Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1678
Hun ligger nå på intensiven, i våken tillstand etter en overdose. Hun har vært på en spiral i rundt 6 månder og når jeg utrykker bekymring blir det møtt med ghosting eller sinne. Jeg forstår jo såklart at folk ikke vil slutte når de er avhengige, jeg sliter med alkohol selv men søker hjelp og går til aa. Kola, molly og blow var det som førte til overdosen, nå er de bekymra for hjertet. Jenta er ikke mer en 19, har vokst opp i forferdelige tilstander og har dårlig forhold til familie.

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå frem, er der noen som har tips ?
føler meg hjelpesløs.
Ta deg tid til å lytte. Så må du nesten bare ta det som det kommer. Du gjør allerede ditt beste og mer kan du ikke gjøre. Tvi tvi!
Sitat av Fomo Vis innlegg
Ta deg tid til å lytte. Så må du nesten bare ta det som det kommer. Du gjør allerede ditt beste og mer kan du ikke gjøre. Tvi tvi!
Vis hele sitatet...
Takk
Som oftest så er det ikke mye man kan gjøre for å forandre en persons rusbruk, kanskje ikke det du ville høre men sånn er det stort sett.
Mulig det finnes unntak, men ikke som jeg vet om. Folk kan gå på en skikkelig vond smell å ta en pause, men det går ofte tilbake til gamle vaner.
Sist endret av Speedfrik; 6. januar 2022 kl. 21:20.
Masse kjærlighet. Hjelp henne med de tingene som gjør vondt for henne om du kan.. Men husk å passe på deg selv fordi noen ting kan ikke endres
har alltid vært der for henne, prøvd og være nøytral og ikke dømmende. Det er vondt og se at noen du er glad i rett og slett dreper seg selv.
hun må ønske behandling selv. Hvis hun drar inn for venner eller familie er det meningsløst. Det å nettopp ha gått gjennom en overdose kan være skamfullt, skummelt og vanskelig å håndtere. Når man har et rusproblem er det jo somregel rusen man har brukt til å håndtere ting. Det kan henne hun er ute å ruser seg imorgen, så gjør det hvertfall ikke vanskeligere for hun. ikke kom med løsninger til alle problemene, bare vær enig med hun om at alt er et hælvettes mareritt akkurat nå. sorry skrivefeil..
Kanskje lære henne litt harm reduction. Eks hvilken stoffer hun ikke burde blande, overdose grenser og symptomer. Skaff henne nalaxon etc.

Jeg hadde helt klart gått med på det om en venn hadde satt et ultimatum på at enten måte jeg ruse meg mer forsiktig eller så går vennskapet.
Sitat av kemist Vis innlegg
Kanskje lære henne litt harm reduction. Eks hvilken stoffer hun ikke burde blande, overdose grenser og symptomer. Skaff henne nalaxon etc.

Jeg hadde helt klart gått med på det om en venn hadde satt et ultimatum på at enten måte jeg ruse meg mer forsiktig eller så går vennskapet.
Vis hele sitatet...
HELT ENIG, skadereduksjon. kan ikke fatte å begripe hvordan jeg ikke tenkte på det.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er mange som har vært ute på tynn is som har blitt frelst av en eller annen kristen religiøs greie.

Er hun så ung som hun er ( ung og dum) ( ikke vondt ment) så kan hun kanskje bli frelst og rusfri for en god periode.

Jeg er selv ikke religiøs, men alt som kan få noen til å snu om på livet... Det er verd å prøve. Det virker som de kristene foreningene er flinke til å hjelpe og få kontakt med dem som sliter og trenger hjelp.

Høres det helt sykt ut kanskje? Kanskje hypnose?

Uansett, viktigste er at du bryr deg og viser at du er der for henne. Om hun ikke har familie som kan støtte henne, så er venner det nermeste, sånne som deg =)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mange som har vært ute på tynn is som har blitt frelst av en eller annen kristen religiøs greie.

Er hun så ung som hun er ( ung og dum) ( ikke vondt ment) så kan hun kanskje bli frelst og rusfri for en god periode.

Jeg er selv ikke religiøs, men alt som kan få noen til å snu om på livet... Det er verd å prøve. Det virker som de kristene foreningene er flinke til å hjelpe og få kontakt med dem som sliter og trenger hjelp.

Høres det helt sykt ut kanskje? Kanskje hypnose?

Uansett, viktigste er at du bryr deg og viser at du er der for henne. Om hun ikke har familie som kan støtte henne, så er venner det nermeste, sånne som deg =)
Vis hele sitatet...
De jeg har hørt har blitt religiøse har som regel truffet den klassiske «Bunnen» først ofte med et snev av psykose for å kickstarte det hele.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kola og blow er vel det samme?Så cola og molly m.a.o
Sitat av Fomo Vis innlegg
Ta deg tid til å lytte. Så må du nesten bare ta det som det kommer. Du gjør allerede ditt beste og mer kan du ikke gjøre. Tvi tvi!
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kola og blow er vel det samme?Så cola og molly m.a.o
Vis hele sitatet...
Kola er kola, blow er når man røyker det
Av erfaring må du kanskje spørre deg selv: <<Er dette verdt det?>>
Det er kjempe fint at du støtter opp venner, noe venner bør gjøre.
Men en plass må du tenke på deg selv og din egen livskvalitet, du sier du sliter selv med personlige ting.

Har droppet et par "bestevenner" som jeg trodde var bestevenner, rusen tok dem i sørpa, kunne ikke gjøre noe! akkurat som deg.
Flyktet fra dem, siste jeg vet er at ene er i fengsel og den andre er alkoholiker på fulltid.
Plutselig er de ikke å få tak i, man blir bekymret og bruker mye energi på å bære på disse frykt tankene.

Du må tenke hvor mye de gir deg også, siden du sliter selv, og søker hjelp for det er dette det viktigste for din utvikling for økt livskvalitet, og dermed viktig å tenke på seg selv.

Forstår godt at du vil hjelpe, men du kan ikke hjelpe noen andre før du hjelper deg selv først.