Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2334
Hei,

Jeg leser en del bøker, men opplever at jeg ikke har forbedret lesehastigheten min på lenge. Gjennomsnittet sies å ligge på mellom 200 til 250 ord per minutt, selv ligger jeg på omtrent 180. Har lyst til å øke tempoet noe, kanskje til 250-300 og forstår det slik at det finnes teknikker for å oppnå dette. Noen freaks som er kjent med teknikker for å øke lesehastighet som faktisk fungerer, eller har erfaring med teknikker som ikke har virket?
Må være en forskjell på hastighet når man leser bøker eller random ting så hva slags lesing har de tatt for å finne normal hastighet? Jeg leser fort til vanlig men i bøker hvor jeg skal få ordentlig med meg og huske alt så må jeg lese sakte for å beholde konsentrasjon og få sammenheng i historien. Leser jeg bok like fort som aviser så har jeg glemt hva jeg leste for en side siden
Her er noen tips fra en tidligere tråd: https://freak.no/forum/showthread.php?t=155313
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Må være en forskjell på hastighet når man leser bøker eller random ting så hva slags lesing har de tatt for å finne normal hastighet? Jeg leser fort til vanlig men i bøker hvor jeg skal få ordentlig med meg og huske alt så må jeg lese sakte for å beholde konsentrasjon og få sammenheng i historien. Leser jeg bok like fort som aviser så har jeg glemt hva jeg leste for en side siden
Vis hele sitatet...
For lav lesehastighet kan også gå ut over forståelsen, faktisk. Man mister oversikt og leseflyt når det tar for lang tid fra starten til slutten på en setning. Se for deg å lese en bok med ett ord på hver side, hvor forvirrende og usammenhengende det ville blitt. De som hører lydbøker vet også hvor lite man får med seg når lesestemmen går treigere enn du tenker.
Man tar inn mer enn ett ord om gangen når man leser effektivt (det er derfor du sjelden merker om mangler et lite ord midt i en setning når du leser raskt).

Jeg tror jeg har svart på dette i en annen tråd før, men jeg tror mengdelesing er viktigere enn spesifikk trening på teknikk. Det er jo også veldig mye mer motiverende å bare lese ting som interesserer deg. Men fokuser gjerne på flyten, ikke hopp fra ord til ord med blikket, men flytt det jevnt og ta inn en større del av setningen. Hastighet er ikke noe stort mål i seg selv, men flyten er det.
Google hurtiglesning og bruk teknikkene der, mengdelesing er fint det. Dog tror jeg ikke det alene vil hjelpe. Hurtiglesing er teknikk og noe alle fikser. Ikke alle blir blant topp ti i hastighet, men alle vil raskt merke stor fremgang.
Sist endret av _abc_; 5. juli 2022 kl. 15:12.
Les, les, les og les mer. Eneste måten å bli flinkere på er å gjøre det.
Det finnes jo teknikker som det blir nevnt, men de går ut på å lese de også.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Les, les, les og les mer. Eneste måten å bli flinkere på er å gjøre det.
Det finnes jo teknikker som det blir nevnt, men de går ut på å lese de også.
Vis hele sitatet...

Lesing uten teknikker blir ofte bortkastet for de med lav lesehastighet.

Det blir som om en som kan noter øver inn en sang med feil i noteheftet Da blir personen over tid veldig god på å spille stykket feil.

Bruk av teknikkene i hurtiglesing er viktig både for drilling av teknikkene samt at forbedringene kommer raskt nok til at det bygger motivasjon og skaper leseglede. Først med lesehastighet over en viss fart vil tekstforståelse og gjennfortellingsevne (det og huske det en leser etter at en har lest det) bli gode nok til at det skapes motivasjon og leseglede slik at ikke lesing må skje kun på ren vilje alene, vilje alene kan ofte være en flyktig greie og det kan vise seg blytungt og opprettholde gode rutiner over tid på kun vilje alene.
Når jeg leser, så leser jeg ikke. Jeg kjenner igjen hvordan ordene ser ut, formen på bokstavene og får hele ordet på én gang.
Det er ikke feilfritt, men jeg kan "lese" en A4 side på 5 - 10 sekunder og faktisk få med meg hva som står der.

Har alltid lest sånn av en eller annen grunn. Når jeg leser viktige dokumenter må jeg tvinge meg selv til å faktisk lese alt og ikke bruke form gjenkjenning.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Når jeg leser, så leser jeg ikke. Jeg kjenner igjen hvordan ordene ser ut, formen på bokstavene og får hele ordet på én gang.
Det er ikke feilfritt, men jeg kan "lese" en A4 side på 5 - 10 sekunder og faktisk få med meg hva som står der.

Har alltid lest sånn av en eller annen grunn. Når jeg leser viktige dokumenter må jeg tvinge meg selv til å faktisk lese alt og ikke bruke form gjenkjenning.
Vis hele sitatet...
Det er dette som er å lese. Man er temmelig langt nede i barneskolen på leseutvikling hvis man driver fonologisk lesing, med mindre det er kompliserte ord man ikke har sett før.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Lesing uten teknikker blir ofte bortkastet for de med lav lesehastighet.

Det blir som om en som kan noter øver inn en sang med feil i noteheftet Da blir personen over tid veldig god på å spille stykket feil.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på? Absolutt all gjeldende pedagogikk på å bli en god leser baserer seg på at man må lese mye, helst hver dag. Har du noe grunnlag for å påstå at det er feil, eller synes du bare det var en stilig analogi?

Bruk av teknikkene i hurtiglesing er viktig både for drilling av teknikkene samt at forbedringene kommer raskt nok til at det bygger motivasjon og skaper leseglede.
Vis hele sitatet...
Speed reading er et populært fenomen med en god del drøye påstander om hva som er mulig trene opp. Kunnskap om hvordan øyet beveger seg, hvor stort fokusområde man har og ikke minst kapasiteten til arbeidsminnet, tilsier at 5-600 ord i minuttet er maks. Det er flust av internetttester der man kan trene seg opp til det dobbelte av det, men seriøs forskning tilsier at det går på bekostning av forståelsen. Trene opp arbeidsminnet er det også mange nettsider og mer seriøse "treningsprogrammer" som gjør, men lite tyder på at denne effekten er generaliserbar til andre områder enn den spesifikke testmetoden, så det kan neppe brukes til speed reading eller noe annet nyttig. Effekten av slike programmer er heller ikke varig.

Du kan altså trene opp lesehastigheten, og TS er godt under maksnivået og kan sikkert hente litt på det. Men det er ganske varierende dokumentasjon på at treningsprogrammer foe speed reading funker, og sjansen er stor for at du får en trade off på forståelse selv om du ikke nødvendigvis merker det, i alle fall ikke på testen. En ide noen sånne nettsider selger er at du skal trene vekk den indre lesestemmen, og det er det ganske entydig forskning på at er tull. Du må ha den for å kunne prosessere teksten, og raske lesere demper ikke stemmen, de bare effektiviserer den.

Ting som ofte bremser lesehasigheten (gitt at du ikke har problemer med den fonetiske avkodingen) er manglende ordforråd, generelt eller innenfor feltet du leser om. Også manglende kunnskap om temaet. Svaret på dette er å lese MYE, og gjerne tekster som ligger i det grenselandet der det meste flyter men du bøir litt utfordret. Det er det alle foreldre med barn som trener på lesing får beskjed om. Å bli lest høyt for eller høre lydbok vil i så måte også hjelpe for å øke ordforrådet, men du kommer ikke unna mengdetrening for å bli en god leser. Bruk gjerne "speed reading" som skumlesing før du leser skikkelig, det vil øke forståelsen. Men hastighetsteknikker er ikke noen snarvei til å bli en god leser, og det er i alle fall et hinsides dårlig råd å unngå å lese mye før du har "teknikken" på plass.
Sist endret av *pi; 7. juli 2022 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Lesing uten teknikker blir ofte bortkastet for de med lav lesehastighet.

Det blir som om en som kan noter øver inn en sang med feil i noteheftet Da blir personen over tid veldig god på å spille stykket feil.

Bruk av teknikkene i hurtiglesing er viktig både for drilling av teknikkene samt at forbedringene kommer raskt nok til at det bygger motivasjon og skaper leseglede. Først med lesehastighet over en viss fart vil tekstforståelse og gjennfortellingsevne (det og huske det en leser etter at en har lest det) bli gode nok til at det skapes motivasjon og leseglede slik at ikke lesing må skje kun på ren vilje alene, vilje alene kan ofte være en flyktig greie og det kan vise seg blytungt og opprettholde gode rutiner over tid på kun vilje alene.
Vis hele sitatet...
Det gjør det helt sikkert siden du sier det.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Når jeg leser, så leser jeg ikke. Jeg kjenner igjen hvordan ordene ser ut, formen på bokstavene og får hele ordet på én gang.
Det er ikke feilfritt, men jeg kan "lese" en A4 side på 5 - 10 sekunder og faktisk få med meg hva som står der.

Har alltid lest sånn av en eller annen grunn. Når jeg leser viktige dokumenter må jeg tvinge meg selv til å faktisk lese alt og ikke bruke form gjenkjenning.
Vis hele sitatet...
Samme her. Men bare på morsmålet mitt og nesten samme på norsk. I viktige dokumenter kan det være noen vanskelige ord på norsk. I engelsk må jeg konsentrere meg