Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2479
Har ikke planer om å bruke masse penger på et hønehus. Men tenkte enkelt og greit forskalingsbord. Hvordan vil det bli med råte?
Jeg holder på å bygge et lite hønsehus for tiden. Bruker impregnerte sponplater til gulv. Males med baderomsmaling.
Aner ikke hvor bra det holder, men tenkte at det burde funke greit.
Sponplater er vel dyrt?å
Når det er plenty med tilgang på fuktighet og skit (da nitrogen og fosfor), så råtner treverk i rekordfart, ja.

Dette kommer av noe som kalles CN-forholdet og CP forholdet. Dette kommer av de kjemiske tegnene C = karbon, N = nitrogen og P = fosfor. Altså når treverk, og annet organisk materiale brytes ned, så er det mikrober (bakterier og sopp) som tar jobben. Disse mikrobene trenger N og P, for å danne proteiner, cellemembran og en drøss andre stoffer for å være en biokjemisk fabrikk. Altså det er N og P som oftest er minimumsfaktoren for mye liv. Når denne materien er ferdig nedbrutt, så blir N og P frigjort som salter igjen. CN forholdstallene er slik:
Humus . 10 : 1
Grønnmasse 7 : 1
Erterhalm 15 : 1
Husdyrgjødsel 20 : 1
Lauv 50 : 1
Havrehalm 50 : 1
Fersk sagflis 500 : 1

Så når en ser i naturen, så ser en at slikt som plenklipp og døde planter brytes ned mye fortere enn f.eks. treverk (som har omtrent det samme forhold som sagflis).
Her har du forklaringen på hvorfor.
Dette kan også benyttes andre veien. Altså skal du lage kompost av materiale med høyt CN eller CP forhold, så kan du tilsette litt handelsgjødsel eller skit for å få fart på nedbrytingen.

Så når du lar høner få løpe og skite på dine planker, så er det du gjør å skyte fart i en forråtnelsesprosess. Ett triks kan være, og lage gulvet av netting som er noe mellom hønse– og myggnetting i maskestørrelse. Men vær obs på, at jern ruster og aluminium korroderer også som bare det, under slike omstendigheter.
Hvis du skal ha gulv så bør du ha flis som bunndekke til hønene. Når det blir nok møkk i flisen så skifter du den ut med ny flis. Derfor bør du ha i bakhode å lage det slik at det er enkelt å bytte flisen. I mitt hønsehus er gulvet såpass høy oppe at jeg bare kan trille bort med trillebåra og skuffe flisen rett oppi. Men det var andre årsaker til at gulvet måtte være så høyt så det var bare en bonus. Du må ha vaglepinne inni hønsehuset så da bør du lage ei slags hylle under der du kan feks sette skobrett e.l. Som hønene vil bæsje mye i. Da kan man skuffe av denne driten uten at den har forurenset flisen.
Står en del praktisk info om bygging av hønsehus på denne siden som kan være verdt å lese, også hvordan du kan gjøre det uten at det trenger å koste skjorta og litt til.
Jeg ville støpt gulv, skulle jeg hatt noe annet ville jeg hatt skikkelig baderomsbelegg eller noe oppå, trukket godt oppover kantene.

Holder med deg i å bygge selv, mye crap å få kjøpt av ferdighus. Høner trenger ikke så avansert hus, men det må være trekkfritt.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ett triks kan være, og lage gulvet av netting som er noe mellom hønse– og myggnetting i maskestørrelse.
Vis hele sitatet...
Er det noe bra for hønene, da? Høns bør ha det lunt, selv om de ikke trenger å ha det så varmt. Og å rote i underlaget er det beste de vet, så jeg vil absolutt si at de bør gå på en form for strø, være seg spon, flis e.l. eller sand. Tror ikke de vil trives på nettingunderlag.
Sist endret av *pi; 8. april 2020 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med linoleum?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med linoleum?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det tåler så mye fuktighet over tid? Tenk baderomkvalitet.
Sist endret av *pi; 9. april 2020 kl. 01:58.
Veldig viktig gulvet er tørt og huse trekkfritt. I tillegg er det greit og tenke på at rydding/stell skal være enkelt. Om vinteren kommer hønene til og tilbringe mye tid inne så lenge det er snø ute.

Hadde selv guvspon plater 22mm på en av mine første, neste ble vokset kryssfiner som jeg la gummimatte en ofte finner på båt/kai oppå, noe ala slike: https://www.jula.no/catalog/hage/ute...plater-374036/

Det gjorde stell av huse mye enklere. Høner roter, du kommer ikke rundt det, mat skal sparkes i å vann flakses borti. Gjør deg selv en bjørnetjeneste og tenk på stell.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror ikke det tåler så mye fuktighet over tid? Tenk baderomkvalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg trur den er vanntett. Har det i heile leiligheten unntatt våtrommene, og det er sannsynligvis fordi det vert glatt. På hytta hadde vi linoleum på badet. Null problem. Har hatt det i over 10 år, hvet ikke vor lenge forrige eier hadde det. Men tar gjerne korrektur vis en fagperson kan uttale seg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg trur den er vanntett. Har det i heile leiligheten unntatt våtrommene, og det er sannsynligvis fordi det vert glatt. På hytta hadde vi linoleum på badet. Null problem. Har hatt det i over 10 år, hvet ikke vor lenge forrige eier hadde det. Men tar gjerne korrektur vis en fagperson kan uttale seg.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du ikke blander linoleum og vinyl?
Linoleum egner seg ikke til våtrom, men det gjør derimot vinyl, vinylbelegg tåler også vesentlig mer slitasje, og om høner skal gå å hakke på på gulvet, ser jeg for meg at linoleumen fort vil ta skade. Står litt om forskjellene på linoleum og vinyl her.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Er du sikker på at du ikke blander linoleum og vinyl?
Linoleum egner seg ikke til våtrom, men det gjør derimot vinyl, vinylbelegg tåler også vesentlig mer slitasje, og om høner skal gå å hakke på på gulvet, ser jeg for meg at linoleumen fort vil ta skade. Står litt om forskjellene på linoleum og vinyl her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også vinyl er bedre. De vil nok ikke hakke så mye (du skal ha strø oppå), men hønsemøkk er veldig sterke saker. Du vil også måtte hakke og skrape en del når du rengjør.

Hvordan og hvor stort har du tenkt å bygge, forresten? Hvor mange skal du ha?
Sist endret av *pi; 9. april 2020 kl. 14:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Er du sikker på at du ikke blander linoleum og vinyl?
Linoleum egner seg ikke til våtrom, men det gjør derimot vinyl, vinylbelegg tåler også vesentlig mer slitasje, og om høner skal gå å hakke på på gulvet, ser jeg for meg at linoleumen fort vil ta skade. Står litt om forskjellene på linoleum og vinyl her.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg ser ikke forskjell på det.
I mitt hønsehus har jeg vanlig plankegulv og med et gammel belegg på toppen jeg fikk gratis om det er linoleum vet jeg ikke. Det er brunt og teppe-aktig på undersiden og plast-ish på oversiden. Dette fingerer ypperlig hos meg. Hender det er drit som må skrapes av og da gjør jeg bare det med spaden uten at det tar skade. Uansett er det lirt å bruke noe du får billig gratis. Vinylbelegg koster litt skal du kjøpe nytt