Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1914
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er din erfaring med dumpsterdiving?

Jeg har lagt merke til at noen butikker åpner forpakninger og velte rut innholdet for å unngå nettopp dette. Mens andre butikker har mye bra. Men jeg må si jg e litt redd for å bli matforgiftet av kjøtt og fisk selvom det er kaldt nå. Men grønnsakene jeg tok med var bra da.
kjøtt: lukt først og sjekk om det er grått og slimete.
Fisk: lukt først og sjekk om det er missfarging, om den er bløt, så er den dårlig.

Når kjøtt/fisk er dårlig, så lukter man som regel det.
Er også bare å ta en prøve bit når det er ferdig stekt/kokt, man smaker det med en gang.
Sitat av shivati Vis innlegg
kjøtt: lukt først og sjekk om det er grått og slimete.
Fisk: lukt først og sjekk om det er missfarging, om den er bløt, så er den dårlig.

Når kjøtt/fisk er dårlig, så lukter man som regel det.
Er også bare å ta en prøve bit når det er ferdig stekt/kokt, man smaker det med en gang.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke så enkelt. Du smaker og lukter det hvis det er helt ødelagt, men kjøtt kan være dårlig lenge før det har gått så langt. Hvorfor blir folk matforgiftet, hvis det er så lett å oppdage?

Ble selv innlagt på sykehus på en liten øy midt uti Stillehavet med salmonellaforgiftning da jeg var liten. Hele familien min ble syke pga. no kjøtt som hadde blitt dårlig under skipstransport. Ingen av oss hadde forutsetning for å merke at vi spiste dårlig kjøtt.

Full-on salmonellaforgiftning er ikke noe du vil leke med. Hvis man prioriterer å holde seg frisk framfor å spare noen kroner, så forholder man seg til datostempling på kjøtt, og unngår varer som ikke har blitt oppbevart under riktige forhold. Grønnsaker og melkeprodukter derimot, kan man fint bruke sansene på.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er dessverre ikke så enkelt. Du smaker og lukter det hvis det er helt ødelagt, men kjøtt kan være dårlig lenge før det har gått så langt. Hvorfor blir folk matforgiftet, hvis det er så lett å oppdage?

Ble selv innlagt på sykehus på en liten øy midt uti Stillehavet med salmonellaforgiftning da jeg var liten. Hele familien min ble syke pga. no kjøtt som hadde blitt dårlig under skipstransport. Ingen av oss hadde forutsetning for å merke at vi spiste dårlig kjøtt.

Full-on salmonellaforgiftning er ikke noe du vil leke med. Hvis man prioriterer å holde seg frisk framfor å spare noen kroner, så forholder man seg til datostempling på kjøtt, og unngår varer som ikke har blitt oppbevart under riktige forhold. Grønnsaker og melkeprodukter derimot, kan man fint bruke sansene på.
Vis hele sitatet...
Jeg ble matforgifta av en softis når jeg var mindre én gang. Din opplevelse virker litt mer ille, var det vondt?
Det var helt jævlig, og tok meg nesten en måned å komme til hektene fra. Selve sykdommen varte en ukes tid, men det tok lengre tid å få tilbake appetitten og kreftene. Jeg sluttet helt å spise, noe som førte til en del bekymring med tanke på at vi var på et så isolert sted i verden.

Hører også med til historien at sykehuset var i en jungel, og at legen og sykepleieren dro hjem for å legge seg på kvelden. Vi lå der alene på nettene og lurte på om vi skulle stryke med. Men nok om det =)

Personlig har jeg aldri drevet med dumpster diving. Får meg bare ikke til å gjøre det. Kall meg en snobb. Men kjenner en del som har holdt på og funnet mye bra. Måtte sette ned foten en gang en av dem hadde planer om å servere dumpstra røkt pølse til gjestene våre på en fest tho. Greit nok at man holder på selv, men ikke utsett andre for det. I hvert fall ikke uten å si ifra.
Sist endret av mentalmelt; 16. januar 2024 kl. 03:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vanskelig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har lenge hatt lyst til å gjøre det selv. Bor i Stavanger området. Er temmelig lat så har bare snoket rundt de to nærmeste butikkene jeg vet om, har lett rundt hele bygget og ser ingen åpenlyst plass der de hiver søppelet sitt. Mistenker de oppbevarer det inne for å unngå dumpster diving.


Kanskje jeg kunne tatt en titt innom en bedriten og gammel Joker butikk en dag, de slacker kanskje litt mer enn Rema og Kiwi?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg holdt på med dumpsterdiving i flere år. Det eneste jeg brukte penger til var viss jeg trengte brød eller smør. Det var mye penger å spare den tiden. Sinnsykt! Jeg kunne finne over 10 pakker pepperbiff til 350kr kg. Som de fleste vet bare blir mørere etter datoen. En full eske med sjokolade, eller kjøttålegg, tørrproviant, wienerbrød og alt man kunne tenke seg av mat faktisk. Er man heldig kan man nesten slippe å bruke en eneste krone på mat om man vil. Var jo selvfølgelig endel jobb å sortere utgått og studere oppblåsthet på pakkene, men var overaskende mye som var å finne både i Coop extra og Rema 1000 konteineren. En gang fant vi en server PC, typen man bruker til kameraovervåkning. En annen gang fant vi helt greie utestoler og hagemøbler. Er helt utrolig alt som blir kasta. Bruk klær du ikke er redd for å skitne til og bruk hodelykt. Få gjerne med en kamerat så kan han stå på utsiden av konteineren med sekken klar til å legge oppi. Og det er vinteren som er desidert beste tiden å gjøre dette, med tanke på holdbarhet og ikke minst alt som stinker i konteineren fra før. Det er ikke ulovelig med mindre konteineren er låst tror jeg. Du kan tilogmed spør fint butikkfolka om å få lov, men tror ikke de blir så glade. Er jo litt flaut om man blir tatt også. Er mye kjekkere om man er 2.
Jeg og kameraten min fikk helt oppheng på dumpsterdiving, og vi fant ut av rutinene når de ble kasta mest, og når konteineren ble henta for tømming. Tror det var torsdag som var best, siden de ble tømt på fredag. Varierer sikkert fra plass til plass.

Vi ble avogtil stående å prate litt med polakker som påsto de hadde store familier osv. Vi brukte alltid å gjøre det om natta så vi slapp at noen så oss, jeg lærte meg også å dirke opp hengelåser. Som regel er det ingen lås.
jeg trodde matbutikkene var blitt pålagt og flinkere til å ta ut datovarer å selge til nedsatt pris. Sikkert fortsatt noe igjen å kaste men da vil jeg tro det faktisk er dårlig i de fleste tilfeller?
Lukter kjøttet godt kan du trygt spise det. Forøvrig spises det råttent kjøtt i flere land i verden uten problemer. Man følger da spesielle metoder. Også i Norge blir dette gjort. Gravlaks f. eks. Selv har jeg spist 2 måneder gammel okselever. Fikk en euforisk følelse av det. På færøyene henger de opp lammelår og lar dem råtne i 4 måneder før de spiser det og inuittene graver ned alle typer kjøtt og spiser det nesten 1 år senere. Når det gjelder kontainere ville jeg ikke ha spist kjøtt hvis pakken er åpen. Da kan det sikkert bli forgiftet av all den andre giftige maten som kastes der hvis du skjønner hva jeg mener.
Fuck Mr. Plod!
Kan man ikke trykkkoke slikt kjøtt?

Veldig usikker, men skal da gå ann å sterilisere gammel mat?
Synes ikke jeg har merket butikkene er blitt flinkere til å selge til nedsatt pris utgåtte varer-snarere tvert imot-ofte er rabattkurver med oppsamlede utgåtte og "litt nedprisede varer" litt unnagjemt å.

Åpenbart de foretrekker å kaste.

Forjævlig.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Synes ikke jeg har merket butikkene er blitt flinkere til å selge til nedsatt pris utgåtte varer-snarere tvert imot-ofte er rabattkurver med oppsamlede utgåtte og "litt nedprisede varer" litt unnagjemt å.

Åpenbart de foretrekker å kaste.

Forjævlig.
Vis hele sitatet...
Her finner jeg datovarer i alle butikkene og sjekker alltid det først, ofte blir det middag derfra. Enten står de godt merket i hyllene på plassen sin eller så er det samlet i en egen disk. Det er vel og en egen app for datovarer men den har jeg aldri brukt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Kan man ikke trykkkoke slikt kjøtt?

Veldig usikker, men skal da gå ann å sterilisere gammel mat?
Vis hele sitatet...
Sikkert, men faren her er ikke bare levende mikroorganismer men toksiner o.l de kan ha forurenset maten med som da vil overleve

Washington State Department of Health:

"Some bacteria, such as staphylococcus (staph) and Bacillus cereus, produce toxins not destroyed by high cooking temperatures."
Sitat av Dough Vis innlegg
Her finner jeg datovarer i alle butikkene og sjekker alltid det først, ofte blir det middag derfra. Enten står de godt merket i hyllene på plassen sin eller så er det samlet i en egen disk. Det er vel og en egen app for datovarer men den har jeg aldri brukt.
Vis hele sitatet...
Tar også middag fra datovarer-men hørt de fleste varene som er utgått ikke blir nedpriset. Noe har vel med å gjøre at en del plukkes bort fra hyller og returnert like før dato utløper(antar de har en returordning med leverandør)
Men dette avhenger litt av hvilken butikk antar jeg.

Og har selv sett med egne øyne på butikklager hvordan matvarer som skal kastes sauses sammen med kattesandsekker som skal kastes

Mye svindyrt kjøtt som er utgått tror jeg ikke havner som nedprisede varer -kan vel hende kjøpmenn er redde for at det skal fremstå som opphørssalg?
Sist endret av sinsenkrysset; 16. januar 2024 kl. 12:44.
If perishable items are in air-tight plastic packaging - watch out for distended and 'inflated' ones, it's a sure sign that the decomposition process has started.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Tar også middag fra datovarer-men hørt de fleste varene som er utgått ikke blir nedpriset. Noe har vel med å gjøre at en del plukkes bort fra hyller og returnert like før dato utløper(antar de har en returordning med leverandør)
Men dette avhenger litt av hvilken butikk antar jeg.

Og har selv sett med egne øyne på butikklager hvordan matvarer som skal kastes sauses sammen med kattesandsekker som skal kastes

Mye svindyrt kjøtt som er utgått tror jeg ikke havner som nedprisede varer -kan vel hende kjøpmenn er redde for at det skal fremstå som opphørssalg?
Vis hele sitatet...
Tror ikke de har lov å selge det som er utgått, selv om det er rabattert. Derfor er de flinkeste butikkene tidlig ute og rabatterer det FØR det går ut på dato. Derav poenget mitt over, det som havner i containerne er utgått.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er dessverre ikke så enkelt. Du smaker og lukter det hvis det er helt ødelagt, men kjøtt kan være dårlig lenge før det har gått så langt. Hvorfor blir folk matforgiftet, hvis det er så lett å oppdage?

Ble selv innlagt på sykehus på en liten øy midt uti Stillehavet med salmonellaforgiftning da jeg var liten. Hele familien min ble syke pga. no kjøtt som hadde blitt dårlig under skipstransport. Ingen av oss hadde forutsetning for å merke at vi spiste dårlig kjøtt.

Full-on salmonellaforgiftning er ikke noe du vil leke med. Hvis man prioriterer å holde seg frisk framfor å spare noen kroner, så forholder man seg til datostempling på kjøtt, og unngår varer som ikke har blitt oppbevart under riktige forhold. Grønnsaker og melkeprodukter derimot, kan man fint bruke sansene på.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart du skal være forsiktig med kjøtt/fisk, og ville vært ganske skeptisk til å gjøre dette på sommeren. Nå har det seg slik, at flere butikker ikke holder den temperatur som er pålagt for oppbevaring av kjøtt/fisk, som er 4 grader. Har sett flere ganger i div butikker at temp er langt over dette, en plass var det faktisk bare 8 grader i kjøttdisken. Dette gjelder spesielt de butikkene som har åpen løsning på ferskvare skap, og da trekker jeg av 2-4 dager fra datoen som er stemplet på varen.

Salmonella har vi ikke mye av i norge, bare se i utlandet på egg, dær det kan forekomme salmonella. I norge kunne vi ha hatt mye lenger dato på egg, men pga eu så har vi ikke det. Jeg har spist egg som var 4 måneder etter dato, og de var helt fine og god.

Det er noen ting jeg ville vært nøye på, og det er fugel og fisk, spesielt kylling.
Også handler det jo om å ikke kjøpe inn for mye for butikkenes del.
Dumpster siving etter mat har jeg aldri gjort. Men bor i en kommune med mye hytter, og diver ofre etter møbel, interiør, bøker og lignende. Funnet mye rart opp igjennom. Fullt brukbar hagemøbler, filleryer, klær med prislappen på, gasskomfyr folk kaster for mye.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er din erfaring med dumpsterdiving?

Jeg har lagt merke til at noen butikker åpner forpakninger og velte rut innholdet for å unngå nettopp dette. Mens andre butikker har mye bra. Men jeg må si jg e litt redd for å bli matforgiftet av kjøtt og fisk selvom det er kaldt nå. Men grønnsakene jeg tok med var bra da.
Vis hele sitatet...
jeg dumpsterdiver ofte der jeg bor og finner ofte kjøtt og sjokolade som går fint an å spise, men jeg har aldri blitt syk men vennen min fikk spysyke siden han spiste noe nøtter som ble kastet.

men prøv å snakk med butikken om du får lov å hente ifra søpla jeg har lov av Rema 1000 å hente det vil ha så lenge at vis jeg blir syk så er det min feil
Aldri prøvd det selv. Men kjør på! Syntes det er helt fantastisk at dere tar dere tid til det.

Vanvittig mye mat som kastes unødvendig. Og ei heller tenker jeg at det er en flau ting, men heller noe som imponerer meg.
Sist endret av IW2022; 19. januar 2024 kl. 16:31.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Aldri prøvd det selv. Men kjør på! Syntes det er helt fantastisk at dere tar dere tid til det.

Vanvittig mye mat som kastes unødvendig. Og ei heller tenker jeg at det er en flau ting, men heller noe som imponerer meg.
Vis hele sitatet...
Ja det er litt flaut men det hjelper å ikke tenke på da
Vært med på et par ganger på Europris, ulåst søppeldunk fant alt mulig rart, mat, godteri osv. Enorme mengder om man er heldig. Litt gøy å lete selv om man ikke er nødt å gjøre det pga økonomi