Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1122
Hallo!
JEg vil kjøre remote kontrol på en pc jeg har stående hjemme som jeg ikke har noen mulighet for å installere noe på. har dere noen tøffe programmer jeg kan bruke på det?
har admin tilgang på nettverket...
Sist endret av Nichotin; 30. januar 2007 kl. 08:45.
Sjekk www.logmein.com. Det er en gratistjeneste, men jeg tror kanskje at du må installere en fil, er ikke sikker...
hvis du har administrator password på den, er neste muligheten og legge inn realvnc eller noe i start up'en på pc'en og bruke en remote boot.
det enkleste er å bruke Windows RDP...

start->instillinger->kontrollpanel->system->eksternt-> "merk av eksternt skrivebord saken"-> åpne port i router/firewall... 3899 eller no slikt..? google vet hvilken det var


så bruker du bare "Tilkobling til eksternt skrivebord" for å logge innpå..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har du et nettverk med flere enn en PC bak en ruter og vil bruke Tilkopling til eksternt skrivebord for og fjernstyre mer enn en av maskinene utenfra, kan det bli komplisert. Funksjonen Tilkopling til eksternt skrivebord i XP bruker port 3389 som standard for og ta imot tilkoblinger. Det betyr at ruteren må stilles inn for å føre tilkoblingen på port 3389 videre til den maskinen på nettet som skal kontrolleres.
Dette fungerer altså ikke uten videre med flere maskiner bak ruteren. Imidlertid kan du få det til om du endrer portnummeret på den enkelte maskinen, men da må du en snartur inn i registereditoren (velg kjør på startmenyen og skriv inn regedit). Her går du til nøkkelen HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Terminal Server \ WinStations \ RDP-Tcp.
Scroll nedover til du finner PortNumber, som du forandrer fra 3389 til porten du ønsker. Så går du inn i ruterens innstillingspanel og velger riktig port til riktig datamaskin. For å koble til med Tilkopling til eksternt skrivebord må du deretter skrive inn det nye portnummeret med et kolon foran.
Hvis flere maskiner på et intranett skal nås fra internett ( wan ift ruteren ) trenger man ikke å rote i registeret for å tilgjengeliggjøre dette. Kan bare bruke forskjellige eksterne porter som skal videresende trafikk til de forskjellige maskinene.
Denne funksjonaliteten bruker å være standard i rutere til hjemmebruk, og kan som regel finnes i brukergrensesnittet under kallenavnet 'virtual server'. Her setter du opp ønsket ekstern port (f.eks. 3389 dersom du bare har én maskin ), og intern ip og port ( hvor forespørselen skal sendes ). Windows RDP kjører port 3389 som standard.

Installerer du en versjon av VNC får du muligheten til å kontrollere maskinen(e) mens andre brukere er logget på. Dette kan være veldig greit for å iakkta/veilede andre, uten at de trenger å logge av maskina (i motsetning til RDP, med mindre du har en server). Men sett i alle fall et ikke-så-lett-å-knekke passord. VNC er et lite sikkerhetshull i seg selv. Plutselig er det ikke bare du som kan iaktta.
Sist endret av zod; 17. mars 2007 kl. 11:37.