Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1160
Hei sann, jeg har en U3 minnepinne, så på skolen kjører jeg alltid Firefox istendefor IE. Det har funket fint en god stund men i forrige uke klarte den ikke lenger å koble til, samme historien med Torpark (den klarer ikke å lage en kobling til Tor nettverket engang..)
Jeg antar at skolen har lagt inn en sperre i proxy-en sin eller noe i den duren. (Skal ikke legge lokk på at jeg ikke vet så mye om proxy-er)

Noen som har noen gode råd så jeg slipper å bruke en gammel, dårlig nettleser?

All hail Firefox!
Sist endret av ivioyner; 12. mars 2007 kl. 16:38.
Hva slags system bruker skolen din? Hvis jeg ikke tar helt feil skal alle skoler i Oslo-regionen ha en intern proxy på adressen proxy med port 8080. Jeg ser at du kommer fra Bergen, men det er verdt et forsøk. Uansett, sjekk med IT-administratoren din og spør pent. Noen vet svaret (hvis ting drives lokalt, en skjeldenhet i disse dager) og andre vet ikke.
Trådstarter
59 0
Vel, ting drives ikke lokalt... Og IT folka kunne like godt hatt en apehjerne, ingen hadde merket forskjell (Ja, jeg overdrev litt der..men bare litt)
Men si meg, er det teknisk mulig for en proxy å se forskjell på IE og Firefox?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Gå inn i IE og finn LAN-instillinger. Legg disse inn i Firefox. Er på ingen måte noe sperre. Alt innholdet skal bare gjennom en proxy. Hva som blir sperret i denne proxyen er opp til skolen.
Trådstarter
59 0
"Gå inn i IE og finn LAN-instillinger"

Vel, det er det lille problemet, jeg får ikke tilgang til de instillingene, verken på min egen konto eller på den lokale admin kontoen. (Den som ligger på selve maskinen.)

Er det noen annen måte å finne det ut på?

Takk for svarene btw
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ser ikke logikken i at IT-kontoret skal sperre for noe slikt - ser heller ikke helt hvordan de har fått det til. Det er ikke noe farlig du kan gjøre der inne. Hvis du ikke er sikker på hva jeg snakker om så mener jeg i IE: Alternativer -> Alternativer for Internett -> Tilkoblinger -> LAN-instillinger.

Hvis du mot all formodning ikke skulle komme inn der så er trolig også gatewaye-serveren din samme server som kjører proxyen. Start -> Kjør -> ipconfig. Kopier gateway-adressen og legg til 8080 (kan også være 8181 eller 8081. Litt forskjellig på de forskjellige skolene.)
Trådstarter
59 0
"Ser ikke logikken i at IT-kontoret skal sperre for noe slikt - ser heller ikke helt hvordan de har fått det til. Det er ikke noe farlig du kan gjøre der inne. Hvis du ikke er sikker på hva jeg snakker om så mener jeg i IE: Alternativer -> Alternativer for Internett -> Tilkoblinger -> LAN-instillinger."

Vel, jeg ser ikke logikken i noe av det de gjør, bare så det er nevnt
Og ja, de har sperret IE: Alternativer -> Alternativer for Intern....

Skal prøve med Gateway adressen, takk for svaret btw. (Bra jeg har skjønt hvordan .bat script funker, så slipper jeg å logge inn som admin for å kunne bruke kommandolinje)
Guide
Grunnen til at du ikke kommer inn på alternativer er fordi den er sperret i policien. Fjern denne, og man har tilgang.

1. Logg på admin brukeren eller din egen bruker.
2. Pakk ut filene, og kjør .bat scriptet mitt (det sletter policien på maskinen. Policien er tilbake etter restart hvis maskinen har moonscape).
3. Gå inn i alternativer i Internet Explorer, og se etter proxyen.

Hvis det står en proxy IP og port så er null problem, bare bruk denne i firefox. Men, hvis det brukes en adresse istedet, så må vi bruke en annen metode.

1. Hos meg er adressen "http://wwwconf.bergen.kommune.no/cache". Kopier den som er hos deg til adresselinjen.
2. Last ned filen, og åpne den med notepad.
3. Se på enden av teksten, hos meg:

Kode

return "PROXY 85.19.187.21:8080;" + // "PROXY 85.19.187.20:8080"; return "PROXY 85.19.187.21:8080"; }
4. Du ser da ipen og porten til proxyen(e). Hos meg: 85.19.187.20:8080 og 85.19.187.21:8080
5. Legg en av disse inn i FireFox sin "Manual Proxy Configuration". Legg den inn i HTTP Proxy, og huk av på "Use this proxy server for all protocols".

Jeg er på skolen selv nå og bruker FireFox, funker konge

Litt info på slutten, filen man får fra "http://wwwconf.bergen.kommune.no/cache" er en fil som sier hvilken proxy internetten skal bruk når man skal koble seg til forskjellige IPranger. Derfor kan det hende at farten på internetten plutselig synker, eller du ikke kan se YouTube filmer. Da bytter du bare til den andre proxyen, så funker alt igjen.

Lykke til
Får du noen problemer, så send meg en PM.
eNzONE

Edit; Hadde glemt å laste opp scriptet.
Sist endret av eNzONE; 12. mars 2007 kl. 12:46.
Trådstarter
59 0
Takk skal du ha eNzONE, gleder meg til å teste det på skolen
Ble litt sur når dette skjedde... Satt en stopper for torrenter på skolen :P

Før kunne jeg forbipassere proxyen ved å bruke Firefox eller admin-kontoen, men nå kommer man ikke på nett lenger uten proxy.
Sitat av The Freak
Ble litt sur når dette skjedde... Satt en stopper for torrenter på skolen :P

Før kunne jeg forbipassere proxyen ved å bruke Firefox eller admin-kontoen, men nå kommer man ikke på nett lenger uten proxy.
Vis hele sitatet...
Vet, hadde det slik jeg og. Hos meg var det slik at først trengte man proxy, så slapp man plutselig å bruke proxy, og nå trenger man proxy igjen Litt stress.

Men, nå vet du hvordan man kan få tak i proxyserveren, så nå er det bare å fortsette med torrent på skolen

PS. Kanskje kan en moderator skifte tittel på topicen til "FireFox på skolen" eller noe, passer litt bedre
Sist endret av eNzONE; 12. mars 2007 kl. 16:13.
Trådstarter
59 0
Whee ho, nå funker firefox perfekt!

Takk for hjelpen!!