Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4949
I flere år har Microsoft oppgitt «Longhorn» som navn på den neste Windows-versjonen, som er ventet i løpet av 2006. I går annonserte Microsoft et navnebytte fra «Longhorn» til «Vista».

av Espen Volden og Mats Kalland

Ryktene begynte da Microsoft angivelig røpte navnet under en salgskonferanse i Atlanta i forgårs. Om man sjekker hvem som eier www.windows.com /.dk / .se, så ser man at domenene har vært registrert siden april i år, noe som tyder på at navnebyttet har vært planlagt lenge.

I går gjorde de navnebyttet offisielt på hjemmesidene sine. De har også laget en egen side for Windows Vista her. I følge Microsoft vil den første betaversjonen av Windows Vista være tilgengelig fra 3. august 2005.
Synes ny navnet var dårlig i forhold jeg... men blir vel vant med Vista også! Hastalavista baby!
De holder seg i alle fall til en trend nå, før skiftet de jo ganske tilfeldig formel for navn:
3.11 -> 95 -> 98 (SE) -> ME -> 2000 -> XP -> Vista
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Siden du nevner Windows 2000 burde vel også Windows NT nevnes.

...Om man sjekker hvem som eier www.windows.com /.dk / .se, så ser man at domenene har vært registrert siden april i år, noe som tyder på at navnebyttet har vært planlagt lenge...
Vis hele sitatet...
Windows domene har vel vært registrert lenge. Uansett fant de vel ikke bare på navnet under ei fyllekule heller..
Sist endret av z0p; 23. juli 2005 kl. 01:12.
ser for meg julebordet på microsoft.. :P
plutselig sier gates at nå driter vi i Longhorn, Hasta la vista Longhorn!! JAA! Vi kaller det vista!!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av z0p
Windows domene har vel vært registrert lenge. Uansett fant de vel ikke bare på navnet under ei fyllekule heller..
Vis hele sitatet...
Tror han mente windowsvista.com

Sitat av Popp
ser for meg julebordet på microsoft.. :P
plutselig sier gates at nå driter vi i Longhorn, Hasta la vista Longhorn!! JAA! Vi kaller det vista!!
Vis hele sitatet...
Longhorn har alltid vært et kodenavn. Akkurat som Windows Whistler (XP).
faktisk var jeg ganske klar over den biffen.. bare måtte skrive det:P

Det heter jo faktisk Windows codename Longhorn da
Sitat av SkyFex
Tror han mente windowsvista.com
Vis hele sitatet...
Jepp, stemmer det. Beklager den feilen.
ja longhorn er vel litt for nærme bullshit men vista... tja... syns ikke akkurat det var noe gromnavn heller... kanskje det kommer av "hasta la vista", fordi du kommer til å se oppstartsskjermen igjen så snart pga hyppige krasj?
vista betyr utsikt eller allé.
aha... ja da ble det mye bedre med en gang... et vindu med utsikt? liker min tolkning bedre

forresten så betyr det vel også noe sånt som enten besøk eller gjensyn?
Sist endret av atomet; 23. juli 2005 kl. 13:46.
Noe av det dummeste jeg har hørt, navnene blir bare mer og mer idiotiske.
Tenk om jeg hadde registrert det domenet før dem, da hadde jeg kanskje fått en del for det, med mindre de skiftet navn igjen.
Sitat av CryptoN
Tenk om jeg hadde registrert det domenet før dem, da hadde jeg kanskje fått en del for det, med mindre de skiftet navn igjen.
Vis hele sitatet...
Bare det at domenet var ledig sier jo litt om hvor dumt Vista navnet er. Ingen andre idioter har gidda å regge det. :9
Fortstår ikke helt hvorfor noen er så sterkt imot navnet.
Jeg syns det var et fint navn, og hvis vi først skal kritisere, hvorfor ikke kritisere ubuntu, red hat, fedora, debian, etc...
Hva gjør dem så mye bedre?
Windows Vista har en liten ting rundt seg som gjør at det virker en smule gjennomtenkt.
Windows Vista -> Windows VI -> Windows 6
Windows VI er nok fokortelsen som blir sittende, og den er jo ganske passende.

Dessuten, det er bare et navn. Fadesen blir nok den samme.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Kunne ikke la være når jeg så den her:

<Watchman> VISTA:
<Watchman> Viruses
<Watchman> Instability
<Watchman> Spyware
<Watchman> Trojans
<Watchman> Adware
Sitat av bakkus
Kunne ikke la være når jeg så den her:

<Watchman> VISTA:
<Watchman> Viruses
<Watchman> Instability
<Watchman> Spyware
<Watchman> Trojans
<Watchman> Adware
Vis hele sitatet...
Hehe, litt morsomt det da, men håper Microsoft kommer med noe mer stabilt denne gangen.
Sitat av bakkus
Kunne ikke la være når jeg så den her:

<Watchman> VISTA:
<Watchman> Viruses
<Watchman> Instability
<Watchman> Spyware
<Watchman> Trojans
<Watchman> Adware
Vis hele sitatet...
Genial forkortning.

Internet Explorer 7 -> RINCON

Revolutionist's Infinite Noble Capital Objects & Nonsense
Tar jeg ikke helt feil var det vel IBM som kalte maskinene dems NetVista?
Littegrann ripoff synes nå jeg...

Edit: IBM kaller fremdeles dataene deres NetVista, hadde vært litt tøft me WinVista på en IBM NetVista?
Sist endret av ZyPreXa; 25. juli 2005 kl. 01:04.
Windows Visa hadde vel vært mer passende
Koster flæsk og blir sikkert pakka til randen med kopisperrer, DRM og annen drit.

Personlig har jeg ikke noen spesiell tro på at ting blir så veldig mye bedre og annerledes i denne windows versionen... liker ikke navnet heller egentlig.
bakkus: rart de ikke gjorde plass til "DRM" der.
Sitat av IvIoyner
De holder seg i alle fall til en trend nå, før skiftet de jo ganske tilfeldig formel for navn:
3.11 -> 95 -> 98 (SE) -> ME -> 2000 -> XP -> Vista
Vis hele sitatet...
Tja, før var det jo to produktlinjer, en for proffbrukere og en for hjemmebrukere (noe det igrunn er litt av fremdeles, Server 2003 og alt det der). Profflinja har alltid vært NT-basert, mens hjemmebrukerlinja gikk over til NT-basis først i XP (2000 ble aldri noe hjemmeprodukt i særlig stor grad).
Så dette er vel mer riktig:
1.0 -> 3.1 -> 3.11 -> 95 -> 98 -> 98 SE -> ME
NT 1-4 (kan ikke akkurat versjonshistorien til NT) -> 2000 -> XP -> Vista

2000 og ME kom vel mer eller mindre samtidig, 2k kom litt før om jeg ikke tar fullstendig feil, og hovedgrunnen til at XP kjører NT-plattform og ikke vanlig windows-plattform er de store stabilitets- og ytelsesproblemene de hadde med 98 og ME.
Jeg synes egentlig Vista er et helt OK navn. Mye mer catchy enn "Windows 95" og "Windows XP".

Sitat av http://nslog.com/archives/2005/07/23/qotd_vista.php
"vista - noun, a pleasing view, esp. one seen through a long, narrow opening"

Does that says "tunnel vision" or what?
Vis hele sitatet...
Longhorn er mer catchy da! Jeg liker ikke Vista. Det Win Vista høres helt feil ut.
Slagordet er "Vista - clears out your sight for the future", og lignende slogans. Funker, om man vet hva Vista betyr.
Og da var Vista på torrent

Skjermdumper:
http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=60202

Så IE7
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

Dette blir bra greier !!

Heh

Internet Explorer 7
- Making the Web Work for You
Sist endret av Voyage; 28. juli 2005 kl. 01:22.
De skjermdumpene er vist litt tvilsomme hvis du leser litt nedover på det forumet..
Her er hvertfall 100% ekte bilder.
Hørte no rykter om at Microsoft blir saksøkt pga navnet. Men Bill Gates får vel vilja si som ALLTID
ATI Vista drivere

Trengte dem når jeg la inn Vista. Noen andre får sikkert og bruk for dem.
Fornøyd så langt med Vista?

Var det ikke slik at installasjonen skal ta 15 minutter? Hos meg gikk det med over 45 minutter.
Jeg er kjempe fornøyd. Installasjonen tok en evighet. Men overlevde. Jeg har ingen problemer så langt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Kanskje starte en Vista Beta 1 tråd? Om folk ikke regner det som warez-diskusjon. Så lenge vi ikke sier hvor man skaffer det. Har snart en kopi selv (hey.. Know thy enemy )
hmm, fysj. hatepå m$. raid drivern min funka ikke der :P.

men, men. fikk melding fra dem at jeg får ny driver innen midt august :P. kosepå.
Fant noen screenshots: http://www.winsupersite.com/vista/
NinjaSverre: fant du det i "Pirathavnen"?
Om spør du om det var warez? If so, ja klart.
Noen som har prøvd å installere Vista? Sitter å gjør det i skrivende stund, men må si det tar sin tid.. Trodde installasjonen til Longhorn/Vista skulle være så rask jeg, men nå har jeg sittet i en time uten at den er kommer mer enn snart 1/3
ZerBox. Min installasjon tok ca 30 min. give or take.
Er det bare jeg som ble skuffet da jeg prøvde Vista? Kunne like godt vært en moddet versjon av XP..
Nettopp derfor er ikke dette en beta-versjon for mannen i gata. Dette er en versjon for å gi programutviklere et innblikk i den nye windows-utgaven så de vet litt mer om hva de skal jobbe mot.

Rent designmessig(kun ut i fra screens, riktignok) er jeg enig i at det kun ser ut som en vanlig windows voldtatt av skins og mods.
Hva er nytt med operativ systemet? NYtt system? Går det raskere? Mer brukervennlig? annet?
Det er masse nytt i Windows Vista, men lite mannen i gata vil legge merke til.
Ett nytt koderammeverk skal visst være på plass, WinFX, og det finnes mange nyttige søkefunksjonen osv.
Men, det er ikke mer "nytt OS" enn XP var.
Jeg lasta ned en film ifra en konferanse i Canada, der en dude ifra MS holder en forelesning om Avalon, den nye grafikk motoren til Win Vista, og det så jævlig kult ut. Annbefaler alle som er lit nyskjerrig ang. Avalon til å ta en titt på den videon. Ser veldig veldig låvende ut, og programering har nok aldri vært enklere før.

http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=62621

Din Side har en veldig grei artikkel om hva som er forventet til å komme i Vista.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=220101