Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2090
Hovekort; ASUS p6x58d-e
Ram ; CORSAIR xms3 1600MHz 12gb (6x2gb) DDR3
CPU ; Intel core i7
GPU ; Saphire HD5870
PSU ; Corsair HX 650W

Mine kunnskaper om data er noe begrenset, så feil i opplysninger fra min side er meget mulig.

Jeg kjøpte en brukt stasjonær for litt siden. Kastet inn egen HDD og formaterte. Alt fungerte smertefritt i cirka 3 dager, den tredje dagen slo den seg ikke på, ingen post screen.

Jeg åpnet kabinettet og fant DRAM_LED lyset lyste solid rødt.
Etter en stund med googling, prøving og feiling har jeg kommet fram til at noe er dødt, men jeg er usikker på hva.

Hver enkelt ram-brikke fungere i en slot, enten A1 eller C1, monterer jeg fler får jeg ikke opp post-screen og lyset er igjen tent. Mem-ok knappen ser ikke ut til og gjøre noe annet en og kjøre gjennom frekvensene for så å dø igjen.

Nå står hovedkortet montert på en pappeske, hvor alle deler har vært fjernet å satt tilbake minst en gang.
Jeg har ingen reservedeler å teste meg fram med.

Jeg går nesten ut i fra at det er hovedkortet som har tatt kveld, er det noen måter og få bekreftet det på? I så fall, er det mulig og få kjøpt et så gammel hovedkort at resten av delene kan brukes?
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Test de forskjellige RAM-brikkene en etter en og se om du finner noe feil
Vis hele sitatet...
Hver enkelt ram-brikke fungere i en slot
Problemet er at den ikke starter? Ta ut alle komponenter bortsett fra hovedkort og CPU. Om den starter nå, setter du i en ny del, restart, repeat. Jeg tror vel det er psu som er problemet, men du bør jo teste andre alternativer før du kjøper ny.
Piper den? Gir hk post koder?
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Problemet er at den ikke starter? Ta ut alle komponenter bortsett fra hovedkort og CPU. Om den starter nå, setter du i en ny del, restart, repeat. Jeg tror vel det er psu som er problemet, men du bør jo teste andre alternativer før du kjøper ny.
Vis hele sitatet...
Beklager, ser jeg kunne formulert meg bedre.

Den starter, men kun med en rambrikke montert, altså 2gb. Men alle brikkene fungerer fint alene, så jeg tror alle er ok.

Sitat av 420master Vis innlegg
Piper den? Gir hk post koder?
Vis hele sitatet...
Nei den piper ikke, uansett hvilke komponenter som står i eller ikke.
Det er pipingen som står for kodene, sant? Eller kan de hentes ut skriftelig noe sted?
Sist endret av Skaddfrontallap; 11. februar 2019 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppdatering;

Jeg demonterte hele pcn og monterte den oppigjen på en pappeske med bare nødvendige deler.

Problemet vedvarer. Med en stk rambrikke starter og går den som normalt, med 2 eller fler får jeg ikke den i post.

Problemet er hovedkort, dessverre. Allikevel gir ikke det her mening for meg, hvorfor fungerer den med en brikke? Det er ikke slotsa som er ødelagt siden brikken kan stå i hvilken som helst.
Det kan være Strømforsyningen som feiler også.
Sitat av Odd Vis innlegg
Det kan være Strømforsyningen som feiler også.
Vis hele sitatet...
Fikk lånt en med en kamerat, samme feil :/

Sitat av Skaddfrontallap Vis innlegg
Fikk lånt en med en kamerat, samme feil :/
Vis hele sitatet...
Edit; For fremtidig feilsøking, er det mulig og måle med eit multimeter om det er forsyninga eller ikke?
Sist endret av Skaddfrontallap; 27. februar 2019 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.