Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3538
Blå lotus
Passionsblomst
Damiana


er disse ulovlige i Norge egentlig ?
passionflower er vel lovelig
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Passjonsblomst er klassifisert som legemiddel, Damiana er lovlig handelsvare ifølge urtelisten og blå lotus fant jeg ikke oppført i det hele tatt.
har ikke noe å si unntatt hvis det kommer opp i store kvanta at det er legemiddel, så lenge det ikke er RESEPTPLIKTIG legemiddel. små mengder til personlig bruk er lov.
Sitat av halla
har ikke noe å si unntatt hvis det kommer opp i store kvanta at det er legemiddel, så lenge det ikke er RESEPTPLIKTIG legemiddel. små mengder til personlig bruk er lov.
Vis hele sitatet...
Det er jo lov hvis det er reseptpliktig også, bare det bestilles fra et EØS land?
blå lotus er en urt som er lovlig ja.. grønnsaksforretninge har dette.. kansje ikke på lager men spør du pent bestiller de nok
joa, men er MYE mer pes og kjangse for at tollen setter seg på bakbena og nekter å utlevere det før du har resept. skjedd meg....
Sitat av halla
joa, men er MYE mer pes og kjangse for at tollen setter seg på bakbena og nekter å utlevere det før du har resept. skjedd meg....
Vis hele sitatet...
Folk har opplevd krav om resept der pakken kun inneholdt handelsvarer. Men, så lenge urten/planten ikke er merket med L eller LR i urtelisten, så går det vanligvis an å krangle seg til å få pakken utlevert.
hmm, trørr jeg å spørre hva de brukes til? vilken effekt de har, har aldri hørt om de, eller vi har noen som ligner i WoW, som black/purple lotus, peacebloom, men ellers er det ukjent for meg
Dette kan du strengt tatt finne ut på Erowid.com. Og selv om WoW er verre enn mange rusmiddel, så hører det ikke hjemme i denne avdelinga før Sjefene sier så.

Blå Lotus: Sett et par rapporter der folk har blandet blomstene med hvitvin og latt stå noen timer. Denne drikken skal visst hjelpe til med å gjøre kosestunder enda mer koselige. Dvs. den hjelper til med å forsterke en erotisk stemning.

Damiana: Humørløftende, mild vasodilator, mild "afrodisiak" for kvinner. Kan visstnok gi effekter som minner om THC i høyere doser, dog mye mildere. Smaker veldig godt som te

Er det jeg husker i farta iallfall. Effektene er uansett meget begrensede.
en spørrelse om resept er kommet på de tre overnevnte ..

hva er det lureste å gjøre egentlig ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skriv ut, og legg ved denne (urtelisten), og be om god grunn hvorfor de skal ha resepter på noe som ved norsk lov, ikke er reseptpliktig.

Ordlegg deg fint, og ikke med en alt for frekk tone :P, så bør de la det gå.
Jeg har ikke erfart dette selv, men flere jeg har hatt kontakt med har fått resept forespørsler på tollen, og når de viste dokumentasjon som bekrftet at de ikke trengte det, så fikk de oftest pakkene sine. Stå på krava!
Salvia Divinorum er vel fortsatt også lovlig i norge. ekstrem rus.
http://www.erowid.org/plants/salvia/salvia.shtml
www.salviasupply.com
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Salvia divinorum er klassifisert som reseptpliktig legemiddel, men som med alt så er det jo en mulighet å få det igjennom tollen.
Sist endret av Dodecha; 30. oktober 2006 kl. 18:35.
Sitat av Patkomplat
Salvia Divinorum er vel fortsatt også lovlig i norge. ekstrem rus.
http://www.erowid.org/plants/salvia/salvia.shtml
www.salviasupply.com
Vis hele sitatet...
Ja, salvia er lolvig, eller rettere sagt, ikke-ulovlig. Det kan derimot bli avkrevd resept, slik som Dodecha nevner. Imidlertid skjønner jeg ikke helt hvordan dette er relevant for denne tråden...
Vil bare si at jeg har fått 4 forsendelser av urter stoppet av tollen i år med krav om resept.
Alle urter regnes som legemiddel og tollvesenet har fullmakt til å avkreve resept for medisiner som ikke er reseptpliktige: http://www.legemiddelverket.no/templ...____18787.aspx
3.1 Når særlige grunner taler for det, må vedkommende på forlangende av tollvesenet kunne dokumentere at legemidlet er forskrevet til vedkommendes personlige bruk. Dette må fremgå av pakningens etikett eller av fremlagt resept eller annen legeerklæring.

Dette står riktignok under Reisende(3.1) og ikke under Innførsel ved Forsendelse(3.2), men det har ikke stoppet hverken tollvesenet el. legemiddelverket fra å henvise til den regelen når jeg har spurt hvorfor jeg trenger resept.
Men så tror jeg også de har "svartelistet" meg på en eller annen måte, alt blir stoppet for tiden.
Sitat av noössphere
Når særlige grunner taler for det, må vedkommende på forlangende av tollvesenet kunne dokumentere at legemidlet er forskrevet til vedkommendes personlige bruk. Dette må fremgå av pakningens etikett eller av fremlagt resept eller annen legeerklæring.
Vis hele sitatet...
"Særlige grunner" = tolleren er i humør til å jævle litt, eller trenger rett og slett bare noen resultater å vise til.

Ellers går det jo frem av 3.2 og 4.2 at man med riktig dokumentasjon kan motta forsendelser av legemidler fra EØS-land, så lenge disse legemidlene ikke inneholder stoffer som er forbudt ifølge narkotikalisten.
Saker som dette fører vanligvis ikke til annet enn et brev om at du må fremvise dokumentasjon.
Ja, men tollvesenet kan allikevel kreve at du fremviser resept på reseptfri medisin. Og hvordan skaffer man resept på noe som ikke brukes medisinsk i denne delen av verden?
Hvordan dokumenterer jeg at Ayahuascaen jeg bestillte ikke overskrider 3 måneders forbruk?
En gang fikk jeg til og med beskjed om at ristene -pipe screens- i pakken min var reseptpliktige, hvordan skaffer man resept på en rist til ei pipe?

Jeg mener selvsagt at tollvesenet ikke har rett til å gjøre dette i og med at tollvesenets fullmakt til å avkreve resept el. annen legeerklæring kun er nevnt under reisende og ikke under Innførsel ved Forsendelse, men det betyr dessverre ikke så mye hvordan jeg tolker loven.

Har noen av dere fått urtene deres stoppet av tollen i det siste, og så fått urtene, uten resept? Bitter hvis det er bare meg denne regelen gjelder for.
▼ ... over et år senere ... ▼
Det høres noe villt ut.

Da de kan brukes til å røke tobakk på er det langt fra nødvendig at man må vise resept på de.

De har sjekket pakken og lager helvete med deg.
Jeg har måttet ringe og krangle....

Hadde en lang krangel på telefon med en tøs som ikke ville la meg få ibogainen min...
Etter lang tid klarte jeg å overbevise henne om at det var ett "medikament"...husker ikke om jeg sa det var mot hoste eller hva jeg sa. "hallusinogen som "fjerner" avhengighet" hørtes ikke så bra ut
ibogain er/var ikke på urtelista da hvartfall
Sist endret av halla; 1. november 2007 kl. 22:22.
Sitat av noössphere
Ja, men tollvesenet kan allikevel kreve at du fremviser resept på reseptfri medisin. Og hvordan skaffer man resept på noe som ikke brukes medisinsk i denne delen av verden?
Hvordan dokumenterer jeg at Ayahuascaen jeg bestillte ikke overskrider 3 måneders forbruk?
En gang fikk jeg til og med beskjed om at ristene -pipe screens- i pakken min var reseptpliktige, hvordan skaffer man resept på en rist til ei pipe?

Jeg mener selvsagt at tollvesenet ikke har rett til å gjøre dette i og med at tollvesenets fullmakt til å avkreve resept el. annen legeerklæring kun er nevnt under reisende og ikke under Innførsel ved Forsendelse, men det betyr dessverre ikke så mye hvordan jeg tolker loven.

Har noen av dere fått urtene deres stoppet av tollen i det siste, og så fått urtene, uten resept? Bitter hvis det er bare meg denne regelen gjelder for.
Vis hele sitatet...
Angående det med ristene, så var det kanskje andre "ulovlige" ting med, så da gadd de ikke å ta ut det som var ulovlig, pakke det inn og sende deg resten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
ville bare tilføye at en urteblanding ifra hemphouse som heter knaster inneholder blandt annet disse tre urtene.
Er det egentlig et problem å skaffe Damiana? Går vel bra å bare kjøpe fra en butikk som: http://www.helseshoppen.no/produktde...cfm?prodid=939
Eller er dette en midlere, eller annen versjon? Kommer der i kapsler, er det i så fall bare få i seg en av disse for at den så skal lette på humør osv.?
Jeg er litt forvirret nå?

Man KAN altså bestille et reseptbelagt legemiddel om det kommer fra et EØS-Land? Hvilke land er med i EØS-avtalen?

Og hvor står evt. at dette er lov såfremt det er til eget bruk? Har prøvd på Lovdata, men EØS Legemidler ga ingen treff...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du har resept, kan du bestille legemidler til eget bruk ja. Mengden man maks kan importere beskrives ikke i detalj, annet enn "tre måneders forbruk".

http://www.legemiddelverket.no/templ...____58394.aspx

Angående EØS: "EØS-avtalen forener alle EUs medlemsland og Island, Liechtenstein og Norge i et felles marked bygd på felles regler."
( http://www.regjeringen.no/nb/sub/Eur...html?id=443275 )