Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 11913
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Er i en situasjon hvor jeg holder presentasjoner 1-3 ganger i uken, og jeg merker at hele meg fryser opp litt og havner i «fight and flight».

Har lest at betablokkere kan hjelpe til med å fjerne de fysiske symptomene på angst.

Hva er dine erfaringer med det, og kan det brukes si 1-3 ganger per uke over tid, ene og alene for å holde angstsymptomene i sjakk.
Anonym bruker
"Omgitt Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har mye erfaring med betablokker.
Ville anbefalt propranolol, det er den eneste som funker fysisk og psykisk mot angst av betablokkerne. Den har kort halveringstid så denne kan brukes ved behov.
Har mye erfaring med betablokkere, så bare spør hvis du lurer på noe
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Propranolol fungerte kun på de fysiske angstsymptomene mine, som rødming, skjelving, hjertebank og svetting. Merka mer bivirkninger på forbrenning osv. enn effekt på psyken. Men det er relativt trygt og brukes av mange i din situasjon, så det skader sikkert ikke å prøve. Om din nåværende situasjon vil vedvare over tid ville jeg heller snakket med en behandler og tatt tak i de underliggende problemene. Eksponering/trening med støtte er sannsynligvis den eneste permanente løsningen.
Anonym bruker
"Særegen Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg merket ingenting av høy dose propranolol.
Hadde høyt blodtrykk og hjerteflimmer. enten på grunn av angst/stress eller omvendt. høna eller egget. Gjerne sånn flight or fight feeling.

Etter en halvtime på første betablokker funka det som faen. Kjærringa mente det var placebo, men etter vi tok pulsen og blodtrykket hadde alt gått markant ned. Var så digg den første uka. Bare endelig kunne slappe av.

Tok for høy dose de første månedene, så hvilepulsen var altfor lav. Går på halv dose nå.

Er ofte sliten. Når jeg reiser meg blir jeg lightheaded. Men har normalt blodtrykk, og hjerte går bedre. Fortsatt skipper den noen beats, gjerne om jeg stresser eller blir grinete.

Går på Bisoprolol. Legen sa noe med at Betblokkere er ikke så vanlige lengere? er rimelig old school. Jeg veit ikke.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For meg blir det litt rart å behandle noe psykisk ved å påvirke kroppens kanskje vikigste muskel, spesielt om den allerede er frisk. Merket litt som Marori at hele kroppen gikk på "halv maskin", ble lettere sliten, fortere kald, mindre sulten, slapp osv. Jævlig mye subtile bivirkninger, som virker logisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For meg blir det litt rart å behandle noe psykisk ved å påvirke kroppens kanskje vikigste muskel, spesielt om den allerede er frisk. Merket litt som Marori at hele kroppen gikk på "halv maskin", ble lettere sliten, fortere kald, mindre sulten, slapp osv. Jævlig mye subtile bivirkninger, som virker logisk.
Vis hele sitatet...
Vel, det kan også være at du har noe fysisk som påvirker deg psykisk. Om du har høyt blodtrykk kan du kjenne deg stressa.

Så tenker jeg litt mer i banen at psykisk er fysisk det også. hjernen er en maskin. Men ja, man skal være forsiktig med hva man putter i tanken.

Edit: men jeg er enig i at fysisk aktivitet, og destressing er nok et bedre svar på et langt godt liv. Vi er ikke laget for å leve sånn vi gjør og kroppen vår sier ifra.
Sist endret av Marori; 23. november 2019 kl. 18:28.
Kan også gå god for betablokkere, tar selv Propranolol av og til. Hjelper veldig på stress for min del
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Marori Vis innlegg
Vel, det kan også være at du har noe fysisk som påvirker deg psykisk. Om du har høyt blodtrykk kan du kjenne deg stressa.
Vis hele sitatet...
Ikke som legen har funnet ut av, hvilepuls og blodtrykk er "som hos en idrettsutøver" fikk jeg vite ved sjekken i forkant. Da synes jeg det er merkelig å behandle hjertet, når problemet med stor sannsynligvis er nevrologisk. Kan nok pusteteknikker til å håndtere normalt stress, noe disse medikamentene også kan brukes til. Det var bare ikke for meg, opplevde også brystsmerter for første gang noensinne når depottabletten gikk ut. Sikkert ok ved sporadisk bruk, men bivirkningene gjør at jeg ikke rører dem igjen før jeg har fått påvist en hjertefeil.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen bør bruke medisiner fast uten at det er et behov, det er jo greit. Men for de som virkelig sliter med angst og som får store kroppslige utslag når angsten melder seg så må de jo ta en totalvurdering. Er det andre ting som kan dempe angsten? Terapi, pusteøvelser, eksponeringstrening, eller andre medisiner? Benzo er jo mye brukt mot angst, men det er jo tross alt mer problematisk å bruke benzo enn betablokkere. Så om medisiner er løsningen, eller en del av løsningen så bør jo den mest skånsomme medisinen velges. Og om valget er benzo eller betablokkere så er det mindre risiko forbundet med betablokkerne.
Anonym bruker
"Ond Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Betablokkere bruker selv leger når de skal holde taler i sine barns bryllup. Svært vanlig og svært utbredt.
Propranolol 20mg, inntas 2 timer før situasjonen du frykter starter.
Det gjør jo likevel ikke betablokkere risikofrie. Det er bivirkninger knyttet til bruken og noen vil få mer alvorlige bivirkninger enn andre. Som alltid snakk med legen og vurder potensielle bivirkninger opp mot mulig effekt og forsøk også å holde dosene lavest mulig og begrens inntaket til når det virkelig gjelder. Bruk av betablokkere feks 3 ganger i uken tror jeg nok jeg ville forsøkt å løse på annet vis. Eksponeringsterapi, samtaleterapi, kognitiv eller en kombinasjon av alle mulige potensielle løsninger. etc. Men klart disse pillene kan jo benyttes straks resepten er klar mens det kan være ventetid på å komme i behandling. Men angst er mulig å bekjempe over litt tid. Eksponering og mestringsfølelse har vist seg å være noe som ofte gir gode resultater mot angst og uten medisiner.
Anonym bruker
"Ond Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som tror at legemidler er risikofrie? Du kan faktisk DØ av hva som helst, feks Paracet.

Hva er det som gjør at du ikke anbefaler betablokker om det skal inntas 3 ggr eller mer i uken? Hva baserer du det på?

I visse situasjoner er det faktisk helt feil å henvise til terapi som beste behandlingsform. Enig i at TS bør diskutere dette med legen sin, men betablokker er et relativt ufarlig og effektivt legemiddel mot nettopp det TS ser ut til å slite med.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker dette fast. Hjelper i tillegg mot migrene, slik at jeg får det på blåresept.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det gjør jo likevel ikke betablokkere risikofrie. Det er bivirkninger knyttet til bruken og noen vil få mer alvorlige bivirkninger enn andre. Som alltid snakk med legen og vurder potensielle bivirkninger opp mot mulig effekt og forsøk også å holde dosene lavest mulig og begrens inntaket til når det virkelig gjelder. Bruk av betablokkere feks 3 ganger i uken tror jeg nok jeg ville forsøkt å løse på annet vis. Eksponeringsterapi, samtaleterapi, kognitiv eller en kombinasjon av alle mulige potensielle løsninger. etc. Men klart disse pillene kan jo benyttes straks resepten er klar mens det kan være ventetid på å komme i behandling. Men angst er mulig å bekjempe over litt tid. Eksponering og mestringsfølelse har vist seg å være noe som ofte gir gode resultater mot angst og uten medisiner.
Vis hele sitatet...
Neste gang kan du prøve å uttale deg om noe som du faktisk har kunnskap om. TS spurte om erfaringer rundt dette preparatet. Betablokkere som propranolol kan brukes fast, uten risiko for avhengighet. Jeg vil påstå at det er sunt å dempe adrenalinvirkningen man får ved angst. Det er ikke sløvende, og greit å kombinere med bilkjøring. Gir ikke toleranseutvikling.

Jeg har hatt veldig god effekt av dette. Får en fantastisk ro i kroppen, samtidig som at magen ikke knyter seg når jeg skal holde foredrag. Merker at jeg har kontroll over pusten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det noen som tror at legemidler er risikofrie? Du kan faktisk DØ av hva som helst, feks Paracet.

Hva er det som gjør at du ikke anbefaler betablokker om det skal inntas 3 ggr eller mer i uken? Hva baserer du det på?

I visse situasjoner er det faktisk helt feil å henvise til terapi som beste behandlingsform. Enig i at TS bør diskutere dette med legen sin, men betablokker er et relativt ufarlig og effektivt legemiddel mot nettopp det TS ser ut til å slite med.
Vis hele sitatet...
Du må lese hva jeg faktisk skrev før du konkluderer. Jeg anbefaler ingenting, jeg sier hva jeg ville tenkt. Jeg brukte betablokkere 1-2 ganger per uke i en periode og fikk likevel bivirkninger. Etter en prat med legen valgte jeg å ta rådet fra legen og forsøke terapi. Terapi er nok ikke full jackpot for alle, men basert på det jeg opplevde anbefaler jeg alle å prøve terapi mot angst. Terapien har også den fordelen at den er helt risikofri og fullstendig uten bivirkninger. Og den kan avsluttes når som helst uten nedtrapping og helt uten abstinenser om pasienten føler terapien ikke gir noe utbytte.

Terapi gjorde at jeg nå klarer å stå i situasjoner som historisk sett har medført angst. Selv om jeg fortsatt kjenner litt uro i slike settinger så når ikke angsten samme høyde som før terapien og er dermed håndterbar. For min del så var de kroppslige symptomene skjelvinger, spesielt hender men også bene kunne få kraftige skjelvinger rom angsten virkelig eskalerte. Pusten ble markant tyngre. Jeg kunne også få helt absurde svettetokter i situasjoner som trigget angsten, vi snakker svett som en idrettsutøver der det bare sildrer fra huet, håret klistret seg svett og ekkelt til skallen og skjorten ble gjennomtrekt på veldig kort tid. Svetten rant også ned i øyne og ansiktet glinset og alle kunne se jeg svettet som en gris.

Noe som også hjelper i tillegg til terapien er at jeg stort sett alltid har en sobril i lommen om jeg vet jeg skal i situasjoner der jeg kan få angst. Det er en mental krykkeløsning som noen fagfolk ikke anbefaler, men samtidig er det noe befriende med å vite at om ting blir for vanskelig så kan jeg ta den sobrilen og det hjelper meg. Stort sett forblir sobrilen i lommen og jeg gjennomfører det jeg skal på ok måte uten alle de gamle symptomene. Nå er ikke den indre uroen synlig for andre enn meg selv, og evt. andre som selv sliter eller har slitt med angst.
Sist endret av _abc_; 24. november 2019 kl. 13:36.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er en fin dose mot hjertebank etc. og hvor lenge varer effekten?
Har kun tilgang på metoprolol i depot tabletter, så tenker å knuse for riktig dosering og momentan effekt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er en fin dose mot hjertebank etc. og hvor lenge varer effekten?
Har kun tilgang på metoprolol i depot tabletter, så tenker å knuse for riktig dosering og momentan effekt.
Vis hele sitatet...
Hjertebank utløst av situasjoner du frykter?

Hvis ja, da anbefaler i hvert fall ikke jeg depottabletter.
Anonym bruker
"Allergisk Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser flere uttrykker skepsis til bla. Propranolol her. Hvilke bivirkninger er det dere frykter og som gjør at dere ikke vil anbefale hyppig bruk?

Selv går jeg fast på dette medikamentet. Tar 120mg hver dag, og har gjort det i nærmere 15 år. Derfor blir jeg veldig nysgjerrig på hva årsaken til deres skepsis er, og setter spesielt stor pris på svar fra dere som er litt skeptiske =)
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og om valget er benzo eller betablokkere så er det mindre risiko forbundet med betablokkerne.
Vis hele sitatet...
Og det sier du basert på lista over mulige bivirkninger eller annen empiri, antar jeg? Sammenlign Vival og Pranolol i felleskatalogen.

Har forøvrig blitt fortalt at betablokkere "beskytter" hjertet om man har noen feil med det. Det jeg er motstander av er å behandle en muskel (kroppens viktigste dertil) for å lindre psykiske problemer. Har du hjertegreier, høyt blodtrykk eller spredt prestasjonsangst virker disse trygge nok, men de ga meg mye mer bivirkninger enn jeg antar f.eks. en Sobril ville gjort.

Nå har jeg dog selvdisiplin nok til å behandle benzo med respekt, noe det virker til å være underskudd av blant brukerne på dette forumet.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det funker det, til en viss grad. Hjelper ikke mot sterk angst
Demper adrenalinet.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle svar. Drar til legen nå for en anbefaling.

Kanskje det blir en test, om jeg får aksept av henne. Liker egentlig ikke tanken på å sette kroppen i lowperformance, da jeg trener mye.

Men kan være verdt det for nødstilfeller.

Har jo brukt phenibut, microdoser med LSD og andre ting for å redusere symptomene, men liker ikke ting som fucker såpass mye med kjemikaliene i hjernen.
Er det mange som har opplevd bivirkninger ved seponering av betablokkere etter kort-tids bruk? Jeg har tilgang til atenolol, men den har en ekstremt lang halveringstid og jeg har lest noen historier om folk som faar skyhoyt blodtrykk etter at de slutter med betablokkere.