Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 13460
Sitat av KaiN Vis innlegg
For meg handler jobbe om å holde meg på rett vei og unngå å falle tilbake til rusmisbruk. Jeg vet hvor jævlig det er å være i NAV-systemet, hver dag var en kampp for å få nokk penger til å overleve!
Aldri mer tilbake i NAV
Vis hele sitatet...
Det er viktig med et anker i livet, for noen er det jobb, andre kjæresten, familie osv. For meg er det å beholde leiligheta jeg kjøpte for snart 10 år siden.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Regnestykke på sosialtjeneste

Livsopphold ca. 6000,-
Tillegg helgepappa 2200,- (90 kr pr overnatting)
Husleie 7500,-
Dekket strøm 2500,-

Se bort fra bostøtte som er regnet inn i livsopphold, totalsum.

Totalt ca ca. 18000 kr

For å ha utbetalt 18`000 kr må man ha anslagvis (med timelønn feks i helse på 200 kr i snitt) jobbe 7,5 timer 5 dager i uken. Men vil da ha utbetalt 18`900 kr, men sansynligvis en 21-23 000,- avhengig av når på dagen man jobber osv.

Er det rart folk blir på sosialen?
Vis hele sitatet...
Hvis du syns 18k er nok for å LEVE (ikke overleve), så er det vel greit. Jeg hadde ikke klart meg med det, kan ikke huske sist jeg fikk under 40k utbetalt, når man jobber litt svart i tilegg så blir det bra

Men jeg har en dyr livsstil da. Liker fine ting, liker varme strender på vinteren, liker godt krydder til pilsen, liker god weed
Det er vanskelig å få systemet rundt nav perfekt. Det er svært mange variabler å ta hensyn til, og alle saker handler om enkeltmennesker. Derfor er hver sak unik. Norge har lav arbeidsledighet om vi kikker på tall fra sammenlignbare land, men arbeidsstokken er skjeivfordelt med tanke på kompetanse, for eksempel trenger vi mange flere hoder og hender i helsesektoren i årene som kommer.

Hva angår trygd og nav er det klart svakheter i systemet, spørsmålet er hvordan man skal tette dem på riktig måte. Man må balansere kostnader og gjøre det rettferdig, samtidig skal det lønne seg å jobbe. Menneskeverd og et greit liv selv om man havnet utenfor arbeidslivet av ulike årsaker skal også ivaretas.

Som en digresjon kan jeg fortelle en egen opplevd historie: jeg gikk fra en relativt godt betalt jobb en gang i tiden grunnet flytting. I min nye kommune fant jeg ikke ny jobb med en gang, og fikk en periode på noen mnd. Arbeidsledighetstrygd basert på min forrige lønn. Til slutt ble jeg lei av å gå hjemme, og tok meg ufaglært jobb innen lavtlønnet industri-yrke. Dette førte til at jeg tapte penger, jeg fikk mindre utbetalt i lønn enn jeg hadde hatt i trygd. 2-3 tusen pr mnd om jeg ikke husker feil.
Det mener jeg beviser en svakhet. Hadde jeg tenkt penger hadde jeg kunne lent meg tilbake og takket nei til dette tilbudet. Ufaglærte lavtlønn-yrker, kanskje også deltid, gir mindre utbetalt enn å være i nav. Da blir det fristende for mange å heller stå utenfor arbeidslivet. Derfor mener jeg at nav kunne dekket differansen mellom trygd og lønn (hvis det skulle bli en differanse) frem til ansiennitet / fagbrev eller annet tilsier at lønn passerer trygd.

De sier det skal lønne seg å jobbe, men den gangen gjorde det absolutt ikke det for min del. Mange år siden nå.
Siden kan man jo diskutere om arbeidsledighetstrygda jeg mottok var for høy eller den nye lønna for lav, men det er nå en gang stor forskjell i lønn mellom ulike typer yrker…
Men tenker du over at for å være ufør så må man være syk også? 20k ca er helt greit å leve på - men ufrivliig blir du jo tatt ifra muligheten til å være så sosial som du vil, gjøre ting du liker, fordi du nettopp er for syk til å orke å gjøre alt du egentlig vil. Pengene spiller egentlig liten rolle når man tenker på alt man mister, det er ikke snakk om å velge hva du vil, du har som regel ikke noe valg.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg

liker godt krydder til pilsen,
Vis hele sitatet...
Hva betyr det?

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette er grunnen til at vi burde kutte i sosialsatsene. Det skal svi litt mer å ikke gidde jobbe.
Vis hele sitatet...
Svi mer enn å få 6000 kroner til å strekke til alt? Virker som en sviende utfordring i mine øyne.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Svi mer enn å få 6000 kroner til å strekke til alt? Virker som en sviende utfordring i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Tillegg helgepappa 2200,- (90 kr pr overnatting)
Husleie 7500,-
Dekket strøm 2500,-
Vis hele sitatet...
Er det regning eller lesing du ikke kan? Han skrev jo selv han får 18k uten å gjøre så veldig mye..
Sist endret av Superspurv; 31. januar 2023 kl. 23:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
de selvfølese blir det kansje ikke mye igjen av ved og gå der. Jeg ville ikke hatt det. Så finns jobber enn og holde på og gå der.
Nesten enhver jobb i norge vil gi nesten det dobbelte å året sammenliknet med sosialhjelp. Selv enkle jobber som ikke krever noe utdanning. Feks butikkjobber, vaskejobb, uteseksjon i kommunen, etc. Drar fint inn 450 000 i butikk. Pluss overtid. Da får du arbeidserfaring, lønnen stiger stort sett hvert år du kan avansere feks internt i kjeden og få en ennå bedre betalt jobb. Så tjener du kanskje 3 ganger så mye som du ville gjort på sosialen. Du kan ta boliglån, dra på ferieturer, kjøpe bil og leve som et helt vanlig menneske. Være med på boligoppgang, selge med gevinst skattefritt, kjøpe bedre bolig, pusse opp og selge med gevinst, skattefritt. Igjen og igjen. Står du i dette i 15 kanskje 20 år så har du plutselig mer økonomisk frihet og flere muligheter enn du noen gang trodde ville være mulig mens du mottok sosialhjelp.

Vil du være en far som aldri har råd til gaver, som blir nervøs når det skoleturer fordi du vet det koster noe eller kanskje en som ikke har råd til at poden skal få dra på fotballturnering eller svømmestevne fordi du ikke kan gi ekstra lommepenger og heller ikke har råd til egenandel?

Du kan eksistere på sosialhjelp, men du kan ikke leve. Å alltid måtte snu på de siste kronene de 8-10 siste dagene før neste utbetaling er ikke å leve. Det er å eksistere. Det er greit nok om du er psyk, nedkjørt og ute av stand til å stå i jobb akkurat nå. Men det er ingen langtidsplan.

Selvfølelse er nå en ting, men tenk på din egen økonomi. Det er jo langt viktigere enn følelser. Også er det en ting til. Jobb er dekker for mange deler eller hele av behovet for sosial interaksjon. Du får struktur på dagene, får et klart skille mellom jobb og fritid og du kan faktisk ha en eller flere hobbyer når du jobber fordi du har råd til det.

Jeg unner ikke min verste fiende å bli fastlåst i sosialhjelp. Det er nesten like ille som de laveste satsene for uføre. Bare at mange av de uføre aldri vil klare å komme ut i arbeid fordi de er kronisk syke og dermed ute av stand til spe på økonomien om noe uforutsett skjer. Vi hører stadig om "arbeidslinja", men realiteten er jo at folk blir uføre av grunn. De er kronisk syke og arbeidsufør, og for mange uføre er det ikke mulig å stå selv i deltidsjobb på grunn av helse eller psyke eller en kombinasjon av de to.

Skaff deg jobb og ta ansvar over eget liv og fremtid. Ta ansvar for kidden din og vær en rollemodell. Både du og kidden vil få det bedre om du kommer deg i jobb.
Sist endret av _abc_; 9. juli 2023 kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her skal jeg gi et eksempel som de fleste på nav ikke tenker på.
Si at man har faste utgifter på totalt 16000 i mnd, som dekker alt. Med 18000 utbetalt gir det 2000 til overs. De 2000 skal dekke ferie, frisør, klær, bil, alkohol, osv.

Men en som jobber i butikk har ca 32000 utbetalt. Hvis denne personen har like nøktern forbruk, 16000 i mnd på faste utgifter, gir det et overskudd på 16000 i mnd.

Så den faktiske lønnsforskjellen er 8 ganger høyere, hvis man ser på hva som er igjen til «hobby, ferier og velvære»
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det virker som du kan komme å jobbe når det passer deg og det er det ikke alle som har mulighet til heller. Men hvordan får du lønn for dager du ikle vil/kan jobbe? Dette høres nesten ut som en vernabedrift.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke svare for han du spør, men jeg kjenner en annen med en kronisk sykdom som har en slik ordning mellom arbeidsplassen og nav. Han jobber så mye han orker, de dagene han ikke orker betaler nav lønna hans. Det er en gunstig ordning for alle, og gjør at bedriften kan ha ham som ansatt. Og ordningen misbrukes ikke. Han liker jobben sin og vil helst jobbe så mye som mulig.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg skal ikke svare for han du spør, men jeg kjenner en annen med en kronisk sykdom som har en slik ordning mellom arbeidsplassen og nav. Han jobber så mye han orker, de dagene han ikke orker betaler nav lønna hans. Det er en gunstig ordning for alle, og gjør at bedriften kan ha ham som ansatt. Og ordningen misbrukes ikke. Han liker jobben sin og vil helst jobbe så mye som mulig.
Vis hele sitatet...
Arbeidstakere med kroniske lidelser kan sammen med arbeidsgiver søke NAV om dekning av arbeidsgivers kostnader av sykepenger. Dvs den såkalte arbeidsgiverperioden. Selv om arbeidsgiver da i det minste sparer noen kroner i sykepenger er det fort noe mer komplisert regnestykke enn som så.

For periodene der arbeidstaker ikke kan arbeide må det kanskje hyres inn vikar, eller de må løse fraværet med overtid eller sjonglere på andre ansatte som igjen utløser tillegg som for noen kan være opptil 50% ekstra for flyttet vakt som endrer oppsatt turnus.

Er det feks en produksjonslinje kan jo hele produksjonen stoppe opp om de ikke greier dekke inn sykefraværet med vikar eller overtid.

Kameraten din heldig som har den ordningen. Mange arbeidsgivere orker ikke engang starte prosessen med å søke NAV. Og finner heller grunner for å terminere arbeidsforholdet slik at de kan ansette mer stabil arbeidskraft.
Jobb handler om mer enn bare penger.
Du får en bedre selvfølelse, mestringsfølelse og sosialt nettverk.
Selv om du jobber i en lavtlønnet jobb så får du arbeidserfaring og du kan jobbe deg oppover til en bedre stilling.
Du kan også få fagbrev i forskjellige yrker etter 5 års arbeidserfaring.

Jeg har jobbet fra null utdannelse og opp til en jobb med 700 i året, mye fri og mye overtid.
Men det viktigste av alt, er at jeg ikke havnet på utsiden av samfunnet og dratt på meg problemer som det medfører.