Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1455
Har dere noen gode tips til bøker o.l som tar for seg alt om musikkteori? Gjerne med et moderne perspektiv ala elektronisk musikkproduksjon.

Har forøvrig begynt på boka "Music theory for the computer musician". Bra bok, men trenger mer. Vil angripe dette feltet fra så mange vinkler jeg kan.

Har drevet med musikk en god stund men vil gjerne skjønne mer av logikken bak hva som gjør enkelte musikkstykker fantastiske og også gjerne det tekniske bak musikk produksjon.
"Musikklære" av Finn Benestad er i hvert fall helt standard innenfor musikkundervisning på veldig mange norske musikklinjer, konservatorier og høgskoler. I mine øyne er dette en glimrende bok, som jeg mener "dekker alt" innenfor musikkteori - selv om den på ingen måte tar for seg elektronisk musikkproduksjon.

Til en viss grad kan man si den er mer relevant innenfor klassisk retning, men absolutt mye å plukke opp for rytmiske musikere/"elektroniske musikere" også.
Sist endret av zorro; 4. februar 2015 kl. 18:45.
Første jeg kan anbefale til deg er å lytte til musikk, ikke bare høre på den. Analyser hvilke instrumenter blir brukt, få litt oversikt over hva musikk ER. Vil også anbefale deg å begynne med et instrument, piano funker bra hvis du skal produsere Musikkteori er nemlig mye lettere å lære når du har et mer intimt forhold til musikk i seg selv
usertitle import
bleh's Avatar
Dette blir litt på utkanten av det du spør om, men jeg må bare;

Musicophilia: Tales of Music and the Brain (2007) skrevet av Oliver Sacks (neurolog, musikkhode.. ++)
http://www.oliversacks.com/musicophilia/

Boken handler om musikkens påvirkning på hjernens utvikling, og er veldig veldig interessant for de aller fleste, og spesielt for oss som er i overkant opptatt av musikk.

Virkelig en øyeåpner, blant annet et eksempel om en forsøksgruppe som vokste opp med masse musikk rundt seg, og en gruppe som ikke hadde masse musikk rundt seg, og forskjellene på hjerneaktivitet og utvikling av hjernens kreative senter osv var utrolige. Anbefales virkelig for alle musikkelskere og ellers nysgjerrige sjeler!
Takker folkens! Skal sjekke ut "Musikklære" hvertfall. Kan nevne at jeg er relativt flink til å improvisere på piano/gitar, problemet mitt ligger i at jeg er fanget i pentaton skalaen.

Jeg hører mye på musikk ellers, og prøver alltid å analysere notene, samt produksjonsmessige kvaliteter. Har veldig lyst å lage elektronisk musikk med innslag fra skalaer og akkorder som ellers hører mer hjemme i jazz og funk.

Sampling har jeg drevet med alt for lenge nå, på tide og lage mine egne samples
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Takker folkens! Skal sjekke ut "Musikklære" hvertfall. Kan nevne at jeg er relativt flink til å improvisere på piano/gitar, problemet mitt ligger i at jeg er fanget i pentaton skalaen.
Vis hele sitatet...
Glemte å skrive det i stad, men en eldre utgave av "Musikklære" er mulig å lese gratis på Nasjonalbiblioteket sin nettside. Så vidt jeg kan se er det meste av innhold og layout likt i denne utgaven som i 2009-utgaven.