Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8203
Skal til Thailand i sommer (pluss innom Stockholm og Kjøbenhavn) og til Italia senere i år. Så jeg lurte på om jeg kan kjøpe sprit i tax-free'en, er 17 (men kan lett se over 18 ut). Så jeg lurte på om noen visste om de ser på aldersgrensen fra landet du kommer fra, eller landet du er i når du skal kjøpe?

Og vet noen hva aldersgrensen på sprit er i Italia?
Det å kjøpe sprit i Tax-free shoppen kan bare gjøre om du viser et boardingcard. Dette får du utlevert når du får bilettene. Eller tar jeg helt feil nå(?)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Problemet kommer vel først når du skal tilbake over grensa igjen, antar jeg?
Kaja's Avatar
Trådstarter
37 0
På Sola Flyplass (den vi kommer til i Norge) har de bare toll-vaker omtrent én time i døgnet, hvertfall ikke om natten (det er vel da vi kommer hjem) så det skulle ikke være et problem
Men er det ikke sånn at du må vise boardingcard når du kjøper drikke?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
AFAIK må man være fylt 20 år for å få importere sprit til Norge.
Så uansett om du får kjøpt i utlandet eller ikke støter du på problemer her til lands.
tror nok du må være 18 for å kjøpe sprit på taxfree. eller det er ihvertfall sånn det skal være. men så er det jo ike noe problem å få kjøpt når du skal innom thailand og italie. men når du kommer til norge får du problemer om du blir tatt.
Kaja's Avatar
Trådstarter
37 0
Tror kanskje det er best. Noen som vet om alkohol er billig i Thailand?
Har ikke vært der selv. Men det sier egentlig seg selv at det er det.. Iogmed at alt annet er billig der.
Det er i norge det blir mas hvis du blir tatt...Jeg og en kamerat kom hjem fra egypt og da ble kameraten min tatt i tollen med 2 liter sprit..da ble det 600 spenn i bot og ble tatt fra begge flaksene...vi var 19 år
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
På danskebåten fikk jeg erfare at det var 20 års grense på sprit og øl. Om disse reglene gjelder andre steder er jeg ikke sikker på. Men hvorfor kjøper du ikke bare drekke i Thailand og tar det med til Norge? Sikkert like billig der som på TaxFree, iallfall nesten.
Du må vise boardingcard på TaxFree sjappa, men sjøl om det er lavere aldersgrense i andre land gjelder fortsatt 20års grensa i Norge når du skal gjennom tollen.
Uansett, kjøp drekke inne i Thailand og ta det med til Norge. Sjansen for å bli tatt er liten, og hvis det som blir sagt tidligere i tråden stemmer får du bare an bot.

Mye lettere enn å kjøpe på flyplassen.
når jeg dro fra Danmark var jeg innom tax-free'en, for boardingcardet jeg hadde var voksenbilet, og jeg var 16. Og fra 16 og opp var voksen. Så det var sånn underskriftplass der han/hun i kassa skulle signere at jeg ikke hadde over kvoten min, og på baksiden var det oversikt over hvor mye jeg kunne ha med, så det funket bra det. Problemet kan bli større når du når tollerne(hvis det skjer da).
Jeg ble tatt i tollen en gang(men var en annen sak) der så de på personnummer og fant ut alder og alt, i sekken min fant de en flaske halv liter HB, men de bare gliset å la den tilbake. Så du kan være heldig av og til.
Sist endret av molo; 5. mai 2005 kl. 16:32.
Gjør som de andre sier, kjøp drikken i det landet du er i, så smugler du den over til Norge. Gjorde dette selv da jeg var 17, og det fungerte veldig bra

Sjansene for å bli stoppet er jo i utgangspunktet veldig små, og det at du er jente taler nok til din fordel. Bare ikke møt opp drita på flyplassen
Boardingcard?

hmm, på flyplasser er det jo slikt at taxfreebutikker er plassert på utenlandsområdet, og for å komme inn der må du jo ha gått gjennom tollen/evnt. pass kontroll og for å gjøre dette regner jeg med at du må vise boardingcard, så da høres det ulogisk ut at du må vise boardingcard i taxfreebutikken, men jeg er ikke helt stødig her så, kanskje...

Ellers så er aldersgrensen på alkohol i Italia 16 år (all alkohol altså, både øl, sprit osv.)
ifølge denne linken:
http://www.icap.org/ICAP/policy_issu...ing_table.html

Thailand har vistnok 18, men jeg tviler på at noen av disse to landene praktiserer grensene i noen særlig grad, ser du høvelig ungdommelig ut så får du nok kjøpt det du vil.

Å bringe varene igjennom tollen i Norge blir vistnok værre, men det er nok verd forsøket.
Sist endret av [protus]; 5. mai 2005 kl. 17:31.
Du trenger boardingcard for å kjøpe taxfree på flyplasser i alle fall, gjorde det for en uke siden. De bryr seg vanligvis ikke om alder. Så sant du ikke er 14 og skal kjøpe et par sprit flasker.
usertitle import
bleh's Avatar
Angående det å være 14 og kjøpe sprit: For et år siden eller så kjøpte en venn av min fetter som da var 14 år 2 liter sprit og 200 Marlboro på taxfree et eller annet sted. Tror det var Roma han reiste fra. Og han ble ikke stoppet før han kom tilbake til Norge. I tollen så de igjennom bagasjen hans, tok spriten og lot han beholde røykene. De ga han ikke bot eller noe, virker nesten som om de tok spriten med seg hjem selv :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kjøpte sprit når jeg var 13-14 i gran canaria, og kom meg helt fint igjennom tollen..
værre var det når jeg hadde med meg 9 pk halvlitere øl og en kartong sigg fra london som 18 åring.. 600 spenn i bot, sure greier :/
Dodecha: Tok kun drikken eller tok dem sigarettene også?
Sist endret av InTrance; 5. mai 2005 kl. 19:29.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av InTrance
Tok kun drikken eller tok dem sigarettene også?
Vis hele sitatet...
De tok alt ja :/ Dette skjedde på gardermoen.. kom 2 meter forbi vakta før jeg stivnet til av "Hæy!" ropet hans..

Edit: nå vet jeg ikke om det var meg du mente, eller posten over..
Kjøp det du klarer å bære og se om du blir stoppet, spurt etter legitimasjon, banket ol. så har du iallefall hatt din livs opplevelse.
Poenget mitt er at du kan klare det og ikke klare det. Er ufattelige mange ting som spiller inn på om du kan kjøpe deg ei flaske sprit og få den med deg hjem. Så tenk heller på hva konsekvensene er vist du blir tatt og om du vil takle de.

En annen ting er at det ER en grunn til at det er 20 års aldersgrense

edit: Glemte igrunn å svare på en annen del av posten din. Jeg vet ikke hva aldersgrensen på sprit er i Italia, men er sikkert ikke så fjern som dem vi har her i Norge, men du må uansett være 20 år for å ta sprit lovlig med gjennom tollen, dvs vist du blir stoppet så mister du spriten, og forsåvidt øl og sigaretter siden du er under 18 også. En annen ting er iallefall at det er enklere å få kjøpt diverse varer i utlandet. Det er min erfaring iallefall
Sist endret av Vangen; 5. mai 2005 kl. 20:09.
Siden jeg bor i England og har kjæreste/venner/familie i Norge reiser jeg mye med fly mellom tollsoner. Du må vise boardingkortet, det noteres på hvilken flyvning du tar med varene, f.eks. til Norge kan jeg få ekte tax-free fra England siden Norge ikke er med i EU. Hadde vi vært med i EU hadde jeg ikke fått ekte tax-free.

Å kjøpe alkohol som mindreårig på tax-free er ikke noe problem, det er når du kommer til tollen du får problemer. Har aldri blitt stoppet jeg, har vel hatt ca. 12-14 flyvninger på et halvt år nå uten problemer!
Husk at sprit på 80% og over er å betrakte som narkotika i tolla.

Var en jeg vokste opp med som ble fratatt 80% Stroh rum,
det ble det mye greier ut av.
Er litt oftopic men noen som vet hvor gammel du må være for og ta inn sigaretter/tobakk?

Jeg kom hjem ifra Danmark på lørdag med 5-pac petterøes. Når jeg og broren min var halveis igjennom tollen på gardermoen kom en fra tollvesent bak oss "Eyh.."

Begge viste legitimasjon og han så gjennom sekkene våre. Broren min er over 18 år så han sa ikke noe til han( han hadde kvoten sin ). Men det merkelige var at han når han sjekket sekken min fant han 5-pacen, men sa ikke noe. (Btw.. er 16 år:P )

Er det mindre en 18år på og ta med seg tobakk eller var det en kjekk toller?
Hehe, en kamerat av meg (88 generasjon) skrapte vekk venstre halvdel av det siste 8-tallet på fødselsdatoen på bankkortet sånn at det så ut som om det sto 1983^^
Hvis man ser etter ser man lett sporet der resten av 8-tallet hadde vært, men de bak disken var nok litt brisne selv så det funka det ....helt til securitas kom
Sitat av Flaffy
Er litt oftopic men noen som vet hvor gammel du må være for og ta inn sigaretter/tobakk?

Jeg kom hjem ifra Danmark på lørdag med 5-pac petterøes. Når jeg og broren min var halveis igjennom tollen på gardermoen kom en fra tollvesent bak oss "Eyh.."

Begge viste legitimasjon og han så gjennom sekkene våre. Broren min er over 18 år så han sa ikke noe til han( han hadde kvoten sin ). Men det merkelige var at han når han sjekket sekken min fant han 5-pacen, men sa ikke noe. (Btw.. er 16 år:P )

Er det mindre en 18år på og ta med seg tobakk eller var det en kjekk toller?
Vis hele sitatet...

Varn nok en kjek toller.
Det er naturligvis 18 år for å ta med røyk inn til Norge.

Ellers nudo, så går øvre grense for lovlig brennevin i Norge ved 60%, ikke 80 %.
spankingguru
Worner's Avatar
Aldersgrensene på å ta med seg ting inn til Norge er den samme som aldersgrensene på alkohol og tobakk ellers i landet
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Worner
Aldersgrensene på å ta med seg ting inn til Norge er den samme som aldersgrensene på alkohol og tobakk ellers i landet
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at aldersgrensen på Tax-Freen er som i Norge. Men går du gjennom tollen med varer du ikke har lov til gjør du et lovbrudd.
spankingguru
Worner's Avatar
Det er sant. Men er det noe poeng å kjøpe i tax-freen? Er nok mye dyrere der enn i de landa du skal til
Sitat av Worner
Det er sant. Men er det noe poeng å kjøpe i tax-freen? Er nok mye dyrere der enn i de landa du skal til
Vis hele sitatet...

Nå det skal du ikke si. Men dette er jeg ikke så sikker på ,det kan variere med hvor du skal. Husk at Taxfreevarer selges jo uten avgifter! så vidt jeg vet...

En artikkel på nettet sa imidlertid at dersom du skulle til Spania (sikkert likt med andre søreuropeiske land også) så er det billigere å kjøpe spriten på supermarkedet der nede, enn på taxfree på flyplassen.

For øvrig kan jeg nevne at etter 1. Juli vil du sannsynligvis kunne handle Taxfree også når du lander på Gardermoen. Kjekt det. Kanskje man kan skjekke om de har kontroll før man tar seg en rask shopping og kan komme seg igjennom tollen uten problemer.
Var på kypros med en kammerat, der solgte de 96% i matbutikken ved stranda. Fikk den fint igjenom tollen... (15 år), hadde den ikke i håndbagasjen da....
kom på natta da, så tror ikke egentlig vi var gjennom noe toll..

*Edit* Til overvåkningspoliti Var ikke jeg som tok den med, men vennen min..
Sist endret av Xandu; 15. mai 2005 kl. 18:26.