Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 15024
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Det er produktet av kostnad per innvandrer og antall innvandrere som gir utslag på statsbudsjettet. Om doseren regner på livsløpskostnader for mottatte på ett år antyder jeg at 1 million er for lite, om han regner på kostnader per år antyder jeg at 30 000 innvandrere er for lite, fordi det da ikke er bare innvandrere ankommet gjeldende år som vil koste. Jeg trodde ikke noe av det var uklart tidligere?
Vis hele sitatet...
Første setning er sjølvsagt, og ingen har krangla på det. Men du ser ikkje ut til å forstå begrepet livsløpskostnad - det er summen av forpliktelser staten får som følgje av ein innvandrar. Det gjev ikkje meining å snakke om det per år! Og legg vi 4.3 millioner i livsløpskostand til grunn, og antar at livsløpet er 25 år, så vert det 172k i året per snute - langt under den millionen per år doseren tok utgangspunkt i.

Doseren forsøkte heller ikkje å komme med fasit, men å settje tala i perspektiv. Du kjem fortsatt med kritikk som er fullstendig skivebom, for du kritiserer i realiteten noko heilt anna enn det han kom med.
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Å kaste ut eksempeltall uten forankring i virkeligheten bidrar lite til forståelse, derfor etterspurte jeg mer bakgrunn til tallene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er til tider eit utmerka verkty for å settje tala i perspektiv.

Eg har vist deg to ulike tolkninger av dei tala du henviste til, med 172k og 86k i årleg kostnad (der livsløp er hhv. 25 og 50 år).
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Det er også problematisk å late som om dette er penger Norge har liggende i en skuff som uansett ikke ville blitt brukt til noe annet. Enhver opp-prioritering av flyktninger føre til en nedprioritering av noe annet.
Vis hele sitatet...
Ja, ingen krangler spesielt mykje på det, men doseren sitt innlegg var altså eit forsøk på å settje tala litt i perspektiv. Eg forstår fortsatt ikkje kritikken din heilt, og det verkar heilt ærleg som du forsøker å diskutere heilt andre tal enn dei du viser til.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men du ser ikkje ut til å forstå begrepet livsløpskostnad - det er summen av forpliktelser staten får som følgje av ein innvandrar. Det gjev ikkje meining å snakke om det per år!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår begrepet, men du ser ikke ut til å forstå det ene av de to alternative tolkningene av doserens tall som jeg har kommentert. Derfor vil jeg nå fokusere på den som du ser ut til å ha problemer med.

Det gir absolutt mening å snakke om livsløpskostnader per år. Iom. at doseren benytter tallet 30 000, som er meget nær antall asylsøkere til Norge i 2015, kan vi si at forpliktelsene som Norge har påtatt seg i 2015, er 4.3 millioner per person dvs. 129 milliarder, gitt at disse 30 000 får opphold. Det er videre ikke urimelig å anta at det også vil komme asylsøkere i 2016, og om tallet holder seg like høyt, kan vi si at Norge påtar seg livstidskostnader på 129 milliarder også i 2016. Norge påtar seg altså livsløpskostnader på 129 milliarder per år (4.3 millioner per innbygger per år) i disse to årene. Henger du med?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Folk burde være mye mer villig til å ofre. Vi nyter alle jævlig godt av å bo i velferdsstaten, og de aller fleste har det meget godt, men hvis staten fant ut at vi skulle øke skatten til fordel for innvandring hadde det blitt ganske mye hat. Jeg forventer ikke at alle skal tenke på samme måte som meg, men jeg ønsker at folk tenker litt mer over hvor jævlig bra de har det, og da kanskje forstå hvordan det er å ikke ha det så jævlig bra.
Vis hele sitatet...
Det du bør tenke over er at en hjelper som selv sliter ikke er til mye hjelp. Vi kan hjelpe fordi vi er et rikt og ressurssterkt land. Vi må tenke på oss selv, først og fremst, og sørge for at vi selv har det så bra som mulig. Da vil vi også være bedre i stand til å hjelpe andre.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi har selvsagt råd til å hjelpe en viss andel av de som virkelig trenger det(reelle flyktninger), men å være endestasjon for alle verdens migranter har vi ikke råd til. Ikke minst er det heller ikke særlig lurt da nøden i et land ikke blir noe mindre dersom alle de ressurssterke flytter for godt.
Vis hele sitatet...
Hvem er disse reelle flyktningene? Hva gjør at de må komme helt hit for å få hjelp?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg synes ikke at det å være ressurssterk nok til å klare å komme seg hit skal ekskludere en fra å få hjelp dersom man har et reelt beskyttelsesbehov. Men det er så klart viktig å huske på at de vi ikke ser er de som trenger hjelp mest.
Vis hele sitatet...
Det er en ting med de som har et reelt beskyttelsesbehov (selv om jeg har vanskelig for å se for meg hvem det skal være, og selv om de antakelig også kan få beskyttelse nærmere der de kom fra), men problemet er at det kommer lykkejegere som bare ønsker høyere levestandard, og alle pengene vi bruker på disse burde vært brukt på mennesker som faktisk trenger hjelp.

Uansett bør vi få så få hit som mulig. Det er mye dyrere og mindre effektivt å hjelpe noen her enn å hjelpe dem der de er.
Sist endret av hemmeligegreier; 11. januar 2016 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Man må helt seriøst være blind for ikke å se de menneskene som nå utnytter flykningstrømmen.
Synes særlig det er merkverdig at den neste største innvandringsgruppen er Afghanere. Er ikke Afghanistan et relativt trygt land sett i forhold til landene rundt og særlig Syria?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor du er. Er du sunnimuslim er du ikke trygg, men du har det mindre farlig enn de mindre konservative og mindre ortodokse shiamuslimene. Jeg har fått inntrykk av at når afghanere får slått i hjel sin største utfordring som arbeidssøker, språkferdighet, at de jobber mer iherdig enn den jevne nordmann. Samtidig er de også et av de landene som i Norge har lavest arbeidsdeltakelse[1], antakeligvis grunnet det jeg sa med språket.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det er nettopp derfor IMDi anmoder om flere bosetninger i 2016. Jeg tror at ressursene til flyktningene er større enn rene utgifter på sikt. Det kommer selvsagt veldig an på hvor flinke kommunene er på integrering, og hvordan holdningene til nordmenn generelt gir åpninger for inkludering og satsning i arbeidslivet.

For å svare på emne ditt: Selv om oljefondet ikke er bunnløst har vi relativt god råd sammenlignet med andre mottaksland. Og dersom vi ser bort fra rene kroner, har vi moralsk råd til å ikke ta i mot med tanke på den velstanden vi faktisk lever i?
Vis hele sitatet...
"tror at ressursene til flyktningene er større enn rene utgifter på sikt"
Dette finnes det statistikk på og gang på gang konkluderes det med at de som gir mest ressurser er polakker og andre vestlige innvandrere. Og ja, "den nye oljen" er moral. Når du snakker om velstand er ikke det noe som kom av seg selv. Folk har jobbet utrolig hardt for den velstanden vi lever av i dag, uavhengig av oljepenger. Og det er ingen selvfølge at velstanden varer om man påskriver seg et ansvar for tusenvis av liv med traumer. Har du hørt om hulelignelsen? Jeg vil anbefale deg å dra en tur rundt i verden, i det minste følge med på internasjonale nyheter, for å se hvor Norge ligger på moral-skalaen. Du snakker om at det ikke er moralsk å hjelpe dem der de er, men syns du det er mer riktig at pensjonen din (som forresten ikke er mye å skryte av ift tidligere) pluss kostnadene for alt som hører med til det å hjelpe flyktninger, pluss de kostnadene de har når de blir norske statsborgere, syns du det er riktig av deg å sende regningen videre til barna dine?

Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis flykningskrisen holder deg våken om natten så kan du gjøre det lurt å ikke undersøke hvordan det er med pensjonsinnbetalinger i Norge. Og for all del, Norge har vært relativt flinke og har ikke en like stor eldrebølge som andre land, men det er en realitet som kommer til å slå over oss som en flodbølge, og det er ikke lenge til.

Løsningen er selvsagt store kutt i pensjonsordningene, men ingen ønsker det. Eller, de ønsker ikke å være generasjonen som har betalt pensjon og må ta seg tilrette med mye mindre utbetalinger samt jobbe til de blir eldre.

Jeg har vanskelig å ta trådstarter på alvor. Du snakker om et "utrolig herlig fiendtlig hat mot Islam", og leser jeg litt mellom linjene så er det vel egentlig det du vil frem til. Du liker ikke Islam og finner det ikke forenlig med vår kultur. Det handler ikke om hvorvidt Norge har råd til det eller ei, det ubroderer du i svært liten grad.

Det holdes jo Europa-mesterskap i hvem som kan ha den mest asylfiendtlige politikken om dagen. Vinneren (eller taperen, alt ettersom man ser det) er ikke kåret enda.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at jeg ikke har noe særlig til pensjon. Leser du ikke mellom linjene? Det stemmer at jeg ikke liker islam. Jeg liker heller ikke kristendom, ananas på pizza eller å betale i dyre dommer for busskortet mitt. For øvrig ser jeg ikke helt hva poenget ditt er, det er religionsfrihet i Norge. Det handler ikke om å være asylvennlig eller asylfiendtlig, det handler om å bevare det flotte vi har klart å bygge.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Finansavisen/SSB har regnet, i stedet for å tro, og har kommet frem til at du tar feil.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg liker med data og fakta. Det er ikke retoriske spørsmål eller tro. Man kan si at all statistikk er løgn, men det gir i hvert fall en bedre pekepinn en "har vi moralsk råd til å ikke gjøre det?" eller "leser mellom linjene" (her: ta mannen, ikke ballen).

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Finansavisens utregninger er basert på hvor flinke vi, og innvandrerne, har vært på integrering fram til da. For at tallene skal bli bedre, må man finne løsninger som fungerer bedre.

Du står jo fritt til å benytte dine egne midler, selg hus og bil, om du har, og donér, sammen med pensjonen din, til trengende. Er det rimelig å kreve at alle andre (staten) skal være med på det samme?

Oljefondet er bundet opp i fremtidige pensjonsforpliktelser, og Norge er kanskje ikke så rikt som mange liker å tro.
Vis hele sitatet...
Jeg har merket dette. De som oftest roper "vi må hjelpe dem!" er sjeldent på rappen når det gjelder å tilby boplass. Jeg finner ikke artikkelen nå, men det var i hvert fall snakk om at de som sa de ville huse flyktninger ikke ville gjøre det når de fikk tilbud om å trykke på en link for å skrive kontrakt om botid og så videre. Om det var betingelsene som gjorde at de tok helomvending vet jeg ikke, men jeg tror egentlig det bare var en oppvåkning når alt ble "real". Jeg tror egentlig hele greia i bunn og grunn kommer fra denne greia:

Kilde/klikk her for større bilde

Sitat av Antidote Vis innlegg
Det er fordi i nabolandene slik som Tyrkia, får ikke foreldrene arbeidstillatelse, de lever i knøttsmå leiligheter og må sende barna ut på gaten for å få råd til elementære ting som mat. Jordan har tatt i mot 1,4 millioner syriske flyktninger. Situasjonen har nå blitt så prekær at de innlosjeres i private vertssamfunn for å få tak over hodet. Det er derfor mange reiser videre. Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg nok gjort det samme, og det hadde vel du og.
Vis hele sitatet...
Hmm, dette var jeg ikke klar over. Jeg må nok innrømme at jeg hadde søkt videre om det var situasjonen, ja.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvis huset ditt brenner .. fyller du da opp en kopp med vann og står å hiver på flammene? samme nytten gjør det og ta i mot noen få flyktninger.. de svake og syke kommer seg ikke helt til norge.. det er de som trenger hjelp

Og ikke glem at de du påstår ligger døende tross alt har krabbet igjennom mange land før de kommer til Norge.. og hvorfor stoppet de ikke før? jo pga Norges velferd og mulighetene for å få gratis penger..
Vis hele sitatet...
Det er dette med å hjelpe dem der de er som er tingen, tror jeg. De fattigste har ikke råd å reise[2]. Det morsomme er at rødstrømper snakker om moralsk ansvar, hjelper de rikeste, som har ressurser til å reise med hele familien sin og gnir de fattige videre ned i gjørma og klapper seg selv på skuldra for å ha riktig holdning og god moral.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Analogien er ein stråmann. Det er ingen som argumenterer for at vi utelukkande skal ta imot flyktninger. Tvert imot jobber EU, USA og FN med alternativ for å stabilisere Syria, nødhjelp i områda, og drive IS på retur.
Vis hele sitatet...
Det er her problemet ligger. Det er ingen som ofrer krigen[3] en tanke. Hva er det som ligger til grunn for denne krigen? Til dere som tror jeg sikter til islam vet jeg om hvor mange som er muslimer og hvor "få" som er terrorister og ekstremister, men det er nettopp det jeg mener vi ikke bør tolerere her i Norge[4]. Og som sagt er Norge et multikulturelt land, hva er greia med dette tullet[5], [6]?

Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
TS, du er bare redd og det er ikke noe å skjemmes over. Fremmedfrykt er ikke uvanlig og heldigvis går det å gjøre noe med det=)

Noe jeg lurer på er: La oss si at vi i vesten av en eller annen grunn blir drevet på flukt. Være seg naturkatastrofer eller krig. Ville du da svelget kamelen og bedt andre land om hjelp for å overleve, eller ville du lagt deg for å dø av prinsipp?

Tror jeg kan si ganske sikkert at du ville valgt det første.....
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke rett person å booste egoet ditt med angående fremmedfrykt. Ta deg en interrail du og prat med folk. Du finner fort ut at min "njaaa-holdning" er ganske milde saker.

Hva tror du selv?

---
Ja, også vil jeg bare legge til at dere som tror det er snakk om 5,2 000 000 mennesker + ~30 000 flyktninger kan se litt her, her og ikke minst her. Selv om Dagbladet vil ha dere til å tro det er ikke det å være patriotisk og å være rasist samme ting.
Sist endret av Duckie; 11. januar 2016 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Har du noen gode eksempler på all rasismen vi har sett så alt for mye av i 2015, også eksempler på alle asylmottakene som har blitt nedbrent etc?
Vis hele sitatet...
1. Asylbrann i Lindås: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-8281262.html
2. Asylbrann i Hemsedal: http://www.dagbladet.no/2015/11/11/n...ttak/41898882/
3. Folk jubler over at asylmottak brenner: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-...t-3498799.html
4. Få nordmenn har opplevd mer rasisme på nært hold enn Yousef Assidiq etter at han konverterte: http://www.dagbladet.no/2012/07/05/k...titt/22425819/
5. Inger Lexow, bystyremedlem i FrP. http://www.tb.no/meninger/bores-mang.../o/5-76-235764
6. EU er til og med bekymret for at vi har for mye rasisme i dette landet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7912382.html
7. Og det er FN også: http://www.nrk.no/urix/for-mye-rasis...-fn-1.12507060
8. Så er det som Provo nevnte disse få gruppene på facebook som er litt drøy. "Fedrelandet viktigst" har blandt annet nesten 4500 medlemmer. Og disse folka er nynazist ekstreme og spytter ut rasistiske kommentarer i blant annet hver post Yousef Assidiq poster på facebook.

Sitat av Provo Vis innlegg
Brannene er såpass få i antall, og så vidt jeg vet har heller ingen enda blitt påvist at var påtent av rasistiske motiver, at det ikke kan brukes som bevis for utbredt rasisme. Det kan være snakk om alt fra tilfeldigheter til forvirrede enkeltindivider til en liten håndfull rasistiske rasshøl. Utover kommentarfelt og enkelte facebookgrupper ser jeg svært lite til denne rasismen.
Vis hele sitatet...
Når er det egentlig du tenker at du skal "se til denne rasismen"? Norge har ikke engang statistikk over hatkriminalitet. Jeg hadde ikke visst om at Yousef Assidiq fikk hatmeldinger i både postkasse og facebook innboks hvis jeg ikke hadde fulgt han på facebook. Nå er han over middels aktiv i media og får derfor en del mer oppmerksomhet, men å tro at rasisme er så sjeldent at det ikke er verdt å bry seg om er, unnskyld språkbruken, naivt. Er det ikke? Det for all del ikke all rasisme som blir "ytret" heller. Det er mange som sitter hjemme og bare snakker rasistisk til nyhets-sendingene, men det er fortsatt rasisme selv om det ikke er hat-kriminalitet. Det er fortsatt holdninger som finnes i det norske samfunn som burde bli endret, og det blir aldri endret hvis alle tenker at rasisme ikke finnes i vårt lille vakre hvite land. Muslimer anmelder ikke hatkriminalitet. De har null tillit til at politiet tar det alvorlig. Vil du ikke si at dette er et problem?

Sitat av Provo Vis innlegg
Også Hege Storhaug da gitt. Venstresidens yndlingsbusemann.
Vis hele sitatet...
Fra: http://www.rights.no/islam-den-11-landeplage/
" Slik lyder bokens baksidetekst:

Høsten 2015 opplever Norge og Europa en dramatisk høy folkevandring fra islamske land i Midtøsten, Afrika og Asia. Vår frihetsorienterte kultur er allerede under stadig sterkere press fra islam. Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner. Folk er med rette bekymret for fremtiden, mens vårt politiske lederskap både tier og lyver om islams motstand mot frihet."
Er det ikke litt skummelt når en person som åpenbart oppfordrer til rasisme får mer enn 16 000 stemmer og vinner årets navn? Det er også innlysende at hun melker dagens situasjon for det den er verdt - da altså å tjene store penger på en krise er aldri et godt tegn.

Fra: http://www.dagbladet.no/2015/12/08/k...slam/42279288/
"- Det er alltid sånn at sosiale grupper, slik som «nordmenn», defineres ut ifra hvem de ikke er. Jeg tror at hennes konstante utspill som gjør islam og muslimer til en utgruppe, er populære fordi de tilbyr denne enkle framstillingen av «de andre».
- Som samfunnsdebattant tegner hun en enkel historie om hvem som er det største problemet i samfunnet. Det er godt å ha noen å definere som vår motpart, noen man kan skylde på og henge ut som annerledes og kanskje til og med som farlig for oss, sier Wilhelmsen."
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
1. Asylbrann i Lindås: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-8281262.html
2. Asylbrann i Hemsedal: http://www.dagbladet.no/2015/11/11/n...ttak/41898882/
3. Folk jubler over at asylmottak brenner: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-...t-3498799.html
4. Få nordmenn har opplevd mer rasisme på nært hold enn Yousef Assidiq etter at han konverterte: http://www.dagbladet.no/2012/07/05/k...titt/22425819/
5. Inger Lexow, bystyremedlem i FrP. http://www.tb.no/meninger/bores-mang.../o/5-76-235764
6. EU er til og med bekymret for at vi har for mye rasisme i dette landet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7912382.html
7. Og det er FN også: http://www.nrk.no/urix/for-mye-rasis...-fn-1.12507060
8. Så er det som Provo nevnte disse få gruppene på facebook som er litt drøy. "Fedrelandet viktigst" har blandt annet nesten 4500 medlemmer. Og disse folka er nynazist ekstreme og spytter ut rasistiske kommentarer i blant annet hver post Yousef Assidiq poster på facebook.
Vis hele sitatet...
1 - Polakker mistenkt: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sikt...n-3504262.html

2 - Asylsøker mistenkt http://www.tv2.no/a/7704468

3 - Ikke lystig lesning

4 - Hvis Yousef Assidiq har opplevd mye rasisme, så må i såfall det være fra utlendinger.
Hans fødenavn er Per Bartho, født av heilnorske foreldre fra Nøtterø.

5 - Inger Lexow forsvarer seg godt, ser du noen feil?

6 - EU er bekymret for regelverket, ikke at det skal være så mye rasisme.

8 - Den FN- gruppa der tror jeg mest var ute etter å rettferdiggjøre sin egen eksistens, de hadde ingen eksempler, selv om pressen har skrevet om en del tilfeller:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-7243372.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6415394.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...o-5569378.html
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Jeg forstår begrepet, men du ser ikke ut til å forstå det ene av de to alternative tolkningene av doserens tall som jeg har kommentert. Derfor vil jeg nå fokusere på den som du ser ut til å ha problemer med.

Det gir absolutt mening å snakke om livsløpskostnader per år. Iom. at doseren benytter tallet 30 000, som er meget nær antall asylsøkere til Norge i 2015, kan vi si at forpliktelsene som Norge har påtatt seg i 2015, er 4.3 millioner per person dvs. 129 milliarder, gitt at disse 30 000 får opphold. Det er videre ikke urimelig å anta at det også vil komme asylsøkere i 2016, og om tallet holder seg like høyt, kan vi si at Norge påtar seg livstidskostnader på 129 milliarder også i 2016. Norge påtar seg altså livsløpskostnader på 129 milliarder per år (4.3 millioner per innbygger per år) i disse to årene. Henger du med?
Vis hele sitatet...
Livsløpskostnader betyr den totale kostnaden fordelt utover hele personens livsløp. Altså 4,3 millioner fordelt utover alle de år personen kommer til å leve (antageligvis beregnet fra en gjennomsnittlig forventet levealder minus gjennomsnittlig alder på ankomne). Ikke 4,3 millioner per år frem til personen dør eller 4,3 millioner det første året og ingenting de etterfølgende år. Jeg er ikke sikker på hvor mange år de tar utgangspunkt i, men om det er 25 år, betyr det en gjennomsnittlig kostnad per flyktning på 172 000 per år. Dette er den totale kostnaden gjennom belastning av velferdssystemet over tid og liknende, ikke en pengesum som utbetales ved ankomst. Derfor blir det i beste fall grovt misvisende å snakke om at "Norge påtar seg … livsløpskostnader på 129 milliarder per år (4.3 millioner per innbygger per år) i disse to årene".

Det vil naturligvis være høyest kostnad i begynnelsen, men – som doseren viser – selv om denne kostnaden det første året skulle være så høy som 1 million per person, er det fortsatt god klaring til handlingsregelen. Det betyr selvsagt ikke at utgiftene ikke har konsekvenser. Det er også andre seriøse utfordringer med å ta inn veldig mange flyktninger (husk også at mange av de 30 000 sannsynligvis vil få avslag). Men vi står på ingen måte i fare for å måtte tappe oljefondet for å få penger nok.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
1. Asylbrann i Lindås: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-8281262.html
2. Asylbrann i Hemsedal: http://www.dagbladet.no/2015/11/11/n...ttak/41898882/
3. Folk jubler over at asylmottak brenner: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-...t-3498799.html
4. Få nordmenn har opplevd mer rasisme på nært hold enn Yousef Assidiq etter at han konverterte: http://www.dagbladet.no/2012/07/05/k...titt/22425819/
5. Inger Lexow, bystyremedlem i FrP. http://www.tb.no/meninger/bores-mang.../o/5-76-235764
6. EU er til og med bekymret for at vi har for mye rasisme i dette landet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-7912382.html
7. Og det er FN også: http://www.nrk.no/urix/for-mye-rasis...-fn-1.12507060
8. Så er det som Provo nevnte disse få gruppene på facebook som er litt drøy. "Fedrelandet viktigst" har blandt annet nesten 4500 medlemmer. Og disse folka er nynazist ekstreme og spytter ut rasistiske kommentarer i blant annet hver post Yousef Assidiq poster på facebook.
Vis hele sitatet...
Som sagt, at en del planlagte asylmottak brenner, og at man mistenker at enkelte er påtent, viser ikke at rasisme er utbredt.

Angående Assidiq: Hvorvidt det er riktig å kalle muslimhat for rasisme kan i enkelte sammenhenger være en diskusjon verdt å ta (det er selvsagt uakseptabelt uansett), men selv om vi aksepterer definisjonen for enkelhets skyld, er heller ikke det at en enkeltperson mottar hatmeldinger bevis på utbredt rasisme – kun at de som er rasister tyr til slik. I kronikken du lenker til, er det kun det følgende som er relevant: "I etterkant har han fortalt at han byttet navn fordi det ble skrevet så mye negativt om han på nettet og i avisene, og familien fikk trusler og sjikane på grunn av medieoppmerksomheten rundt ham." Det er verdt å huske på at i tiden etter konverteringen var han rimelig radikal, og hang med Profetens Ummah-gjengen. Det er ikke rart om denslags medfører negativ medieoppmerksomhet.

EU er, som bajjaz påpeker, ikke bekymret for et faktisk rasismenivå, men for at det i Norge "fortsatt ikke [er] straffbart å benekte folkemord eller å delta i grupper som oppfordrer til rasisme". Her har åpenbart EU gått full retard. Selvsagt skal det ikke være straffbart å benekte folkemord eller delta i grupper som noen mener "oppfordrer til rasisme" (hva nå enn det betyr i praksis). Det vil være et alvorlig brudd på ytrings- og organisasjonsfriheten.

FN-gruppen klarer tilsynelatende å påstå at det er mye rasisme i Norge fordi 1) vi har ikke levert rapport om hatkriminalitet, 2) ventetiden for asylsøkere er økt fra tre til fem år og 3) vi visstnok kriminaliserer tiggere (som ikke er tilfellet utenfor Lillesand kommune). Jeg tror ikke dette trenger ytterligere kommentarer. Det er heller på sin plass å minne om at det å være tilknyttet FN ikke er noen kvalitetsgaranti.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Når er det egentlig du tenker at du skal "se til denne rasismen"?
Vis hele sitatet...
I det offentlige ordskiftet, i dagliglivet etc. Dersom du ikke en gang trenger å bevitne rasisme for å konkludere med at det er et utbredt fenomen i hele samfunnet, er det åpenbart at du trenger en pustepause. Om alt du trenger er en opplysning om at asylmottak har brent og at enkelte mottar hatmeldinger, da har du allerede bestemt deg for hva som skal være sant.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Muslimer anmelder ikke hatkriminalitet. De har null tillit til at politiet tar det alvorlig. Vil du ikke si at dette er et problem?
Vis hele sitatet...
Snedig av deg å skjære alle muslimer over en kam og si at "de" har null tillit til at politiet tar det alvorlig. Jeg tror ærlig talt det er noe som varierer fra person til person, akkurat som hos alle andre. Det er også grunn til å utvise forsiktighet rundt disse tallene. At 1,4% av de spurte sier de har blitt utsatt for hatkriminalitet i en undersøkelse, betyr ikke at samtlige er separate saker, at samtlige er rasistisk motiverte eller at samtlige faktisk er spesielt alvorlige saker, eller i det hele tatt et lovbrudd i praksis. Ta blasfemiparagrafen som nylig ble opphevet. Det var da ifølge lovteksten ulovlig å på en "sårende måte" vise "ringeakt for nogen trosbekjennelse", men i praksis fritt frem. I 2010, mens denne paragrafen fortsatt sto i lovteksten, samlet det seg 3000 hysteriske idioter i Oslo i protest mot Muhammed-karikaturer. Hvor mange av disse tror du opplevde tegningene som "hatkriminalitet"? Nok til å påvirke svarprosenten?

At mange sier de ikke anmelder hatkriminalitet betyr at vi ikke har noe godt statistisk grunnlag for å avgjøre i hvor stor grad slike ting er utbredt. Det betyr ikke at vi dermed har et alvorlig problem med utbredt hatkriminalitet.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fra: http://www.rights.no/islam-den-11-landeplage/
" Slik lyder bokens baksidetekst:

Høsten 2015 opplever Norge og Europa en dramatisk høy folkevandring fra islamske land i Midtøsten, Afrika og Asia. Vår frihetsorienterte kultur er allerede under stadig sterkere press fra islam. Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner. Folk er med rette bekymret for fremtiden, mens vårt politiske lederskap både tier og lyver om islams motstand mot frihet."
Er det ikke litt skummelt når en person som åpenbart oppfordrer til rasisme får mer enn 16 000 stemmer og vinner årets navn?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke et eneste lite fnugg av noe som i det hele tatt minner om rasisme i teksten du siterer. Ikke en tøddel. Du opererer åpenbart etter følgende logikk: P1) Islam er en rase. P2) Å kritisere noens tro er å rakke ned på deres person. Q) Altså, er det å kritisere islam rasistisk hets. Dette er et hjernedødt resonnement som kun hører hjemme i søppelbøtten.

Du ba tidligere noen si fra om du har blitt for ekstrem. Vel, dette er jeg som sier fra. Du ser åpenbart spøkelser på høylys dag.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det er også innlysende at hun melker dagens situasjon for det den er verdt - da altså å tjene store penger på en krise er aldri et godt tegn.
Vis hele sitatet...
Hun skriver en bok om et høyaktuelt tema som selger bra, derfor må hun nødvendigvis være en vandrende ond, rasistisk, pengegrisk egotripp? Eller så kan det hende hun har et oppriktig engasjement om et tema som i dag er veldig aktuelt, og mange ønsker å lese det hun har å si. Det er ikke rasistisk narsissisme alt som er uenig med deg. Hva om det var Assidiq som hadde skrevet en bok fra sitt perspektiv med et opplag på 17 000; hadde du da løpt til såpekassa for å deklarere at Assidiq "melker dagens situasjon" for det den er verdt, og fordømme at han "tjener store penger på en krise"?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fra: http://www.dagbladet.no/2015/12/08/k...slam/42279288/
"- Det er alltid sånn at sosiale grupper, slik som «nordmenn», defineres ut ifra hvem de ikke er. Jeg tror at hennes konstante utspill som gjør islam og muslimer til en utgruppe, er populære fordi de tilbyr denne enkle framstillingen av «de andre».
- Som samfunnsdebattant tegner hun en enkel historie om hvem som er det største problemet i samfunnet. Det er godt å ha noen å definere som vår motpart, noen man kan skylde på og henge ut som annerledes og kanskje til og med som farlig for oss, sier Wilhelmsen."
Vis hele sitatet...
Jammen drit nå i hva andre sier om Storhaug, da. Det er da rivende likegyldig hva Julie Wilhelmsen skulle mene om saken når det hun sier bare er løse påstander uten begrunnelse. Storhaug sier noen ganger dumme ting og andre ganger bra ting. Denne hysteriske monstrifiseringen vi ser til stadighet, er bare latterlig. Så gjør både deg selv og alle andre en tjeneste og ikke delta i det tøyset. Det både dummer ned og usakliggjør viktige debatter, og er i tillegg grovt urimelig overfor dem det gjelder.
Sitat av Provo Vis innlegg
I det offentlige ordskiftet, i dagliglivet etc. Dersom du ikke en gang trenger å bevitne rasisme for å konkludere med at det er et utbredt fenomen i hele samfunnet, er det åpenbart at du trenger en pustepause. Om alt du trenger er en opplysning om at asylmottak har brent og at enkelte mottar hatmeldinger, da har du allerede bestemt deg for hva som skal være sant.
Vis hele sitatet...
True. Nå har jeg sittet å lest denne setningen om og om igjen i 15minutter. Jeg har blitt så vandt til å diskutere dette med bekjente som er helt motsatt av meg, så jeg antar jeg bare har blitt vandt til å lete etter feil i deres tankegang... Og da på helt feil måte og feil grunnlag.

Sitat av Provo Vis innlegg
Snedig av deg å skjære alle muslimer over en kam og si at "de" har null tillit til at politiet tar det alvorlig.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld, så var ikke det min setning. Jeg bare glemte '"'. Setningen var direkte tatt ut ifra artikkelen jeg linket til.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det finnes ikke et eneste lite fnugg av noe som i det hele tatt minner om rasisme i teksten du siterer.
Vis hele sitatet...
Setningen jeg tenkte på her var da:
"Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner".
Islam er ikke imot noe som helst. Visse muslimer og muslimske miljøer er det. På samme måte som at KKK eller Jehovas vitner ikke representerer kristendom. Som Reza Aslan forklarer er Islam en så stor religion at å i det hele tatt si at "Islam er skyldig" for noe et fåtall ekstremister gjør er feil.

Men ja. Jeg skjønner poenget ditt Provo, og forsåvidt dere andre som har bevist meg feil som jeg ikke ville høre på i begynnelsen. Jeg skal begynne å bli litt mer kritisk til min egen tankegang.
Sist endret av Boo-Boo; 12. januar 2016 kl. 10:48.
Boo-Boo: er du seriøs? Forstår at folk er uenige, men du ser virkelig ikke problemet med dagens innvandringspolitikk? Håpløst..
Sitat av Provo Vis innlegg
Livsløpskostnader betyr den totale kostnaden fordelt utover hele personens livsløp.
Vis hele sitatet...
Så fint at vi er enige der.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er den totale kostnaden gjennom belastning av velferdssystemet over tid og liknende, ikke en pengesum som utbetales ved ankomst.
Vis hele sitatet...
Ja, 4.3 millioner i minus, er altså nåverdien av hver enkelt beslutning om å motta én innvandrer.

Sitat av Provo Vis innlegg
Derfor blir det i beste fall grovt misvisende å snakke om at "Norge påtar seg … livsløpskostnader på 129 milliarder per år (4.3 millioner per innbygger per år) i disse to årene".
Vis hele sitatet...
SSB skriver følgende som kommentar til en tidligere beregning (derfor 4.1 millioner) utført av Finansavisen. Karakteriserer du også SSBs kommentar som "grovt misvisende"?

Sitat av SSB
Disse nåverdiene ble ikke beregnet i Holmøy og Strøm (2012). De ble beregnet og presentert første gang av Finansavisen 13. april i år. Det er særlig tallet 4,1 millioner som siden har blitt en gjenganger i innvandringsdebatten. Finansavisen har oversatt disse nåverdiene til «en netto kostnadsforpliktelse for staten». Gitt denne oversettelsen, bruker Finansavisen nåverdiene presist og meningsfullt når de for eksempel skriver (13. april): «Når én ikke-vestlig innvandrer kommer, påtar den norske stat seg en fremtidig netto kostnadsforpliktelse som SSB beregner til 4,1 millioner 2012-kroner.»
Vis hele sitatet...
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Boo-Boo: er du seriøs? Forstår at folk er uenige, men du ser virkelig ikke problemet med dagens innvandringspolitikk? Håpløst..
Vis hele sitatet...
Jeg kunne sagt det samme til deg. Det eneste argumentet du har kommet med i denne tråden er at det er for dyrt, noe som ble motbevist av doseren. Du har ikke kommet med et eneste argument utenom, egentlig.

Jeg har innsett at jeg har overdrevet med mine anklagelser om rasisme og fremmedfrykt og egoisme og sikkert mye annet. Men jeg står fortsatt ganske fast på at alt det unødvendige samfunnet vårt bruker penger på burde gå direkte til å hjelpe de menneskene som trenger det. Nå er grunnspørsmålet i denne tråden "har vi råd til det?"; mitt svar til det er enda at vi ikke kan si at vi ikke har råd til det så lenge vi bruker penger på helt unødvendige ting. Velferdssamfunnet står ikke i fare for å forsvinne av 30 000 nye mennesker, og det hadde sikkert ikke gjort det med 60 000 heller, men det er en diskusjon til neste år. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er blitt så mye bråk over 30 000 nye folk.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Setningen jeg tenkte på her var da:
"Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner".
Islam er ikke imot noe som helst. Visse muslimer og muslimske miljøer er det. På samme måte som at KKK eller Jehovas vitner ikke representerer kristendom. Som Reza Aslan forklarer er Islam en så stor religion at å i det hele tatt si at "Islam er skyldig" for noe et fåtall ekstremister gjør er feil.
Vis hele sitatet...
1. Det gjør det uansett ikke til noen slags form for rasisme eller oppfordring til rasisme. Islam er ingen rase, men et sett med overbevisninger. Om det er rasistisk å være negativ til islam, er det rasistisk å være negativ til kommunisme.

2. Islam, slik religionen har en tendens til å ta form i dagens verden, har et alvorlig problem med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som nekter å etterleve spesielle islamske forbud og påbud. Det at frihetsorienterte muslimer nevnes er nok til å avkrefte hypotesen om at hun med "islam" mener "overbevisningen til hver eneste muslim i hele verden".

3. Reza Aslan er en grovt forvirret løgnhals hvis uttalelser aldri må tas for god fisk:
http://www.patheos.com/blogs/friendl...d-this-is-why/
https://whyevolutionistrue.wordpress...er-bill-maher/
https://whyevolutionistrue.wordpress...-harris-again/
http://www.patheos.com/blogs/danthro...c-credentials/
http://www.patheos.com/blogs/danthro...econd-thought/
http://www.samharris.org/blog/item/o...-of-defamation
https://richarddawkins.net/2014/10/t...ogist-mindset/
https://www.youtube.com/watch?v=e7e7BngAvCg
https://twitter.com/MaajidNawaz/stat...24371487817728 (les tråden)
https://twitter.com/Atheist_Iran/sta...84382214619136
https://twitter.com/atheist_iran/sta...49019580219398


Sitat av 0x6D Vis innlegg
Ja, 4.3 millioner i minus, er altså nåverdien av hver enkelt beslutning om å motta én innvandrer.
Vis hele sitatet...
Men dette er irrelevant for gyldigheten av doserens uttalelse, som gikk på hvor stor årlig belastning vi kan pålegge oljefondet, sett opp mot begrensningen gitt av handlingsregelen.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
SSB skriver følgende som kommentar til en tidligere beregning (derfor 4.1 millioner) utført av Finansavisen. Karakteriserer du også SSBs kommentar som "grovt misvisende"?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi de formulerer seg på en måte som gjør det helt klinkende klart at dette er en utgift som fordeles utover svært mange år, og setter det ikke opp som en motsetning til en (antageligvis rimelig vilkårlig) eksempelutgift på 1 million per person per år hvis hensikt var å vise at handlingsregelen likevel ikke vil brytes.

Dette er hvordan jeg oppfatter denne diskusjonen, fremført som en analogi:

A: Vi har råd til den forespeilede utbyggingen av kollektivtrafikken som skal pågå gjennom de neste 20 år. En ekstrautgift på 20 milliarder i året tillagt årets budsjett er fortsatt innenfor handlingsregelen.

B: Tull, hvor har du den summen fra? Beregninger viser at kollektivtrafikkutbyggingen vil koste 200 milliarder!

A: Ja, men det er den totale summen fordelt på 20 år, og er lavere enn det jeg først la frem.

B: Ja, men det er den summen vi forplikter oss til.

A: Men det er irrelevant for hvordan utgiften påvirker statsbudsjett og handlingsregelen.

B: Men hvis vi forplikter oss til kollektivtrafikkutbyggingen vil det være å akseptere en utgift på 200 milliarder per år dette år.

A: Nei, det er en grovt misvisende formulering, for det vil ikke være snakk om å bruke 200 milliarder på ett år. Den årlige utgiften er langt lavere, og uproblematisk sett opp mot handlingsregelen alene.

B: SSB sier også at utgiften vil bli på 200 milliarder. Er det også grovt misvisende?

A: ...


Så la oss alle bare konstatere følgende: Utgiften per flyktning som får bli er anslått til å være 4,3 millioner, fordelt utover personens fremtidige leveår. En ekstrautgift på 30 milliarder i året vil ikke medføre brudd på handlingsregelen med et statsbudsjett og oljefond på dagens størrelse, og den årlige ekstrautgiften for disse asylsøkerne vil etter alt å dømme medføre mindre årlige utgifter enn dette. Så lenge vi er enige om denne delen, ser jeg ikke at det er noe igjen å diskutere med doserens innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men dette er irrelevant for gyldigheten av doserens uttalelse, som gikk på hvor stor årlig belastning vi kan pålegge oljefondet, sett opp mot begrensningen gitt av handlingsregelen.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke irrelevant, fordi den årlige belastningen som følge av ikke-vestlig innvandring er ikke gitt kun av ikke-vestlige innvandrere som har ankommet dette året. Jeg forsøker å peke på det større bildet. Jeg har sagt det før i denne tråden og sier det igjen:

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Om man skal regne årlig kost, er jo det kumulative antallet ikke-vestlige innvandrere vesentlig høyere enn 30000.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, fordi de formulerer seg på en måte som gjør det helt klinkende klart at dette er en utgift som fordeles utover svært mange år, og setter det ikke opp som en motsetning til en (antageligvis rimelig vilkårlig) eksempelutgift på 1 million per person per år hvis hensikt var å vise at handlingsregelen likevel ikke vil brytes.
Vis hele sitatet...
SSB formulerer det altså oppsiktsvekkende likt som meg, men jeg må komme med ytterligere presisering fordi du tror jeg ikke har forstått begrepet livsløpskostnad?


Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er hvordan jeg oppfatter denne diskusjonen, fremført som en analogi:

[i]A: Vi har råd til den forespeilede utbyggingen av kollektivtrafikken som skal pågå gjennom de neste 20 år. En ekstrautgift på 20 milliarder i året tillagt årets budsjett er fortsatt innenfor handlingsregelen.
Vis hele sitatet...
La meg stoppe deg allerede der. Selv om også resten av analogien din er upresis. Om du vil diskutere hva jeg faktisk har sagt, er jeg med på det.

Men la oss se på det første utsagnet i analogien din. Her har vi altså fastslått at vi har rom i årets budsjett for en utbygging av kollektivtrafikken dette året. Mitt poeng er at vi vil måtte starte parallelle utbygginger av kollektivtrafikken hvert eneste år fremover, og alle disse vil ha innvirkning på statsbudsjettene etter hvert som årene går. Å si at vi isolert sett har råd til dette (basert på tall som kommer fra hvem vet hvor, og ved å kun se på første budsjettår), og ignorere at vi blir pent nødt til å starte andre prosjekt for utbygging av kollektivtrafikk er uansvarlig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så la oss alle bare konstatere følgende: Utgiften per flyktning som får bli er anslått til å være 4,3 millioner, fordelt utover personens fremtidige leveår. En ekstrautgift på 30 milliarder i året vil ikke medføre brudd på handlingsregelen med et statsbudsjett og oljefond på dagens størrelse, og den årlige ekstrautgiften for disse asylsøkerne vil etter alt å dømme medføre mindre årlige utgifter enn dette. Så lenge vi er enige om denne delen, ser jeg ikke at det er noe igjen å diskutere med doserens innlegg.
Vis hele sitatet...
1) Vi har ikke data som tilsier at 30 000 asylsøkere fører til en ekstrautgift på 30 milliarder i året, dermed er størrelsen "disse asylsøkerne" svært usikker.

2) Om vi sier at vi finner frem data som kan si hvor mange asylsøkere vi i år kan motta for under 30 milliarder i årlig kostnad, skal vi da "lukke porten" frem til kostnaden med disse har minket nok til at vi kan åpne igjen?
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Det er slett ikke irrelevant, fordi den årlige belastningen som følge av ikke-vestlig innvandring er ikke gitt kun av ikke-vestlige innvandrere som har ankommet dette året. Jeg forsøker å peke på det større bildet. Jeg har sagt det før i denne tråden og sier det igjen:
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Om man skal regne årlig kost, er jo det kumulative antallet ikke-vestlige innvandrere vesentlig høyere enn 30000.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Er vi uenige i den siste oppsummeringen min? Glem 30 000 personer. Glem 1 million per person. Handlingsregelen tåler fint å bruke 30 milliarder ekstra per år, var etter alt å dømme poenget (og er i hvert fall poenget mitt). Hvis du ønsker å gjøre et poeng ut av hvor mange ekstra vi har råd til å ta inn så er jeg helt med på det, men det vil være en fordel å skille kortene og slutte å fokusere på det antageligvis vilkårlig valgte tallet på 1 million.

Så den ekstra strømmen av aksepterte asylsøkere kan utgjøre mer enn 30 000 totalt de kommende år. Og den årlige utgiften vil akkumuleres, som du påpeker, siden utgiftene løper over hele personens livsløp. Men det er likevel tilfellet at en utgift på 30 milliarder gir svært god klaring. Med et beregnet livsløp på 25 år (jeg vil tro det er høyere) var den årlige utgiften på 172 000. 30 milliarder som håndterbar årlig ekstrautgift, delt på 172 000 per person per år, gir en mengde på 236 220 samtidige personer. Det betyr at nesten 10 000 ekstra (altså 10 000 flere enn hva vi normalt gir asyl, da pengene til den normale mengden allerede var budsjettert med) kan gis asyl hvert år uten å gå over 30 milliarder. (Merk også at det fortsatt er veldig god klaring til handlingsregelen selv med 30 milliarder, og som doseren påpekte kan vi ta ut 288 milliarder mer enn i dag før vi treffer 4%, i tillegg til at 25 år sannsynligvis er et for lavt tall for livsløp – poenget er å sette summene i perspektiv.)

I begynnelsen kan det være mer enn 10 000 ekstra som får innvilget asyl. Men denne strømmen vil avta.

Nå er det selvsagt ikke slik at 30 milliarder er en neglisjerbar mengde småpenger. Å bruke dem har konsekvenser, selv om de ikke er umiddelbare. Og det er mange andre utfordringer knyttet til dette. Men for handlingsregelen sin del, er det ikke særlig grunn til bekymring.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
SSB formulerer det altså oppsiktsvekkende likt som meg, men jeg må komme med ytterligere presisering fordi du tror jeg ikke har forstått begrepet livsløpskostnad?
Vis hele sitatet...
Enten er jeg, vidarlo og de andre som leste det du skrev og trodde du misforsto begrepet livsløpskosnad fryktelig dumme. Eller så har du uttalt deg uklart. Du får bestemme selv hva du synes er mest sannsynlig. Og jeg mener fortsatt det du skrev er misvisende og meget egnet for misforståelser for de som ikke kjenner begrepet, mens SSB-teksten ikke er det.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Mitt poeng er at vi vil måtte starte parallelle utbygginger av kollektivtrafikken hvert eneste år fremover, og alle disse vil ha innvirkning på statsbudsjettene etter hvert som årene går. Å si at vi isolert sett har råd til dette (basert på tall som kommer fra hvem vet hvor, og ved å kun se på første budsjettår), og ignorere at vi blir pent nødt til å starte andre prosjekt for utbygging av kollektivtrafikk er uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Bortimot alle i hele verden, kanskje spesielt vi som insisterte på at livsløpskostnaden nettopp løper gjennom hele livsløpet, forstår at dette er tilfellet. Poenget var som sagt neppe (i hvert fall ikke for mitt vedkommende) å påstå at kostnaden var en engangssum eller begrenset til 1 million per person per livsløp. Poenget var å vise at en ekstrautgift på 30 milliarder i året ikke ville bryte handlingsregelen. For det kumulative aspektet, se over.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Vi har ikke data som tilsier at 30 000 asylsøkere fører til en ekstrautgift på 30 milliarder i året, dermed er størrelsen "disse asylsøkerne" svært usikker.
Vis hele sitatet...
Det var nok, som sagt, en vilkårlig valgt eksempelsum for å sette tallene i perspektiv. Data som du lenket til tilsier at 30 000 innvilgede asyl fører til en ekstrautgift på 5,1 milliarder i året – ikke 30 – dersom livsløpet er antatt å være 25 år.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Om vi sier at vi finner frem data som kan si hvor mange asylsøkere vi i år kan motta for under 30 milliarder i årlig kostnad, skal vi da "lukke porten" frem til kostnaden med disse har minket nok til at vi kan åpne igjen?
Vis hele sitatet...
30 milliarder i året var nok et vilkårlig tall. Jeg håper det er siste gang jeg trenger å si det. Men er det noe større problem å lukke porten da enn å lukke den nå? Det sagt, så synes jeg personlig det ville vært smart å investere mye mer penger til hjelp i nærområdene slik at man unngår den situasjonen vi nå er oppe i, hvor enorme mengder mennesker har sett seg nødt til å flykte verden rundt med risiko for liv og helse, noe som medfører en tapping av disse landenes sårt trengte menneskelige ressurser, og store utfordringer med mottak og integrering. Dessverre har vi en regjering som bare prater om å hjelpe dem der de er, og som lar de relevante FN-organisasjonene gå på felgen.
Siden dette regnestykket mitt åpenbart var en brannfakkel kan jeg jo oppklare litt...

1 million var hentet fra Ruhs innlegg på førstesiden, og poenget var bare å illustrere at oljefondet kan finansiere dette uten å tappes, selv uten tilførsel.

Men siden det så kraftig etterlyses mer reelle tall kan vi regne litt mer.
Det vil være usannsynlig at antallet flyktninger holder seg på 30'000 over lengre tid. Statistikk fra SSB viser at selv om antallet flyktninger har vært noe økende har de i snitt ligget under 10'000. La oss da si at det fremover kommer 15'000 flyktninger i året. Det er vanskelig å finne konkret hvor mange år som ligger til grunn for beregningen av livsløpskostnad, men i denne artikkelen fra SSB kan det virke som om man har et nokså langt perspektiv, og at kostnaden inkluderer effekten av barn av innvandreren.
Om vi da sier at kostnaden fordeler seg over 50 år vil årlig kostnad per innvandrer beløpe seg til 82'000 per flyktning. 15'000 flyktninger per år gir en årlig kostnad på 1,23 milliarder. Etter 50 år, med 15'000 innvandrere i året, når man da maksimal økt årlig kostnad (flyktningene fra det første året har nå begynt å dø, så antallet flyktninger bosatt i Norge vil holde seg jevnt). Denne har da akkumulert seg til 61,5 milliarder i årlig kostnad.

Så en liten oppsummering;
Oljefondet var ved utgangen av 2015 på 7'000 milliarder.
Avkastningen fra oljefondet var i 2015 på i overkant av 400 milliarder, mens handlingsregelen tilsier at vi kan bruke 280 milliarder.
Oljekorrigert underskudd for statsbudsjettet i 2016 er 194 milliarder, det gjenstår da 86 milliarder for å overholde handlingsregelen.

Med andre ord, selv den maksimale årlige kostnaden for å motta 15'000 flyktninger i året i 50 år vil dekkes inn under handlingsregelen på oljefondet - selv om oljefondet ikke får tilført midler.

Også SSB presiserer at selv om flyktninger belaster statsbudsjettet, så er det " først og fremst er aldringen av befolkningen som vil skape problemer med å finansiere videreføring av dagens, eventuelt en rausere, velferdsstat."

Så ja, vi har råd til å ta i mot flyktningene, de vil i begrenset grad påvirke den fremtidige finansieringen av velferdsstaten, men tallene må settes i perspektiv.
Sitat av Provo Vis innlegg
Glem 30 000 personer. Glem 1 million per person.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige. Disse tallene er urealistiske. Hvorfor tok det så mange innlegg å bli enige om det?

Dagbladet rapporterer forøvring at:

Sitat av Dagbladet
UDI anslår at de vil ha behov for mellom 50-100 000 mottaksplasser neste år, alt etter hvor mange asylsøkere som kommer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Handlingsregelen tåler fint å bruke 30 milliarder ekstra per år, var etter alt å dømme poenget (og er i hvert fall poenget mitt).
Vis hele sitatet...
Handlingsregelen er omdiskutert, og til og med SNL har med et avsnitt som sier:

Sitat av SNL
Fremtredende økonomer, som blant annet sentralbanksjefen og sjefen for Statistisk Sentralbyrå, har tatt til orde for at handlingsregelen bør endres fra fire til tre prosent på grunn av den store veksten i den statlige oljeformuen.
Vis hele sitatet...
Ettersom norsk økonomi for tiden er under press, har også sentralbanksjefen i februar 2015 uttalt:

Sitat av Sentralbanksjef Øystein Olsen
Jeg har en klar anbefaling om at bruken av oljepenger bør ha nådd toppen i år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sentralbanksjef Øystein Olsen
En fornuftig tilpasning til risiko er at man ikke sikter mot å øke bruken av oljeinntekter videre fra dagens nivå.
Vis hele sitatet...
Det regjeringsutnevnte ekspertutvalget gjengis i Aftenposten:

Sitat av Aftenposten
Utvalgets råd er å bremse opptrappingen kraftig. Det tallfester ikke rådet, men bruker 5–8 milliarder ekstra oljekroner hvert år som en illustrasjon på egnet opptrapping.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
I begynnelsen kan det være mer enn 10 000 ekstra som får innvilget asyl. Men denne strømmen vil avta.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hevder du at strømmen vil avta? Befolkningsutviklingen i Afrika kan være en utfordring i så måte.

Sitat av Provo Vis innlegg
Enten er jeg, vidarlo og de andre som leste det du skrev og trodde du misforsto begrepet livsløpskosnad fryktelig dumme. Eller så har du uttalt deg uklart. Du får bestemme selv hva du synes er mest sannsynlig. Og jeg mener fortsatt det du skrev er misvisende og meget egnet for misforståelser for de som ikke kjenner begrepet, mens SSB-teksten ikke er det.
Vis hele sitatet...
Jeg er slett ikke fremmed for at jeg kan ha uttrykt meg uklart. Er tredje mulighet kan kanskje være at dere har vært forutinntatte, og dermed endt opp med å diskutere mot hva dere tror jeg skriver?

Sitat av Provo Vis innlegg
Bortimot alle i hele verden, kanskje spesielt vi som insisterte på at livsløpskostnaden nettopp løper gjennom hele livsløpet, forstår at dette er tilfellet. Poenget var som sagt neppe (i hvert fall ikke for mitt vedkommende) å påstå at kostnaden var en engangssum eller begrenset til 1 million per person per livsløp. Poenget var å vise at en ekstrautgift på 30 milliarder i året ikke ville bryte handlingsregelen. For det kumulative aspektet, se over.
Vis hele sitatet...
Allikevel har altså debatten om dette gått over mange sider med innlegg.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men er det noe større problem å lukke porten da enn å lukke den nå?
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at det er lettere å gjøre gradvise justeringer, enn å plutselig stenge helt.
Sist endret av 0x6D; 13. januar 2016 kl. 12:52. Grunn: Tilleggsinformasjon
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Da er vi enige. Disse tallene er urealistiske. Hvorfor tok det så mange innlegg å bli enige om det?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sagt at de var realistiske i utgangspunktet. Tvert imot har det blitt gjort en del forsøk på å slå fast at det etter alt å dømme var et vilkårlig eksempel, som også var en urealistisk høy årlig utgift knyttet til ett årskull flyktninger.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Dagbladet rapporterer forøvring at:

Sitat av Dagbladet
UDI anslår at de vil ha behov for mellom 50-100 000 mottaksplasser neste år, alt etter hvor mange asylsøkere som kommer.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Ja, vi vil nok se mange asylsøkere også dette året. Mulig neste og. Men husk at av 50 000 ankomne asylsøkere vil mange få avslag. UDI spår for øvrig mellom 10-60 000 asylsøkere i 2016.

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Handlingsregelen er omdiskutert, og til og med SNL har med et avsnitt som sier: ...
Vis hele sitatet...
Ja, enkelte har argumentert for å senke den helt ned til 2% ettersom fondet har vokst veldig og sannsynligvis fortsetter å vokse. Som sagt: "Nå er det selvsagt ikke slik at 30 milliarder er en neglisjerbar mengde småpenger. Å bruke dem har konsekvenser, selv om de ikke er umiddelbare. Og det er mange andre utfordringer knyttet til dette."

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Hvorfor hevder du at strømmen vil avta?
Vis hele sitatet...
Fordi den voldsomme økningen skyldes den kaotiske konflikten i Syria. Den vil ikke være evigvarende. Strømmen har faktisk allerede avtatt kraftig, men det er veldig usikkert i hvilken grad det vil vare: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-8266292.html

Sitat av 0x6D Vis innlegg
Mitt inntrykk er at det er lettere å gjøre gradvise justeringer, enn å plutselig stenge helt.
Vis hele sitatet...
Mulig, men det kan man da gjøre senere også. Det er vel ikke noe magisk med årstallet 2016 som gjør det til det eneste året hvor gradvise justeringer er mulig.

Hvordan mener du de gradvise justeringene skal ta form nå, utover det som allerede har blitt gjort? Jeg har problemer med å rettferdiggjøre å ikke gi asyl til de som har kommet seg inn til landet og som har et reelt beskyttelsesbehov. På meg virker det som at den eneste humane løsningen er å akseptere dem, i det minste midlertidig, mens vi bruker mye ressurser på å opprette trygge lokale soner i Syria med god infrastruktur, slik at de slipper å dra ut av landet i utgangspunktet. Syria trenger en gjenoppbygging etterhvert, noe som blir vanskelig om nesten alle ressurssterke sivilister har forlatt landet permanent.
Sitat av Provo Vis innlegg
Mulig, men det kan man da gjøre senere også. Det er vel ikke noe magisk med årstallet 2016 som gjør det til det eneste året hvor gradvise justeringer er mulig.
Vis hele sitatet...
Mitt utsagn om at det kanskje var lettere å gjøre gradvise justeringer kom i kontekst av at det var fremstilt som rimelig uproblematisk å svi av 30 milliarder ekstra oljepenger på ett år, stikk i strid med sentralbanksjefens anbefaling. Om man skulle gjøre dette, kommer man lettere i en situasjon hvor det er tvingende nødvendig å gjøre store korreksjoner raskt.
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Mitt utsagn om at det kanskje var lettere å gjøre gradvise justeringer kom i kontekst av at det var fremstilt som rimelig uproblematisk å svi av 30 milliarder ekstra oljepenger på ett år, stikk i strid med sentralbanksjefens anbefaling. Om man skulle gjøre dette, kommer man lettere i en situasjon hvor det er tvingende nødvendig å gjøre store korreksjoner raskt.
Vis hele sitatet...
Men nå er jo som sagt dette en urealistisk høy sum som en årlig utgift. De faktiske årlige ekstrautgiftene vil nok være langt lavere, mens oljefondet vil fortsette å vokse. Og jeg vet ikke med de andre, men jeg har gjentatte ganger påpekt at det ikke er uproblematisk bare fordi handlingsregelen ikke brytes – det er en grunn til at vi ikke makser opp til handlingsregelen hvert år selv om det alltids er mye å bruke de pengene på.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fra: http://www.rights.no/islam-den-11-landeplage/
" Slik lyder bokens baksidetekst:

Høsten 2015 opplever Norge og Europa en dramatisk høy folkevandring fra islamske land i Midtøsten, Afrika og Asia. Vår frihetsorienterte kultur er allerede under stadig sterkere press fra islam. Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner. Folk er med rette bekymret for fremtiden, mens vårt politiske lederskap både tier og lyver om islams motstand mot frihet."
Er det ikke litt skummelt når en person som åpenbart oppfordrer til rasisme får mer enn 16 000 stemmer og vinner årets navn? Det er også innlysende at hun melker dagens situasjon for det den er verdt - da altså å tjene store penger på en krise er aldri et godt tegn.
Vis hele sitatet...
Hvor er rasismen i dette sitatet?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Setningen jeg tenkte på her var da:
"Islam er i kamp med kvinner, jøder, homofile, frihetsorienterte muslimer og enhver som ikke underkaster seg dens doktriner".
Islam er ikke imot noe som helst. Visse muslimer og muslimske miljøer er det. På samme måte som at KKK eller Jehovas vitner ikke representerer kristendom. Som Reza Aslan forklarer er Islam en så stor religion at å i det hele tatt si at "Islam er skyldig" for noe et fåtall ekstremister gjør er feil.
Vis hele sitatet...
Hva gjør sitatet rasistisk?

Det er du som snakker om muslimer. Storhaug snakker tilsynelatende om islam som ideologi.

Men hvis vi først skal snakke om muslimer, hvor er alle de moderate muslimene? Den siste "moderate" muslimen som til og med ble utropt til årets Osloborger ble det jo mange rapporter i media om at drev med terrorstøtte, jødehat, homohat og med store ønsker om innføring av sharia i Norge.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. januar 2016 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva gjør sitatet rasistisk?

Det er du som snakker om muslimer. Storhaug snakker tilsynelatende om islam som ideologi.

Men hvis vi først skal snakke om muslimer, hvor er alle de moderate muslimene? Den siste "moderate" muslimen som til og med ble utropt til årets Osloborger ble det jo mange rapporter i media om at drev med terrorstøtte, jødehat, homohat og med store ønsker om innføring av sharia i Norge.
Vis hele sitatet...
I know, I know. Provo har allerede bevist poenget, og jeg forsvant tydeligvis litt inn i mitt eget hode for å.. Jeg vet ikke hva jeg ville. Bevise at islam ikke er så ille som alle skal ha det til, kanskje? Jeg er mann nok til å innrømme når jeg tar feil. Ikke at jeg tror islam så forbanna ille, men at jeg så rasisme der det ikke fantes (pluss pluss).