Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  293 44305
Nå har Russland gått direkte inn i Ukraina for fullt, til tross for sanksjoner og sterke oppfordringer fra NATO om å la være. Dette bringer opp en del spørsmål om veien videre, og om moderne krigføring i 2022.

Hvordan kommer NATO til å reagere videre?
Sanksjoner og trusler om videre sanksjoner har til nå ikke stoppet Russland. Spørsmålet er hva kan NATO faktisk gjøre i denne situasjonen. Biden har vært tydelig på at NATO ikke vil svare militært, med mindre et land med medlemskap i NATO blir direkte berørt / invandert. Er det noen sanksjoner i det hele tatt som vil være effektive på dette tidspunktet? Jeg har fått inntrykk av at Putin driter i det, evt at disse sanksjonene kan føre til at han går "all-inn" videre. Hvilke konsekvenser vil sanksjonene få for Russland i realiteten?

Russland sitt motiv
Hva er det egentlig motivet til Russland? Hva ønsker de å gjøre med Ukraina, og hva kommer de til å gjøre etter de evt. har tatt Ukraina. Kina har vært veldig forsiktig, men jeg tror de er nødt til å ta en klar stilling til situasjonen snart, og det ser ut som de lener seg mot Russland. (Artikkel er fra i går, dagen før invasjonen)

Hva vil skje fremover, er tredje verdenskrig eller bruk av atomvåpen realistisk?
Sist endret av RosaElefant; 24. februar 2022 kl. 12:14.
Sanksjonene kommer til å svi som faen, spesielt vil det gå utover livskvaliteten til vanlige folk i Russland. Eliten mister nok så og si alt av eiendeler og penger de har i utlandet hvor Vesten kan få tak i det (betydelige rikdommer, men det får de bare leve med, de sulter ikke i hjel for å si det sånn). Så ja, sanksjonene vil ikke stoppe det som holder på å skje. Vestens håp er, blant annet, at russisk befolkning vil reise seg i protest - om ikke mot krigen, så mot dårlige levevilkår. Jeg tror ikke det vil skje. Hvis man har fulgt med på hvordan regimet i Russland har strammet til diverse friheter (som det fra før av fantes få av) og slått ned enhver form for protest tidligere, så tipper jeg at vanlige folk er for redde. Opposisjonen som kunne ha organisert slike protester er enten i fengsel, drept eller rømt til utlandet.

Nå er det åpenbart at dette har blitt planlagt lenge, kanskje lenger enn 1 år. The field has been cleared av alle mulige hindringer inne i landet. Russland har også forberedt sin økonomi ved å, f.eks., samle over 600 milliarder dollar i utenlandsk valuta og gull - slik kommer de til å kompensere for den økonomiske ødeleggelsen som blir påført av sanksjoner (skal være nok for 3 år). Med mindre USA og EU forbyr Russland fra å bruke dollar og euro (noe de tydeligvis kan gjøre), men de har sikkert tenkt på det også.

NATO kommer ikke til å gå i åpen kamp mot Russland, Ukraina er ikke verdt det og det VIL føre til noe så pass alvorlig at det er best for alle at de lar være. Putin har idag åpent truet med å bruke atomvåpen i tilfelle noen av betydning velger å blande seg inn, den syke satan. Ukraina vil nok motta våpen og penger fra NATO + evt. frivillige, men det er spørs hvor lenge Ukraina klarer å holde ut. En så pass stor konflikt mellom to relativt mektige og moderne militærmakter har ikke skjedd på ei stund og det er vanskelig å anslå hvor lang tid erobringen tar. Sannsynligvis lenger enn Moskva tror.

Ukraina er en buffer mot Vesten for Russland. Russland mener at Ukraina, Georgia og andre tidligere Sovjet-republikker bør være i dens maktsfære. Strategisk sikkerhet - hundrevis av ekstra km mellom bulken av NATO-land og Moskva; hindrer NATO i å utplassere militære baser og installasjoner der (inkl. rakettskjold som vil gjøre Russland militærmakt noe amputert). Russland ville nok gjort det samme mot Estland, Latvia og Litauen, men var enda for svak da deres medlemskap i NATO ble akseptert. Ukraina er et eksempel på et tidligere autoritær land som gjennom en folkerevolusjon har prestert å avsette nikkedukke-regjeringen til Yanukovich og implementere et fungerende demokrati. Det at noe sånt også kan skje i Russland er en skummel tanke for Putin, derfor valgte han å destabilisere Ukraina og demonstrere til eget folk at sånt ender ikke bra (propaganda i Russland er noe for seg selv). Det er også derfor Putin hjalp Lukasjenko med å slå ned store protester i Hviterussland for ei liten stund siden. Kanskje tror han at en stor krig vil samle det russiske folket og bringe ham mer støtte i befolkningen, som ved Krim-annektering, men akkurat det her er for vanskelig å svelge for de fleste tror jeg.

Putin tenker in terms of Kald krig, maktsfærer (bestående av allierte småland) som tilhører mektige supermakter som er i konstant kamp med en annen (Realism (international relations)). Det er ren geopolitikk, men utført grovt, voldelig og amatørmessig. Hvis hele planen hans går ut på å bytte regime i Ukraina og kanskje annektere den sør-østlige delen av landet og that's it, så er det en svært kortsiktig, nærmest schizofren plan. Det vil skade Russland så mye for så tvilsome resultater (tidligere relativt rike Donetsk og Luhansk er nå kratere som må bygges opp nesten fra bunn, enorme kostnader). Kanskje jeg gir Putin for mye cred, men jeg tror det må være noe mer i planen, kanskje noe som involverer Kina. Men Kina er, i motsetning til Putin, ganske myk og sofistikert i sin føring av geopolitikk, men man vet aldri.

Russland vil ikke back down pga. sanksjoner og vil dra det hele så langt de må fordi ledelsen der mener at deres eget sikkerhet står på spill. Ukraina er like viktig for Russlands strategisk sikkerhet som Cuba er for USA, kanskje viktigere fordi man bokstavelig talt kan marsjere en hær gjennom Ukraina fort og enkelt (flat og vanskelig teregn å forsvare). Nå har Russland krysset Rubikon, så nå vil de gå hele veien, verden bør holde seg unna med mindre atomkrig høres ut som en interessant perspektiv. Putin er 70 år gammel og mangler empati, han shiter i jordkloden etter at han har forlatt den.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Russland sitt motiv
Hva er det egentlig motivet til Russland? Hva ønsker de å gjøre med Ukraina, og hva kommer de til å gjøre etter de evt. har tatt Ukraina.
Vis hele sitatet...
Motivet er vel å hindre Ukraina i å være det Putin anser som
"lakeier" for vestlige interesser og da særlig i forhold til NATO.
De synes kanskje Ukraina har vært selvstendig lenge nok, så
mulig de vil gå så langt at de forsøker å få satt inn en Russland-vennlig ledelse.


Hva vil skje fremover, er tredje verdenskrig eller bruk av atomvåpen realistisk?
Vis hele sitatet...
Bruk av atomvåpen er nok heller tvilsomt.
Ordet "verdenskrig" kan vel ikke benyttes før det eventuelt
er snakk om to brede allianser som kjører fullskala krig mot hverandre.
Men jeg tenker jo på den annen side at det meste kan skje så lenge
folk er gale nok til å ta våpen i hånd.

Tror uansett et sentralt spørsmål også er hvor mye støtte Putin har
i egen befolkning, og hvordan den eventuelt endrer seg i forhold til
det som skjer nå. Hvis russisk økonomi sliter som følge av krig, er
nok ikke det til hjelp for Putin & co. Men det er mulig han ikke bryr
seg filla om egen befolkning hvis de ikke støtter ham. Han har jo
gode venner i den ortodokse kirken og i oligarkiet.
Skjønner ikke helt motivasjonen bak, han var mer tjent med å holde ting slik de var,

Virker som mentaliteten fra 1 verdenskrig gjentar seg.
Det blir spennende å se. Jeg håper i alle fall på et mye bredere nordisk samarbeid og felles forsvar. Vi må være klare, og vi må være forberedt.
Eliten i Russland er kjent for å være en gjeng med korrupte styrtrike gamlinger som gir blaffen i hvordan folk har det eller hva de måtte mene. Med årene har det blitt mer og mer fremtredende, de sluttet å skjule sine sanne ansikter og tøyer nye grenser hele tiden, uten å få motstand gang på gang. Det lille av motstand som dukker opp er kneblet med jernhånd.

Oligarker og Putins venner ved roret av hver sin storindustri, de er mektige, men all deres makt hviler på Putins "legitimitet" som en leder "valgt" av folket, de kan ikke bare avsette han og forvente å ta over styringen uten at hele korthuset kollapser. Putin har faktisk en del støtte i befolkningen, men den er vanskelig å estimere, det tallet som dukker opp mest er 30 % reell støtte, men når alt av media (utenom uavhengig media på YouTube og ellers på nettet) er kontrollert av staten og engelskkunnskaper halter blant 40+, så er det ikke veldig rart. Folk flest lever sine liv og har enten ikke tid eller interesse for politikk, spesielt geopolitikk. Eldre generasjon er også veldig vant med autoritær ledelse, den eneste trolig demokratiske lederen var Yeltsin, og da var det kaos etter Unionens kollaps som korrelerte med hans presidentskap, så det falt ikke i smak dessverre.

Propagandas oppgave er ikke bare å drille inn et vis verdenssyn, men også isolere individet som måtte ha noe mot styresmaktene. Den får deg til å føle at du er en av de få marginaler som er i opposisjon.

Putin sitter både veldig godt fast i tronen, men samtidig ikke. Hele systemet er bygd rundt han, men han er i konstant desperat sjakkspill med egne underordnede (så ingen av dem konsentrerer for mye makt), geopolitiske rivaler og samtidig prøver å holde styr på situasjon i landet (fordi han føler seg truet av egen befolkning). Man kan bli litt forvirret, megolamanisk, paranoid.

Fant en Reddit-tråd som oppsummerer noen viktige grunner til invasjonen:

https://www.reddit.com/r/TooAfraidTo...xxxxxxxx=share
Jeg vet ikke hvordan, men jeg synes det er på tide at bølla i skolegården blir fratatt den kølla han driver å truer med og nå har begynt å skade folk med.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan, men jeg synes det er på tide at bølla i skolegården blir fratatt den kølla han driver å truer med og nå har begynt å skade folk med.
Vis hele sitatet...
Så du vil ha 3 verdenskrig?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Så du vil ha 3 verdenskrig?
Vis hele sitatet...

Nei absolutt ikke.. det er derfor jeg starta det hele med "Jeg vet ikke hvordan"

men jeg synes fortsatt at det er ukult at han kan fly rundt å slå som han vil uten betydelige konsekvenser.
Giftmorderen i kreml fornekter seg ikke-var ventet det han driver med. Når skal russerne si nok er nok?
Putin sine uttalelser er pinlig å høre på.. Anser Ukraina som en trussel du liksom. Han har ingen agenda eller grunnlag for å gå til angrep, han gjør det helt og holdent fordi han er en krigslysten tulling som fremfor alt ønsker å se verden brenne. Skjønner ikke hvordan en person som er så smart kan være så dum.
Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti har politi i Russlands hovedstad Moskva startet å pågripe demonstranter som protesterer mot landets invasjon av Ukraina.
https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina...opet_row1_pos1

Sjokk.
Jeg hørte at noen av Nato-sanksjonene vil føre til at russiske statsborgere ikke får lov til å fortsette å jobbe i de ulike NATO-landene. Hvorfor i all verden skulle dette skade Putin eller Russland for den saks skyld..
for at folk skal like putin mindre?
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Jeg hørte at noen av Nato-sanksjonene vil føre til at russiske statsborgere ikke får lov til å fortsette å jobbe i de ulike NATO-landene. Hvorfor i all verden skulle dette skade Putin eller Russland for den saks skyld..
Vis hele sitatet...
Fordi ikke alle som er ansatt i div stillinger eller er studenter her til lands er helt fri for bijobb for onkel V. Dårlig skjult hemmelighet at både diplomater, fagfolk, akademikere og studenter har historikk som informanter eller operative for FSB.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Jeg hørte at noen av Nato-sanksjonene vil føre til at russiske statsborgere ikke får lov til å fortsette å jobbe i de ulike NATO-landene. Hvorfor i all verden skulle dette skade Putin eller Russland for den saks skyld..
Vis hele sitatet...
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Fordi ikke alle som er ansatt i div stillinger eller er studenter her til lands er helt fri for bijobb for onkel V. Dårlig skjult hemmelighet at både diplomater, fagfolk, akademikere og studenter har historikk som informanter eller operative for FSB.
Vis hele sitatet...
Kilder på dette?
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Jeg hørte at noen av Nato-sanksjonene vil føre til at russiske statsborgere ikke får lov til å fortsette å jobbe i de ulike NATO-landene. Hvorfor i all verden skulle dette skade Putin eller Russland for den saks skyld..
Vis hele sitatet...
Trur neppe det gjelder vanlige russere som er i Nato/EU-land og jobber innen alminnelige yrker.
For oligarker kanskje det ser ut til å bli litt vanskeligere.
Sitat av hollow Vis innlegg
Trur neppe det gjelder vanlige russere som er i Nato/EU-land og jobber innen alminnelige yrker.
For oligarker kanskje det ser ut til å bli litt vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Politi og kystvakten aksjonerte på ukjent grunnlag mot en Yacht i Narvik igår blandt annet.

Usikker, men kan tenke meg at det handler om dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Politi og kystvakten aksjonerte på ukjent grunnlag mot en Yacht i Narvik igår blandt annet.

Usikker, men kan tenke meg at det handler om dette.
Vis hele sitatet...
Tok meg to sekunder å finne artikkelen, hva med å sjekke ting før du skriver innlegg om det?

https://www.nrk.no/nordland/forsvare...vik-1.15867259
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Politi og kystvakten aksjonerte på ukjent grunnlag mot en Yacht i Narvik igår blandt annet.

Usikker, men kan tenke meg at det handler om dette.
Vis hele sitatet...
"Yachten eies av den tidligere KGB-offiseren Vladimir Strzhalkovskij, som er venn med Russlands president Vladimir Putin."

Vi snakker ikke akkurat "vanlig folk" her.

https://www.nrk.no/nyheter/aksjon-mo...vik-1.15867248
Prøvde å legge linken til kilden men den ble av en eller annen grunn slettet

Prøver igjen: https://tass.com/world/1409969/amp
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tok meg to sekunder å finne artikkelen, hva med å sjekke ting før du skriver innlegg om det?

https://www.nrk.no/nordland/forsvare...vik-1.15867259
Vis hele sitatet...
Ja sorry, jeg mente riktig nok ikke at dette var en vanlig person som ble rammet av sanksjonering. Var mere motsatt ment.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Prøvde å legge linken til kilden men den ble av en eller annen grunn slettet

Prøver igjen: https://tass.com/world/1409969/amp
Vis hele sitatet...
Greit nok at engelsk ikke er vårt førstespråk, men

Belgium has come out in favor of the EU terminating visa issuance to all Russians, even students, workers and tourists, Secretary of State for Asylum and Migration Sammy Mahdi told Reuters on Thursday.

"Russia's reckless attack forces us to be careful with Russians who want to come to Belgium. At the moment, Russians are not welcome here, a general visa ban for Russians should not be a taboo," Mahdi said, adding that should affect both short-and long-term stays.

Belgian Prime Minister Alexander de Croo did not comment on this. On Tuesday, de Croo is due to meet with leaders of other EU countries to discuss the expansion of sanctions against Russia.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke i nærheten av det du sier her:
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Jeg hørte at noen av Nato-sanksjonene vil føre til at russiske statsborgere ikke får lov til å fortsette å jobbe i de ulike NATO-landene. Hvorfor i all verden skulle dette skade Putin eller Russland for den saks skyld..
Vis hele sitatet...
Jeg skal faktisk gidde å gi deg kortversjonen på norsk: Ministeren for asyl og innvandring sier at Belgia ikke vil ha inn russere i EU etter aggresjonen i Ukraina. Belgias statsminister har ikke uttalt seg.

Hvor i alle dager du får inn NATO-sanksjoner, aner jeg ikke. Troll hardere, ta engelsktimer eller les dine egne kilder - ditt valg.

Reuters-artikkelen som russisk propaganda henviser til finnes her.
Sist endret av Xasma; 24. februar 2022 kl. 22:01.
Ro deg rett ned, kan hende jeg formulerte meg feil.. det jeg mente å skrive var, at Belgia vil foreslå for NATO å bruke dette som en del av sanksjonene.. men ser at det står ikke noe om det i den artikkelen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Ro deg rett ned, kan hende jeg formulerte meg feil.. det jeg mente å skrive var, at Belgia vil foreslå for NATO å bruke dette som en del av sanksjonene.. men ser at det står ikke noe om det i den artikkelen
Vis hele sitatet...
Nei. NATO != EU.
Jeg har et håp om at russere virkelig demonstrer i gatene og ikke lar seg stoppe av politi og militære. Bare nokk russere virkelig går in for det så skjønner også politi folk at de bør bytte side til demonstrantene. Så kan de ta hele Kreml fra innsiden.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg har et håp om at russere virkelig demonstrer i gatene og ikke lar seg stoppe av politi og militære. Bare nokk russere virkelig går in for det så skjønner også politi folk at de bør bytte side til demonstrantene. Så kan de ta hele Kreml fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Som britiske imperialister så treffende formulerte det da de massakrerte afrikanske opprørere:
Whatever happens, we have got
the Maxim Gun - and they have not.

Millitærteknologi har imidlertid beveget seg et stykke siden 1890, og forskjellen mellom de som har moderne våpen og de som blir kjøttdeig har konsekvent økt. Et voldelig opprør mot Putin har ingen mulighet til å lykkes. Det eneste som vil hindre opprørerene i å bli totalt utradert er anstendighet hos myndighetene, men den long gone. Ved hvert eneste strategiske og kulturelle veivalg har Putin tatt Russland i en mer autokratisk retning mens Stalin tvinner barten sin og smiler.

Det er lov å være optimistisk, men jeg tror ikke dette vil stoppes av det russiske folk.
Leser mye om at det er full krig mellom styrker osv. Men hvis man trykker rundt i ukraina på snapmap så er det lite som tyder på krig utenom evakuering å hamstring i butikkene.

Bildene fra vg med helikoptere ser ut som flares.

I dagens samfunn der alle har mobil og internett. Hvorfor er det ingen som kan dokumentere militær komfrontasjon?

Er situasjonen krisemaksimert av media?
Sist endret av Malaguena1; 25. februar 2022 kl. 01:04.
Sitat av Malaguena1 Vis innlegg
Leser mye om at det er full krig mellom styrker osv. Men hvis man trykker rundt i ukraina på snapmap så er det lite som tyder på krig utenom evakuering å hamstring i butikkene.

Bildene fra vg med helikoptere ser ut som flares.

I dagens samfunn der alle har mobil og internett. Hvorfor er det ingen som kan dokumentere militær komfrontasjon?

Er situasjonen krisemaksimert av media?
Vis hele sitatet...
Journalister og aviser må bekrefte videoer, og det tar tid. Hvis du vil se en blanding av propaganda og reelle videoer, sjekk ut #UkraineRussiaCrisis på twitter eller forsiden reddit. Det er mer enn nok materiale.
Og jeg vil bare poengtere det xasma skriver enda mer: propaganda og misinformasjon er en del av moderne krigføring. Det vil si at man må forvente at Reddit og Twitter får masse ting som er postet som er direkte løgn og med en agenda. Så om man ser på populære Twitter tags er det viktig å være klar over at mye der er postet av blandt annet russiske myndigheter for å skape forvirring.
Jeg ser også tydelige oppfordringer overalt om å ikke poste bilder, videoer, osv. for ikke å avsløre lokasjoner til det Ukrainske militær. Med det sagt er det som nevnt allikevel flust av videoer som går rundt på feks. Reddit.
Sanksjonene mot oligarkene blir en flopp. Bevegelsene til Bitcoin de siste dagene viser at de flytter penger ut av landet helt uten hindringer.

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan, men jeg synes det er på tide at bølla i skolegården blir fratatt den kølla han driver å truer med og nå har begynt å skade folk med.
Vis hele sitatet...
Har du fått med deg at 40% av amerikanerne støtter fasisme og at Republikanerne følger Trump sin opphøyning av Putin som et forbilde? Det er bare "the usual suspects" som vil fordømme Russland.

Før vi setter i gang en krig bør vi være sikker på hvem fienden er...
Sist endret av Båbb; 25. februar 2022 kl. 02:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kommer fra et annet land og jeg har opplevd krig på brutal vis. Eneste jeg klarer å tenke på er følelsen til de sivile, hvordan de har det nå osv. Fordi jeg har selv vært i midten av det helvete og vet hvordan det føles. Og mange av dere gjør sikkert det også, men jeg kan love du gjør ikke det helt til du selv er i krig som pågår alle kanter rundt deg og alt du håper på er god nyhet der det sier det er over. Jeg håper ingen av dere opplever krig. Det kan ikke beskrives. Det er ikke bare frykten, det er så mye mer enn det. Litt opp-topic men ville bare dere får noen ord fra en som har opplevd hardt krig på nært hold. Får kanskje ikke beskrive mye om hvordan det føles men det er fordi det er så vanskelig. Blir på en måte tom for ord når jeg prøver. Trauma. Døde folk. Sult. Lite søvn. Smerter. Sykdom. Døde familiemedlemmer. Lyden av jagerfly, bomber og våpen. Lukten av alt dette. Ja alt dette kommer på samme tid og det varer og varer. Man opplever helvete bokstavelig talt. Tenk deg bare når vi har kraftig hodepine eller magesmerter føles det ut som verden er over. Eller hører noe skummelt eller opplever noe "nær-døden" situasjon.

Sitter på jobb noen ganger hører jeg hjernedøde folk prater om krigen som skjer nå, de skjønner ikke hvorfor sivile gjør ditten og datten, de skulle selv gjort det og det. Sitter der og ler inni meg og tenker hvor jævla trangsynt og urealistisk og DUM du er. Men får bare holde kjeft, og la de prate og spille Rambo 5 for hverandre.


Men nå er det jo full krig i mange andre land i verden, men media i Norge og generelt i mange land har jo bestemt og bare vise og skrive om det de ønsker selv. Trist.



Morsomste jeg hørte på jobben i dag var "Russland skal krige alene mot NATO, Putin er skadet an tror han kan vinne alene mot NATO".
Ååååhhh, bare skulle ønsket de viste litt mer enn bare Putin, Russland, Norge, NATO og Trump. Skulle ønske de bare viste hvem Russland har bak ryggen, men triste her er om noen forteller det til dem så forstår de det ikke likevel. Slike folk vil bare ikke forstå for eksempel hvor farlig Iran er og hva Iranske styrken er i stand til. Slike folk forstår ikke det bare, de er så trangsynte. De vet ikke hva Syria er i stand til. Ikke vet de om Tanzania, for det er så trangsynte at det er ikke mer plass til døde hjerneceller. For ikke å snakke om Kina. Kanskje de vet litt om Kina. "¨å, ja, Kina, ja de er jo store, kanskje de har noen jagerfly ja".

Sorry måtte bare få det ut. Men jeg er også glad de finner oppegående nordmenn som dere som forstår litt mer
Sitat av OxySmile Vis innlegg
Morsomste jeg hørte på jobben i dag var "Russland skal krige alene mot NATO, Putin er skadet an tror han kan vinne alene mot NATO".
Ååååhhh, bare skulle ønsket de viste litt mer enn bare Putin, Russland, Norge, NATO og Trump. Skulle ønske de bare viste hvem Russland har bak ryggen, men triste her er om noen forteller det til dem så forstår de det ikke likevel. Slike folk vil bare ikke forstå for eksempel hvor farlig Iran er og hva Iranske styrken er i stand til. Slike folk forstår ikke det bare, de er så trangsynte. De vet ikke hva Syria er i stand til. Ikke vet de om Tanzania, for det er så trangsynte at det er ikke mer plass til døde hjerneceller. For ikke å snakke om Kina. Kanskje de vet litt om Kina. "¨å, ja, Kina, ja de er jo store, kanskje de har noen jagerfly ja"
Vis hele sitatet...
Kina står ikke tilbake for Russland militært sett. De har vel egentlig passert de på de fleste områder slik som industri og generell innflytelse.
Men jeg tviler på at noen vil bli med på dette Putin har satt i gang nå.
Umulig å se hva han tenker her. Kostnadene vil bli enorme og vil sette alt av samarbeid langt tilbake. Tror ikke folk så for seg en fullskala invasjon.
Hvor lenge kan han gamble på at vårt gassbehov skal holde oss passive?
Jeg har en spådom: med denne dritten i gang, så ser nok Kina sitt snitt og starte offensiver mot Taiwan, nå som vestens oppmerksomhet og ressurser er splittet mellom dem og den Ukrainske fronten.
Lurer på om Norge skal fortsette og være like rævsleikende og fortsette og stå bak Kinas one nation policy. Norge med Erna i front la seg langflat på rygg og skulle aldri prate negativt om Kina så lenge vi fikk selge fisk til dem.
Sitat av OxySmile Vis innlegg
Sorry måtte bare få det ut. Men jeg er også glad de finner oppegående nordmenn som dere som forstår litt mer
Vis hele sitatet...
Enig! Alle prater om Russland, men ingen snakker om den teknologiske krigføringen til Kina!
Eller for gud skyld Nord Korea og menneskerettighetene.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg har et håp om at russere virkelig demonstrer i gatene og ikke lar seg stoppe av politi og militære. Bare nokk russere virkelig går in for det så skjønner også politi folk at de bør bytte side til demonstrantene. Så kan de ta hele Kreml fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Du fikk delvis rett
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hvordan kommer NATO til å reagere videre?

Man ser jo tydelig at sanksjonene ikke vil fungere eller skremme Putin.
Annekteringen av Krim er jo allerede "glemt". Og Russland blomstret etter det.
Det samme vil skje denne gangen. Putin tar over hele Ukraina, så går det ikke lang tid før dette blir glemt og alt går tilbake til normalen igjen. Men denne gangen blir det internasjonale forholdet til Russland ganske skadet, men det tror jeg vil bare ulme i bakgrunnen, akkurat som det alltid har gjort.

NATO tør ikke å gjøre en dritt. USA og Storbritannia nærmest truet og mente de ville svare hardt mot Putin om han skulle rykke inn i Øst-Ukraina / Donbass og sa dem ville hjelpe Ukraina. Nå holder han på å ta over hele landet, og NATO hverken kan eller tør å gjøre noe. Blir det innblanding, blir det 3. verdenskrig.

Hva vil skje fremover, er tredje verdenskrig eller bruk av atomvåpen realistisk?

Jeg tenker at etter Putin har tatt over Ukraina, så kan det være en sjanse at han vil teste NATO.
De baltiske landene er så små at det vil bare ta noen timer å ta et av landene.
Han har Hviterussland med seg, og samtidig ligger Kaliningrad veldig strategisk til i Baltikum.
25% av Estlands befolkning er russere(!), har ikke Putin brukt denne grunnen til å annektere før? Krim, Donbass, Luhansk.

Så hvis han tar over et av de landene i et knips, vil NATO plutselig ville starte tredje verdenskrig på bekostning av et lite land, selvom de er NATO-medlemmer? I tillegg til at han vil true med atomkrig?
Det er det store spørsmålet jeg stiller meg.

Når han går allerede så langt med å innvadere Ukraina som er Europa nest største land, så øker det selvtilliten hans dramatisk.
Bare tiden vil vise hva som skjer videre.

Forresten, Putin er en grisete jævel
New generation
colakork's Avatar
Tror at alle som kan og vet hjelper i Ukraiana nå snart. Men det smeller ikke før/om russland fortsetter marsjen mot europa (som dem burde)
Putin er en gammel mann. Han har mest sannsynlig ikke så veldig mange år igjen å leve.
Han er mektig, maktsyk, stormannsgal(?) osv.

Er det en fjern eller legitim bekymring at en eldre, skruppelløs mann med enormt mye makt som sannsynligvis ikke har så mange år igjen ikke vil la resten av verden leve i fred og starter en stor krig eller til og med atomkrig?

Skjønner dere hva jeg mener?

"Jeg er gammel og skal snart dø, jeg unner ikke resten av verden å leve videre i fred hvis jeg ikke kan og drar verden ned med meg. *Starter atomkrig*"

Fjern bekymring?
Sist endret av krystallkongen; 25. februar 2022 kl. 12:07.
Mine tanker kort oppsummert:
Mens verden så seg blind i sin kritikk av USA og Trump rustet Russland og Kina opp. Kina sitter i dag på noen sinnsyke lagre av både korn og edle metaller bare for å nevne noen. Russland har samtidig prestert det kunststykke å gjøre EU svært avhengig av sin energi.
Trusselen mot verdensfreden ligger nå hos disse to militære gigantene og en eventuell reaksjon fra Amerika. Om jeg skal komme med en spådom vil neste trekk bli at Kina annekterer Taiwan, dette er vell egentlig kun et tidsspørsmål.
Amerika må beholde sin posisjon som verdens mektigste nasjon for at stabiliteten skal bestå. Alle store riker vil en gang falle, vi får bare håpe det ikke er i nærmeste fremtid.
Er det noen fremmedkrigere i Ukraina fra andre europeiske land for tiden? Noen steder på nettet man eventuelt kan følge med på dette?

Og hvor får man de beste oppdaterte nyhetene om denne situasjonen?
Putin sin rolle (diktatur) har veldig høy dødelighet, hvor både selvmord, drap fra sine egne, eller "nøytralisering i militær operasjon" ikke er utelukket. Om han overlever alt det; domstolen i Haag for krigsforbrytelser som mange tidligere krigsherskere i Europa.

I krig er alltid et av landene totalitær uten et skikkelig demokrati.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Og hvor får man de beste oppdaterte nyhetene om denne situasjonen?
Vis hele sitatet...
På instagram, sjekk kontoen son_odessa, det er en samleside med videoer av krigføringen fra Ukraina, og ganske ferske og brutale bilder som publiseres fortløpende.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
På instagram, sjekk kontoen son_odessa, det er en samleside med videoer av krigføringen fra Ukraina, og ganske ferske og brutale bilder som publiseres fortløpende.
Vis hele sitatet...
Jeg vil også bare minne om at i krig blir det brukt mye midler på "informasjonskrig", og Russland har gjort dette mange ganger tidligere. Så når man søker informasjon, spesielt helt ferske nyheter, er det viktig å vite at desto ferskere nyheten er desto mindre tid har det vært til kvalitetskontroll. Så vær bevisst dette og tenk kildekritikk.

Jeg aner ikke noe om son__odessa og hvor mye kvalitetskontroll som gjøres der. Men tenker det er en fin generell regel - å skape forvirring rundt hva som skjer i en konflikt er en kjent strategi.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
På instagram, sjekk kontoen son_odessa, det er en samleside med videoer av krigføringen fra Ukraina, og ganske ferske og brutale bilder som publiseres fortløpende.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått med meg mer enn nok bilder og videoer på spesielt Reddit av denne konflikten. Unge menn dør, sivile er livredde. Bare på grunn av en liten maktsyk sirkel med gamlinger i Kreml.
Det er en jævla tragedie.

Combatfootage f.eks.

Søker du på Ukraine eller Russia på Reddit får du opp mer enn nok tragiske videoer.

Nå som russerne omringer Kiev kommer ting til å bli virkelig stygt. Om det blir urban krigføring som i Stalingrad, bare på mindre skala blir det brutalt. Meningsløst.

"Ukrainas president oppfordrer alle europeere med stridserfaring om å reise til landet for å kjempe sammen med dem mot Russland."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber...e-seg/75467195

Det gjør meg sjeleglad å se russere protestere mot krigen hjemme i Russland. Dessverre vil det gå veldig hardt ut over dem som blir arrestert

Jeg er drittlei av gamlinger "leke krig" på denne måten med unge menn og sivile som betaler prisen. Unge mennesker bør samle seg og gjøre opprør. Eat the rich! Nei vent, eat the old and mighty!
Sist endret av krystallkongen; 25. februar 2022 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lurer på hvordan det er med moralen til de russiske styrkene er når de ser hvordan deres egen befolkning og resten av verden reagerer på dette.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Lurer på hvordan det er med moralen til de russiske styrkene er når de ser hvordan deres egen befolkning og resten av verden reagerer på dette.
Vis hele sitatet...
Et veldig godt spørsmål det der. Jeg har både russiske og ukrainske kollegaer, og de sier at folket fra begge land ser på hverandre som brødre og som "familie". Litt som oss og svenskene føler jeg.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Lurer på hvordan det er med moralen til de russiske styrkene er når de ser hvordan deres egen befolkning og resten av verden reagerer på dette.
Vis hele sitatet...
Er nok sikkert blandet men antar de ikke har tilgang til tv og nyhetsbilder vi ser-som f eks de forferdelige bildene av Putin-stridsvogn som ruller over sivil-bil i Kyiv-sentrum igår.
Sakset fra NRK:

Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj skriver på Twitter at Tyrkia vil blokkere russiske krigsskip fra å ta seg inn i Svartehavet.
Ifølge Zelenskyj har Erdogan lovet å sperre Bosporosstredet og Dardanellene for russiske skip.
Vis hele sitatet...
Hva tenker dere om dette i forhold til eskalering av konflikten?

Putin var krystallklar på at det var nulltoleranse mtp. å blande seg inn og eventuelle forsøk på dette ville føre til umiddelbare konsekvenser.