Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7214
Hvilket rusmiddel synes du er værst? Da tenker jeg hva du liker minst selv, hva som er forbundet med mest fare, hva du er mest motstander av ect.

Personlig ville jeg sagt alkohol. Siden det først og fremst er svært skadelig. Både for hjerne og for andre organer(kan nevne skrumplever og en slags løsemiddelskade). Det gjør meg hissig, og skaper ofte svært dårlig stemning viss inntaket blir høyt.
Faren med det er at det er vanedannende, og at det gir en kraftig og uforutsigbar rus, en gang kan man ha en skikkelig "kose fylla" og være venner med alle man treffer. En annen gang ender man i bråk med første idiot man treffer. Det som også irriterer er at folk tror det er så ufattelig ufarlig, mens alt som kommer under "narkotika" er dødelig eller ødelegger hjernen din.
Jeg liker og ta meg en halvliter eller ti, men synes at rusmiddelet har veldig mye negativt som faktisk overdøver det positive kraftig.
Men dette er min mening. Få høre hva dere mener
Sist endret av InTrance; 5. mai 2005 kl. 20:40.
Jeg ville nå sagt heroin var 3000 ganger farligere enn alkohol da men.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er helt enig med ditt syn på alkohol, drikker sjeldent og liker helst å bare kose meg med en pils eller to.

Men det værste jeg kommer på må være opiater, hele gruppen som omfatter heroin, morfin osv..
Farligere kanskje.. men hva avhenger de farene av? Jo, det farligste ved å være heroinmisbruker er vel faren for infeksjoner pga av sprøyten, overdose fordi man ikke vet renhetsgraden på stoffet, sykdomer pga av man deler sprøyte, generell dårlig heletilstand fordi man lever stort sett ute, spiser dårlig og ikke tar særlig vare på seg selv.
Av de jeg har nevnt nå så er jo ikke det ikke rusmidelet i seg selv som er den viktigste faktoren til misnøye. Men livet de blir nødt til å leve når de blir skubbet ut av samfunnet.

edit: Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg mener ikke at opiater er ufarlige rusmidel. Men tror kanskje at det som bærer med seg mest farer er måten de folka lever på..
Sist endret av InTrance; 5. mai 2005 kl. 20:19.
all typer av sniffing.
lim, bensin, you name it
det fester seg rett på hjernen og der blir det
Rakettsau: Du har så rett, men dette er jo egentlig ikke rusmidler. Det er løsemidler. Det fester seg ikke og blir der, det løser opp og det som var der(les hjerne) forsvinner. At noen er så dum og velger og ruse seg på slikt er en tragedie..
Sabbi: Kommer litt an på hva du mener med farlig, ren heroin er ikke giftig, i motsetning til alkohol, og alkoholabstinenser er neppe noe morsomere enn heroinabstinenser. Problemet er at heroinet man får kjøpt på gata ikke er rent, det er iblandet andre stoffer som kan være giftige. Ekspertene regner i alle fall heroin som mindre skadelig enn alkohol, med mindre de får betalt for å mene noe annet. Hvor får du tallet 3000 fra, forøvrig? Jeg sier ikke at heroin er ufarlig, bare at det ikke er giftig.
For å sette det litt i perspektiv: I USA er det ca 200 millioner mennesker over 12 år, 106 millioner(53%) bruker alkohol, 2 millioner(1%) bruker heroin og 3 mill(1,5%) bruker kokain. Man estimerer at hvert år dør det 4000 mennesker i USA som følge av heroin og kokain og 200.000 mennesker som følge av alkohol. Hvis man regner på det vil det si at 0.08% av brukerne av uren heroin og kokain dør hvert år, mens det tilsvarende tallet for ren alkohol blir 0.18%. Ifølge de tallene medfører alkohol over dobbelt så stor sjanse for å dø som uren kokain og heroin.
Tallene er hentet fra Jonathan Ott's Pharmacotheon og er derfor en del år gamle.

Dette er ikke en oppfordring til å ta hverken heroin eller kokain, mer en advarsel mot alkohol.
Fluesopp er farligst.
Kalakov:Har du prøvd Amanita Muscaria før da? Jeg har ikke, vet heller lite om den også. Magetrøbbel er vel blandt det værste. Ellers så har jo hallusinogener, ifølge LD50 raten, lav giftighet..
Sist endret av InTrance; 5. mai 2005 kl. 21:23.
Jeg liker minst selv speed, fordi det er et skittent og ekkelt stoff. Den vanlige inntaksmetoden er også til stor forakt og det ødelegger folk mentalt (jeg driter i hva folk mener om dette, jeg har egne erfaringer som jeg stoler mye mer på). Jeg liker det også veldig lite siden det er blitt så populært og folk rundtomkring har begynt å komme med lure utsagn som "du burde heller bruke speed enn ecstacy, fordi ecstacy ødelegger deg".

Rusmiddelet forbundet med mest fare. Kong alkohol. Enough said...

Og jeg er mest motstander av diverse kraftige opiater som heroin og morfin, rett og slett fordi jeg ikke synes rusen er noe stas og det kan medføre en del sosiale komplikasjoner hvis man bruker det jevnlig.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Alkohol, ecstacy og Amfetaminpreparater er vel på toppen av min liste. Sterkt etterfulgt av heroin o.l opiater.
Sist endret av Thysanoptera; 5. mai 2005 kl. 21:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mye bra som blir sagt her, likte veldig godt noösspheres post, selv om tallene kanskje er noe vage... Her i Norge ruser (med de tallene jeg har lært gjennom utdanning) 80% av den voksne befolkning seg på alkohol, men det er jo for all del mulig at tallene er en del lavere i USA som følge av den utrolige folkeblandingen de har der borte. Samtidig skal det neves at 80% av voldsutøvelsen i Norge skjer der en eller flere personer er beruset på alkohol.

Jeg personlig klarer ikke helt å se noe verste rusmiddel her og nå. De er alle forskjellige, og mye av bruken eller missbruket skjer som følge av andre omstendigheter (som miljø, pris, psykiske lidelser og mye, mye annet), og rent teknisk sett tror jeg ikke noe rusmiddel er så forferdelig. Det skal jo ikke trekkes under en stol at de fleste alkoholstoffene er veldig giftige, og det bare er etanol som faktisk gir større rusvirkning enn skadevirkning, men de færreste regner disse med når de snakker om alkohol.

Jeg har ikke så veldig stor sans for miljøene der man hiver i seg alt mulig uten å ha forkunskap om stoffet, tenker her spesielt på miljøene der (uheldigvis) speed, ecstasy, ghb missbrukes mye.
Hasj er ganske så farlig. Ikke fordi det gjør så mye med kroppen, men fordi det er "inngangen" til å begynne med andre narkotiske stoffer.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av Zero
Hasj er ganske så farlig. Ikke fordi det gjør så mye med kroppen, men fordi det er "inngangen" til å begynne med andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
HAHA! Hold kjeft! Utbrukt propaganda! Jeg foreslår at noen kommer opp med noe bedre!

Hva tror du alkohol er? Eller for den saks skyld, nikotin?
Zero: Tror ikke du at ingangen til å begynne med narkotiske stoffer ikke er betingett pga av noen prøver en substans, men heller på at vedkommende er innstilt på og ruse seg.
Også de fleste som begynner med narkotiske stoffer har prøvd alkohol først. Mange som ikke har prøvd noe annet enn hasj også.
Trodde vi hadde komt vekk fra den teorien nå. At hasj får deg inn i rushelvete.
Dere mener altså at alkohol er farligere enn heroin? Alkohol er sikkert ikke sunt, men det er da fullt mulig å drikke en gang i blant uten å bli avhengig. Sånn jeg har forstått det er det få av heroinmisbrukerne som bare "tar seg et skudd" når de skal på byen.

Jeg tror det er veldig viktig å skille mellom hvilket rusmiddel som er farligst for samfunnet, og hva som er farligst for den enkelte. Jeg vil gjerne se at noen aviser/tidsskrifter med faglig tyngde har anbefalt oss å gå på tyngre stoffer som heroin i stedet for å drikke alkohol. Selv om alkoholen skaper større samfunnsmessige problemer enn narkotiske stoffer (alkohol regnes vel ikke som narkotika?), nettopp på grunn av sin utbredelse.

Jeg kan forsåvidt lite om rusmiddler, så om jeg har misforstått noe må dere bare si fra
Av rusmiddel hater jeg alt med sprøyter.
Vet ikke hvorfor, men syntes ecstacy er noe drit, mest på grunn av det jeg har hørt om det gjennom media og filmer.
Datura og Nightshade = leke med døden.
Å dø kan vel ikke anses som morsom hangover...
Sitat av DarkStaar
HAHA! Hold kjeft! Utbrukt propaganda! Jeg foreslår at noen kommer opp med noe bedre!

Hva tror du alkohol er? Eller for den saks skyld, nikotin?
Vis hele sitatet...
Så saklig. Nikotin og alkohol er også selvsagt avhengighetsdannede osv.



Sitat av InTrance
Zero: Tror ikke du at ingangen til å begynne med narkotiske stoffer ikke er betingett pga av noen prøver en substans, men heller på at vedkommende er innstilt på og ruse seg.
Også de fleste som begynner med narkotiske stoffer har prøvd alkohol først. Mange som ikke har prøvd noe annet enn hasj også.
Trodde vi hadde komt vekk fra den teorien nå. At hasj får deg inn i rushelvete.
Vis hele sitatet...

Har vel en del med innstillingen til personen osv. Men jeg har ikke noe særlig erfaring med rusmidler/narkotiske stoffer, men for ikke lenge siden var jeg på en konferanse med to eks-narkomane som fortalte det der med hasj.

Dere vet bedre enn meg.
Trond: Det er fullt mulig og ta seg en fylla og gå på byen i ny og ne. Men viss du tenker på at du skulle hatt deg en kraftig fylla hver helg i 20 år. Tror du ville endt opp med en hjerneskade. I noenlunde samme bane som en løsemiddelskade, du ville kanskje fungert i arbeidet ditt som du hadde gjort i 20 år, men du ville hatt store problemer med å lære noe nytt.
Jeg tror det er mulig og røyke heroin en sjelden gang. Selvom jeg aldri har prøvd det, heroin er ikke nødvendigvis sprøyter..
Sennepsgass er ganske farlige greier
Sitat av InTrance
Trond: Det er fullt mulig og ta seg en fylla og gå på byen i ny og ne. Men viss du tenker på at du skulle hatt deg en kraftig fylla hver helg i 20 år. Tror du ville endt opp med en hjerneskade.
Vis hele sitatet...
Nemlig.. Nå er det viktig at vi snakker om å ta så mye at man oppnår en omtrentlig samme rus. Et skudd heroin = drikke seg full, og ikke nyte alkohol.
Sitat av Zero
Har vel en del med innstillingen til personen osv. Men jeg har ikke noe særlig erfaring med rusmidler/narkotiske stoffer, men for ikke lenge siden var jeg på en konferanse med to eks-narkomane som fortalte det der med hasj.

Dere vet bedre enn meg.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg kan huske så har 1,5mill av Norges befolkning prøvd cannabis en eller flere ganger, hvor stor andel av dem har gått over på noe tyngre? Ikke veldig stor.

Så du har snakket med to eks-narkomaner og dem sier at dem startet med hasj.
Fordi om de som havner skikkelig på kjøret prøvde hasj første gang, betyr ikke det at alle som prøver hasj ender opp i et rushelvette.

Jeg tror at om man prøver tyngre stoffer en hasj, ikke har noe med hasjen å gjøre, men personen og miljøet rundt personen. Desverre så virker det som det kun er de folkene som er på kjøret som kommer fram i media og skylden legges på hasjen.
Sitat av zwifty
Etter hva jeg kan huske så har 1,5mill av Norges befolkning prøvd cannabis en eller flere ganger, hvor stor andel av dem har gått over på noe tyngre?
Vis hele sitatet...
HJELP! Gi oss kilde mann..
zwifty: Stemmer nok det, ja. Men de 1,5 mill. du snakker om, hørtes veldig mye ut. Som Matthiesen sier, kilder?
Jeg skrev, etter hva jeg kan huske. Har ingen kilder nå.
Godt mulig det er helt feil, men poenget er at det er veldig mange som har prøvd cannabis iforhold til dem som sliter med tyngre stoffer.
For å presisere det litt mer:
Det det gjelder er vel de som bruker hasj "fast". For etter en stund forsvinner rusen, og mange brukere blir fristet til å prøve andre stoffer.
...Det fortalte ihvertfall de to eks-narkomanene.
La oss gjøre et eksperiment. Vi tar to personer og skjenker den ene full to ganger i uka. Den andre gir vi ei sprøyte med heroin to ganger i uka.
Hvem av disse vil det først gå til helvete med.
Jeg vet at ikke alkohol er ufarlig, men jeg er bar så lei av folk her inne som alltid opphøyer alle andre rusmidler fremfor alkohol og priser disse rusmiddlene opp i skyene...

Dette er ikke en oppfordring til å drikke seg dritings to ganger i uka, mer en advarsel mot heroin.
hmm., Du kan vel mer sammenligne en passient med sterke smerter som får morfin. Siden du ikke vil komme over ren heroin. Viss du sier at vi gir en to skudd heroin av gate renhet og den andre sjenker vi med sprit og kaustisk soda, så får vi se
[quote=Trond]Dere mener altså at alkohol er farligere enn heroin? Alkohol er sikkert ikke sunt, men det er da fullt mulig å drikke en gang i blant uten å bli avhengig. Sånn jeg har forstått det er det få av heroinmisbrukerne som bare "tar seg et skudd" når de skal på byen.QUOTE]
Hvis du leser posten min litt nøyere ser du at jeg sa at alkohol er giftigere enn heroin, men ikke at det er ufarlig. Og det går faktisk an og sette seg et skudd/sniffe en strek/ røyke heroin en gang iblant uten å bli avhengig, du skal skyte heroin daglig i alt fra etpar måneder til over et år før du blir fysisk avhengig. Det er neppe noe særlig utbredt å skyte heroin før man går på byen, men man kan godt sniffe en strek og gå ut og være sosial, i små doser er nemlig heroin utrolig stimulerende og reduserer hemningene dine uten å hemme dine kognitive ferdigheter i stor grad/som alkohol). Nok en gang, la meg presisere at jeg ikke oppfordrer noen til å bruke heroin, blir man først avhengig av det kan veien til "frihet" bli lang og hard, spesielt med dagens mangelfulle tilbud til narkomane og de mange fordommene mot stoffet. Men facts er og blir facts.

Tias: De tallene er som sagt et par år gamle, men jeg stoler på at Jonathan Ott har gjort grundig research, han er en meget seriøs person og annerkjent som en dyktig farmakolog. Hvis du har lyst til å lese hele forordet til Pharmacotheon finner du det her http://www.erowid.org/library/books_...acotheon.shtml
Hvorfor blande inn kaustisk soda? Hvis det skal være sånn så bytter vi ut heroinet med morfin. (som jeg har gått på som smertelindring)

Jeg vil fremdeles påstå at du lettere vil bli avhengig av morfinet og er du først avhengig av det så har du et problem...
Du blir ikke fysisk avhengig av å skyte heroin to ganger i uka, heller ikke av å drikke deg full to ganger i uka.
Hallgeir: Hva baserer du utsagnet "Jeg vil fremdeles påstå at du lettere vil bli avhengig av morfin" på? Vet du dette, eller bare tror du det? Det varierer faktisk utrolig mye fra person til person hvor fort du blir avhengig. Men jeg kan på en måte være tilbøyelig til å være enig med deg, bakrusen(giftreaksjonen) på alkohol gjør det kanskje mindre forlokkende å drikke hver dag for de fleste. Meningen min er heller ikke å glorifisere heroin, snarere og avdemonisere det.
Hvorfor blande inn kaustisk soda? Jo, dette fordi du tok heroin som et eksempel. Med alle dets urenheter. Jeg drev nå og letet etter en slik skala jeg fant en gang som tok for seg narkotika på forskjellige punkter bla. avhengighet. Jeg mener at alkohol var satt like høyt som heroin der.
Jeg har ikke andre kilder enn egen erfaring som gjorde at jeg er veldig redd for hva opiater kan gjøre med deg... Jeg er fullt klar over at det varierer fra person til person hvor fort du blir avhengig av et stoff, men å si at det er like lett å bli avhengig av alkohol som av opiater har jeg liten tro på. Det høres like flaut ut som de som sier at hasj er roten til alt ondt!
heroin er jo en sikker vinner. Crack er heller ikke mye gøy
Personlig vet jeg ikke hva som er mest vanedannende. Så det bare på en tabell. Har prøvd morfin en gang. Ikke noe for meg, men synes ikke det var noe mer sug dagen etterpå enn viss jeg hadde drukket. At det er like lett tror ikke jeg heller. Selvom jeg aldri har følt noe form for avhengighet for noen av dem. Men at abstinensene er like gale er jeg overbevist om.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av Hallgeir
La oss gjøre et eksperiment. Vi tar to personer og skjenker den ene full to ganger i uka. Den andre gir vi ei sprøyte med heroin to ganger i uka.
Hvem av disse vil det først gå til helvete med.
Jeg vet at ikke alkohol er ufarlig, men jeg er bar så lei av folk her inne som alltid opphøyer alle andre rusmidler fremfor alkohol og priser disse rusmiddlene opp i skyene...

Dette er ikke en oppfordring til å drikke seg dritings to ganger i uka, mer en advarsel mot heroin.
Vis hele sitatet...
Altså, vi glorifiserer ikke heroin? Poenget her er vel mer at svake stoffer slik som cannabis gjerne blir mer sammenlignet med sterkere stoffer, slik som f.eks heroin i enkeltes øyne. Kjemiske stoffer er aldri bra, det har jeg aldri sagt noe imot, men hvis regjeringen faktisk hadde foretatt en grundig undersøkelse basert på fakta og ikke indisiér hadde de funnet ut at cannabis er relativt harmløst som rusmiddel, itillegg til at det passer svært bra som medisin mot flere sykdommer.

Men, slik som med alle rusmidler, finnes det personer som reagerer annerledes enn deg, noen ganger ganske ekstremt. Det at noen mennesker sitter og "tripper" i sin egen lille drømmeverden etter noen trekk, er i min erfaring, og mening ikke noen dårlig ting. Jeg ser nemlig tydelig kontrasten mellom folk som "tripper" litt når de røyker, og de som ikke tåler alkohol og gjerne begynner å hamre løs på alle og enhver. Likevel er det fortsatt mange som mener at man blir gal av å røyke, og kan utføre kriminelle og syke handlinger i påvirket tilstand.

Som tidligere nevnt i denne tråden er de fleste voldssaker utøvd i alkoholpåvirket tilstand. Hvor mange av disse skyldes en slosskjempe påvirket av cannabis?

Hallgeir: Jeg vil si at alkohol er et farligere rusmiddel enn cannabis. Dette baserer jeg på egne erfaringer og nøytrale kilder. Når jeg drikker meg full, blir jeg jo en viss grad utilregnelig og våkner gjerne opp dagen derpå med en helvetes stor hodepine og de villeste fyllenervene. Når jeg røyker blir jeg avslappet og kan fungere i enhver situasjon. Jobb, skole, på veien, whateva! Prøv å gjør dette full!

Til dere som tror at cannabis er et "gateway-drug", så har jeg følgende å fortelle dere; cannabis kan kanskje være et "gateway-dop" i noens øyne. Dette er vel hovedsaklig pga. at siden det er et illegalt stoff, så omsettes det derfor også illegalt. Dette betyr at uskyldige cannabisrøykere må oppsøke illegale miljøer, og dermed får de også ofte tilgang på sterke illegale stoffer. Hvis vi ser på det på denne måten, kan praktisk talt allt som er illegalt sees på som en "gateway-sak".
Tenk f.eks hvis han du kjenner som pleier å selge deg tyvegods, tilfeldigvis også selger dop? Oj, oj, da er det gjort! Den TV-en du skulle kjøpe er skyld i at du nå er en hardbarket sprøytenarkoman! Latterlig? Ja, selvfølgelig!

Nei, den eneste måten å bli hørt er hvis vi alle hadde gått sammen og krevd en lovendring. Hvorfor skal vi sitte her, i ett av verdens rikeste land, og se på at syke mennesker ikke får den behandlingen de trenger?Hvorfor blir vi nektet å heller ruse oss på et annet og svakere rusmiddel enn alkohol som staten forøvrig innkasserer flere milliarder kroner årlig fra.

Beklager hvis jeg sporte litt av nå, måtte bare få dette ut!
Sist endret av Thysanoptera; 5. mai 2005 kl. 23:06.
En venn av meg drakk hver dag i 3 uker(ikke nyting av alkohol, fyll), når han sluttet hadde han abstinenser i over en uke. Nå skal jeg innrømme at jeg skrev feil i en tidligere post om hvor lang tid det tar å bli avhengig av heroin, jeg mente egentlig morfin, heroin går litt kjappere. Men du skal fortsatt bruke det daglig en god stund før du blir virkelig avhengig.
Personlig tror jeg at det er like lett å bli avhengig av alkohol, men det kan være jeg tar feil. Det kan godt være at det er enklere å bli avhengig av heroin i heroinmiljøet, enn det er å bli avhengig av alkohol i alkoholmiljøet, hvis du skjønner hva jeg mener. De sosiale rammene rundt heroin innbyr kanskje mer til misbruk enn alkohol gjør. Dessuten er det noe med at heroin som regel brukes av folk med store problemer, mens alkohol brukes av en mye bredere gruppe. Slike faktorer må også tas i betraktning.
Jeg er jo selvfølgelig enig i at alkohol er et farligere rusmiddel enn hasj, men det var liksom opiater vi pratet om. Nok om det. Jeg er enig i mye av det du skriver DarkStar. Jeg syns jo naturigvis også at de menneskene som kan ha nytte av cannabis på medisinsk grunnlag skal få lov til det.

Lovendring hadde vært knall, men desverre er det lite trolig at det vil skje med det første her i Norge. Grunnen til dette er selvfølgelig at hasj er "farlig" i folks øyne mens alkohol annses for å være greit.

Jeg ser et godt argument for å fremdeles la cannabis være ulovlig;
Det vil alltid være mennesker som vil prøve rusmidler for å bryte med de vanlige konvensjonene. De ønsker å protestere mot sine foreldre/venner/samfunnet eller whatever.
Måten de gjør det på er å røyke en blås eller to. Og veldig ofte holder dette. Det har liksom vært litt ville og kan senere skryte at de i alle fall ikke bare var et dydmønster som ung.

Hvis man legaliserer cannabis blir det plutselig ikke et opprør å røyke ei bønne lenger. De som da vil protestere og være rebelske må da gå til det skritt å buke andre stoffer som E, speed, ghb eller det som er tilgjengelig, og som folk her på forumet vet så er ikke narkotiske stoffer noe som passer til alle her i verden.

Vet at det ble litt offtopic her nå og vil minst av alt at denne tråden skal utvikle seg til en diskusjon omkring legalisering av cannabis. Er bare så lei av at folk hele tiden sier at diverse rusmidler er ufarlige. Noen kan røke heroin ei gang i blant og knipse litt e og klare seg utmerket, mens andre kan havne i et helvete bare fordi de er disponert for det. Tenk litt på det når dere snakker om rusmiddler. Det er nemlig ikke for alle!

Når det er sagt mener jeg helt klart at sigaretter er det verste rusmiddelet. Jeg har nettopp kommet meg ut av en 10 års kamp med sigaretten med livet i behold og jeg har aldri følt meg bedre. Er jo litt å tenke på at halvparten av de som røyker dør av det! hvilket annet rusmiddel har den statestikken?
Jo, helt enig der, Hallgeir, og jeg håper jeg ikke har inspirert noen til å prøve det heller. Men jeg mener fortsatt at det er best å ikke demonisere heroin. Hvis man overdriver skadeeffekten av det kommer noen til å tro at alt bare er løgn, og at det er ufarlig å ta heroin.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har vi ikke diskutert dette tusenvis av ganger ? For all del, greit med litt nytt blod i diskusjonen, men jeg føler det samme liksom sies om igjen og om igjen. Går det fremover?

Viser til tråder som:
Beste rusmiddel, Hasj vs. Alkohol, Tias' egen "pro legalisering av alt" kampanje og "Tryggeste" form for narkotika?.
Jeg er iverfall redd for Datura planten jeg har plantet utenfor huset. Kommer ikke til å spise den med det første akkurat. Heroin er prinsippsak, det skal jeg aldri prøve.

Hasj og Alohol. Synes det er litt kjedlig, men alikevel helt grei rus. Røyker verken hasj eller drikker noe ofte. Å vere stein eller full er ikke en tilstand jeg liker noe spesielt.

*edit*

Når dere skriver "Sterkere stoffer" hva mener dere egentlig?. Att det virker så sterkt inn på deg att du blir helt utsatt, slik du forandrer deg sjikklig i oppførselen?. Det er det jeg mener med ett sterkt stoff.
Sist endret av Sjakaa; 6. mai 2005 kl. 04:18.
alkohol er virkelig stygt. kjenner en del som sliter mye på grunn av alkoholen. kjenner ingen som sliter på grunn av narkotika, men det kan det jo hende aet de gjør uten at det synes.
Jeg har ikke vært borti så mange rusmidler at det gjør noe,
alkohol, cannabis, sopp (5-6 ganger over en rimelig lang periode) og såvidt salvia (prøvde en gang, fikk ikke ordentlig effekt).

Det rusmiddelet jeg har dårligst erfaring med er, tro det eller ei, cannabis.
Det har gitt meg ekstremt dårlig selvfølelse og dårlig selvtillit, depresjoner og rent helvete etter daglig røyking i langt over ett år, totalt sett har jeg vel røykt i 2.

Problemet med Cannabis er at en ikke ser problemene som følger før det er for sent,
en leser jo overalt at det er så utrolig mindre skadelig enn alkohol og andre rusmidler.
Ikke la dere lure(!). Det kan gi deg STORE problemer.

I begynnelsen er det så altfor fett, altfor digg, og en vil oppleve følelsen det gir oftere og oftere.
Starter med at en røyker i helgene med venner og har det helt topp, fantastisk.
Men fortsetter en sånn så KAN det gå galt, en etter en slutter, mens det er et par som fortsetter å røyke, med tiden mer og mer.

Nå er det 4 dager siden sist jeg røykte og idag følte jeg meg glad, har ikke vært så glad på en god stund.

Føler at jeg måtte røyke for å komme opp på et normalt nivå igjen, alt var så kjedelig, fant ikke gleden i noe. Samtaler ble kjedelig etter noen veldig få minutter, en vits ga meg glede i noen sekunder, for så å vende bort og bare tenke negativt.

Det som fikk meg gjennom dagen var å planlegge hvor neste jonastur skulle gå,
det første en gjorde når en kom hjem var å begynne på mekkinga(!), måtte bare få følelsen!
Senke ned i sofaen og nyte det, glemme ting, ikke føle noe, bare være i øyeblikket - alt er bra.

Etter såpass lang tid med røyking daglig har jeg blitt så utrooolig sløv, og trukket meg ekstremt tilbake sosialt sett. Føler meg så sløv at jeg ikke vil møte kamerater jeg gikk sammen med før,
jeg vil ikke vise hvordan jeg har blitt, hva hasjen har gjort med meg.
Selvfølelsen er fremdeles råtten, men blitt bedre.

Ytinga på jobb ble også dårligere med tiden, og når en ble spurt om viktige ting så nølte en med å svare, for så å føle seg bare dum etterpå.
"Hva tenker de om meg når jeg er så jævla sløv?"
Så en trekker seg mer og mer tilbake, mottar negative tanker og viser dem velkommen inn,
kanskje en form for selvstraff for ting en har sagt og gjort.
Fordi hissig har jeg også opplevd å bli, forferdelige humørsvingninger, skittkasting som en angrer på.

Så en røyker litt mer for å glemme det, vel det funker dårlig, funker ikke i det hele tatt.



Så nå er det ihvertfall slutt. Ikke mer, på en laaaaang stund, om noengang i det hele tatt.

Og tenker du at det ikke kan skje med deg, så tar du feil.
Hold det til et par ganger i måneden, og om du er en daglig røyker - tenk over ting, ta en uke eller flere fri fra røykingen.

Er det virkelig nødvendig å ruse seg hver dag?



PS

Skal også bli sagt at hadde en drukket så mye over like lang periode hadde en vel sannsyngligvis vært dau.
Sånn sett er ikke Cannabis så ekstremt farlig, men fy faen hvor dårlig en kan bli av det fordi.
Heldigvis går bieffektene bort relativt fort, jeg gleder meg til hver dag nå, fordi bieffektene vil forsvinne for hver dag som går. Håper jeg ihvertfall inderlig.


---
Dette er kun min personlige erfaring, og har du lest til nå så har jeg nok klart å kjede deg i noen minutter. Takk for tiden din.



Kanskje ikke helt riktig tråd og poste dette i, men nå er det sagt, så flame meg!
- Kim
Sist endret av Beistet!!; 6. mai 2005 kl. 19:20.
Beistet:
Cannabis er ikke bra når det blir for ofte, for lenge.
Hør på kroppen din, så finner du nok ut av det
Alkohol blir ikke store problemet om man bare holder det med måte. Om man tar seg en 6pk i helga og drikker seg ørlite kanon en gang i måneden. Selv har jeg ikke merket noe problem med det.
Men man merker når det begynner å bli ille. Før drakk jeg gjerne tre fire øl etter skolen eller jobb og pøste innpå hver helg. Dette gikk fint i noen måneder, men jeg kom heldigvis til et punkt hvor jeg tok meg selv i nakken. Jeg ble redd da jeg merka dette suget når jeg ikke fikk tilførsel og trangen til å øke forbruket. Da drakk jeg ikke på flere måneder.
Nå drikker jeg bare litt i helgene. Og tar det sjelden helt ut.

Nå har jeg aldri rusa meg på noe annet enn Alkohol. Men på meg virker det fortsatt avskrekkendes med piller og sprøyter. Slik jeg oppfatter det er det enklere å bikke over med heroin enn med alkohol.
Tviler på om jeg hadde brukt heroin på samme måte som jeg har brukt alkohol at jeg fortsatt hadde klart å styre meg i dag.

Uansett, hvorfor skifte til hamp, opium, lsd, heroin eller Ex. Hva er vitsen om man overlever på Alkohol?
Det er en god del stoffer jeg kommer til å ligge unna, av mange forskjellige grunner.

Amfetamin: Jeg har aldri prøvd og kommer aldri til å prøve. Snakk om meningsløs rus! Hva kan man lære av det? Nei, hvis et rusmiddel kan brukes kun som "recreational drug" så synes jeg ikke det er noe særlig tess.

Kokain: Mye av det samme som amfetamin, i tillegg til at jeg må være ekstra forsiktig med slike kraftige sentralstimulerende stoffer siden jeg hadde epilepsi før.

PCP og ketamin: Skadevirkningene er for store til at det kan være vært det. Uansett hvor fet rusen måtte være.

Datura og nattskygger: Som andre har nevnt: GIFTIGE saker!
Sitat av InTrance
Farligere kanskje.. men hva avhenger de farene av? Jo, det farligste ved å være heroinmisbruker er vel faren for infeksjoner pga av sprøyten, overdose fordi man ikke vet renhetsgraden på stoffet, sykdomer pga av man deler sprøyte, generell dårlig heletilstand fordi man lever stort sett ute, spiser dårlig og ikke tar særlig vare på seg selv.
Av de jeg har nevnt nå så er jo ikke det ikke rusmidelet i seg selv som er den viktigste faktoren til misnøye. Men livet de blir nødt til å leve når de blir skubbet ut av samfunnet.

edit: Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg mener ikke at opiater er ufarlige rusmidel. Men tror kanskje at det som bærer med seg mest farer er måten de folka lever på..
Vis hele sitatet...
Altså, opiater er de rusmidlene som er bevisst farligst, ikke bare er de avhenighetsdannede, men også er sjansen for overdose størst.
Alkohol som jeg er enig med dere i, som kanskje er et av de farligste rusmidlene, da det er det rusmidlet som blir inntatt mest.
Hadde det ikke vært for den Norske lov at alkohol er lovlig, så tror jeg at Marihuana er et av de rusmidlene som er minst farlig for både kropp og sjel.

Alkohol ødelegger hjerneceller, ødelegger lever (skrumplever), og ikke minst, påvirker tilstanden såpass at man etter store inntak ikke vet hva man gjør, slik man gjør etter inntak av evt. andre rusmidler.
Det som er med Alkohol, er at det er allmennt akseptert. Det i seg selv betyr ikke at det ikker er skadelig å drikke det, slik som di fleste tror. "nyutdannede" ungdommer (13,14,15 år) vet ikke at alkohol er farlig, og vil drikke det fordi alle de andre gjør det, Kompiser, Foreldre, Besteforelde...De tror rett og slett at det er som å drikke vann - Desverre!

Det som er farlig med Heroin er at når kroppen har fått i seg det stoffet en gang, vil det rett og slett huske hvor sinnsykt deilig det var... Kroppen vil lengte tilbake til den rusen, og han som styrer kroppen sier ikke nei til det heller, og da kan avhengighets hellvette begynne.

Har selv aldri prøvd narkotiske stoffer, og kommer sannsynligvis aldri til å prøve det heller. Men jeg drikker alkohol av og til. Sjeldent mer enn en gang hver eller annen hver måned.