Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 617
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har noen fått det?

Lurer på hva som skal til? For da blir det vel henlagt FØR noe som helst av rettsykiatrisk vurdering antar jeg og hvordan avgjør de om man er tilregnelig da? Må man ha en psykosediagnose på papiret for å få det eller har noen opplevd å få det uten det?
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mener altså at det blir henlagt uten at saken har vært i retten
Da jeg drev med frivillig arbeid var jeg i kontakt med mange fargerike personligheter. En gamling som var litt av en storyteller pleide å fortelle historier fra way back when når han var ung. Dengang var det visstnok noe som ble kalt soningsudyktig. Han var ofte i samtaler med politiet pga livet han levde med rus, fyll og småsalg av forskjellig og tyverier osv. Men det endte alltid med at politiet kjørte han hjem og forsøkte å appellere til hans indre kompass om at han måtte skjerpe seg. For kunne ikke sone pga diagnose. Biltyveri, kjøring uten førerkort, småsalg av hasj og sprit osv førte ikke til at han måtte sone.

Det er endret nå, tror de faktisk kan benytte forvaring på ubestemt tid på værstingene nå.

Jeg tror dog ikke at det gjorde livet enkelt for han. Ja han slapp fengsel selv om han ble tatt på fersken, men han hadde jo en diagnose og dårlig impulskontroll så livet hans var nok veldig komplisert. Da jeg traff ham var han jo bare en gammel mann med dårlig ben, men han hadde aldri vært gift og aldri hatt langvarige forhold fordi han var så komplisert og slet mentalt. Så om han kunne valgt å leve livet som vanlige folk uten diagnosen og kanskje med kone og barn så tipper jeg nok han ville gjort det. For han var ensom og veldig kontaktsøkende.
Har ikke hørt om akkurat dette tidligere. Men, det er vel ikke umulig å se for seg at de rettspsykiatriske ikke kan fastslå at vedkommende helt sikkert har vært tilregnelig/ikke tilregnelig.

For min egen del så ble det ikke fastslått at det garantert var sånn. Men, utifra et generelt sykdomsbilde på de tidspunktene mine straffbare handlinger skjedde, så pekte rettspsykiatrisk på at det var stor sannsynlighet for at det kunne være sånn.

Også skal det påpekes at rettspsykiatrisk ikke konkluderer lengre, men de sier noe om et generelt sykdomsbilde. Tidligere så konkluderte de. Vet ikke helt når de forandret på det, men jeg vet at de i disse dager ikke konkluderer med at ting er eller ikke er.
Dette kan fint være en årsak til hvorfor man kan henlegge med tvil om tilregnelighet