Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2097
prøvde å søke litt rundt, men fant ikke infoen jeg trengte...

har installert azureus på pb'en min og åpnet porter i modemet. problemet er imidlertid at det ikke virker som om azureus er fornøyd med de portene jeg har åpnet. den klager fortsatt på at udp port for distributed db ikke funker. downloaden går ellers også veldig opp og ned. slutter helt og laste ned til tider, til tross for mange seeders/peers.

virker altså som om det er noe som fortsatt blokker...
Hvilke porter har du åpnet? Kunne vært greit og sett skjermskudd fra oppsettet av disse portene!
Og; har du åpnet portene på UDP eller TCP?
sidenone's Avatar
Trådstarter
har lagt opp begge disse portene til tcp og udp. trodde det ville ha en fordel å ha 2 forskjellige porter, men det hjalp lite.
Ja, men jeg ville sett et skjermskudd av telnettet ditt, for å se om du har satt opp portene riktig
Og du er sikker på at du har forwardet portene?

+ at noen torrentsites banner typiske p2p-porter som bl.a. den du bruker
Epleplukker
Jeg har samme problemet, går fint å laste men får error når jeg starter programmet. Bruker en port som jeg tviler sterkt på er banna, har ikke sett den på noen av listene. Jeg har åpnet den ved hjelp av en guide på nff.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=47932
sidenone: Hvilken "smiley" har du på "health"? (Holder du over den med markøren, ser du hva det betyr)

SkiM: hvilken error? Snapshot?`

Får dere til å bruke andre bittorrent-programmer med de samme portene?
Har samme problem som SkiM, så jeg gikk over til BitComet og her fungerer alt.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Smiley jeg har på health??? Skjønner ikke helt hva du mener. Er det de jeg har på download vinduet? De er gule... og ser ikke så alt for blide ut

Skal ordne et vindu av telnet..... et øyeblikk bare

Hva er dette med bannede porter? Er det så farlig med hvilken port man bruker så lenge den er åpen?
sidenone, mange trackere sperrer bl.a. de standard bt-portene 6881-6889, for å gjøre det vanskeligere å sniffe hvilken trafikk som går til og fra klienter.
Disse trackerne bruker som regel å anbefale port 49152 og oppover, da dette er porter som ikke er utpekt til spesielle programmer.
Alle trackerne som bruker kildekoden til Torrentbits, TBsource, har blokkert port 6881-6889 i tillegg til en god del andre. Noen store sider som bruker TBsource er bl.a. Torrentbytes, Uk-T og BitMeTV.

Edit: Liste over slike utpekte porter finnes her: http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Sist endret av charz0r; 27. juli 2005 kl. 23:14.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Telnet skjermbilde

Charzer: Så du foreslår at jeg heller velger noen andre porter? sånn over 49152...
Sitat av sidenone
charzer: Så du foreslår at jeg heller velger noen andre porter? sånn over 49152...
Vis hele sitatet...
Ja. Siden Azureus kun bruker én port kan du prøve med 49152. Hvis du prøver andre klienter er det stor sjanse for at du må ha en port åpen per åpen torrent. Dvs. hvis du skal laste ned 4 ting mens du laster opp 2 ting må du ha seks porter åpne, og da åpner du 49152-49158.
sidenone's Avatar
Trådstarter
får feilmelding når jeg prøver å åpne den porten...

Duplicate entry or entry conflicts with previous configuration

åpnet på samme måte som jeg har gjort over... bare med port 49152

finnes det kanskje noen andre klienter som er bedre enn azureus?? dette programmet har en tendens til å sluke kapasiteten til maskinen. merket det på pc også....
Jeg har gode erfaringer med Tomato Torrent når det kommer til Mac. Kanskje ikke like brukervennlig, men jeg har brukt det på søstra mi sin Mac og en kompis av meg, Marjo (en her på nFF) bruker også Tomato Torrent.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...tomato+torrent
sidenone's Avatar
Trådstarter
men hva skal jeg gjøre med portene? får som sakt ikke åpnet 49152. må vel bruke noe sånt i tomato også? eller?
Sitat av sidenone
Duplicate entry or entry conflicts with previous configuration
Vis hele sitatet...
Høres ut som at den er åpen allerde? Sjekket om den er det? Hvis det ikke er det, vet jeg ikke om jeg kan hjelpe... med mindre du ikke har noe i mot en resetting av routeren.
Holder det ikke med portene 7881 til 7889 ?

Bruker TorrentStorm btw. Går som en kule.
Sitat av sidenone
men hva skal jeg gjøre med portene? får som sakt ikke åpnet 49152. må vel bruke noe sånt i tomato også? eller?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke forwarde public ports. Da må du gjøre den unpublic først. Endre public range slik (netopia 3351):

> Quick Menu

> Network Address Translation

> Show Change Public Range...

* Klikk på valget du får opp)
* Endre på First og Last Public Port slik at disse ikke inkluderer de portene du vil forwarde.

Så forwarder du porten igjen etterpå. Det gjorde jeg, og da ble alle torrentene grønne og fine (et annet program riktignok)
sidenone's Avatar
Trådstarter
Sitat av cavey
Du kan ikke forwarde public ports. Da må du gjøre den unpublic først. Endre public range slik (netopia 3351):

> Quick Menu

> Network Address Translation

> Show Change Public Range...

* Klikk på valget du får opp)
* Endre på First og Last Public Port slik at disse ikke inkluderer de portene du vil forwarde.

Så forwarder du porten igjen etterpå. Det gjorde jeg, og da ble alle torrentene grønne og fine (et annet program riktignok)
Vis hele sitatet...
Fulgte oppskriften din og fant så ut at 49152 allerede stod som first public port... last public port var 65535.

Kan ikke husket å ha åpnet 49152 før, så dette er litt rart. Prøvde også med 50000, men fikk samme feilmelding da også. (som er beskrevet i posten over)
Nei, portene du skal åpne skal IKKE være public port (det høres logisk ut, men det er ikke slik, jeg stresset noe voldsomt med dette selv for en mnd siden)! Skal du f.eks. åpne 49152-49162 til torrentprogrammet ditt, så endrer du public range til 49163-65535, og da får du ikke feilmeldingen.

edit: 49152 - 65535 er satt som public range som default av nextgentel.
Sist endret av cavey; 28. juli 2005 kl. 17:00.
Epleplukker
Sitat av cavey
sidenone: Hvilken "smiley" har du på "health"? (Holder du over den med markøren, ser du hva det betyr)

SkiM: hvilken error? Snapshot?`

Får dere til å bruke andre bittorrent-programmer med de samme portene?
Vis hele sitatet...
Se vedlegget..
sidenone's Avatar
Trådstarter
Sitat av cavey
Nei, portene du skal åpne skal IKKE være public port (det høres logisk ut, men det er ikke slik, jeg stresset noe voldsomt med dette selv for en mnd siden)! Skal du f.eks. åpne 49152-49162 til torrentprogrammet ditt, så endrer du public range til 49163-65535, og da får du ikke feilmeldingen.

edit: 49152 - 65535 er satt som public range som default av nextgentel.
Vis hele sitatet...
får jaggu meg samme feilmedling når jeg prøver å åpne 49152 etter å forandret på public port'ene. valgte derfor 30000, noe som fungerte. får altså ikke åpnet 49152.

er det noe pes å bruke 30000 f.eks? eller er det ett fett egentlig? så lenge man gir beskjed i programmet da selvfølgelig.

MERK: er feilmeldingen i telnet jeg snakker om nå....

... hehe... tydeligvis så hadde det å si ettersom alle torrentene ble illsinte og røde... 0 b/s

fant derimot en unassigned port nå som jeg får prøve ut... *sukk* ... skal ikke være lett.
Sist endret av sidenone; 29. juli 2005 kl. 01:28.
hvorfor gjøre det så usannsynlig vanskelig? bruk port 21. Den er åpen hos alle ISP'er. Eneste ulempen er at du ikke kan bruke FTP-app samtidig, men hvor mye bruker du FTP når du har torrents?
sidenone's Avatar
Trådstarter
EEEEENDEEEELIG!!!!

Nå har jeg fått ordnet opp. Måtte bare forwarde også i trådløserouteren med riktig(!) ip. Forandret ip til laptopen for en stund tilbake (vel, en kompis gjorde det når han hjalp meg å koble opp nettverket), og det hadde jeg helt glemt. Sjekket så tilfeldigvis ipen i systemvalg, og fikk så en etterlengtet "åååååååjaaaaaa.... SELVFØLGELIG!!!" Mye unødvendig knot med andre ord.

Er det forresten et must å ha disablet firewall i routeren som er mellom modemet og datan?

Takker imidlertid for all hjelp jeg fikk. Dere var flinke!!! Vennligst ikke hat meg for mine nybegynner feil. Hehe.