Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2566
I helgen ble jeg tatt med weed og litt hasj på meg. Vi var tre stykker som satt i bilen, og to av oss hadde røyka. Var min bil og derfor ble jeg anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Bilen sto stille på en avsidesliggende parkeringsplass og jeg forklarte i avhør at han som ikke hadde røyka (og ga negativ urinprøve) skulle kjøre bilen videre. Jeg er 20 år, og de to andre er ca like gamle. Jeg samtykket IKKE til beslag av førerkort.

De fant i bilen min og hjemme hos meg, tilsammen ca 10 gram hasj og marihuana. Jeg innrømmet i avhør at jeg hadde røyka og at jeg var i besittelse av narkotika. Sa i avhør at jeg røyker noen 1-3 ganger i måneden, men det varierer veldig og at det kan være mye sjeldnere.

Vi var veldig samarbeidsvillige og vi fikk beskjed om at dette ville ha en positiv innvirkning på straffen. Ingen av oss tre har noen gang hatt kontakt med politiet på noen måte før.

Måtte avgi urinprøve en gang og blodprøve to ganger, med 30 minutters mellomrom, og sjekk av lege. Fikk ikke helt med meg om jeg måtte møte til rettsmøte eller rettsak pga førerkortet. Jeg står veldig fast på at jeg ikke kjørte rusa, og at det er noe jeg ikke gjør fordi jeg er avhengig av førerkort pga jobb.

Er ikke ute etter en skjennepreken, men lurer på hva jeg kan forvente av straff, og høre andres erfaringer. Lurer også på om jeg burde skaffe en advokat til saken om førerkortet.

Takk for svar!
Hadde kjørt på med advokat. og lagt en bombesikker plan med vennene dine om hva dere skal si og ikke si i avhør. Du må vell regne med og bli uten fører kort en stund uansett. Siden du har blitt tatt for og røke hasj
Da du innrømmet bruk 1-3 ganger per mnd vil det si at du har et gjentatt rusmisbruk, og du er ikke kvalifisert til å ha førerkort. Må nok regne med 6mnd rene urinprøver for å igjen være kvalifisert.

Kilde
Sist endret av SkammeligNykter; 5. mars 2018 kl. 18:34.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Førerkortet ryker uansett på §34 (helsekrav). Da må du dokumentere edruelighet (urinprøver) i 12 måneder før du evt kan ta den igjen.

Ang straffesaken er det veldig høy straff for kjøring med omregnet promille over 1.5, noe det fort kan bli ved aktiv røyking og rett på blodprøve.

Hovedregelen for promillekjøring er at det er nok å sitte i førersetet med nøkkel i tenningen, samme hvilken stilling nøkkelen står i. Kan de bevise at du gjorde dette med promille er det lite sannsynlig at du slipper unna :/
Straffen vil nok avhenge av hvor stor konsentrasjon prøvene viste.

Her er en lenke til fakta om rusmiddelgrenser i trafikken:

https://oslo-universitetssykehus.no/...er-i-trafikken

Og ja, selvsagt må du ha advokat.
Trådstarter
5 0
Takk for svar. Jeg satt i førersetet men nøkkelen sto i tenningen, men var ikke vridd om. Det med å avgi rene urinprøver høres litt rart ut, for jeg har venner som har blitt tatt med cannabis på seg og måttet avgi urinprøve som ble positiv, utenom at de har mistet førerkortet. Noe jeg ikke tenker på her?
Kanskje har de blitt trodd på at inntaket av cannabis var et engangstilfelle? Eventuelt ikke forklart seg?

Her har du innrømt et gjentatt rusmisbruk.

Leksa her er vel: Ikke samarbeid med politiet.
Sist endret av SkammeligNykter; 5. mars 2018 kl. 19:18.
Trådstarter
5 0
Burde veldig tydelig ha kunnet litt mer på forhånd. Angående førerkortet kommer jeg til å nekte på alt og lage en klar plan på det med vennene mine.

Er vel ikke noe jeg kan gjøre nå for å komme bedre ut av saken?

Gikk minst to timer fra jeg ble pågrepet til det ble tatt blodprøve. Ble kjørt på stasjonen, også ble det litt venting der når vi alle tre måtte avlegge urinprøve og avhøres. Måtte så bli tatt over av en annen patrulje, også kjøre en times tid til nærmeste legevakt.
Fikk 15000 i bot & 20 måneder uten lappen med 1.1 "thc" promille, ingen krav om pissings eller noe, men måtte seff ta full førerprøve for å få igjen førerkort
Anonym bruker
"Orange Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dere måtte vel ikke avgi urinprøve? Eller tar jeg feil her?
Trådstarter
5 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dere måtte vel ikke avgi urinprøve? Eller tar jeg feil her?
Vis hele sitatet...
Det første som skjedde på stasjonen var at vi måtte ta urinprøve, som var positiv på oss to som hadde røyka, og negativ på han som ikke røyka. Han ble dimmitert på stedet mens vi to som var positive, måtte avhøres. Jeg måtte så bli kjørt en times tid til nærmeste legevakt for blodprøve fordi jeg satt i førersetet. Sistemann ble da også dimmitert.
Anonym bruker
"Viss Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge du sitter i førersetet så er du sjåfør av bilen. Spiller ingen rolle om du kjører eller ikke.
Fetteren min mistet lappen i 2 år når han ble tatt for å sove i sjåførsetet i bilen med promille. Nøklene var ikke i bilen engang.

En kompis var i en så og si nøyaktig situasjon som deg, og han fikk 12 mnd uten lappen og 10000 i bot. Da hadde de stått stille så lenge at motoren ikke var varm engang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En kompis var i en så og si nøyaktig situasjon som deg, og han fikk 12 mnd uten lappen og 10000 i bot.
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje noe i den retningen TS bør forvente seg.
Med forbehold om at boten kan bli høyere, avhengig av
lønnstrinn.

Har en kompis som ble knepet da han drita full skulle kjøre
bilen fra en parkometerplass og ca. 200 meter opp til sitt
eget hus. Det endte med 2 år uten lapp og 60 000 i bot.
Han hadde på den tiden høy inntekt. Da politiet kom hjem
til ham hadde han dessuten en usikret hagle liggende på
stuebordet.
Jeg ble stoppet en gang jeg hadde røyket. Det var ca 4 timer etter siste inntak. «Sleika» positiv spyttprøve og ble kjørt ned på stasjonen hvor de tok blodprøver. Jeg samtykket på stedet til førerkortbeslag, men trakk samtykket dagen etter. Fikk så brev 3 uker senere hvor det sto at saken var henlagt. Sammen med det lå lappen min, og en bot på 3000 for bruk/besittelseav 1g pot.

På den tiden røyka jeg veldig sjelden. Var vel en måned siden forrige gang før den kvelden.

Du kan ha flaks du også, lykke til :-)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1.5brutto månedslønn x 0 = 0kr, right? ���� not.. 10k + rettsak på g for å ha delt en rev på 3stykk.. 2 dager i forveien wohoo