Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1582
Det å måle temperatur og nedbør (generelt vær info egentlig) er tydeligvis noe mennesker har gjort siden 1600 tallet. Dette var jeg ikke klar over i det hele tatt, og er noe jeg fant veldig interresant.

Det jeg lurer på, sånn helt konkret, er om noen her inne vet om noen kjente enkelt individer eller grupper mennesker som har målt temperatur eller nedbør på et relativt øde sted, helst over en lengre periode, og om denne dataen faktisk har vist seg å være tilgjengelig og kanskje tilogmed brukbar for nåtidens klimaforskere? Jo eldre denne dataen er, jo mer interresant.

Jeg kan se for meg at det er problemer med tanke på standardisering av data og eventuelle feil på grunn av dårlige måle teknikker og gammelt utstyr, men jeg blir takknemmlig for hva en folk vet om. Og om dere kunne ha med en link til mer info eller et spesifikt navn jeg kan søke opp hadde dette vært flott!
Hva med å kontake meteorologene direkte?
De sitter nok på en del informasjon om både kilder og personer av interesse.