Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2006
Var med en kompis som er 3 måneder yngre en meg selv, han er 14, jeg 15.

Vi gikk inn for å lukte på parfymer, og jeg ser da at han tar en parfyme boks i lomma, jeg prøver of course å holde meg rolig, og han sier at han har en i hver?!

Jeg tenker at han deff kommer til å bli tatt og det kommer til å pipe, men han insisterer uansett på å gå, men jeg nekter å gå med han. Han går ut det piper og han bare går, jeg går ut litt senere og finner han.

Han vil hjem og selge parfymene, men jeg har faktisk lyst til å shoppe, vi bestemmer oss for å gjemme sekker i p-hus.

Vi blir stoppet av securitas, de sier de vet om parfymene og han leder dem til sekkene, de searcher sekkene og finner så klart ingenting på meg, men parfymene på han, de sier jeg er like skyldig som han og jeg ser at de definitivt mistenker at jeg har utnyttet kompisen min da jeg er 15 og han 14, jeg har aldri stjålet før, han er kjent for det. De sier at de såklart vet hvorfor han tok 2; Det er en til hver, noe som ikke stemmer.

Jeg hadde aldri lyst på parfymene, men hadde heller ikke lyst til å "snitche" på kompisen uten grunn. Problemet kommer når kompisen min nekter å ærklere full straffeskyld, han har sagt at det kun var han alene som stjal, men vil likevel "ikke være alene i dette".

Mamma og pappa tror ikke på meg og er ikke til hjelp, barnevern vil bli involvert og er jævlig stressa. Dette skjedde på lørdag. Hva vil skje fremover??
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Been there done that. Fuck den "kompisen".
Før eller siden kommer du til å gå lei av at han ikke tar ansvar for egen idioti. Bli kvitt han før fallhøyden blir for stor. Ikke tyst hvis du føler det er feil, men hold avstand fra sånne folk
Sist endret av Bothrops; 16. januar 2024 kl. 18:06.
Anonym bruker
"Orange Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
burde vel ikke skje så veldig mye om foreldrene dine er på din side, men om du er en drittunge og foreldrene dine er lei pisset ditt og ikke på din side så kanskje du blir sendt på instutisjon
Hvis kompisen din drar deg inn i dette og du ikke var med på tyveriet eller hadde tenkt til å ta i mot parfymen så er han ikke noe kompis. Stå på ditt med politiet, foreldre og barnevernet.

Det som skjer fremover er vanligvis et par møter med barnevernsvakta og avhør med politiet om du ikke har hatt det. Sånn i forhold til straff så kan du ikke bli dømt skyldig uten bevis. Det beviset de har er at kompisen din er den som stjeler og at du ikke går ut sammen med han, som du kan forklare med at du ikke ville være med på det. Et annet bevis er at kompisen din har erkjent at han alene stjal.

At den ene parfymen skulle til deg er bare en antagelse fra politiet og ikke et bevis, så fortsett å nekt på det. Om kompisen din påstår det samme så fortsett å nekt, en påstand er ikke et bevis. Ikke godta noe skyld eller forelegg - hvis det i det hele tatt går den veien, ofte så blir det ikke sak ut av det pga lav alder. Når jeg ble tatt for tyveri i den alderen så var det bare to møter på barneverndvakta også hørte jeg aldri noe mere. Uansett bare stå på at du er uskyldig. Hvis de peser deg veldig kan du være ærlig om at han har sagt til deg at han er redd og ikke vil stå i det alene og at det er motivet hans for å dra deg inn i saken. Ikke svar på andre inkriminerende spørsmål om deg selv eller han, om de begynner å spørre om rus og tidligere tyveri osv.
Dette går bra, men det kan være litt stress og ubehagelig de møtene med barnevernet og sikkert kjipt å bli mistrodd av foreldre. Du beviser at du snakker sant ved å kutte ut kompisen din, da skjønner foreldrene dine at du bare var uheldig med en dårlig venn og det kan skje hvem som helst.
Sist endret av celtseus; 16. januar 2024 kl. 18:21.
Han kompisen din er en jævla taper som stjeler som 14 åring. Du burde ikke henge med sånne som han og han har bare dårlig påvirkning på deg.

Ærlighet varer lengst. Tror du skal være ganske trygg. Men det er mulig du må i avhør for å forklare situasjonen foran politiet.
Sist endret av IneartheDx; 16. januar 2024 kl. 18:37.
Det som er "problemet", er at du var klar over at han begikk en straffbar handling. Sånt sett så kan du bli tatt med i dragsuget som medskyldig.

På en annen side, om du er 15 år og ikke har blitt tatt for dette tidligere er sjansen stor for at det blir henlagt, påtaleunnlatelse eller konfliktrådet.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det som er "problemet", er at du var klar over at han begikk en straffbar handling.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ingen lov mot å være klar over at noen begår en straffbar handling. Det som er "problemet" er at securitas/politi/foreldre/barnevern overreagerer.

Til TS:
Du tok ikke parfyme ut av butikken.
Du gikk ikke engang ut sammen med han som stjal.
Du tok ikke imot tjuvgods.
Du har ikke brutt loven overhodet.

Stå på ditt, de har ingen bevis for at du stjal fordi du ikke stjal.
Husk at du lever i en rettsstat og er uskyldig til det motsatte er bevist.

(Med forbehold om at ting skjedde som du srkiver seff.)
Anonym bruker
"Skeptisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig i det meste som skrives. Stemmer det du sier her, stå på det.

MEN; Det viktigste her er at du dropper han duden så fort du kan. Folk som får deg opp i stry med ting du ikke vil være med på er GIFT i livet ditt. Bedre å være ensom enn å henge med slike typer.
Anonym bruker
"Avhengig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fuck han "kompisen" din. Han er ikke verdt fremtiden din, 100%.
Hvis det du sier stemmer, så er det vel et overvåkningskamera i butikken som kan bekrefte det du sier er sant med å f.eks se på oppførselen din og hvordan du handler og/eller reagerer når kompisen din stjeler? Nobrainer?
Jævlig kjip situasjon, men du må stå på ditt. Det er deres jobb å bevise at du er skyldig.
Stå knallhardt på forklaringen.
Og ditch 'kompisen' han er bare problemer.
Du kan også forklare at du vil bryte kontakt med han pga dette. Det vil styrke din historie.
Checkmate
sjokotroll's Avatar
Trådstarter
Jeg får ikke lov til å se på opptakene, men det de påstår er at de kan se at jeg holder "utkikk" for han?

Jeg vet ikke om dette var noe han planla eller ikke, men jeg visste ingenting om det til rett før det skjedde.

Securitas var egentlig ganske "chill", da jeg ikke oppfører meg som en drittunge og var respektfull osv. og de ga meg også råd om å droppe vennen: som jeg har gjort.

Politiet var ikke så chill(!) Karen som skulle snakke med meg hadde store øyne som stirret inn i meg, og han spurte meg om jeg hadde røyket hasj før og masse greier. Det første han spurte om når han kom inn i rommet var "Hvorfor stjeler du?" Jeg ble litt satt ut, men svarte "Jeg stjal ikke", Han stilte samme spørsmål til tidligere kompis, men la til "får du ikke penger hjemme?" Komisk da vi begge kommer fra ressurssterke familier.

Jeg sa flere ganger at jeg ikke stjal, men de sier at det ikke hjelper fordi det tydeligvis er ulovlig å vite om at noen utfører en ulovlig handling og ikke melde ifra, som gjorde meg til medskyldig. De sa det ikke hadde noe å si hvilken sekk det var i fordi vi gjorde det sammen.
Sist endret av sjokotroll; 16. januar 2024 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vist du faktisk ikke var med på dette så har du ikke gjort noe galt! Om du har gjort noe galt eller ikke vet du bedre enn noen andre. Har du ikke vært med på dette så må du for guds skyld aldri la noen si deg imot, aldri innrømme noe du ikke har gjort!

Jeg føler med deg, som yngre så ble jeg alltid beskyldt for alt som ble gjort galt og det gjør vondt...

De må klare å bevise at du har vært med på dette. Å uansett hva han andre kompisen din sier så klarer de ikke bevise det om du ikke har gjort noe. Hans ord holder ikke
Sist endret av Alge; 16. januar 2024 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei. Det er ingen lov mot å være klar over at noen begår en straffbar handling. Det som er "problemet" er at securitas/politi/foreldre/barnevern overreagerer.

Til TS:
Du tok ikke parfyme ut av butikken.
Du gikk ikke engang ut sammen med han som stjal.
Du tok ikke imot tjuvgods.
Du har ikke brutt loven overhodet.

Stå på ditt, de har ingen bevis for at du stjal fordi du ikke stjal.
Husk at du lever i en rettsstat og er uskyldig til det motsatte er bevist.

(Med forbehold om at ting skjedde som du srkiver seff.)
Vis hele sitatet...
Tenker mer i banen at de benytter seg av avvergingsplikt. § 196.Plikt til å avverge et straffbart forhold

Men det er jo liten sjanse for noen form for straff her, om det som skrives stemmer.

Hvorfor foreldre ikke tror TS, samt hvorfor barnevernet blir blandet inn veit jeg ikke.
At Securitas anmelder tyveri/naskeri også kontakter politet er jobben deres, og ikke at de overreagerer.
Sist endret av YankeenAtion; 16. januar 2024 kl. 20:42.
Checkmate
sjokotroll's Avatar
Trådstarter
Ja føler meg litt som en syndebukk. Har ikke gjort det, men det ser ille ut, fordi jeg er 3 måneder eldre en han eller hva det er sånn at jeg er over straffe alderen eller hva det nå enn heter. Det ironiske er at han er den "dårlige" (ikke person- handlinger) og prøvde å få meg til å gjøre ting med han, men nå ser det nesten ut som om jeg har fått han til å gjøre noe for han.

Om jeg har skjermbilde av at han innrømmer at jeg ikke gjorde noe og at det var for hans egen skyld han ikke ville ta straffeskyld, vil dette hjelpe meg?

Han hadde også tenkt til å løpe fra vaktene, men jeg klarte å overtale han til å bli, fordi han ikke turte å løpe vekk alene. Jeg føler dette er en sånn ting der han føler det er mindre ille om han har hatt en partner. Det eneste som har skjedd hittil er at jeg skrev at jeg ikke krysset av på at jeg var enig i forklaringen til securitas folkene.

Jeg vet veldig godt selv hva jeg har gjort og ikke, jeg er ikke en engel, men stjeling generelt er ikke noe jeg bedriver eller får noe ut av, grunnen til at mamma og pappa ikke tror på meg er fordi jeg er veldig interessert i parfymer og denne interesse deler "kompisen" som også var grunnen til at vi var der i første plassen, så de sier det er vanskelig å ikke tro meg når det eneste jeg snakker om er parfymer.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bedre å være ensom enn å henge med slike typer.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det? Etter min oppfatning er det bedre å være den kriminelle kisen som går inn og ut av glattcella enn den ensomme raringen ingen kjenner. Du har mye mer sosial kapital som en kjenning enn en ukjent. Det er jo en grunn til at så mange unge synes det å være kriminell er attraktiv. Det gir jo en slags status. Tror til og med snuten hater ensomme lovlydige borgere, for det betyr jo mindre arbeid for dem, og mindre arbeid betyr jo mindre lønn. Blir sikkert også nedbemanning av onkel hvis det vedvarer. Også blir samfunnet "kjeeedlig", og det er ingen en fan av..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det virkelig det? Etter min oppfatning er det bedre å være den kriminelle kisen som går inn og ut av glattcella enn den ensomme raringen ingen kjenner. Du har mye mer sosial kapital som en kjenning enn en ukjent. Det er jo en grunn til at så mange unge synes det å være kriminell er attraktiv. Det gir jo en slags status. Tror til og med snuten hater ensomme lovlydige borgere, for det betyr jo mindre arbeid for dem, og mindre arbeid betyr jo mindre lønn. Blir sikkert også nedbemanning av onkel hvis det vedvarer. Også blir samfunnet "kjeeedlig", og det er ingen en fan av..
Vis hele sitatet...
det går jo åpenbart på hva en gjør det til da din idiot. tipper mange som er leger og politi var venneløse enstøinger før de fikk god jobb.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det virkelig det? Etter min oppfatning er det bedre å være den kriminelle kisen som går inn og ut av glattcella enn den ensomme raringen ingen kjenner. Du har mye mer sosial kapital som en kjenning enn en ukjent. Det er jo en grunn til at så mange unge synes det å være kriminell er attraktiv. Det gir jo en slags status. Tror til og med snuten hater ensomme lovlydige borgere, for det betyr jo mindre arbeid for dem, og mindre arbeid betyr jo mindre lønn. Blir sikkert også nedbemanning av onkel hvis det vedvarer. Også blir samfunnet "kjeeedlig", og det er ingen en fan av..
Vis hele sitatet...
«Blir du med til Granca i sommer?»
«Eh nei… jeg må sitte 5 mnd i Oslo fengsel akkurat da…»

Er du lovlydig så kan du ha lovlydige venner (som de aller fleste av oss har). Ta deg utdanning, få deg en fin jobb, kjøp et hus og en fin bil. Og i tillegg kan du ha andre ressurssterke venner rundt deg.

Men du vil heller sitte i en kommunal bolig, rave ut og inn av Oslo fengsel og til slutt bli rundstjålet av de talentløse og ressurssvake vennene dine? Dette fordi du ville bygge «sosial kapital».

Mener du at ingen lovlydige folk har venner?

Tror du virkelig på det du selv skriver?
Dette er trolling på høyt nivå.
Har vært med å hentet 1 av 2 fjortiser på butikken etter at de ble tatt og merkelig nok var det akkurat den samme tåredryppende historien om at han var uskyldig og det var kompisen som stjal... Hvorfor skal vi tro deg og at du ikke bruker denne tråden og forumet som så mange andre for å få støtte og bidrag til å underbygge din egen bortforklaring?
Det er fullt forståelig at ingen, inkludert dine foreldre tror på deg. Det betyr faktisk at de bryr seg noe du skal være glad for. Det motsatte er i mine øyne mye verre, foreldre som hele tiden er av den oppfatning av at eget avkom er verdens beste og aldri kunne gjort noe sånt.
Det beste du kan gjøre er å ta dette innover deg å være ydmyk og vise forståelse for at det er komplett idiotisk å gå inn i en butikk med kleptomane. Hvem som gjorde hva er egentlig uinteressant, det er et kjent faktum at dere var 2 kompiser i butikken og dere ble tatt. Det eneste du kan gjøre er å sørge for at du tar ansvar for at dette var et engangstilfelle.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av David01 Vis innlegg
«Blir du med til Granca i sommer?»
«Eh nei… jeg må sitte 5 mnd i Oslo fengsel akkurat da…»

Er du lovlydig så kan du ha lovlydige venner (som de aller fleste av oss har). Ta deg utdanning, få deg en fin jobb, kjøp et hus og en fin bil. Og i tillegg kan du ha andre ressurssterke venner rundt deg.

Men du vil heller sitte i en kommunal bolig, rave ut og inn av Oslo fengsel og til slutt bli rundstjålet av de talentløse og ressurssvake vennene dine? Dette fordi du ville bygge «sosial kapital».

Mener du at ingen lovlydige folk har venner?

Tror du virkelig på det du selv skriver?
Dette er trolling på høyt nivå.
Vis hele sitatet...
Det virker som TS er fattig da, så han kan bare ikke ha «ressurssterke venner», det er jo forbeholdt de som er født med mye spenn og jeg tror jo ikke TS er det hvis han må stjele parfymer. Det er mer sannsynlig at han faktisk ville blitt invitert til Granca eller hvor faen folk reiser hvis han faktisk hadde sitta i glattcella.

"WooW du har sittet i fengsel!? "
"Ordentlig badass du da "
"Jeg har alltid lurt på hvor flinke kriminelle er i senga *sikle* *sikle* "

Utdanning, jobb, fin bil, hus etc. kommer TS ikke til å få tak i helt stuerent fordi han bare ikke har forutsetningene for det. Heldigvis for han, idoliserer fjortiser kriminalitet og kriminelle. De er klar for å spe mamma/pappa penger på "badass fengselsfugler" som TS (kanskje, kanskje?..). Bare se på denne musikkvideoen og hør på sangteksten. Jeg kødder ikke når jeg sier at ungdommen elsker kriminalitet og hater snuten (ACAB). Dette er realiteten. Kanskje en vanskelig pille å svelge for dere gubber, men sånn er det altså i Norge anno 2024.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det virker som TS er fattig da, så han kan bare ikke ha «ressurssterke venner», det er jo forbeholdt de som er født med mye spenn og jeg tror jo ikke TS er det hvis han må stjele parfymer. Det er mer sannsynlig at han faktisk ville blitt invitert til Granca eller hvor faen folk reiser hvis han faktisk hadde sitta i glattcella.

"WooW du har sittet i fengsel!? "
"Ordentlig badass du da "
"Jeg har alltid lurt på hvor flinke kriminelle er i senga *sikle* *sikle* "

Utdanning, jobb, fin bil, hus etc. kommer TS ikke til å få tak i helt stuerent fordi han bare ikke har forutsetningene for det. Heldigvis for han, idoliserer fjortiser kriminalitet og kriminelle. De er klar for å spe mamma/pappa penger på "badass fengselsfugler" som TS (kanskje, kanskje?..). Bare se på denne musikkvideoen og hør på sangteksten. Jeg kødder ikke når jeg sier at ungdommen elsker kriminalitet og hater snuten (ACAB). Dette er realiteten. Kanskje en vanskelig pille å svelge for dere gubber, men sånn er det altså i Norge anno 2024.
Vis hele sitatet...
TS stjal jo ikke parfymer, det var det vennen hans som gjorde. Han skriver jo at han var der for å shoppe så hva får deg til å si at han er fattig? Hele kommentaren din høres ut som noe spydd ut av munnen på et 16 årig medlem av sosialistisk ungdom på sommerleir. Dette er hverken tid eller sted til å spre det politiske budskapet ditt (eller hva enn det er du prøvde på med innlegget ditt).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det virker som TS er fattig da, så han kan bare ikke ha «ressurssterke venner», det er jo forbeholdt de som er født med mye spenn og jeg tror jo ikke TS er det hvis han må stjele parfymer. Det er mer sannsynlig at han faktisk ville blitt invitert til Granca eller hvor faen folk reiser hvis han faktisk hadde sitta i glattcella.

"WooW du har sittet i fengsel!? "
"Ordentlig badass du da "
"Jeg har alltid lurt på hvor flinke kriminelle er i senga *sikle* *sikle* "

Utdanning, jobb, fin bil, hus etc. kommer TS ikke til å få tak i helt stuerent fordi han bare ikke har forutsetningene for det. Heldigvis for han, idoliserer fjortiser kriminalitet og kriminelle. De er klar for å spe mamma/pappa penger på "badass fengselsfugler" som TS (kanskje, kanskje?..). Bare se på denne musikkvideoen og hør på sangteksten. Jeg kødder ikke når jeg sier at ungdommen elsker kriminalitet og hater snuten (ACAB). Dette er realiteten. Kanskje en vanskelig pille å svelge for dere gubber, men sånn er det altså i Norge anno 2024.
Vis hele sitatet...

Alltid søtt når en anonym fjott skal belære andre (som vedkommende ikke vet noenting om) om "åssen verden fungerer"
Sist endret av Fraktalist; 17. januar 2024 kl. 12:08.
Checkmate
sjokotroll's Avatar
Trådstarter
Er ikke vant til at penger gror på trær og vil ikke si at jeg er rik eller noe, men pappa har doktorgrad i geofysikk og jobber i PGS, vet ikke hvor mye han tjener, men regner med at det er nok. Pappaen til kompisen min har stilling i forsvaret, regner med at det er greit betalt der, men jeg vet ikke. Poenget mitt når jeg brukte ordet ressurssterk var bare for å forklare at kompisen min ikke gjorde dette fordi han var fattig eller fordi han har det veldig dårlig hjemme osv.

Har absolutt 0 ambisjoner om å være kriminell, jeg gjør det godt på skolen og har mange andre kompiser. Var vel mest med han den lørdagen fordi alle de andre skulle på en fest jeg visste jeg ikke hadde fått lov av foreldrene mine til å gå på, det var vel bra siden det kom folk fra den andre siden av byen og prøvde å rane dem som endte i flere forslåtte gutter og et stoort blått øye på en annen.