsrom det skjedde. Og de kommer alltid tilbake, og da har man dem selvsagt på video, så det har ikke så mye å si at de ikke tok noe da.

Mer eller mindre alle produkter som er alarmert har en liten brikke lagt inn i pakningen eller klistret på. På dyrere produkter er det gjerne to alarmer, en decoy og en ekte. Decoy kommer fra fabrikken og du kan fort se forskjell på den og det butikken bruker ved å bare sammenlikne.

Den absolutt enkleste måten å slå ut en alarm på er å pakke varen inn i aluminiumsfolie eller kle en pose med hønsenetting på innsiden. Men da skal du vite hva du gjør, bare det å gå med feil type pose på et kjøpesenter vil fatte enhver oppmerksom butikkansatt og vekter. Eller at posen "oppfører seg" veldig spesielt når du går fordi den er avstivet.

Too long, didn't read: Det er ingen som bruker tid på etterforskning. Nesten alle butikkansatte vet hva de skal lete etter. Det er enklere å komme seg unna om du er der mens det skjer mindre, da varemottak tar mye oppmerksomhet og man gjerne er færre på jobb. Det er ikke bare butikkansatte og vektere som kan ta deg, jeg har selv tatt unger som stjeler i en butikk jeg ikke jobbet i, det er latterlig enkelt når du vet hva du skal se etter. Omreisende tyver er det verste som finnes.
Sitat av lordstian Vis innlegg
hvis du går inn i en butikk med sekken på ryggen, og kommer ut igjen fra butikken med sekken på ryggen så blir du vanligvis, eller du skal hvertfall bli spurt, om du kan vise de innholdet i sekken.
Vis hele sitatet...
Hvis du har den i hånda på vei ut da?

Nei seriøst, høres ut som du kommer fra et sted det e lett å bli mistenkeliggjot fort i butikken, høres litt trakaserende ut spør du meg
Har ofte sekk med meg når jeg er ute, hele tiden når jeg var yngre.. Aldri blitt bedt om å vise innhold i sekken uansett hvem butikk jeg har vært på. Å har bodd på store og små steder fra sør til nord de sisten 15 åra..
Sist endret av KjellFresh; 17. november 2015 kl. 12:03.
Sitat av Deezire Vis innlegg

Mer eller mindre alle produkter som er alarmert har en liten brikke lagt inn i pakningen eller klistret på. På dyrere produkter er det gjerne to alarmer, en decoy og en ekte. Decoy kommer fra fabrikken og du kan fort se forskjell på den og det butikken bruker ved å bare sammenlikne.
Vis hele sitatet...
Ser på meg selv som en litt erfaren nasker, men jeg har aldri opplevd å finne alarm INNI esken med varen. Hvertfall ikke orginalesken til ett produkt. Viss produktet er veldig lite så kan det være innestengt i en gjennomsiktig boks sammen med alarm inni, men alarm gjemt i orginalesken har jeg aldri opplevd. Grunnen for at jeg kommenterer dette er at det er så mange som skriver det på forum som dette. Det henger kanskje igjen at de som skriver sånt jobber i butikker og lyver om dette for å skremme andre, eller? Ikke mistforstå meg frekt.

Jeg vil si at dyre produkter har spider wrap alarm på seg, eller en "skjult" alarm alså sticker alarm. Eller ingenting
Jeg har ikke akkurat stor grunn for å lyve, men jeg skjønner hva du mener. Det er nok mer vanlig med elektronikk at det ligger en decoy alarm inni. Butikker som har spider wrap eller bokser har mer eller mindre ingen svinn, av åpenbare grunner.

De som vil stjele klarer det helt fint uten å bli tatt, men det er en stor korrelasjon mellom dumskap og de som nasker. Det er ikke veldig komplisert, alarmene og kameraene er mer satt opp for å skremme ellers lovlydige borgere til å tenke seg om to ganger. Akkurat som signaturen du gir postmannen når han leverer en pakke til deg.
Sitat av Kolioo Vis innlegg
Jeg har også tenkt til og stjele noe. Har tenkt til og stjele en gamingmus for og være spesifik. Jeg er 14 år og vet om en butikk der de selger denne datamusen. Det er ingen kameraer i butikken. Jeg prøvde og stjele den for 1 måned siden ca, men feiget ut på grunn av alarmen. Jeg hadde tatt musa ut av pakken som om jeg skulle prøve den, kastet den i lomma og ble ikke fersket. Men som sagt jeg feiget ut på grunn av jeg var redd for at alarmen skulle gå. Vet noen om alarmer går på selve esken eller produktet inne i esken. Og evt måter og stjele på mvh en desperat dum unge.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig en "morsom" tilfeldighet, men i butikken hvor jeg jobber deltid ble det stjålet en gaming-mus i dag.
Et skjult kamera fanget det opp, så vi har det på tape
Sitat av Silkesorten Vis innlegg
Det er som regel ikke alarmer på vanlige matvarer, stjæl i vei.
Vis hele sitatet...
DVD/annet elektroniske duppedingers på matvarebutikker har gjerne alarm. Mitt tips som tyv, ikke risiker dårlig politiattest for noen hundre kroner.. Tyveriet skal lønne seg type, 100.000 - millioner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Siden en sterk nok magnet kan få av alarmene på klær ogsånn i butikker, vil ikke da magneten pipe når du går inn med den gjennom de sikkerhetsgreiene ved dørene?
Er man 100% trygg på at det ikke begynner å pipe hvis man går inn med en magnet.
Har en magnet liggende her hjemme med 5000 GS. Vil det pipe i butikkene?
Du kan jo prøve og legge metall rundt magnetene.
"Tar jeg ikke helt feil kan alle holde naskejævelen igjen ved borgerarrest ettersom strafferammen på nasking er 6mnd og tyveri enda høyere".

Støtter utsagnet. Kilde: Samtale med to bekjente. Han ene er vekter og han andre er politi.
Sitat av missperegrine Vis innlegg
Siden en sterk nok magnet kan få av alarmene på klær ogsånn i butikker, vil ikke da magneten pipe når du går inn med den gjennom de sikkerhetsgreiene ved dørene?
Er man 100% trygg på at det ikke begynner å pipe hvis man går inn med en magnet.
Har en magnet liggende her hjemme med 5000 GS. Vil det pipe i butikkene?
Vis hele sitatet...
Hadde en slik magnet detacher en liten tid tilbake, den peip aldri i hvertfall.
Nei, alarmene er laget av passive RF-sender, når du går igjennom en detektor så går du for alle praktiske formål bare gjennom et svakt elektromagnetisk felt. Det vil gjøre at denne passive senderen starter å sende, som igjen blir plukket opp av en mottaker. De sender gjerne på forskjellige frekvenser, som er litt av grunnen til at en alarm kan slå ut i en butikk, men ikke på en annen.

Det varierer, men det er ikke sånn at alt du trenger er en sterk magnet, det er gjerne flere låser som må trekkes ut i riktig vinkel. Det er derfor de ansatte putter den nedi en liten boks. Inni der ligger magnetene plassert slik at de trekker ut låsene riktig.