Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2621
The European legislation regarding herbal medicines has undergone significant changes over the last few years. As of 2011, herbal medicines will require full licensing throughout the European Union. In any European country after this date it will be illegal to sell or supply any herbal medicine that has not been licensed.


Noen som har info om dette vil tre ikraft også i Norge den 30.april, eller om det allerede har tredd i kraft?

Ganske morsomt hvordan man skal gjøre stort sett hele naturen ulovlig hvis den ikke er riktig lisensiert...

Wikipedia
Sist endret av Omaha; 28. april 2011 kl. 21:15.
Tilsutt må du vel ha lisens for å plukke løvetann.
Vet ikke helt om jeg forsto dette riktig. Men skal det bli slik at alt medisin må være godkjent før det kan selges? Hvis det er tilfeller, er jo det jævlig bra. Blir vi kvitt mye av det alternative søppelet som går rundt.
Det vil ihvertfall sette en stopper for endel alternativ medisin, og det er jo ikke dumt.
Selv om tanken på å "gjøre hele naturen ulovlig" som du sier er latterlig, er det likevel en viss fornuft bak et slikt forslag. Ikke kan jeg se at det vil sette en stopper for alternativ medisin, med mindre det settes et krav til dokumentasjon av effekt før et middel skal bli godkjent. Vi er nok ikke der enda.

Det som derimot er et poeng er å kartlegge hva som faktisk selges til folk som kurer mot alt mulig rart. En ting er om du ønsker å dytte i deg Allium sativum, Angelica sinensis, eller Harpagophytum procumbens, alle sammen alternative medisiner, om jeg får lov å kalle dem det Det må en gjerne gjøre, og jeg bryr meg ikke nevneverdig om hva folk velger å bruke pengene sine på.

Problemet oppstår når du har atrieflimmer samtidig, og daglig tar warfarin. Disse stoffene, om enn kanskje harmløse alene, virker hemmende på warfarins virkning, og gjør at effekten, som er å "fortynne" blodet forsvinner, med de påfølgende åpenbare negative effekter dette kan ha.

Derfor synes jeg et forslag om at urtemedisin må godkjennes og kartlegges før den kan selges er et godt forslag. Selv om et middel har interaksjon med et legemiddel trenger det ikke forbys, men bør merkes behørig.

Det andre selvsagte målet er å begrense salget av direkte skadelige stoffer, noe som er et mål jeg absolutt støtter.

Alternativ medisin synes jeg forøvrig er en flott greie så lenge det ikke hindrer folk i å oppsøke behandling for alvorlig sykdom, eller tapper folk for alle sparepengene. Mottaket på Ullevål har nok med de alvorlig syke, fastlegen er drittlei av alle som er "syke". Om folk blir lykkeligere, uten å tape hele forumen, av å gå til alternativ behandler , så synes jeg det er fantastisk. Og så er det som regel uten bivirkninger (ingen sarkasme her. Really)
Sitat av Drachir Vis innlegg
Alternativ medisin synes jeg forøvrig er en flott greie så lenge det ikke hindrer folk i å oppsøke behandling for alvorlig sykdom, eller tapper folk for alle sparepengene. Mottaket på Ullevål har nok med de alvorlig syke, fastlegen er drittlei av alle som er "syke". Om folk blir lykkeligere, uten å tape hele forumen, av å gå til alternativ behandler , så synes jeg det er fantastisk. Og så er det som regel uten bivirkninger (ingen sarkasme her. Really)
Vis hele sitatet...
Hva med alle de som blir lurt da? Alle desperate mennesker? Uvitende mennesker?

Mormor vil jeg si er i den siste gruppa. Hun tror på spøkelser. Så hun fikk en mann til å komme hjem til å henne å drive ut spøkelsene hun mente var i huset sitt. Dette tok han 5000kr for. Han var der i 3-4 timer. Jeg hadde seriøst lyst å slå ned den fyren.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hva med alle de som blir lurt da? Alle desperate mennesker? Uvitende mennesker?

Mormor vil jeg si er i den siste gruppa. Hun tror på spøkelser. Så hun fikk en mann til å komme hjem til å henne å drive ut spøkelsene hun mente var i huset sitt. Dette tok han 5000kr for. Han var der i 3-4 timer. Jeg hadde seriøst lyst å slå ned den fyren.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det Drachir sier er at den delen av alternativmedisin som ikke er grusomt dyr, herunder ymse urter og kosttilskudd, avlaster leger og sykehus for folk med milde/ikke-eksisterende lidelser, og at det dermed er en god ting at man regulerer markedet ved å sikre seg at farlige urter ikke selges. Han sier ikke, slik jeg forstår det, at det er bra at folk blir svindlet for store beløp, enten det er uvirksomme urter eller spøkelsesjegere.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg forsto dette riktig. Men skal det bli slik at alt medisin må være godkjent før det kan selges? Hvis det er tilfeller, er jo det jævlig bra. Blir vi kvitt mye av det alternative søppelet som går rundt.
Vis hele sitatet...
Hvor mange legemidler er ikke alternativt søppel da? Mye "alternativ medisin" som faktisk kan fungere bedre enn legemidler, men det bryr vel ikke du deg om. Så lenge en ting fungerer, så må det vel være bra hvis det faktisk kan gi økt livs-effekt for vedkommende?

Vi blir lurt hele tiden, det er livet.

Jeg sier ikke at det ikke er riktig å si fra om at det er mye alternative ting som bare er juks, men da får du også si at det er mye innen legemiddelindustrien som også er juks!

Nei, jeg har ikke bevis for det. Forandrer ikke sannheten uansett.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Mye "alternativ medisin" som faktisk kan fungere bedre enn legemidler, men det bryr vel ikke du deg om. Så lenge en ting fungerer, så må det vel være bra hvis det faktisk kan gi økt livs-effekt for vedkommende?
Vis hele sitatet...
Hvis det kan dokumenteres at det har en virkning så vil det jo være lovlig å selge eller gi det til pasienter. Det er det som er poenget i historien.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hvor mange legemidler er ikke alternativt søppel da? Mye "alternativ medisin" som faktisk kan fungere bedre enn legemidler, men det bryr vel ikke du deg om. Så lenge en ting fungerer, så må det vel være bra hvis det faktisk kan gi økt livs-effekt for vedkommende?

Vi blir lurt hele tiden, det er livet.

Jeg sier ikke at det ikke er riktig å si fra om at det er mye alternative ting som bare er juks, men da får du også si at det er mye innen legemiddelindustrien som også er juks!

Nei, jeg har ikke bevis for det. Forandrer ikke sannheten uansett.
Vis hele sitatet...
"I reject your reality and substitute my own"

Denne tråden var vel ikke ment som en naturmedisin vs. medisin diskusjon, men siden du først ønsker å gå dit. Hvorfor mener du at flere alternative medisiner har større effekt enn de medikamenter som er førstevalg ved behandling av en gitt sykdom?

Du sier selv at du ikke har beviser for det, men hvorfor er du da selv overbevist?

Selvsagt finnes det mange medikamenter som ikke er gode, men dette er da typisk de medikamentene en slutter å bruke. Om du ikke tror leger i hverdagen ser hvrodan medikamenter påvirker folk, og vil ta sine beslutninger delvis basert på det, ja da trenger du nye virkelighetsbriller.

Og nei, en trenger absolutt ikke si at mye av foreskrivningspraksis er juks selv om en påpeker at en gitt naturmedisin tilsynelatende er det
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg

Nei, jeg har ikke bevis for det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor forsvarer du noe du ikke har bevis på at funker?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tror at det Drachir sier er at den delen av alternativmedisin som ikke er grusomt dyr, herunder ymse urter og kosttilskudd, avlaster leger og sykehus for folk med milde/ikke-eksisterende lidelser, og at det dermed er en god ting at man regulerer markedet ved å sikre seg at farlige urter ikke selges. Han sier ikke, slik jeg forstår det, at det er bra at folk blir svindlet for store beløp, enten det er uvirksomme urter eller spøkelsesjegere.
Vis hele sitatet...
Ok, men det blir utrolig tungvindt å få til og kommer til å kreve mye byråkrati. Skal vi lage en lang lang liste på alle forskjellige alternative medisiner som finnes, og sette en maks-pris på de? Høres ut som en dårlig plan.

Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt? All medisin som ikke er bevist at har en effekt, selvfølgelig gjennom skikkelig forskning og vitenskap, blir forbudt å selge?

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg

Vi blir lurt hele tiden, det er livet.
Vis hele sitatet...
Blir vi? Jeg føler meg ikke særlig lurt. Kan du komme med noen eksempler på når vi blir lurt? Kanskje du blir mye lurt, som tydeligvis helt mangler evne til å tenke kritisk.
EU er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien, som taper penger på "alternativ medisin". Det er i grunn ikke noe mer å si..
Og du som mente på mormora di var uvitende fordi hu trudde på spøkelser, hva i all verden? Vi burde vel alle ha samma livssyn som deg.
Sist endret av daaa; 28. april 2011 kl. 23:08.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ok, men det blir utrolig tungvindt å få til og kommer til å kreve mye byråkrati. Skal vi lage en lang lang liste på alle forskjellige alternative medisiner som finnes, og sette en maks-pris på de? Høres ut som en dårlig plan.

Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt? All medisin som ikke er bevist at har en effekt, selvfølgelig gjennom skikkelig forskning og vitenskap, blir forbudt å selge?
Vis hele sitatet...
Folk må jo dytte i seg hva enn de vil, poenget er bare at de skal være ordentlig informert om hva de dytter i seg, og hvilke konsekvenser det får.

Å forby all medisin som ikke har en effekt er litt unødvendig da folk kan føle seg bedre av å ta en tranpille eller whatever folk spiser om dagen. Opium til folket!
Sitat av daaa Vis innlegg
EU er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien, som taper penger på "alternativ medisin". Det er i grunn ikke noe mer å si..
Og du som mente på mormora di var uvitende fordi hu trudde på spøkelser, hva i all verden? Vi burde vel alle ha samma livssyn som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal klappe igjen jeg og være utrolig takknemlig for at det i det hele tatt finnes en legemiddelindustri. Den kan du takke for at du får leve dobbelt så lenge med de du elsker. For noen hundre år siden var det normalt å bli 40 år.

Jeg sier ikke at mitt livssyn er fasitsvaret. Men jeg er syns det er passe drøyt at noen kan ta betalt for å drive spøkelser ut av ett hus som ikke kan bevises at eksisterer, med metoder som heller ikke kan bevises at funker. Han burde vært straffet for svindel. 5000kr for 3-4 timers "jobb", tipper han gjorde det svart også....
Sist endret av jegermeg; 28. april 2011 kl. 23:16.
Sitat av daaa Vis innlegg
EU er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien, som taper penger på "alternativ medisin". Det er i grunn ikke noe mer å si.
Vis hele sitatet...
Kilde? Eller bare en believer?
Men for f... da. De skal jo ikke lisensiere hele naturen. La meg ta bare et lite senario på hvorfor denne kommer og hvorfor dette er etterlengtet (etterlengtet å etterlengtet, direktivet har eksistert i flere år) La oss si at du har feber, du kan nå velge mellom en urte ekstrakt med naturlige feber nedsettende middler i og paracet. Hvis du tar den naturmedisinen så er det ingen krav om å opplyse om mulige birvirkinger og tro meg, det kan være mange om disse hadde møtt samme opplegget som andre medisiner må igjennom. Du får ingen informasjon om bivirkinger eller kjemiske stoffer. Det blir rett og slett et krav om at de skal bevise at produktet fungerer, akurat som alle andre og ikke leve på å selge sitt produkt under natur navnet.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg tror du skal klappe igjen jeg og være utrolig takknemlig for at det i det hele tatt finnes en legemiddelindustri. Den kan du takke for at du får leve dobbelt så lenge med de du elsker. For noen hundre år siden var det normalt å bli 40 år.

Jeg sier ikke at mitt livssyn er fasitsvaret. Men jeg er syns det er passe drøyt at noen kan ta betalt for å drive spøkelser ut av ett hus som ikke kan bevises at eksisterer, med metoder som heller ikke kan bevises at funker. Han burde vært straffet for svindel. 5000kr for 3-4 timers "jobb", tipper han gjorde det svart også....
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte, for jeg kunne skrevet en hel bok. Jeg klandrer deg ikke for DIN uvitenhet, du er bare programmert av den vestlige verden og propaganda mot såkalt naturmedisin - som kan være en bivirkningsfri medisin.

Legemiddelindustien skaper piller som fører til verre bivirkninger, og penger rett inn i kassa.

Jeg har fleere eksempler blant annet; kreft og hjerte og karsykdommer.

Du kan søke opp på Dr. Joe Prendergast og hans arbeid med L-arginine mot hjerteproblemer. På resumet hans finner du 7000 pasienter som har overlevd etter bl.a. slag og høyt blodtrykk, og klarer seg hundre prosent uten "hjelp" fra legemiddelindustrien.

Vitamin B-17, kjent som Amygdalin, kurer kreft BEDRE enn medisinene du får av vidunderfabrikken.

Og hvorfor i all verden tror du de på dø og liv skal forby cannabis som legemiddel? Penger, penger, penger. Cannabis fra natur er forbudt, men syntesert THC er lovlig? -> Det kan legemiddelindustrien ha patent på, $$$.

Og grunnen til at vi lever lengre i dag enn vi gjorde for 100 år siden, har INGENTING å gjøre med legemiddelindustrien. Tror du stammene i Sør-Amerika som løper barbeint og lever til de blir 85 år, uten noen form for sykdom, får hjertemedisiner?

Før du kommenterer, ta ett søk på google, les litt, så kommenter eller flame. Kos deg
Sist endret av daaa; 28. april 2011 kl. 23:51.
Sitat av daaa Vis innlegg
Helt ærlig, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte, for jeg kunne skrevet en hel bok. Jeg klandrer deg ikke for DIN uvitenhet, du er bare programmert av den vestlige verden og propaganda mot såkalt naturmedisin - som kan være en bivirkningsfri medisin.
Vis hele sitatet...
Sorry for å sprekke boblen din, men dersom en medisin er uten bivirkninger så er det fordi den ikke har noen virkning. Ethvert medikament som utøver noen virkning i kroppen vil samtidig påvirke noen uønskede områder.

Sitat av daaa Vis innlegg
Legemiddelindustien skaper piller som fører til verre bivirkninger, og penger rett inn i kassa.
Vis hele sitatet...
Det letes stadig etter legemidler som ikke gir bivirkninger, og hva trodde du, at legemidler skulle produseres av små alver, ved at de gnikket seg på rumpa?


Sitat av daaa Vis innlegg
Du kan søke opp på Dr. Joe Prendergast og hans arbeid med L-arginine mot hjerteproblemer. På resumet hans finner du 7000 pasienter som har overlevd etter bl.a. slag og høyt blodtrykk, og klarer seg hundre prosent uten "hjelp" fra legemiddelindustrien.
Vis hele sitatet...
Det er jo flott om herr Prendergast har funnet et nytt mål for medikamenter som kan virke inn ved hjertesykdommer. Såvidt jeg kan se er det gjort noen forskning på L-arginine som angrepspunkt for behandling, bla gjennom NO.

Sitat av daaa Vis innlegg
Vitamin B-17, kjent som Amygdalin, kurer kreft BEDRE enn medisinene du får av vidunderfabrikken.
Vis hele sitatet...
Har du noen forskning du ønsker å vise til?

Sitat av daaa Vis innlegg
Og hvorfor i all verden tror du de på dø og liv skal forby cannabis som legemiddel? Penger, penger, penger. Cannabis fra natur er forbudt, men syntesert THC er lovlig? -> Det kan legemiddelindustrien ha patent på, $$$.
Vis hele sitatet...
Acetylsalisylsyre er jo fra barken på et tre, men likevel har jo legemiddelindustrien tjent en del penger på aspirin....

Sitat av daaa Vis innlegg
Og grunnen til at vi lever lengre i dag enn vi gjorde for 100 år siden, har INGENTING å gjøre med legemiddelindustrien. Tror du stammene i Sør-Amerika som løper barbeint og lever til de blir 85 år, uten noen form for sykdom, får hjertemedisiner?
Vis hele sitatet...
Du sier altså at forventet levealder for stammene i Sør-Amerika er 85 år? Selvsagt har ikke all økningen i levealder med medikamenter å gjøre, men en del har unektelig det.

Sitat av daaa Vis innlegg
Før du kommenterer, ta ett søk på google, les litt, så kommenter eller flame. Kos deg
Vis hele sitatet...
Hadde vært fint om du gjorde det samme, slik at du kunne hatt litt flere kilder til påstandene dine.

Det er forsåvidt lite interessant å diskutere legemiddelindustrien som sådan, da folk har negative konnotasjoner, men vi kan godt diskutere medikamenter.
Sitat av daaa Vis innlegg
Helt ærlig, så vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte, for jeg kunne skrevet en hel bok. Jeg klandrer deg ikke for DIN uvitenhet, du er bare programmert av den vestlige verden og propaganda mot såkalt naturmedisin - som kan være en bivirkningsfri medisin.

Legemiddelindustien skaper piller som fører til verre bivirkninger, og penger rett inn i kassa.

Jeg har fleere eksempler blant annet; kreft og hjerte og karsykdommer.

Du kan søke opp på Dr. Joe Prendergast og hans arbeid med L-arginine mot hjerteproblemer. På resumet hans finner du 7000 pasienter som har overlevd etter bl.a. slag og høyt blodtrykk, og klarer seg hundre prosent uten "hjelp" fra legemiddelindustrien.

Vitamin B-17, kjent som Amygdalin, kurer kreft BEDRE enn medisinene du får av vidunderfabrikken.

Og hvorfor i all verden tror du de på dø og liv skal forby cannabis som legemiddel? Penger, penger, penger. Cannabis fra natur er forbudt, men syntesert THC er lovlig? -> Det kan legemiddelindustrien ha patent på, $$$.

Og grunnen til at vi lever lengre i dag enn vi gjorde for 100 år siden, har INGENTING å gjøre med legemiddelindustrien. Tror du stammene i Sør-Amerika som løper barbeint og lever til de blir 85 år, uten noen form for sykdom, får hjertemedisiner?

Før du kommenterer, ta ett søk på google, les litt, så kommenter eller flame. Kos deg
Vis hele sitatet...
Wow!

For det første: Det er ingen som påstår legemiddelindustrien er perfekt. Det er mye rart som foregår der, som med så mye annet. Men alle medisiner må gjennom en dobbel blind studie før de slippes på markedet, dette for og bevise effekten, rart hvordan mye naturmedisin ikke består denne?

Men du snakker mye om bivirkninger, ja såklart! Poenget er at man veier opp bivirkningene mot alternativet.

Eksempel: Hvis du har HIV/aids får du MASSE medisiner med kjipe bivirkninger. Men så er det også sånn at om du ikke tar de så dør du. Alle medisiner har bivirkninger.

Også nevner du cannabis. Og jeg er helt sikker på at mange i legemiddel industrien vil holde det ulovlig siden man ikke kan ta patent på en plante. Men hvis du tror dette er den eneste grunnen til at det er ulovlig er du bare teit og ser hva du vil. Cannabis har forøvrig meget sterke bivirkninger.

Men dette er ikke et stort problem. Jeg er glad jeg slipper å ha en urtehage for alt jeg trenger. Ibuprofen er en ting som er greit å ha i pilleform da jeg ikke vet hvordan jeg skal fremstille dette fra en plante.

Og forresten, hvor stor er din urtehage? Regner med du fremstiller alt du inntar selv, for det er mye du kan gjøre nettopp det med - helt lovlig. Eller er det slik jeg tror at cannabis er i en særstilling siden du også kan ruse deg på den, altså er det kjipern at akkurat den planten er ulovlig?

edit: Ninjaed by drachir!
Sist endret av murloc; 29. april 2011 kl. 00:18.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det jegslett ikke skjønner er hvorfor alle EU diriktiv skal gjelde Norge og.
Vi er jo ikke medlem av EU men alle EU's regler gjelder for oss.
Er ikke det rart?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det jegslett ikke skjønner er hvorfor alle EU diriktiv skal gjelde Norge og.
Vi er jo ikke medlem av EU men alle EU's regler gjelder for oss.
Er ikke det rart?
Vis hele sitatet...
Ikke rart i det hele tatt: http://no.wikipedia.org/wiki/E%C3%98S

Korte trekk, vi ønsker å handle med EU, vi må følge EU's regler.
EØS avtalen er jo veldig omfattende, slik som det er i dag så innfører norge utrulig mange direktiver som EU krever.
EØS Skulle vell egentlig omfatte økonomi\handel, for og si det enkelt. Og når det går så langt at DLD (ett eksempel) går gjennom EØS så mener jeg at det er ganske skremmende at det er så veldig mye som går gjennom denne avtalen ved tanke på at norge ikke er medlem.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4075636.ece

Oslo (NTB): Ingen land er flinkere til å endre sine lover i tråd med direktivene fra EU-kommisjonen enn Norge. Ved utgangen av mai var 99,3 prosent av lovpåleggene fra Brussel vedtatt her til lands, skriver
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=234742 Dette er fra 2004. Første link er fra i år.

Nå vet jeg ikke detaljene bak alle lover og direktiver vi har innført gjennom eu, men 99,3% er jo ikke lite for ett land som ikke er medlem.
EØS avtalen er en bakdør på noen måter. Og det er frekt og godta en slik omfattende avtale etter folkeavstemningen.
Sist endret av sneipen; 30. april 2011 kl. 07:17.