Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2339
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, kan hende denne er lagt inn på feil kategori. Men tok ihvertfall 150mg zoloft for noen timer siden av vennen min som går på det. og jeg har en Cyp2d6 defekt (sakte forbrenner). Har tidligere gått på zoloft men da utløste det seg en manisk episode.

Er redd for at dette skjer igjen. Går ikke på zoloft nå men denne gangen er det enda værre, hører å ser ting som ikke er der å hjertet mitt går ekstremt fort.
Hva skla jeg gjøre? Kontakte legevakten? Forrige gang endte det opp med innleggelse å da fikk jeg mani av bare 50mg

Sorry for at det ble så rotete å så mye er bare veldig stresset
Hvorfor tar du det om du måtte bli innlagt sist? Ja å kontakte legevakt kan være en fin start.
Er ikke noe alvorlig, så slapp av og vent på det forlate kroppen. Drikk noe alkohol i mens dersom det blir for ille. Dette er ikke noe liv og helse situasjon.

Ta det som en lett alvorlig lærepenge, antidepressiva er ikke noe man prøver å ruse seg eller selvmedisinerer seg på.
Kunne fort gått mye verre med kramper og serotoningt syndrom om du hadde gått opp i f.eks. 500-900 mg. Da ville vi snakket livstruende situasjon.
Sist endret av einsteindragon; 23. mai 2022 kl. 19:17.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er ikke noe alvorlig, så slapp av og vent på det forlate kroppen. Drikk noe allohol i mens visstg det blir for ille. Dette er ikke noe liv og helse situasjon.

Ta det so, em lærepenge, antidepressiva er ikke noe man prøver å ruse seg på. Kunne fort gått mye verre med kramper og serotoningt syndrom om du hadde gått opp i f.eks. 500-900 mg. Da ville vi snakket livstruende situasjon.
Vis hele sitatet...
Og dette er grunnen til at man ikke går til freakforum for helserelaterte spørsmål. Man ikke være i en livstruende situasjon for å ringe legevakt. Ta heller en telefon til de enn å drikke alkohol.
Når jeg har tatt det jeg antar er for mye av noe, og ønsker å få en indikasjon på hvor alvorlig det er før jeg evt. Kontakter fastlege eller legevakt, da søker jeg opp legemiddelet i felleskatalogen for å finne ut hvor mye jeg må ta for å komme i risikoen for såkalt moderat eller alvorlig forgiftning. Jeg sjekker også som oftest ut om effekten blir forsterket av noe av det andre jeg går på eller har tatt den aktuelle dagen. Det inkluderer også å sjekke om f.eks. Zoloft får forsterket effekt av Grapefruktjuice dersom jeg har drukket det den aktuelle dagen.

Her er forresten det felleskatalogen har å si om Zoloft, Overdosering og Forgiftning/Giftig dose:
Toksisitet: Barn: <150 mg forventes ingen eller lette symptomer. 400 mg til 5-åring utløste serotoninergt syndrom. Voksne: <500 mg forventer ingen symptomer. 500-1000 mg forventer lette symptomer. 1-3 g ga moderat forgiftning.
Klinikk og behandling: Se Selektive serotoninreopptakshemmere,
N06A B

. Ved 1,5-3 g anbefales diagnostisk EKG, og ved >3 g følg EKG minst 12 timer.

Du må med andre ord opp i minst 1 gram før du i det hele tatt er i nærheten av noe som kan kalles farlig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og dette er grunnen til at man ikke går til freakforum for helserelaterte spørsmål. Man ikke være i en livstruende situasjon for å ringe legevakt. Ta heller en telefon til de enn å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Nei, men man bær helst ha verre symptomer enn litt kvalme og hjertebank. Ellers så blir man fort den personen som alle legene kvier seg til å møte på når de har vakt.
Sist endret av einsteindragon; 23. mai 2022 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Når jeg har tatt det jeg antar er for mye av noe, og ønsker å få en indikasjon på hvor alvorlig det er før jeg evt. Kontakter fastlege eller legevakt, da søker jeg opp legemiddelet i felleskatalogen for å finne ut hvor mye jeg må ta for å komme i risikoen for såkalt moderat eller alvorlig forgiftning. Jeg sjekker også som oftest ut om effekten blir forsterket av noe av det andre jeg går på eller har tatt den aktuelle dagen. Det inkluderer også å sjekke om f.eks. Zoloft får forsterket effekt av Grapefruktjuice dersom jeg har drukket det den aktuelle dagen.

Her er forresten det felleskatalogen har å si om Zoloft, Overdosering og Forgiftning/Giftig dose:
Toksisitet: Barn: <150 mg forventes ingen eller lette symptomer. 400 mg til 5-åring utløste serotoninergt syndrom. Voksne: <500 mg forventer ingen symptomer. 500-1000 mg forventer lette symptomer. 1-3 g ga moderat forgiftning.
Klinikk og behandling: Se Selektive serotoninreopptakshemmere,
N06A B

. Ved 1,5-3 g anbefales diagnostisk EKG, og ved >3 g følg EKG minst 12 timer.

Du må med andre ord opp i minst 1 gram før du i det hele tatt er i nærheten av noe som kan kalles farlig.
Vis hele sitatet...
Psykose/mani er mer enn god nok grunn til å kontakte legevakt. Alkohol er definitivt ikke en erstatter. Sykt at du foreslår, selv om du sikkert ikke mener noe vondt. La helsearbeidere på legevakten ta slike vurderinger, det er derfor man kan ringe de.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvorfor tar du det om du måtte bli innlagt sist? Ja å kontakte legevakt kan være en fin start.
Vis hele sitatet...
Dårlig impulskontroll desverre
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykose/mani er mer enn god nok grunn til å kontakte legevakt. Alkohol er definitivt ikke en erstatter. Sykt at du foreslår, selv om du sikkert ikke mener noe vondt. La helsearbeidere på legevakten ta slike vurderinger, det er derfor man kan ringe de.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nødvendigvis. Psykose trenger ikke bety at man er en fare for seg selv eller andre, men kan fort ende med mye angst pga. Alt man "ser". Og nevner man ordet "psykose", hallusinasjoner, vrangforestillinger eller/og at man hører lyder så blir det garantert tvangsinnleggelse på ubestemt tid og i verste fall tvangsmedisinering med antipsykotika. Og antipsykotika er ikke noe du vil ha i kroppen, tro meg. Jeg har fortsatt mareritt etter å ha fått svært jævlige bivirkninger av denne typen medisiner da jeg var 15-18. Akutt Dystoni er stikkordet.

Hvilken type behandliing du får ved en evt. Tvangsinnleggelse har ingenting med hvor syk du er, men avhenger av hvor du blir innlagt. Sandviken i Bergen er verst, mens de i Drammen er best. Dette er da i forhold til bruken av tvangsmidler på disse stedene. Kilde til resultatene er VG, da de undersøkte dette for 2-4 år siden. Var en del artikler om dette da. Og jeg kan ikke si jeg er uenig i at de veldig lett bruker mye tvang på Sandviken i Bergen iallefall.

Jeg hadde forresten he.t gøemt at h*n hadde psykose da jeg nevnte alkohol. Ville aldri anbefalt alkohol i forbindelse med aktiv gående psykose med f.eks. Hallusinasjoner.

Vil anbefale trådstarter å først ringe anonymt før h*n evt. Tar risikoen som er involvert ved å opplyse om fullt navn.

En feil er alt som skal til. Innrøm aktiv pågående psykose til feil person og bli under tvangsinnleggelsen behandlet av en fullstendig empatiløs person, så risikerer du å bli tvangsmedisinert med store doser antipsykotika. Fører dette til at du utvikler bivirkningen Akutt Dystoni, Dyskinesi eller begge deler, så vil ud med svært stor sannsynlighet bli skadet for livet uavhengig av om du får lov til å slutte etter første tablett.
Sist endret av einsteindragon; 23. mai 2022 kl. 19:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, ikke nødvendigvis. Psykose trenger ikke bety at man er en fare for seg selv eller andre, men kan fort ende med mye angst pga. Alt man "ser". Og nevner man ordet "psykose", hallusinasjoner, vrangforestillinger eller/og at man hører lyder så blir det garantert tvangsinnleggelse på ubestemt tid og i verste fall tvangsmedisinering med antipsykotika. Og antipsykotika er ikke noe du vil ha i kroppen, tro meg. Jeg har fortsatt mareritt etter å ha fått svært jævlige bivirkninger av denne typen medisiner da jeg var 15-18. Akutt Dystoni er stikkordet.

Hvilken type behandliing du får ved en evt. Tvangsinnleggelse har ingenting med hvor syk du er, men avhenger av hvor du blir innlagt. Sandviken i Bergen er verst, mens de i Drammen er best. Dette er da i forhold til bruken av tvangsmidler på disse stedene. Kilde til resultatene er VG, da de undersøkte dette for 2-4 år siden. Var en del artikler om dette da. Og jeg kan ikke si jeg er uenig i at de veldig lett bruker mye tvang på Sandviken i Bergen iallefall.

Jeg hadde forresten he.t gøemt at h*n hadde psykose da jeg nevnte alkohol. Ville aldri anbefalt alkohol i forbindelse med aktiv gående psykose med f.eks. Hallusinasjoner.

Vil anbefale trådstarter å først ringe anonymt før h*n evt. Tar risikoen som er involvert ved å opplyse om fullt navn.

En feil er alt som skal til. Innrøm aktiv pågående psykose til feil person og bli under tvangsinnleggelsen behandlet av en fullstendig empatiløs person, så risikerer du å bli tvangsmedisinert med store doser antipsykotika. Fører dette til at du utvikler bivirkningen Akutt Dystoni, Dyskinesi eller begge deler, så vil ud med svært stor sannsynlighet bli skadet for livet uavhengig av om du får lov til å slutte etter første tablett.
Vis hele sitatet...
Litt sen update, ble innlagt men det skjedde noen dager senere da de fant ut at jeg tok overdose, burde vel egentlig dratt til legevakten når det skjedde å ikke 3 dager senere

Dumme meg tok 200 mg mer der å da, selv etter de jævlige bivirkningene jeg fikk, fordi har lite til null impulskontroll kan man vel si

Burde vel aldri tatt 350 mg zoloft til sammen siden jeg egentlig ikke tåler det. Menmen gjort er gjort

ble heldigvis innlagt på frivillig (yay..) da det ikke endte med en alvorlig psykose hehe.
Du bruker begrepet mani? Har du bipolar lidelse? I såfall er det ikke rart om du går i mani av antidepressiva. Vi som har det må styre langt unna den typen meds. Det finnes mer egnede medisiner