Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 632
Halla folkens, jeg kommer hit siden jeg føler jeg kunne få veiledning til svaret mitt her.

Litt backstory
Jeg og en kompis var i byen og han ble ringt av broren sin og sier nemlig da at politiet er her og skal ta razzia (det var jævlig mye politi), de fant ingenting men når jeg kjørte kompisen hjem så var det allerede en som bil som ventet på meg og stoppet oss rett ved huset. De kjører vanlig rutinekontroll og tar kompisen min for seg selv, jeg blir da positiv på spyttetest (røyket dagen før og pleier å røyke jevnlig)

Men det jeg har stusset veldig mye på er at det kom en til politibetjent i siviluniform og begynner å spørre om hva og hvor vi har vært i dag, jeg sier at vi har vært hos en kompis, men ellers har vi bare cruiset i byen og fiksa no mat. Han fortsetter med å si at jeg må si hvem jeg var hos og hvor det ligger, først så sier jeg at hvorfor skal han bli blandet inn i dette her? De sier at alt det vi har gjort idag skal bli oppfulgt og det er opp til dem å gjøre, jeg sier ikke akkurat hvilket hus det er men det så ut som at de visste om det huset fra før av (tidligere folk som bodde).

Da får jeg nemlig melding av kompisen min som bor der at politiet driver å rister huset opp og ned for å lete etter rus, våpen osv.

Jeg klarer ikke få det i hodet at de kunne bare gjøre det? De hadde vell kun ransakelsesordre til han jeg kjørte hjem? Hvorfor skal de dit?
Ved mistanke trenger de ikke ransakelsesordre. Feks om politiet går forbi huset ditt og ser gjennom vinduet at du røyker, eller de ser brukerutstyr. Eller de lukter lukt. Det er dessverre nok.
Seriøst? Har det blitt så drøyt nå at man ikke kan fyre av på sin egen terrasse uten at snuten kommer å trakaserer deg i ditt eget hjem? WTF!?
Altfor mange har en fundamentalt feil idé om hvordan "Ransakelses ordre" fungerer i Norge. Politiet trenger bare "skjellig grunn til mistanke", som i praksis betyr at de kan ta seg til rette når som helst så lenge de føler for det. En driter seg kraftig ut om du tror at du kan leke advokat i slike tilfeller. Politiet får heller ingen straff for å ta feil, skulle denne "mistanken" de har bli avkreftet.
Sist endret av Juicekongen; 15. februar 2024 kl. 16:54.
Som han over sier, politiet i norge kan dra hjem til hvem som helst når og hvor dem vil og gjøre hva de vil med 0 konsekvenser
Var det ikke en scene fra en av de TV-seriene om politiet for mange år siden, hvor en patrulje kjørte forbi noen bolig-blokker eller noe. Men en av de politifolkene la merke til en fyr som satt ute på en balkong eller noe og røyket? Politiet mistenkte vel umiddelbart at dette var snakk om hasj eller noe, og stoppet for å undersøke situasjonen nærmere.

Men for å komme seg inn i den blokken og til korrekt leilighet, så tok de vel feil leilighet også. Så de ødela en dør for å komme seg inn i en leilighet, bare for å oppdage at dette var snakk om feil leilighet. Pluss at de måtte komme seg inn i den riktige leiligheten også. Men så viste det seg at det overhodet ikke var snakk om noe "ulovlig" likevel. Var bare snakk om en helt vanlig sigarett. Så alle de problemene for ingenting, men likevel innbiller vel politiet seg at de liksom gjør en "god gjerning" ved å undersøke sånne situasjoner.
Sist endret av Fishface; 15. februar 2024 kl. 17:15.