Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4671
Har følgende høytalere:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm

Har i flere år kjørt disse på en billig effektforsterker på 2x220w RMS i 8 ohm, og trodde dette skulle duge lenge. Nå har forsterkeren tatt kvelden, og under leting etter en ny virker det som høytalerne skal levere mye mer lyd enn det jeg har opplved.

Derfor lurer jeg på om noen har noen forsterkere å anbefale til disse høytalerne? Helst fra 6-8000.

Har sett litt på:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...rker_svart.htm

Men denne er litt i dyreste laget.

Får også høre at jeg trenger en forforsterker til disse effektforsterkerne. På den gamle forsterkeren min brukte jeg en 2 kanals mikser fra Numark. Er det noen særlig forskjell på å bruke en mikser eller forforsterker til å styre volumet? En forforsterker har en tendens til å koste litt.
En mikser er det samme som en forforsterker.
Den forsterkeren du har sett på (den på 2.6) er det du trenger for å kjøre CLS-215 høytalerene dine fullt ut, vist du har trivdes med det du har hatt før vill jeg tru at du vill klare deg lenge med 1,5 som ligger på 6.998,00 som er innenfor din prisklasse men gir bare 40W mer utgangseffekt i 8 ohm: 2 x 260 watt så mitt tips blir å spare en måned til eller 2, å kjøpe den på 2,6 da får du en Utgangseffekt 8 ohm: 2 x 450 watt


2,6 CW forsterkeren gir utgangseffekt 8 ohm: 2 x 450 watt
og utgangseffekt i 4 ohm: 2 x 700 watt

og 1.5 gir Utgangseffekt i 8 ohm: 2 x 260 watt
utgangseffekt i 4 ohm: 2 x 420 watt

ergo du henter ikke så mye i forhold til din gammle men det er den som er innenfor prissjangeren din men du må jo ikke kjøpe CW forsterker heller da:P

dra på hifiklubben å få de til å demmonstrere forsterkere til deg de har samme høytalere og de er veldig behjelpelig med prøving av diverse utstyr, det er de vertfall i Tromsø
om du ikke har gode kabler kunne du jo prøve å skifte de ut også

P.S jeg er ikke verdensmester på akkurat dette temaet men har hjulpet deg så godt jeg kan

Har samme anlegg som du og det sparker i fra seg
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Takk for tipsene, skal dra til butikken og se om jeg kan få det demonstrert. Blir sannsynligvis en 2.6KW, så får legge unna litt cash.
CLS-215 er utrolig krevende da, og det er anbefalt å kjøre en bi-amp løsning på A-series2,6kw2 på subs og Aseries1,5kw2 på resten. Det er dyrt, men sånne gørrhøytallere trenger så mye for å spille optimalt uansett om dem kjører bra med mindre også
Sist endret av PepsiCo; 3. februar 2009 kl. 07:49.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Tror du jeg vil kunne utnytte de greit med en 2.6kw frem til jeg har råd til en ekstra 1.5kw?
Ja, dem vil yte mer enn greit med 2,6kw, og definitivt mye bedre enn med forsterkeren du hadde. 2,6kw holder i massevis for dem aller aller fleste, men optimalt sies det at det trengs litt mer
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Har en slik en liggende:
http://www.ljudia.no/Product/Product.aspx?id=80338

Kan eventuelt kjøpe en til av denne og brokoble disse til 1200w i 8 ohm? Eller vil ikke det være nok?

Altså, CW A2.6W eller 2 stk Zachry XP-1200?
litt off-topic kanskje

Har en kompis som kjøpte seg CLS-215 sammen med en NAD T785 Hjemmekinoreceiver. Ifølge hifiklubben skulle denne løsningen være like bra, om ikke bedre, enn å kjøpe stereoforsterker og effektforsterker til samme pris. Disse er nå bi-ampet. Problemet er at det virker som at høytalerne ikke får nok strøm. Hvis man ser på basselementene så beveger de seg nesten ikke når man spiller på fullt. Kan han ha blitt lurt, eller skal denne levere nok strøm til disse ?
Sitat av PepsiCo Vis innlegg
CLS-215 er utrolig krevende da, og det er anbefalt å kjøre en bi-amp løsning på A-series2,6kw2 på subs og Aseries1,5kw2 på resten. Det er dyrt, men sånne gørrhøytallere trenger så mye for å spille optimalt uansett om dem kjører bra med mindre også
Vis hele sitatet...
hvis man tenker på effekten vil jeg ikke si at de er så utrolig krevende da..
Sitat av Bj0njzter Vis innlegg
litt off-topic kanskje

Har en kompis som kjøpte seg CLS-215 sammen med en NAD T785 Hjemmekinoreceiver. Ifølge hifiklubben skulle denne løsningen være like bra, om ikke bedre, enn å kjøpe stereoforsterker og effektforsterker til samme pris. Disse er nå bi-ampet. Problemet er at det virker som at høytalerne ikke får nok strøm. Hvis man ser på basselementene så beveger de seg nesten ikke når man spiller på fullt. Kan han ha blitt lurt, eller skal denne levere nok strøm til disse ?
Vis hele sitatet...
JEPP.

Nad T785 er en 7 kanals hjemmekinoreceiver som er oppgitt til 7 x 120 Watt i 8 ohm.

ergo den levere 120 watt til 7 høytalere..
cls-215 består av kun 2
ergo den er ubrukelig for å drive stereo høytalere

og når Billigste pris registrert på denne modellen er kr 15 998,- (vet ikke når det var)

så ville jeg røska med forsterkere og krevd pengene til bake, at noen på hifiklubben solgte en suround forsterker til sterio høytlaere er jo latterlig og bekymrings fullt, han som solgte tror sikkert at siden den er veeeldig dyr så er den drit bra til alle høytalere... nei og nei!!

som sakt tideligere i diskusjonen for det (16000) tusen han "kan" ha betalt for nad forsterkere forslår jeg at han kjøpe en for forsterker til 3-4 tusen og en CW 2,6kw forsterker da kan jeg tenke meg at han blir fornøyd
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Gitchen Vis innlegg
JEPP.

Nad T785 er en 7 kanals hjemmekinoreceiver som er oppgitt til 7 x 120 Watt i 8 ohm.

ergo den levere 120 watt til 7 høytalere..
cls-215 består av kun 2
ergo den er ubrukelig for å drive stereo høytalere
Vis hele sitatet...
Er veldig spent på en forklaring av dette utsagnet.
Correct me if im wrong, er langt i fra no høytalere guru, men har hatt akkurat samme problemet med høytalerne til en kompis, og der var problemet en surround forsterker istede for en stereo forsterker:P
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Fant en forsterker med mer power til 1/3 av prisen, så gikk for denne isteden. Har ikke sett noe negativ omtale av denne, og klarer meg glatt med tapet hvis den er ræva. Kanskje en idè og kikke på denne hvis man skal ha stereo på budsjett:

http://www.thomann.de/se/t-amp_ta2400.htm

Ifølge posten kommer den på mandag, så ikkeno og utsette på transporten (ca en uke). Legger inn en post når jeg har testet den.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Gitchen Vis innlegg
Correct me if im wrong, er langt i fra no høytalere guru, men har hatt akkurat samme problemet med høytalerne til en kompis, og der var problemet en surround forsterker istede for en stereo forsterker:P
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på hva slags "problem" du henviser til her, men det er jo revnende likegyldig om forsterkeren er en 2,5 eller 7-kanaler.

Det som er vesentlig er hvor mye effekt forsterkeren klarer å levere, og hva slags høyttalere man har tenkt å koble på.
De aller fleste surround-forsterkere produsert etter 2000 har også mulighet for å bi-ampe surround-kanalene til frontene. Dog er det langt i fra alle som har separate utgangstrinn, så det vil ikke alltid ha så mye effekt.

Når det er sagt er alle CV-høyttalere rimelig lettdrevne, og trenger ikke akkurat forsterkeri i 30 000 kroners-klassen for å våkne til liv.
Sitat av Skrekkugle Vis innlegg
Har følgende høytalere:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm

Har i flere år kjørt disse på en billig effektforsterker på 2x220w RMS i 8 ohm, og trodde dette skulle duge lenge. Nå har forsterkeren tatt kvelden, og under leting etter en ny virker det som høytalerne skal levere mye mer lyd enn det jeg har opplved.

Derfor lurer jeg på om noen har noen forsterkere å anbefale til disse høytalerne? Helst fra 6-8000.

Har sett litt på:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...rker_svart.htm

Men denne er litt i dyreste laget.

Får også høre at jeg trenger en forforsterker til disse effektforsterkerne. På den gamle forsterkeren min brukte jeg en 2 kanals mikser fra Numark. Er det noen særlig forskjell på å bruke en mikser eller forforsterker til å styre volumet? En forforsterker har en tendens til å koste litt.
Vis hele sitatet...
Du burde absolutt bytte ut til noe annet, tror ikke forsterkeren din har full kontroll på høyttalerene sånn som det er nå.

Den effekforsterkeren du henviser til fungerer helt greit!

Cls-215 trenger litt kraft for å "våkne til liv", men samtidig er de ganske lettdrevne, i motsetning til de eldre seriene.

Du kan eventuelt se etter 2 stk Nad 218 på bruktmarkedet, disse er også litt "futt" i.

Viss du er ute etter noe litt bedre så gir klarere lyd med mer detaljer kan jeg anbefale 2 stk Midgard Audio oberon 6.1, men det kommer litt over budsjettet ditt, så isåfall må du se etter noe brukt.
Om du har bruk for så "dyre" forsterkere vet jeg ikke, siden de fleste hører uansett ikke store forskjellen, spessiellt ikke på Cerwin-Vega.

Disse er forresten på 600 w i 8 ohm hver.

Lykke til med kjøpet!
Håper du blir fornøyd med ny forsterker