Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1185
Hei, jeg har installert ubuntu på skolen, det ruler , men det er eet lite problem .
Firewallen til skolen lar meg ikke laste ned med limewire eller azureus eller noe lignende, mens update-manageren går på 1340kb's. Kan noen hjelpe meg med noe annet program som kan laste ned på tross av fire wall eller noe som kan finne en port jeg kan bruke
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Det kommer jo ann på hvilke porter nett admin har blokket det. Er du heldig så finner du noen som er ledig, men skal ikke ta lang tid får admin finner det ut og den blir blocket.
Det er nok mer en transparent proxy som blokker alt innhold etter diverse regler. Du kan ikke komme ut på nett uten å gå gjennom den.

Den enkleste måten å unngå en slik proxy er ved å kjøre all trafikk gjennom en tunnel til en server du har på utsiden. Ved å sende ut all trafikk gjennom en kryptert tunnell så kan ikke proxyen skille ut din data og sender den rett og slett videre. Men det krever jo at du har en server på utsiden som du kan bruke.
Når det kommer til porter er alle porter stengt, bortsett fra de administratoren har tillatt. Som f.eks port 80 som benyttes av web trafikk. I tillegg kan firewallen og sjekke om det er html trafikk som går over den porten. Er firewallen satt opp ordentlig vil den blokke kryptert trafikk på 80 da SSL over http bruker en annen port (443). For full liste over hva som er default porter se wikipedia.
På toppen av det hele kan han også begrense hastigheten på kryptert trafikk.

Så da kan du med litt arbeid få til og kjøre bittorrent kryptert over port 443 (Https) men da vil mest sannsynlig gatewayen begrense hastigheten din.


Sitat av Deezire
Den enkleste måten å unngå en slik proxy er ved å kjøre all trafikk gjennom en tunnel til en server du har på utsiden. Ved å sende ut all trafikk gjennom en kryptert tunnell så kan ikke proxyen skille ut din data og sender den rett og slett videre. Men det krever jo at du har en server på utsiden som du kan bruke.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare enklere da og kjøre nedlastingene direkte til serveren, så tar man ikke sjangsen på å bli ferska av IT ansvarlig??




Kan forresten legge til at jeg er selv IT Ansvarlig på en VGS.

(Meningen med denne posten var ikke å fortelle hvordan han får det til, det hadde han sikkert funnet ut uten min hjelp. meningen var å fraråde til nedlasting)
Sist endret av ZubZeroo; 5. februar 2007 kl. 15:04.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
nmap deg selv og se hvilke som er åpne.
Sitat av ZubZeroo
Så da kan du med litt arbeid få til og kjøre bittorrent kryptert over port 443 (Https) men da vil mest sannsynlig gatewayen begrense hastigheten din.
Vis hele sitatet...
Sitat av www.easynews.com
proxy.news.easynews.com listens on ports 22, 23, 53, 80, 110 and 443 to allow you to bypass firewalls or rate limits on port 119.
Vis hele sitatet...
Det må da være litt mere formildene med en newsserver, fordi da dreier det seg kun om nedlasting slik at man slipper å belaste upload noe nevneverdig, samt at man slipper erstatningskrav fra plate/filmbransjen fordi IPen ikke er synelig.
Takk for god hjelp, it ansvarlig på skolen er en trøtt gammal gubbe som ikke engang sjekker om dataen funker. Jeg driter om de tar komputeren. om det ikke er noe der som kan ledes til meg, kan de ikke ta meg. Datamaskinen er så gammel at ingen bruker den, så linux er bare bedre. Jeg fikk høre av en annen forumskriver at jeg kunne ta en portscan og få resten derfra. Skal prøve i morgen. Hva er å nmap'e?
Sitat av Pyro_Killer
Hva er å nmap'e?
Vis hele sitatet...
Det er å scanne etter åpne porter som du kan sende trafikken din igjennom.
Finnes det et bra program for det for linux? eller skal jeg bare portscane?
er vel bare å kjøre nmap 127.0.0.1? tror det er en defoult kommando i linux
▼ ... over en uke senere ... ▼
lol, nmap kan ikke direkte avdekke hvilke porter som er åpne i en firewall.

Nmap brukes for å sjekke hvilke tjenester som kjøres på ip`en du skanner.
Skanner du en vanlig server vil du sikkert få opp porter som 21, 80, 113. Er det da en firewall mellom deg og den ip`en du skanner som blokker alt utenom port 80 vil du kun få opp port 80 i skanninga. Men hvis port 8080 også er åpen i firewall men det er ingen tjenester på port 8080 på ip`en du skanner vil den ikke dukke opp i rapporten.

Selvfølgelig hvis du har mulighet og sette opp en maskin som lytter på samtlige porter fra 1 - 50000 og skanner den vil du kunne få opp hvilke porter som er åpne. Men jeg har ikke vært borti noe som gjør dette.
Sitat av etse
er vel bare å kjøre nmap 127.0.0.1? tror det er en defoult kommando i linux
Vis hele sitatet...
nmap er på ingen måte default kommando i linux. Faktisk er det svært få kommandoer som er det. Det kommer helt ann på hvilken distro man kjører og hvilke pakker de har lagt inn i basisinstall.

Hvis du tar nmap localhost vil du mest sannsynlig finne ut at alle porter du ikke har en tjeneste som lytter på er stengt. Det er ingenting som gir svar eller nekter avgang, altså stengt.

Det eneste en firewall beskytter mot er at nye servicer starter å lytte på porter de ikke skal som igjen en utenforstående kan utnytte. Firewallen du har installert på maskinen din er der for å blokkere tilgangen mot Internett for servicer som ikke er godkjente av deg. De fleste nye ormer og virus vil i den første perioden av sin levetid klare å disable en software-firewall, derfor regner man hardware-basert firewall som sikrere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette er veldig enkelt...
En ssh tunnel hjem til din pc hjemme,

Da kan du bruke alt, msn, torrent, dc remote desktop osv
Og nettleseren kan vise alle sider som skolen har blokkert.

Jeg sitter ute i Nordsjøen et sted der alle porter er stengt, også Port 80.
Det er kun tillat (s)html trafikk over port 80 og 443 igjennom proxy.

Jeg sitter på en windows maskin og har en windows maskin som server hjemme.
Ingen problem med windows-linux eller linux-windows. samme opplegget og programmene.


Server maskin hjemme:
1- Installer OpenSsh for windows eller linux alt etter hva du har.
2- Les readme hvordan legge til brukere, endre port fra 22 til 443 og hvordan starte og stoppe serveren.
3- Forward port 443 i routeren din hjemme til pcen som kjører openssh serveren.


Pc på skolen/jobb eller hvor som helst.
1- Last ned putty for windows/linux alt etter hva du bruker.
2- sett putty til å lage en ssh tunnel med dynamisk port 8080
3- skriv inn din ipadresse til serveren hjemme og port 443 og koble til.
4- fyll inn brukernavn og passord i vinduet som kommer opp.
Så lenge putty nå kjører er tunnellen aktiv.

Det fine med putty er at det ikke trenger å installeres, kan kjøres fra usb minnepenn, floppy disk, cdrom osv.

Det som nå skjer er at putty kjører en Socks4/5 server lokalt på maskinen du sitter på og fikser alle porter for deg igjennom serveren hjemme.

Sett opp nettleseren til å bruke Socks5 proxy, på 127.0.0.1 (eller localhost om du vil) port 8080
Nå kan du surfe på xxx.com om du vil =)

Altså, alle programmer du vil ha over tunnelen setter du opp til å bruke socks 4 eller 5 på 127.0.0.1 port 8080

Det skal fungere slik, men jeg får det ikke alltid til, så jeg bruker et program som heter Proxifier.. Du setter opp proxyen din socks5 localhost port 8080 i programmet.
(Proxifier koster penger etter 30 dager, men det finnes crack)

Og så velger du bare i programmet hvilke programmer du vil at proxifier skal ta kontroll over.


Jeg har 20Mbit fiberlinje hjemme, og lavere hastighet her ute, så jeg surfer og laster like kjapt.

Her vil du laste ned tingene med din hjemmelinje og sende dem videre til skolen.
Så du kan aldri få bedre speed enn hvor stor linje du har hjemme.


Det som er litt greit med dette er at om du skriver inn lokal ip i nettleseren på skolen
f.eks 10.0.0.50 som er en server du har hjemme til remote desktop.
Så funker dette.. det er som å sitte på din maskin hjemme.
Sist endret av Taerc; 7. mars 2007 kl. 10:42.