Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 15676
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Jeg skal ikke tillate meg å diskutere emner utenfor min kunskapsbase, men jeg mener at en kontrakt er en kontrakt, uansett hva det dreier seg om,
Vis hele sitatet...
Funker ikke helt sånn. Man kan i mange tilfeller ikke avtale seg til en dårligere deal enn loven tilsier. Det gjelder for eksempel arbeidskontrakter og leiekontrakter også. Så du kan nok ikke avtale deg ut av retten til å trekke seksuelt samtykke når som helst. Et slikt papir undertegnet på forhånd vil altså være null verdt dersom det ikke er samtykke underveis.

Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
Nei. Du bør så absolutt slette deg inn i det juridiske rundt hva som defineres som en voldtekt. At du kommer med en slik påstand, kun basert på det TS formidler, er helt hårreisende.

Håper adminsa sletter kommentaren din, for å anklage noen for voldtekt basert på et slikt kunnskapsgrunnlag som TS har gitt er ekstremt lite innafor.
Vis hele sitatet...
Ut fra slik slik jeg leste situasjonen i åpningsinnlegget - at personen var ruset og ts hadde tatt på seg å passe på henne under rusen, og så "ble det til" at de hadde sex, så ville det meget godt kunne defineres som voldtekt. Sex med en person som ikke er i stand til å samtykke, noe som er rimelig å anta da man fikk inntrykk av at hun ikke selv kunne vurdere om det har trygt å gå ut av huset, er voldtekt. Misbruk av tillitsforhold er skjerpende. Det er kommet noen nyanseringer av hendelsesforløpet etterpå, men det er uansett et risky grenseland. Et samtykke på forhånd gir deg ingen garantier for at det du gjør er ønsket. Jeg tror det er lurt at kommentarene om dette er uproblematisk ikke får stå uimotsagt, ellers er det mange som potensielt kan gå på en smell her.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan har dialogen vært i etterkant av trippen?

Voldtekt? Nå må vi roe ned noen hakk synes jeg.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Funker ikke helt sånn. Man kan i mange tilfeller ikke avtale seg til en dårligere deal enn loven tilsier. Det gjelder for eksempel arbeidskontrakter og leiekontrakter også. Så du kan nok ikke avtale deg ut av retten til å trekke seksuelt samtykke når som helst. Et slikt papir undertegnet på forhånd vil altså være null verdt dersom det ikke er samtykke underveis.
Vis hele sitatet...
Man lærer så lenge man lever *Glemte hatten i sted, så måtte innom igjen..*
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi hadde sex, og hun ble veldig fornøyd med det.

Nå har det gått et par dager siden trippen, og hun viser tydelige tegn på at hun ble forelsket i meg eller lignende, vi har hatt sex i nykter tilstand de siste dagene også.
Vis hele sitatet...
Tror hvertfall ikke jenta/kvinnen vi snakker om ville definert det som voldtekt ut i fra det TS skriver her.
Sitat av *pi Vis innlegg
Sex med en person som ikke er i stand til å samtykke, noe som er rimelig å anta da man fikk inntrykk av at hun ikke selv kunne vurdere om det har trygt å gå ut av huset, er voldtekt.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan du påstå at hun under trippen var for ruset til å kunne ta beslutning om å gå ut selv? Det TS skriver et at de PÅ FORHÅND ble enige om at han skulle ta beslutningen, uavhengig av hvor rusa hun ble. At du tolker det som at hun var for rusa under trippen til å kunne tenke selv er jo helt sykt.

Du sier skrev ordrett at dette var en voldtekt. Du vet ingenting om hvor mye hun tok. Du vet ingenting om hvor rusa hun var. Likevel påstår du at dette var en voldtekt. Fatter du ikke selv hvor hårreisende det er at du kaster ut en slik alvorlig påstand?

Jeg er enig i at dette potensielt kan ha vært en voldtekt, men på det kunnskapsgrunnlaget vi har fått servert her kan ingen av oss påstå at det var det eller ikke.
Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
Hvordan kan du påstå at hun under trippen var for ruset til å kunne ta beslutning om å gå ut selv? Det TS skriver et at de PÅ FORHÅND ble enige om at han skulle ta beslutningen, uavhengig av hvor rusa hun ble.
Vis hele sitatet...
Jepp, det sa han etterpå, hvorpå jeg sa at det var en ganske annen situasjon, skjønt fortsatt kunne gitt problemer. Det fremgikk ikke av åpningsposten. Les innleggene i rekkefølge.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 14:35.
Anonym bruker
"Orange Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TS: Håper det går bra med deg. Du skal ikke behøve å si ja til sex bare fordi hun pusher på. At hun var rusa på narkotika er rett og slett ingen unnskyldning. Det er som alle folk som gjør dumme ting i fylla og skylder på alkoholen.

Enkelte tilfeller kan man føle seg presset til og si ja. Det er ikke greit! Og for all del - dette er IKKE din feil. Stå på - du er sterk og dette klarer du
Jeg tenker at det blir vanskelig å diskutere dette hvis man ikke selv har personlig erfaring med bruk av psykedelika, og også personlige erfaringer med å passe på andre trippere. Det er ett stort spenn i hvordan man kan 'reagere' på LSD og spesielt jomfruturen er det helt umulig å 'spå' utfallet av. Derfor er det viktig med en erfaren tripsitter og med godt definerte ansvarsområder. Etter å ha lest hele tråden virker det som at TS gjorde en god job med å forberede henne på hva som kunne bli aktuelle situasjoner ila turen, og at man feks. ikke skal forlate huset eller ha fri tilgang på mobil mens man er tura er Tripping 101.

Når det kommer til sex'en så blir det nok en legal gråsone, som ganske sikkert ville gått i jentas favør om hun hadde anmeldt, så du tok en personlig risiko der, TS. Jeg tar det for god fisk at hun tok initiativet til å ha sex, så moralsk og etisk sett har ikke TS gjort noe galt mtp. "samtykkehysteriet", i mine øyne. Det sier jeg utifra egne erfaringer med psykedelika og tripsitting. Sex på psykedelia er next level, så å kunne gi en en god venn på tur en sånn opplevelse når man risikerer å bli dømt som overgriper i ettertid jo vil jeg si er meget snilt av TS, alt tatt i betraktning.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jepp, det sa han etterpå, hvorpå jeg sa at det var en ganske annen situasjon, skjønt fortsatt kunne gitt problemer. Det fremgikk ikke av åpningsposten. Les innleggene i rekkefølge.
Vis hele sitatet...
Ja vel?

TS skriver følgende i FØRSTE innlegg:
"Vi ble enige om at alt som skjedde under trippen skulle forbli der, og at jeg skulle få "myndighet" til å vurdere og avgjøre visse situasjoner på hennes vegne, som f.eks. når hun skulle få lov til å forlate huset mitt og dra hjem."

Det er entydig at dette ble inngått på forhånd, og ikke i ettertid. Likevel tolket du det som at å "ha sex med en du hadde avtalt å passe på fordi hun åpenbart ikke stolte på at hun kunne passe på seg selv?"

Jeg tenker du kanskje ikke skal lese så mye mellom linjene og anta i hytt og pine på egenhånd. Å ha et ønske om en tripsitter betyr ikke nødvendigvis at man "åpenbart ikke kan basse på seg selv".

Jeg gjentar: Du visste ingenting om hvor mye hun tok. Du visste ingenting om hvor rusa hun var, likevel mener du det er innafor å kaste ut at TS har voldtatt noen. Skammelig.
Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
TS skriver følgende i FØRSTE innlegg:
"Vi ble enige om at alt som skjedde under trippen skulle forbli der, og at jeg skulle få "myndighet" til å vurdere og avgjøre visse situasjoner på hennes vegne, som f.eks. når hun skulle få lov til å forlate huset mitt og dra hjem."
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er naturlig å tolke det som at han fikk myndighet til å hindre henne i å gjøre ukloke og farlige ting. Ikke til å ha sex med henne. Det kom frem etterpå at det var avklart spesifikt. Det kan likevel gi deg problemer, og det er ikke min personlige mening men et heads up for de som måtte tro at fullmakt gitt på forhånd teller.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Jeg tenker at det blir vanskelig å diskutere dette hvis man ikke selv har personlig erfaring med bruk av psykedelika, og også personlige erfaringer med å passe på andre trippere.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg mener prinsipielt at man kan diskutere ting man ikke har førstehånds erfaring med. Mange her mener sterkt og mye om hvor grensene bør gå, uten å tilsynelatende ha særlig erfaring med overgrep under rus. Det er jo også et perspektiv.

Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
Nei. Du bør så absolutt slette deg inn i det juridiske rundt hva som defineres som en voldtekt.
Vis hele sitatet...
Det har jeg særs god kontroll på, og har trolig lest flere voldtektsdommer enn de fleste her.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*pi du synes likevel det er greit å anklage TS for voldtekt?
Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
*pi du synes likevel det er greit å anklage TS for voldtekt?
Vis hele sitatet...
Ja. Fordi TS er mann og en av ti kvinner blir voldtatt.

Ikke rare statistikken med subjektive flytende beskrivelser av hva voldtekt er og en innstilling av hva "typiske menn" er.
Sitat av Mr.Snake Vis innlegg
*pi du synes likevel det er greit å anklage TS for voldtekt?
Vis hele sitatet...
Nei, men situasjonen beskrevet i åpningsinnlegg kan lett rammes av det. Prøver du overhodet å kommunisere?


Sitat av mr_rager Vis innlegg
Ja. Fordi TS er mann og en av ti kvinner blir voldtatt.
Vis hele sitatet...
TS sier så vidt jeg har registrert ingenting om kjønnet sitt. Fordomsfullt å anta at situasjonen tilsier at det må være en mann.

Ikke rare statistikken med subjektive flytende beskrivelser av hva voldtekt er og en innstilling av hva "typiske menn" er.
Vis hele sitatet...
Jeg beskriver voldtekt ut fra straffeloven og rettspraksis, det er ikke subjektive størrelser. Typiske menn, sånn jeg kjenner dem, ligger nærmere andre i tråden her enn deg, men vi vanker sikkert i litt ulike kretser. Jeg er heldigvis ikke den eneste her som er oppdatert på hva som er lov.

For all del, you do you. Du risikerer å gå på en kraftig smell, men den tid den sorg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er enig i at det burde være noen grenser i forhold til det, nå er det en stor debatt om en samtykkelov, som vil si at man må spørre om samtykke før man putter noe som helst inn. Jeg forstår poenget med å innhente sikker samtykke.

Dette kan du lære av, det er ikke alltid sånn at din oppfatning av en situasjon er riktig. Du kan innhente mer informasjon før du konkluderer.
Vis hele sitatet...
Baserte det på det første innlegget ditt. Det sto det ikke at det var avklart på forhånd og det burde du absolutt skrevet, og om jeg har oversett det beklager jeg. Jeg er ikke her for å dømme deg, men enkelt å greit hadde ikke jeg gjort det selv.
Men for fankern da. Jeg forstår det slik at HUN var gira på sex med HAN, og at det var hun som tok insj? For meg høres det helt sykt ut å anklage trådstarter for overgrep og misbruk av makta si for å få sex. Inni hodet mitt, så var jo han grei og ga det til henne. Jeg har ikke sett TS skrive at hun faktisk var så fjern at hun ikke hadde kontroll, bare at han skulle ha myndighet til å gripe in HVIS hun blei det.
Ja, hun var rusa. Og ja, det er lov å angre etterpå. Men folk må da for fankern ta ansvar for sine egene handlinger. Da får man bare leve med det da. Kan ikke bare skyve ansvar over på andre, bare fordi man frivillig ruser seg og angrer etterpå. Ikke ALT kan vere mannfolkas skyld ALLTID i slike tilfeller. Eller er det noe spesielt med LSD som setter saken i et helt annet lys, for slike som meg som aldrig har prøvd?
Sikkert noen som blir støtt av det jeg skriver nå, men må bare få det ut.
Nå har jeg jo fått med meg at det finnes mange creepy og tvilsomme mannfolk her i verden da. Og om trådstarter bare snakker sludder, og hun var helt borte, og det var HAN som tok insj, så er det noe HELT annet!
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Men for fankern da. Jeg forstår det slik at HUN var gira på sex med HAN, og at det var hun som tok insj? For meg høres det helt sykt ut å anklage trådstarter for overgrep og misbruk av makta si for å få sex. Inni hodet mitt, så var jo han grei og ga det til henne.
Vis hele sitatet...
1: Det var ikke opplyst i førsteposten hverken at det var planlagt eller at hun tok insj, men kun at "det ble til at".
2: Dersom, jeg gjentar dersom, vedkommende er for ruset til å være samtykkekompetent, så er det ikke sikkert det hjelper deg at hen var villig. Det handler ikke om hva som er sykt eller greit i ditt hode eller mitt hode, det er en kald faktaopplysning. Do with that information as you please.

Ikke ALT kan vere mannfolkas skyld ALLTID i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, loven gjelder uavhengig av kjønn. Menn kan også være offer for overgrep.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 19:31.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av erfaring med LSD, mdma å sopp vet jeg at jeg kunne knulla alt med puls under rusen selv om jeg har vært relativt klar i toppen, men hadde angra som en hund etterpå. om noen hadde vært trippsitter hadde jeg følt meg utnytt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Av erfaring med LSD, mdma å sopp vet jeg at jeg kunne knulla alt med puls under rusen selv om jeg har vært relativt klar i toppen, men hadde angra som en hund etterpå. om noen hadde vært trippsitter hadde jeg følt meg utnytt.
Vis hele sitatet...
Og av erfaring vet jeg at under påvirkning av alle stoffene du nevner ville jeg vært i stand til å gi samtykke så lenge dosene hadde vært noenlunde normale.

Jeg hadde også muligens angret, og jeg har faktisk noen knull under beltet som har foregått under påvirkning som jeg angrer på, både med ruset og edru partner.
Det har ikke i ettertid falt meg inn å påstå meg utnyttet av en f.eks edru tripsitter.

Men det er kanskje forskjellige regler alt ettersom man er mann eller dame?

Ut i fra det TS skriver later det ikke til at hun som tok LSD verken var for ruset til å gi samtykke eller angrer.
Sist endret av krystallkongen; 6. mai 2022 kl. 20:12.
Hjernen min synes det kom nokså klart fram at det var hun veninna som insja den, etter at trådstarter skreiv det her i første innlegget. "Jeg var usikker på om jeg burde si ja til å ha sex, siden vi har vært så gode venner i mange år, og aldri noensinne sett på hverandre på den måten. Vi hadde sex, og hun ble veldig fornøyd med det."

Og klarer ikke å forstå at TS fortjener den her skyllebøtta etter det innlegget.

Sitat av *pi Vis innlegg
Om det var dumt? Å ha sex med en du hadde avtalt å passe på fordi hun åpenbart ikke stolte på at hun kunne passe på seg selv? Det var ikke dumt, det var kriminelt. At du hadde lovet å passe på henne og utnyttet tilliten hennes ville sannsynligvis vært en skjerpende omstendighet.

Men selvsagt, du kan jo ha flaks med at hun ville gjort det i nykter tilstand også og synes det var helt greit. Det kan du om du har sex med noen som er dritings også. Men det er per definisjon voldtekt. Du kan jo håpe at det ikke demrer for henne etterhvert hvilket tillitsbrudd det var.


Men hun trengte en tripsitter til å avgjøre om det var trygt å forlate huset?
Vis hele sitatet...
Men jeg vil igjen si at jeg vet ingenting om lsd, og om det setter saken i et annet lys.

Og en ting er jo om hun er så rusa at hun verken klarer å samtykke eller si nei, og han later som om det betyr at det er greit. Men om HUN tar insj uten at han har hinta, så må det jo være greit, selv om hun er rusa tenker jo jeg. Hvordan i alle dager skal noen vite at hun kommer til å angre?? Og hvor mye ansvar skal noen være nødt å ta på seg I TILFELLE noen skulle angre? Mange gjør jo mye dumt når man er rusa som man angrer på, ikke bare sex. Har vanskelig å forstå hvordan han kan belastes for dette om hun angrer etterpå. Kan mulig hende det er slik som du sier da, men nå var ikke jeg ute etter å diskutere definisjoner og lovverk, nok avsporing nå. Ville bare si hva jeg mener er urettferdig slik moralsk sett, og vise litt sympati til noen jeg mener får unødvendig mye pepper.
Sist endret av Sarv_2; 6. mai 2022 kl. 20:46.
Er man tripsitter er man behandler. Man har inntatt en behandler-rolle ovenfor den som tripper. Det er også et svært skjevt maktforhold da den som tripper er sårbar og uten vanlige forsvarsverk.

Det er i ca samme gate å sex med den man som "erfaren tripsitter" /behandler skal passe på som om en lege, psykolog, sjaman eller andre behandlere hadde gjort det samme.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
TS: Håper det går bra med deg. Du skal ikke behøve å si ja til sex bare fordi hun pusher på. At hun var rusa på narkotika er rett og slett ingen unnskyldning. Det er som alle folk som gjør dumme ting i fylla og skylder på alkoholen.

Enkelte tilfeller kan man føle seg presset til og si ja. Det er ikke greit! Og for all del - dette er IKKE din feil. Stå på - du er sterk og dette klarer du
Vis hele sitatet...
Undervurdert innlegg
Sitat av Rupert_S Vis innlegg
Undervurdert innlegg
Vis hele sitatet...
Bra det ikke er bare meg som synes det var morsomt
Dette gjelder også menn som ikke gir samtykke antar jeg, i så fall har jeg blitt voldtatt flere ganger.

Ikke helt innafor det du gjorde ts, men så lenge dama ikke angrer i ettertid så ser jeg ikke problemet.
Sitat av Vibes Vis innlegg
Dette gjelder også menn som ikke gir samtykke antar jeg, i så fall har jeg blitt voldtatt flere ganger.

Ikke helt innafor det du gjorde ts, men så lenge dama ikke angrer i ettertid så ser jeg ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Å være samtykkekompetent betyr ikke at man er nødt til å avlegge en muntlig bekreftet kontrakt... Det betyr at man ikke er påvirket av sustanser eller sykdommer som resulterer i at man ikke er istand til å forsvarlig kunne holde på med slike aktiviteter.

Den samme tankegangen ved alle andre tenkelige tanker er utgangspunktet for å ha en tripsitter, en som kan velge, beslutte for deg.

La meg gjøre dette enkelt for deg: Samme retorikk, så lenge dama ikke angrer, ser ikke du problemet; Man tafser grovt på en fremmed kvinne på et utested. Man kan ikke vite om vedkommende liker det eller ikke. Hvis hun liker det, er det greit. Hvis ikke, er det overgrep.

Altså... Er virkelig seksuelt initiativ et såppas høyrisiko game of chance i hodene til folk? Det gjør meg oppriktig urolig hvilken andel av innlegg som har veldig skadelig tankegang. Jeg må nesten tro at folk egentlig ikke vet hva det vil si å ta lsd? For hva blir alternativet?
Sist endret av Relevant; 8. mai 2022 kl. 03:51.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle innlegg og argumenter.

Kan meddele i dag at vi tok LSD sammen i går kveld, på egen hånd uten tripsitter.

Jeg tok 2 lapper, hun tok 3.
Fy søren folkens, jeg har aldri hatt det så morsomt som jeg hadde igår!!!

Hun fikk 3 pga. toleranseutviklingen. Virker som at hennes 3 lapper med toleranse var sammenlignbart med mine 2 uten toleranse.

Sex? Åjada, vi holdt på med det fra 4. time til 9. time! Ustoppelig. Nå har vi snakket om å skaffe noe DMT til neste gang…
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke alt dramaet?
Hun ville det først, han ble med. Kosen gjentok seg. Det er ikke noe big deal. De har fortsatt et godt vennskap
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei hei hei meaculpa tilbake etter å ha gjemt meg i skogen i 6u , off grid zombie apocalypse.

Det jeg vil legge til er at det tråden trenger å diskutere er hvorvidt man er samtykke kompetent på sopp eller LSD

Hvis man etter et syn mener man aldri er samtykke kompetent, pga påvirkning, så er det den aller strengeste normen spør du meg, og en som blir svært subjektiv og åpen for å straffe kun basert på det.

Jeg synes det er en enkel retorikk og sosial forståelse å frata folk autonomi og kompetanse *automatisk*

Vi må ha mer enn det
Sist endret av meaculpaUIO; 9. mai 2022 kl. 01:19.
Det spesielle er vel heller at fyren var tripsitter og skulle passe på henne. Fyren nykter og hun på sin første trip.

Og videre er vel også innholdet i post #1 eller det den posten ikke opplyste om som skapte reaksjoner. Det virket jo for noen som om ts endret historien i tråd med kritikken. I posten #1 er ts helt overrasket over sexen, og de hadde aldri sett seksuelt på hverandre. Etter kritikk så hadde de snakket sex i forkant.

Rent generelt vet vi jo at endel har sex under rus. Enten det er etter en bytur, eller konserter der feks mdma eller cannabis er tatt. Alkohol enten alene eller sammen med andre rusmidler er jo kjent kombo for mange, og under sex. Det er jo helt klart at inntak av rus alene ikke er nok til at vi snakker voldtekt. For det er grader av rus. Det er forskjell på 4 pils og det å tømme en hel kasse.

At noen "legger sin skjebne" i andres hender før rustur, da er det i min verden noe som tilsier at den tilliten får en vise seg verdig. Jeg hadde ikke ligget med henne.
I noen tilfeller jeg kan se for meg kunne dette vært en tvilsom ting å gjøre.

Men om jeg og en venninne som stoler nok på meg til å la meg tripsitte hadde endt om med å ha sex PÅ HENNES INSJ hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet. Punktum.
Når man tar en vanlig dose syre eller MDMA eventuelt er man i stand til å ta voksne valg med voksne konsekvenser i ettertid.

Om hun hadde sittet med øya rulla bakover i skallen og gurna som faen, helt ute på MDMA er det såklart noe annet.
Da handler det mer om å være oppmerksom og passe på i sin oppgave som tripsitter.

Om hun er klar i hodet, leken og energisk ser jeg ingen problemer. Bare voksen, intim og kjærlig moro mellom to personer hvorav den ene har "enhancet" sansene litt
Sist endret av krystallkongen; 9. mai 2022 kl. 16:19.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
I noen tilfeller jeg kan se for meg kunne dette vært en tvilsom ting å gjøre.

Men om jeg og en venninne som stoler nok på meg til å la meg tripsitte hadde endt om med å ha sex PÅ HENNES INSJ hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet. Punktum.
Når man tar en vanlig dose syre eller MDMA eventuelt er man i stand til å ta voksne valg med voksne konsekvenser i ettertid.

Om hun hadde sittet med øya rulla bakover i skallen og gurna som faen, helt ute på MDMA er det såklart noe annet.
Da handler det mer om å være oppmerksom og passe på i sin oppgave som tripsitter.

Om hun er klar i hodet, leken og energisk ser jeg ingen problemer. Bare voksen, intim og kjærlig moro mellom to personer hvorav den ene har "enhancet" sansene litt
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Jeg tenker at det var mange som hoppa på konklusjoner uten å engang spørre eller være nysgjerrig med oppfølgingsspørsmål. Det var antakelser som var feil og man kan se at de samme personene fortsetter å forfekte sin egen rette tankegang i et konstruert scenario.

Hva skjedde med å bare innrømme at «jeg tok feil»? Det er absolutt ingen skam.

Hadde sansen for innspill fra flere men dessverre er det en ordentlig ripe i lakken fra mitt ståsted. Trodde dere var mer reflektert enn som så.


Til slutt så vil jeg si at jeg er enig dersom hun hadde vært ute av stand til å redegjøre for seg, men det var ikke tilfelle i denne situasjonen.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis man etter et syn mener man aldri er samtykke kompetent, pga påvirkning, så er det den aller strengeste normen spør du meg, og en som blir svært subjektiv og åpen for å straffe kun basert på det.

Jeg synes det er en enkel retorikk og sosial forståelse å frata folk autonomi og kompetanse *automatisk*
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ingen som har argumentert for det her, da.
Å ha sex med noen som man har et maktforhold over er ikke greit, sånn er det bare. Velkommen til 2022.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Å ha sex med noen som man har et maktforhold over er ikke greit, sånn er det bare. Velkommen til 2022.
Vis hele sitatet...
"Maktforhold" er veldig nyansert.
Det er forskjell på å tripsitte for en bekjent eller av en eller annen merkelig grunn en fullstendig fremmed og å skulle være den nyktre som passer på en venninne man kjenner godt og har et godt og muligens langvarig forhold til som turer på LSD o.l.

Hypotetisk situasjon: jeg tripsitter for en god venninne som har inntatt 80-100mg MDMA, koser seg masse, er klar i tale og hode (det er en vurdering man må gjøre) og etterhvert uttrykker lyst på sex med alt det innebærer. Jeg hadde ikke avvist dersom jeg selv også hadde hatt lyst KUN på bakgrunn av at hun har inntatt MDMA.

Om man kjenner personen godt og har erfaring med disse stoffene blir det veldig klart om og i hvor stor grad vedkommende er til stede i virkeligheten og i stand til å samtykke.
Når hun i tillegg insjer blir det enda klarere at dette er noe hun ønsker.
Hadde dog vært meget tålmodig og forsikret meg godt om at hun som turet faktisk ønsket dette, virket klar over hva som faktisk skjer og ikke var for påvirket til å plutselig bestemme seg for å ha lyst til å knulle.

---

Jeg har heller aldri opplevd å gå fra å sitte med en venninne, i hver vår ende av sofaen til å oops!, PLUTSELIG ha penisen min inne i henne.
Dette skjedde neppe i TS sitt tilfelle heller.
Sex skjer gjerne etter flere eskalerende skritt hvor man kontinuerlig gir OG mottar signaler på at begge ønsker å gå lengre sammen.

Denne "dansen" (feteste som finnes btw) hvor man kysser, tar på hverandre og gjerne ytrer flere korte, oppmuntrende setninger til hverandre bør da være et klart tegn på at samtykke både gis og fås.

"Du tenner meg"
"Så digg du er/lukter/whatever"
"Du er så deilig å ta på"
"Kjenn på meg"
"Ta av meg buksene"
"Jeg vil ha deg"
"Gi meg mer"

Lite rom for å tolke om en som sier slikt vil eller ikke. Det er jo åpenbart.
Kommunikasjon er utrolig hjelpsomme greier, og det kan anbefales til absolutt alle som har noe som helst med noen, under hvilke som helst omstendigheter å gjøre

Dette er bare mine to øre ifht. sex og samtykke. Dette kan gjelde i edru så vel som ruset tilstand.

Å være ruset er IKKE automatisk = ute av stand til å ta egne valg og bestemme hva man har lyst til å gjøre.

Hva ledet opp til sexen TS?

---

Det er dog en veldig interessant diskusjon, men det overrasker meg om folk er uenige i at sex ofte er en aktivitet som gradvis og sakte (noen ganger fort!) eskalerer samtidig som man forsikrer og får forsikringer på at begge vil fortsette.

Det er sånn sexen min typisk er, og jeg hadde hatt vanskelig for å gå videre til noe mer dersom en jeg ligger og kysser og koser med med ikke sier noe eller med kroppsspråk viser at hun vil ha mer.
Sist endret av krystallkongen; 9. mai 2022 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dere besserwissere som roper voldtekt i den tråden her: Ville saken stilt seg annerledes hvis TS trippet selv?
Sitat av eXplode Vis innlegg
Dere besserwissere som roper voldtekt i den tråden her: Ville saken stilt seg annerledes hvis TS trippet selv?
Vis hele sitatet...
Tror kun det var én som påsto at dette var klar voldtekt. Eller per definisjon voldtekt.

Spørsmålet har vel heller blitt om det er moralsk akseptabelt å la en som er påvirket av LSD, eller andre stoffer som tøyser med sansene, ta initiativ til samleie og ikke avvise som prinsippsak fordi hun ikke er nykter.

Jeg er på team "det er såklart okay så lenge de sosiale antennene på begge to er fungerende nok til at begge (spesielt TS, som i følge noen var i en posisjon med makt over og ansvar for hun som trippet) er klare over hva de driver med."
Sist endret av krystallkongen; 9. mai 2022 kl. 23:38.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Tror kun det var én som påsto at dette var klar voldtekt. Eller per definisjon voldtekt.
Vis hele sitatet...
Vi var i alle fall to med den ordlyden, da med utgangspunkt i beskrivelsen presentert i førsteposten.

Sitat av eXplode Vis innlegg
Ville saken stilt seg annerledes hvis TS trippet selv?
Vis hele sitatet...
Åpenbart.
Sist endret av *pi; 10. mai 2022 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres jo litt sketch ut i utgangspunktet, men så er man jo som regel ikke trip sittere for folk som ikke stoler på en heller da.
Og når dere har hatt sex etterpå så synes jeg det nuller ut voldtekstspåstandene.
Kjenner også folk som har vært sammen i flerfoldige år etter en intruduksjon på diverse ulovlige droger.
Noen ganger er det mer at man trenger litt dytt for å komme dit man vil.

Synes du skal ta dette på alvor jeg da, kansje er dette den rette for deg. Dumt å la ødelegge dette for dere begge bare fordi du er redd for at forelskelsen skal gi seg om en uke. Virker jo som dere her litt til felles i det minste
Sitat av *pi Vis innlegg
Vi var i alle fall to med den ordlyden, da med utgangspunkt i beskrivelsen presentert i førsteposten
Vis hele sitatet...
Vil være tydelig på at jeg ikke prøvde rette kritikk mot noen, heller ikke deg
Synes tvert i mot du er en av brukerne som bidrar med mest fornuft her inne og så og si alltid imponerende argumentasjon. Ikke minst en evne til å formidle alle dine interessante synspunkter veldig godt.

Mente du med at det "per definisjon er voldtekt" at det faktisk, juridisk regnes som voldtekt om man har samleie med en ruspåvirket person dersom man er edru? Jeg lurer veldig.

Men entropi, er du enig eller uenig i det jeg skrev angående at innledningsfasene man går gjennom før et ganske typisk samleie mellom to personer ofte er preget av mange sjanser til å kommunisere et ønske om å fortsette ELLER et eventuelt ønske om å trekke seg og deeskalere?

Man skriver ikke under på en samtykkekontrakt i forkant for så å bare kjøre rett på uavhengig av om noen ombestemmer seg.
Normalt skjer sex halvveis spontant som i TS sitt tilfelle og så kommuniserer man med både språk og handlinger sine intensjoner og ønsker underveis som ting utvikler seg.

Det er hvertfall det som er normalt for meg, og det har funket utrolig greit med så og si alle partnere jeg har hatt

Jeg er samtidig uheldigvis klar over at mange kvinner dessverre vil oppleve en eller flere ganger ila. livet sitt å befinne seg i situasjoner hvor de føler seg presset til å ha sex og er redde for å uttrykke deres genuine ønske om å trekke seg fra situasjonen og la vær å ha samleie.
Har flere venninner som har snakket om dette som om det er skremmende vanlig i for eksempel situasjoner på byen/på vei hjem med en fyr fra byen, oftest da påvirket av alkohol.

Det burde ikke være noen skam forbundet med eller grunn til å frykte det å trekke et tidligere gitt samtykke, og det er trist at kvinner opplever dette.
De aller fleste fyrer ville forhåpentligvis og trolig tatt det forholdsvis greit, men nok med en dæsj skuffelse.

Samtykkedebatten er en komplisert en med veldig mange forskjellige synspunkter

Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Synes du skal ta dette på alvor jeg da, kansje er dette den rette for deg. Dumt å la ødelegge dette for dere begge bare fordi du er redd for at forelskelsen skal gi seg om en uke. Virker jo som dere her litt til felles i det minste
Vis hele sitatet...
Word, hvis begge er keene på å utforske et forhold som er mer enn platonisk hadde jo det vært kjempegøy.
Kanskje syren var det lille krydret som skulle til for at dere kunne innse det
Sist endret av krystallkongen; 10. mai 2022 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vil være tydelig på at jeg ikke prøvde rette kritikk mot noen, heller ikke deg
Synes tvert i mot du er en av brukerne som bidrar med mest fornuft her inne og så og si alltid imponerende argumentasjon. Ikke minst en evne til å formidle alle dine interessante synspunkter veldig godt.
Vis hele sitatet...
Takk for det

Mente du med at det "per definisjon er voldtekt" at det faktisk, juridisk regnes som voldtekt om man har samleie med en ruspåvirket person dersom man er edru? Jeg lurer veldig.
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte. I det spesifikke avsnittet sammenlignet jeg det med om du hadde hatt sex med noen som var dritings, altså hinsides samtykkekompetent: Du kan selvsagt ha flaks med at h*n ikke hadde noe imot det, men det er per def voldtekt å ha sex med noen som er så ruset at de ikke kan passe på seg selv. Særlig når du er den som skal har tatt på deg å passe på dem. Igjen, basert på inntrykket fra førsteposten.

Men entropi, er du enig eller uenig i det jeg skrev angående at innledningsfasene man går gjennom før et ganske typisk samleie mellom to personer ofte er preget av mange sjanser til å kommunisere et ønske om å fortsette ELLER et eventuelt ønske om å trekke seg og deeskalere?

Man skriver ikke under på en samtykkekontrakt i forkant for så å bare kjøre rett på uavhengig av om noen ombestemmer seg.
Vis hele sitatet...
Åpenbart, derav kritikken min mot den banaliseringen av samtykke som en del driver med, om enn i aller beste mening. Men det er ikke helt poenget her. Rus kan gjøre at du tar valg du normalt sett aldri i verden ville ha tatt. Derav behovet for tripsitter. Å vite at noen er i en slik tilstand, og attpåtil være den som har tatt på seg ansvaret for å hindre deg i å ta egentlig uønskede valg, stiller deg i en ganske spesiell situasjon. Da er det ikke sikkert at det at vedkommende "ville" der og da, teller så mye når alt kommer til alt.
Sist endret av *pi; 10. mai 2022 kl. 02:40.
Dårlig smak i munnen.
Glad du ikke var trippsitteren min...
Jeg er en voksen mann, som har noe å si om innstillingen din.

Da jeg først leste posten, syntes jeg det hørtes greit ut. Men så ble du plutselig veldig komfortabel da du sa "hadde hun vært i nærheten av meg når jeg tar MDMA, hadde hun blitt pult både gul og blå." Er du klar over hvor ekkelt det er at en voksen mann sier sånt om en 17 år gammel jente?

Der mistet du all sympati hos meg, og jeg lurer virkelig på hva slags menneske du er. Jeg har aldri skrevet her før, men dette provoserte meg såpass.
Sitat av *pi Vis innlegg
Rus kan gjøre at du tar valg du normalt sett aldri i verden ville ha tatt.

Å vite at noen er i en slik tilstand, og attpåtil være den som har tatt på seg ansvaret for å hindre deg i å ta egentlig uønskede valg, stiller deg i en ganske spesiell situasjon. Da er det ikke sikkert at det at vedkommende "ville" der og da, teller så mye når alt kommer til alt.
Vis hele sitatet...
Vi er forskjellige i hvor stor tiltro vi har til menneskers evne til å være i kontroll over sine egne handlinger og valg

Hvis du lager deg et mentalt bilde av en som har drukket alt for mye, så ser du en ubevisst person. Hadde noen hatt sex med denne personen hadde det blitt et ekkelt mentalt bilde.
Tar du litt mye LSD vil det se veldig annerledes ut. Man bør ikke ligge med en som har tatt for mye syre, men bildene vi får i hodet når man tenker på en som er "ruset' er vidt forskjellige.

Rusgivende stoffer har veldig forskjellige effekter, og siden vi alle har forskjellige erfaringer med rusmidler vil alle ha egne tanker om moraliteten rundt TS sin sex med en han er tripsitter for og "passer på".
Tripsitter er i min verden et "lavterskel" tilbud til og fra venner som ruser seg. Bare gode, nære ekte venner.
Ikke noe man bruker fordi planlegger tripperen å bli så jævlig griserusa at vedkommende må ha støttekontakt.


Det er også tydelig at alle har hatt forskjellige inntrykk av hvor godt kjent de er, noe som er en viktig faktor om du spør meg.

Ikke rart alle trakk forskjellige konklusjoner!

Kanskje jeg skal finne en podcast om samtykke og sovne til! Ble veldig interessert/engasjert.

Edit: hører på Vice sin doku om "consent" nå
Sist endret av krystallkongen; 10. mai 2022 kl. 05:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vi er forskjellige i hvor stor tiltro vi har til menneskers evne til å være i kontroll over sine egne handlinger og valg

Hvis du lager deg et mentalt bilde av en som har drukket alt for mye, så ser du en ubevisst person. Hadde noen hatt sex med denne personen hadde det blitt et ekkelt mentalt bilde.
Tar du litt mye LSD vil det se veldig annerledes ut.
Vis hele sitatet...
Du tar overhodet ikke poenget. Jeg sammenlignet ikke LSD og alkohol mtp rusvirkningen, men for å illustrere at hvordan vedkommende tar det i ettertid ikke nødvendigvis sier så mye om hva det ville blitt definert som dersom hen hadde tatt det annerledes.

På oppfordring fra deg forklarte jeg videre hvorfor det at en person "vil" noe i veldig ruset tilstand ikke nødvendigvis betyr at man vil det. Dette er du tydeligvis uenig med, siden du siterer meg på det her. Da er konseptet tripsitter ganske absurd. Jeg tror jeg gir opp å forklare dette poenget nå, dere får kjøre på som dere vil.

Det er også tydelig at alle har hatt forskjellige inntrykk av hvor godt kjent de er, noe som er en viktig faktor om du spør meg.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært meg så hadde det ikke akkurat vært formildende at det var en nær venn som gjorde det.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Voksoppmann Vis innlegg
Jeg er en voksen mann, som har noe å si om innstillingen din.

Da jeg først leste posten, syntes jeg det hørtes greit ut. Men så ble du plutselig veldig komfortabel da du sa "hadde hun vært i nærheten av meg når jeg tar MDMA, hadde hun blitt pult både gul og blå." Er du klar over hvor ekkelt det er at en voksen mann sier sånt om en 17 år gammel jente?

Der mistet du all sympati hos meg, og jeg lurer virkelig på hva slags menneske du er. Jeg har aldri skrevet her før, men dette provoserte meg såpass.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skrevet noe slikt. Jeg tror du har misforstått brukernavnet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du tar overhodet ikke poenget. Jeg sammenlignet ikke LSD og alkohol mtp rusvirkningen, men for å illustrere at hvordan vedkommende tar det i ettertid ikke nødvendigvis sier så mye om hva det ville blitt definert som dersom hen hadde tatt det annerledes.

På oppfordring fra deg forklarte jeg videre hvorfor det at en person "vil" noe i veldig ruset tilstand ikke nødvendigvis betyr at man vil det. Dette er du tydeligvis uenig med, siden du siterer meg på det her. Da er konseptet tripsitter ganske absurd. Jeg tror jeg gir opp å forklare dette poenget nå, dere får kjøre på som dere vil.

Hadde det vært meg så hadde det ikke akkurat vært formildende at det var en nær venn som gjorde det.
Vis hele sitatet...
Nå har det gått en kort stund siden den dagen, så jeg har hatt mye tid til å tenke.

Jeg lener meg på ditt syn av saken. Jeg burde absolutt ikke latt det være aktuelt med sex. I så fall skal det skje når trippen er ferdig. Nå har jeg lært noe nytt som tripsitter.
Sitat av Voksoppmann Vis innlegg
Jeg er en voksen mann, som har noe å si om innstillingen din.

Da jeg først leste posten, syntes jeg det hørtes greit ut. Men så ble du plutselig veldig komfortabel da du sa "hadde hun vært i nærheten av meg når jeg tar MDMA, hadde hun blitt pult både gul og blå." Er du klar over hvor ekkelt det er at en voksen mann sier sånt om en 17 år gammel jente?

Der mistet du all sympati hos meg, og jeg lurer virkelig på hva slags menneske du er. Jeg har aldri skrevet her før, men dette provoserte meg såpass.
Vis hele sitatet...
Du er på bærtur kompis. Du har svart på feil tråd. Du sikter kanskje til Nøddy og røff sex-- tråden
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har det gått en kort stund siden den dagen, så jeg har hatt mye tid til å tenke.

Jeg lener meg på ditt syn av saken. Jeg burde absolutt ikke latt det være aktuelt med sex. I så fall skal det skje når trippen er ferdig. Nå har jeg lært noe nytt som tripsitter.
Vis hele sitatet...
Så sexen var ikke avtalt på forhånd likevel?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har det gått en kort stund siden den dagen, så jeg har hatt mye tid til å tenke.

Jeg lener meg på ditt syn av saken. Jeg burde absolutt ikke latt det være aktuelt med sex. I så fall skal det skje når trippen er ferdig. Nå har jeg lært noe nytt som tripsitter.
Vis hele sitatet...
Wow. Så ikke den komme! Jeg tror det er et klokt valg. Håper dere finner ut av det på en god måte fremover, med og uten rus. Kreds for å evne å reflektere over egne valg og justere holdninger
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Så sexen var ikke avtalt på forhånd likevel?
Vis hele sitatet...
Det var avtalt på forhånd at om noe sånt skulle dukke opp, så var det ikke feil av meg å akseptere hennes eventuelle forespørsel om sex, spesielt ettersom alt som skjedde under trippen skulle bli der. Vi avtalte ikke direkte at vi skulle ha sex, ettersom vi ikke hadde slike tanker om hverandre i det hele tatt, vi er barndomsvenner til og med.

Da hun plutselig faktisk kom med en slik forespørsel ble jeg overrasket. Wow, tenker hun plutselig sånn om meg? Okei ja, hun virker til å være oppegående nok til å kunne ta det ene reflekterte valget, så let’s go. Nå i ettertid tenker jeg at jeg burde vært litt mer restriktiv og bedt om å få ta stilling til det når trippen var over, bare for å opprettholde imaget om at tripsitteren bare er der for å passe på, ikke for å oppfylle hennes eventuelle behov.

Uansett, vi gjorde jo det, og har hatt mye sex i tiden etterpå, inkludert igår kveld. Det plager oss ikke i det hele tatt, spesielt ikke henne, ettersom vi nesten har sex kun for hennes del (jeg begynner å bli så gammel at jeg egentlig ikke er så interessert i å oppnå orgasme lenger, jeg er mer interessert i å bruke tunga og gi henne det hun vil ha), men jeg føler likevel at jeg brøt med «kodeksen» for tripsittere.

Det var litt morsomt igår kveld. Jeg spurte om hun ville ha, og pekte på tunga mi. «JA!!! Jeg vil ta LSD nå!! Ja!! … hmm? Hva mente du? Ååååååja….. Ja, slikk meg!!! »

Sitat av *pi Vis innlegg
Wow. Så ikke den komme! Jeg tror det er et klokt valg. Håper dere finner ut av det på en god måte fremover, med og uten rus. Kreds for å evne å reflektere over egne valg og justere holdninger
Vis hele sitatet...
Det største problemet nå er hvordan jeg evt. skal håndtere det med følelsene hennes. Jeg har ærlig talt ikke noen spesiell interesse for et forhold nå, men slikker gjerne henne når hun ber meg gjøre det. Det blir spennende når / hvis jeg skal avslutte dette forholdet. Jeg håper mest på at det blir henne som avslutter det før eller senere. Vi får se, men jeg holder meg langt unna musa til tripperen neste gang, absolutt…. Vi får se hvordan dette ender

Men hey, over til noe helt annet. Vi har snakket om å ta oss en fjelltur med telt til stjernehimmelen en dag og hive innpå med lsd / dmt. Da blir det kanskje en spennende trip
Jeg er alltid med typen når jeg bruker noe form for rus. Så erfaring med tripsitter har jeg ikke.
Men høres ut som hun ville det og da er det jo ingenting galt i det. Dere har jo god tone nå og i etterkant.
Er sikker på at det hadde blitt en verre opplevelse for hun om du hadde nektet.
Hadde jeg ruset meg med tripsitter som hadde nektet å ha sex med meg hadde i alle fall jeg fått en dårlig trip tror jeg.
Veldig bra at du er forberedt på å bare være venn igjen om hun skulle miste interessen etterhvert.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FrFrøken Vis innlegg
Jeg er alltid med typen når jeg bruker noe form for rus. Så erfaring med tripsitter har jeg ikke.
Men høres ut som hun ville det og da er det jo ingenting galt i det. Dere har jo god tone nå og i etterkant.
Er sikker på at det hadde blitt en verre opplevelse for hun om du hadde nektet.
Hadde jeg ruset meg med tripsitter som hadde nektet å ha sex med meg hadde i alle fall jeg fått en dårlig trip tror jeg.
Veldig bra at du er forberedt på å bare være venn igjen om hun skulle miste interessen etterhvert.
Vis hele sitatet...

Har ingen personlig erfaring med lsd. Aner ikke hvordan det er første gang om en er skikket til avgjørelser under peak. Om dette hadde blitt en rettssak ville retten tatt stilling til det. De ville og sett på det som har skjedd etter trippen. Personer utsatt for overgrep, der er det ikke ukjent for vitenskapen at noen ofre ikke klarer komme seg ut av situasjonen. De kan til og med selv oppsøke overgriper i etterkant og initiere seksuell kontakt. Ikke fordi de vil og ønsker seksuell omgang med overgriper men fordi det er kaos i hjernen og signaler krysskobles. At de har seg er i seg selv ingen frifinnelse i juridisk forstand, det er vist i andre rettssaker og dokumentert av sakkyndige.

Status i denne sak mener jeg ingenting om for jeg vet ikke hva som ble sagt og avtalt i forkant. Jeg ville aldri satt meg i den situasjonen selv om jeg var tripsitter. Og jeg tenker det bør andre også tenke, for sin egen skyld for slippe eventuell trøbbel etterpå og fordi de burde tenke at de ikke vil skade den andre.


Har både sjekket og blitt sjekket med alkohol i blodet. Er jeg full eller jenta full null hanky panky. Brisen og blid hanky panky ok. Kanskje er det samme med lsd?