Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 10340
Hei.

Jeg går på VG1 TIP og har 2 dager og 4,50 timer fravær. Lærerne skremmer oss med at fravær er det værste du kan ha og du vil mest sannsynligvis ikke få jobb.

Jeg bare lurer på om noen/dere har blitt ansatt med mye fravær eller har en ide hvor mye X antall fravær er "farlig".

Jeg har fått helt noia, svar vil bli satt stor pris på. Tusen hjertelig takk!
Sist endret av $krue; 12. mai 2014 kl. 14:18.
2 dager og 4,50 timer er ikke spesielt mye.

Det kommer helt an på din eventuelle arbeidsgiver hvorvidt vedkomne velger å legge vekt på fravær eller ikke. Det er vel også heller sjeldent at arbeidsgivere ser så mye på karakterer/fravær fra VG1.

Når det er sagt ser jeg heller ingen grunn til å ha noe særlig fravær. Møt opp, og dokumenter eventuelt fravær som måtte oppstå
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er nok enig med at fravær teller minst like mye som karakter, hvis ikke mer.

Det du har er lite fravær, nå har ikke jeg ansatt noen, men vil tro fraværs-dager er lettere å bli unnskyldt for enn timer.
Når jeg fikk lærlingplass var det fraværet de så først og fremst på.. Hadde bare et par timer jeg!
Vil ikke akkurat anbefale deg i å få noe flere dager fravær nei.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Yrkesfag: Fravær > Karakterer
Studiespes.: Karakterer > Fravær (kan ha så mye fravær du vil, så lenge lærerene har nok å vurdere deg på)
Så mye fravær har nok lite å si, men du bør prøve å få tilnærmet 0 til neste år når du skal søke lærlingplass. Hadde selv 5 dager på vg1 og 0 på vg2 (fikk akkurat lærlingplass)
Hva om man har gått tre år studiespesialisering med masse fravær, men har lyst til å gå yrkesfag? Er det bare å ha bra med oppmøte de to nye årene på vgs?
Ikke tenk for mye på sånt, møt opp på det av skole du kan

Ingen kan gi deg noe fakta på hvor mye din fremtidige arbeidsgiver legger vekt på et par tall på et ark,
det du må sørge for er å være så dyktig som mulig i det faget du skal utøve
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva om man har gått tre år studiespesialisering med masse fravær, men har lyst til å gå yrkesfag? Er det bare å ha bra med oppmøte de to nye årene på vgs?
Vis hele sitatet...
Da kan du søke om fritak til felles fagene: matte, norsk, engelsk, samf, naturfag og gym.

Men når du søker om lærlingsplass hjelper det som sagt mye mer med lite fravær en gode karakterer. Fortiden søker jeg rundt om lærlingsplass med nesten 5 i snitt men jeg har ganske mye fravær og mine kamerater med lite til 0 fravær men lave karakterer fikk lærlingsplass nesten med engang.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva om man har gått tre år studiespesialisering med masse fravær, men har lyst til å gå yrkesfag? Er det bare å ha bra med oppmøte de to nye årene på vgs?
Vis hele sitatet...
Men de ser hvordan du har forbedret deg. Om du gjør det bedre siste året så teller det mer enn det du gjorde forrige år. Om du går fra 10 dager fravær til 2 dager så vil de legge mer vekt på det siste.
Jeg hadde toppkarakter og mye fravær, klassekameraten min hadde DRIT dårlige karakterer men ikke en eneste dag i fravær.

Vi begge søkte lærlingplass, han ble innkalt til over 10 intervjuer og ble ringt opp av forskjellige bedrifter hele tiden. Mens jeg måtte be meg selv til intervju. Jeg fikk komme på 1 intervju. Men det holdt med 1 intervju siden jeg fikk jobben.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Et av problemene kan jo være at timefravær f.eks kan være så mangt, og samme for dagfravær. Desutten vil jeg påstå at det er forskjell på hvordan en er på skolen kontra jobb. Men såklart, dette kan jo ikke arbeidsgiverne alltid vite, og ville gamble på når dem bare kan ta en annen fyr som ikke har fravær. Så er vell best å ha lite fravær som mulig ja.
Alt over 1 time udokumentert fravær pr skole år er mye.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Alt over 1 time udokumentert fravær pr skole år er mye.
Vis hele sitatet...
Hele dette året har jeg personlig 34 timer fravær og 18 dager borte. Er jo siste året på yrkesfag, så det har nok jeg et problem. Men skal ikke moralisere og komme med alle grunner til at det er faktumet, så lenge TS ikke fortsetter slik går det nok fint
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Alt over 1 time udokumentert fravær pr skole år er mye.
Vis hele sitatet...
Det er mer uvanlig å ikke ha noe fravær enn å ha et par dager. Alle er forskjøla en gang eller to.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er mer uvanlig å ikke ha noe fravær enn å ha et par dager. Alle er forskjøla en gang eller to.
Vis hele sitatet...
Det er jo noe du kan dokumentere ovenfor eventuell arbeidsgiver med legeerklæring.
Sitat av $krue Vis innlegg
Hei.

Jeg går på VG1 TIP og har 2 dager og 4,50 timer fravær. Lærerne skremmer oss med at fravær er det værste du kan ha og du vil mest sannsynligvis ikke få jobb.

Jeg bare lurer på om noen/dere har blitt ansatt med mye fravær eller har en ide hvor mye X antall fravær er "farlig".

Jeg har fått helt noia, svar vil bli satt stor pris på. Tusen hjertelig takk!
Vis hele sitatet...
2 dager og 4,5 timer er ingenting. Du har ingenting å bekymre deg for.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er jo noe du kan dokumentere ovenfor eventuell arbeidsgiver med legeerklæring.
Vis hele sitatet...
Hvor mange bruker 200kr hos fastlegen bare for å si at du er syk? Er dessuten ikke alle sykdommer som man kan få legeerklæring på. Jeg skjønner når det er tentamen og sånt, skjedde med meg selv. Men når jeg bare er syk på en vanlig dag så ser jeg ingen grunn til å bruke penger på det. Helt normalt å ha et par dager borte.
Sist endret av Xernox; 12. mai 2014 kl. 21:18.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg har ca 30 dager og 164 timer om jeg ikke husker feil, det var mitt 3 skoleår. Har tatt et par friår etter det og jobbet osv, og har aldri hatt problemer med å få meg jobb eller lignende. Som andre her sier tror jeg fravær er veldig viktig hvis du skal ha lærlingplass etter yrkesfaglig, men jeg fikk forsåvidt tilbud om lærlingplass til tross for mitt heftige fravær.

Så fravær er nok ikke så ille som alle skal ha det til. Det går mer utover deg selv med tanke på det du lærer enn dine fremtidsplaner.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Har aldri opplevd og måtte oppgi karakterer eller fravær fra VGS når jeg har søkt jobb . Har ikke søkt på lærligplass før, så vet ikke hvor relevant det er
Sist endret av EyesWideShut; 12. mai 2014 kl. 21:41.
Har kompiser med flere hundre timer fravær og mange dager, noen av dem har t.o.m vært i fengsel/har rulleblad.

De fikk alle lærlingplass, og alle er i jobb. De jeg sikter til gikk yrkesfag (bygg, mekanisk o.l.).
2-3 dager er ingenting. Hadde 15 dager og 30 timer og jeg fikk ikke noe problemer pga det.
Noen som vet om "markert fravær" er det samme som "gyldig fravær" var før? Har lagt merke til at det ikke trekkes legetimer, tannlege, psykolog og fysio-timer fra timefraværet...

Og teller fravær mye på studiespes.?
Sitat av yela Vis innlegg
Og teller fravær mye på studiespes.?
Vis hele sitatet...
Ikke om du skal søke deg videre til høgskole/universitet. Da teller karakterene så å si alt.
Jeg har 2 dager og 30 timer. Men nesten alt er dokumentert.
Sitat av Husnissen Vis innlegg
Jeg har 2 dager og 30 timer. Men nesten alt er dokumentert.
Vis hele sitatet...
Gratulerer.
10 dager da begynner det å bli litt mye.