Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4732
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Jeg ønsker nå å gå til anskaffelse av pass, men stiller et par spørsmål med hvorvidt jeg skal gå til anskaffelse av det. Det jeg i hovedsak undres over er fingeravtrykkene man nå er pliktig å ha tilknyttet passet.
Det sies på lovdata.no (passloven) at kun passmyndigheten, Kripos og norsk grensekontrollmyndighet har tilgang i passregisteret.
Så, dersom jeg velger å gå til anskaffelse av pass: vil politiet (lensmannskontorene) ha noen som helst mulighet til å sjekke min identitet via et register noen sted, til tross for det står skrevet kun de tre nevnte over skal ha tilgang? Er det noen andre farer ved å registrere fingeravtrykk i passregisteret?

Spørsmål 2
Jeg vet jeg kan finne svaret på dette på google, men tar det her i samme slengen: Jeg skal til Spania i løpet av vinteren. Trenger jeg pass for å legitimere meg, eller holder det med annen legitimasjon (bankkort, førerkort etc.)?

Ha en fin dag videre!
Sist endret av Underklass; 13. oktober 2014 kl. 02:38.
Jeg skaffet meg pass for nesten nøyaktig 1 år siden, og da måtte jeg ikke avgi fingeravtrykk. Måtte skrive inn underskriften på en slags data/automat og ta passbilde. Måtte selvfølgelig fylle inn et skjema først.

Tror ikke du trenger pass for å dra til spania siden det er et av Schengen-landene, men det anbefales å ha pass likevel. (Ikke 100% sikker her)
Svar på spørsmål 2:

Schengensamarbeidet innebærer at det ikke lenger er personkontroll/ passkontroll på grensene mellom Schengenstatene. Retten til fri reise gjelder for alle som har lovlig opphold i et Schengenland, både Schengenborgere og tredjelandsborgere som har kommet lovlig inn i ett Schengenland. Norske reisende bør likevel ha med seg pass på reiser utenfor Norden, fordi passet per i dag er det eneste internasjonalt anerkjente norske identitetsbevis. I utlandet må man være forberedt på å legitimere seg, f eks ved innsjekking på hotell, leie av bil, eller dersom man blir stoppet av politiet i en trafikkontroll i utlandet. Schengenlandene har også mulighet til å gjeninnføre kontroll på indre grenser ved en alvorlig trussel mot den offentlige orden eller statens sikkerhet, og i så fall vil man bli kunne bli utsatt for personkontroll også på de indre grenser.
Vis hele sitatet...
politi.no/om_politiet/internasjonalt_samarbeid/schengen_samarbeidet/

- Vi kan ikke kreve at norske statsborgere har med seg pass når de reiser innenfor Schengen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han påpeker at de som selskap får bøter som svir dersom de tar med seg passasjerer uten pass til land utenfor Schengen. Men det får de ikke dersom de avleverer en passasjer uten pass i for eksempel Spania eller Hellas.
Vis hele sitatet...
Hun forteller at det har vært en rekke saker, også innenfor Schengen, der myndighetene har vært etter Norwegian på grunn av ulovlig innreise, blant annet fra Hellas og Spania.

- Det er altså en grunn for at det kun er pass som gjelder, også innenfor Schengen, sier hun.
Vis hele sitatet...
Derfor bør du ha med passet

Selv om flyselskapet kan ta deg med til Schengen uten at du viser passet, bør du aldri legge det igjen hjemme med vilje.

Ved helt spesielle anledninger kan også Schengen-land innføre passkontroll en kort periode. Det kan være ved store arrangementer eller statsbesøk.

Hvis du kommer i en situasjon der du må legitimere deg overfor politi i utlandet, er pass eneste id som gjelder for nordmenn.

En del hoteller vil se gjestenes pass ved innsjekking. Skal du leie bil, vil også utleiefirmaet se passet ditt.
Vis hele sitatet...
vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/passfrihet-i-schengen-gjelder-ikke-hos-flyselskapene/a/10011883/

tl;dr: du må ikke på død og liv ha pass for å dra til spania, men det kan bli stress uten.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Takk! Da ble jeg litt klokere.
Første spørsmål angående fingeravtrykk i pass var mer på et generelt grunnlag. Jeg vegrer meg mot å gå til anskaffelse av pass mtp. fingeravtrykk. Kan politiet sjekke min identitet noen sted, til tross det kun er Kripos, passmyndigheten og grensekontrollmyndigheten som skal ha tilgang til registeret.
Bare passmyndigheten, Kripos og norsk grensekontrollmyndighet skal ha tilgang til passregisteret med mindre annet er bestemt i lov eller i forskrift i medhold av lov.
Vis hele sitatet...
Men det står ikke noe om hvorvidt politiet kan innhente opplysninger i hvilken situasjon.
Foruten til de formål som ligger innenfor loven her, kan politiet hente ut opplysninger fra passregisteret til bruk i arbeid med å identifisere en person som kan innbringes eller skal pågripes eller anbringes i politiarrest
Vis hele sitatet...
Politiet kan altså innhente opplysninger, men hvilke kriterier må oppfylles for at de skal kunne hente ut opplysninger fra passregisteret. Kan de hente den informasjon de ønsker (alt eller deler), eller får de bare utlevert relevant informasjon for etterforskningen?
Du er riktig paranoid. Tipset er å fortsette med det.

Det er ikke sikkert politiet vil bruke eventuelt fingeravtrykket som bevis, men det kan gi dem tips om hvilken direksjon de skal etterforske. Myndigheter er sleipe, så vær paranoid.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Jepp, paranoid er jeg til de grader, men med gode grunner etter mitt syn Meeen, så bruker jeg jo -1.5 i brillestyrke da :P Også det velkjente uttrykket: Bedre føre var enn ettersnar
Det er ikke bare pass, bilder, underskrifter som havner hos politimyndigheter, og fingeravtrykk. Jeg kan fortelle kun utvalgte venner på facebook kan se bilder, andre venner, vegg ol., veggen er tom, ingen bilder der ansiktet mitt vises, kun venners venner kan sende meg venneforespørsel etc.

Jeg er ikke lett å finne
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jepp, paranoid er jeg til de grader, men med gode grunner etter mitt syn Meeen, så bruker jeg jo -1.5 i brillestyrke da :P Også det velkjente uttrykket: Bedre føre var enn ettersnar
Det er ikke bare pass, bilder, underskrifter som havner hos politimyndigheter, og fingeravtrykk. Jeg kan fortelle kun utvalgte venner på facebook kan se bilder, andre venner, vegg ol., veggen er tom, ingen bilder der ansiktet mitt vises, kun venners venner kan sende meg venneforespørsel etc.

Jeg er ikke lett å finne
Vis hele sitatet...
Om du tar dette såpass langt, så ville jeg kvittet meg med sosial media generelt.

Noen av dine venner må ha opplastet ett bilde av deg en eller annen gang. Skla ikke mye til å finne ut hvem dine venner og deres opplastede bilder...

Sitter du bak en proxy nå?
Sitat av Underklass Vis innlegg
Takk! Da ble jeg litt klokere.
Første spørsmål angående fingeravtrykk i pass var mer på et generelt grunnlag. Jeg vegrer meg mot å gå til anskaffelse av pass mtp. fingeravtrykk. Kan politiet sjekke min identitet noen sted, til tross det kun er Kripos, passmyndigheten og grensekontrollmyndigheten som skal ha tilgang til registeret.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg bare planer om og fjerne avtrykkene før jeg skal skaffe nytt pass. Hvordan finner du vell lett ut med ett kjapt søk her på Freak Har ikke tenkt noe særlig på det selv, men har ihvertfall, til nå ikke støtt på noe problem mtp å gjennomføre dette. Politiet får hentet ut informasjon om de har godt nok grunnlag, hvor grensen går er jeg dog usikker på. Men det er nok av de som har blitt avbildet, og tatt fingeravtrykk ved små besittelser, som typ 5gram cannabis. Så håper ihvertfall terskelen for og bruke informasjonen er noe høyere. Utrolig trist at vi går i retning mot å bli ett politi samfunn som i høyere og høyere grad truer, og involverer seg i privat livet til den enkelte borger av det frie Norge.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke veldig fotogen av meg. De bilder som eventuelt må ligge på facebook, må være såpass gamle at jeg ikke kan gjenkjennes. ingen familiemedlemmer har bilder av meg i høyere alder enn 12 år.
Jeg surfer ikke skjult, jeg er ikke så paranoid. Jeg liker bare å "gjemme meg litt bort", slik at jeg ikke kan bli gjenkjent av hvermannsen, og lage litt hindringer og arbeid for politiet-
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jeg er ikke veldig fotogen av meg. De bilder som eventuelt må ligge på facebook, må være såpass gamle at jeg ikke kan gjenkjennes. ingen familiemedlemmer har bilder av meg i høyere alder enn 12 år.
Jeg surfer ikke skjult, jeg er ikke så paranoid. Jeg liker bare å "gjemme meg litt bort", slik at jeg ikke kan bli gjenkjent av hvermannsen, og lage litt hindringer og arbeid for politiet-
Vis hele sitatet...
Du oppnår nok absolutt og gjøre jobben til en etterforsker i en eventuell etterforskning litt vanskeligere, ja. Jeg bare nevnte at enkelte blir tatt bilde av selv ved små saker som besittelse av 5gram cannabis. Så da bør du i alle fall opprettholde lav profil, og unngå å bli tatt, selvsagt.
Men om du tror at ingen har tatt ett bilde av deg, en eneste gang på 12år, da tror jeg du bør tenke godt etter En gang på fylla? Førerkort? Bankkort? Adgangs kort i forbindelse med jobb? Bryllups bilde? Alt dette har eksistert, og kjangsen for at en del av de fortsatt eksisterer er tilsynelatende stor mtp at enkelte av disse bildene er lagret i register. Andre kanskje på en harddisk, eller i en fotomappe.
Så satt på spissen tror ihvertfall jeg at det finnes mye mer informasjon, bilder osv rundt om kring enn man selv er klar over. Bare man graver dypt nok. Beklager for så langt og upraktisk svar, merker at det begynner å bli sent
Gjør som meg: Når du har logget inn på facebook og sett det du vil, så deaktiverer du brukeren. Mens du er deaktivert kan ingen se profilen din (ikke venner engang), alt av bilder og statuser lagres likevel til neste gang du logger på. Bruker å være innom 20 minutt om dagen for å lese statuser/se bilder og deretter deaktivere meg. Gjentar prosedyren hver dag.
Google deg selv og be alle nettsteder som har navnet ditt om å fjerne deg derifra. I tillegg kan du be telefonoperatøren din om å gi deg hemmelig nummer. Da finnes du ikke i nummeropplysningen til verken 1881, 180 eller gulesider.

Den eneste plassen du kommer til å bli funnet er i skattelistene, men der kan ingen fjerne seg ifra.

Jeg gjorde det dog ikke kun for at politiet skulle snoke, men for at randoms/bekjente/venner/familie/politi ikke skulle finne noe informasjon om meg på google.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Nå skal det sies at bankkortet er noe jeg passer på selv. Jeg er tvingt til å legitimere meg ovenfor politi, så er jeg først tatt - så er det lite man kan gjøre. Men så skal det også sies at jeg ikke har stilt opp på et eneste fellesbilde (konfirmasjoner, bryllup, klassebilder, portrettbilder etc). Det kan jo være at det finnes et og annet bilde av meg på nettet et sted, men det tror jeg isåfall ikke er nok til å identifisere meg. Hele omgangskretsen min vet at det er null toleranse for bilder. Ikke har jeg snapchat, instagram, andre sosiale medier enn facebook eller andre bildeprogrammer. Jeg har rett og slett ingen smarttelefon, men derimot av typen veldig gammel og billig.
Mener å ha lest i nyheter om at det skulle gå an å gå i banken med et falskt pass og få utstedt gyldig legitimasjon / identitet (visa kort med bilde). En metode som skulle etter sigende være mye brukt i trygdesvindelssaker. For eksempel har du falsk pass fra et EU land så skulle det gå an å få et D-nummer i banken på stedet. Da får du plutselig helt gyldig legg på bakgrunn av falske dokumenter, og trenger heller ikke å stresse deg for fingeravtrykk. Man trenger vel jo ikke nødvendigvis å ha pass når man skal legitimere seg innenfor EØS-området? Men så spørs jo om banken vil sjekke passet ditt med kripos o.l. før de giver ut D-nummer eller Visa. Noen som vet hvor risikabelt slik fremgangsmåte kan være?
Jeg var nylig i Spania, viste ikke legitimasjon verken ved avreise eller ankomst, tur/retur.
Sitat av Underklass Vis innlegg

Men det står ikke noe om hvorvidt politiet kan innhente opplysninger i hvilken situasjon.

?
Vis hele sitatet...
Vel bruk hansker når du driver med snuskeri så slipper du og bekymre deg.
Politiet har ingen adgang til passregisteret.

Om de trenger bilde av en bestemt person, så må de sende inn en søknad og får så utlevert informasjon.
MAO, de må vite hvem de trenger info om, for å få denne utlevert.

Så dine fingeravtrykk vil ikke være tilgjengelig for politiet per idag.
Forhåpentligvis så vil tilgangen til politiet bli endret ila de neste årene, så da vil trolig slikt bli søkbart.