Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3130
I en tråd om Islam.nets famøse møte i Oslo nylig, ble en av tråd-deltagerne beskyldt for å være overdrevent konspiratorisk anlagt, når han/hun mente at norsk presse bevisst lar være å dekke Islamistiske gærningers propagandafremstøt.
Antagelig er jeg også like konspiratorisk anlagt, og ser spøkelser ved høylys dag; men kan noen gi en forklaring på hvorfor norsk presse ikke omtaler opptøyene som pågår(?) i Gøteborg? De forteller villig vekk om opptøyer og uroligheter i Burkina Faso, Jemen og Syria, og spanderer flere spalter på at rekeprisene setter nye rekorder, men med unntak av en notis på aftenposten.no, som forsvant raskt, og som ikke lenger søkbar, så har det vært tyst.
Svenske medier kan naturlig nok ikke overse hendelsene:
http://www.expressen.se/1.2407563
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12901772.ab

Hvorfor får vi ikke høre om dette? Når den vanlige bøttebaletten av blitzere/autonome/nazister/casuals lager bråk i gatene er det ikke måte på oppslag og hyl og skrik.
Det er vel ikke slik at gjerningspersonene denne gang må vernes fra evt. reaksjoner; f.eks politiske?
Kan dette sees i sammenheng med at pressen ikke ville fokusere på møtet til Islam.net?
Eller må jeg simpelthen ta den grønne pilla mi, før den gule, og sette på meg den fine tin-foil-hatten min?
Når blitz lager bråk, er det som regel i forbindelse med en sak som fortjener mediaoppmerksomhet. Dette virker som ren vandalisme. Mulig jeg bare leser svensk dårlig, men så ikke noe om at det er muslimske fundamentalister som står bak dette?

Hva er det egentlig du tror? At norsk media er styrt av muslimske fanatikere? Dette virker jo beyond drøyt...
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 19. april 2011 kl. 20:24.
Trådstarter
Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men det har jo vært opptøyer i Gøteborg og Malmø tidligere (i 2009) som hadde åpenbare likheter med opptøyene i Paris. ( les= frustrert innvandrerungdom). Jeg tror selvsagt ikke at norsk presse er styrt av muslimske fanatikere, men kanskje er den styrt av velmenende kulturrelativister?
Noen kan jo være enige i at dette har vi ikke godt av å lese om, for da kunne vi finne på å bli sinna og stemme frp?
... Uansett er det merkelig at det overhodet ikke nevnes...
Sitat av Papa_bear Vis innlegg
Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men det har jo vært opptøyer i Gøteborg og Malmø tidligere (i 2009) som hadde åpenbare likheter med opptøyene i Paris. ( les= frustrert innvandrerungdom). Jeg tror selvsagt ikke at norsk presse er styrt av muslimske fanatikere, men kanskje er den styrt av velmenende kulturrelativister?
Noen kan jo være enige i at dette har vi ikke godt av å lese om, for da kunne vi finne på å bli sinna og stemme frp?
... Uansett er det merkelig at det overhodet ikke nevnes...
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er så rart, virker som en relativt liten begivenhet.

Uansett tviler jeg sterkt på at det er kulturrelativister (hva nå dette skulle bety) som styrer media, etter å ha tatt en titt på den gjevne VG- eller DB-artikkel. Tvert imot virker det som om de er ute etter å gagne den markedsliberalistiske bølgen, noe som ikke er så rart med tanke på at de er bedrifter selv, begge to.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 19. april 2011 kl. 20:45.
hvor kommer tin foil hatt inn? og hvorfor driver de å tenner på biler og søpplebøtter.

Høres ikke ut som noen store opptøyer så jeg skjønner at den norske pressen ikke har brydd seg.
Sitat av EoT Vis innlegg
Synes ikke det er så rart, virker som en relativt liten begivenhet.

Uansett tviler jeg sterkt på at det er kulturrelativister (hva nå dette skulle bety), etter å ha tatt en titt på den gjevne VG- eller DB-artikkel. Tvert imot virker det som om de er ute etter å gagne den markedsliberalistiske bølgen, noe som ikke er så rart med tanke på at de er bedrifter selv, begge to.
Vis hele sitatet...
Dagbladet er gjerne omtala som småradikale eller vinstresida av sentrum. VG har, etter alt eg veit, ingen offisiell ideologi — så eg slit med å sjå kvifor du meiner dei er marknadsliberalistar. Du læst au som "kulturrelativist" er eit merkeleg og ukjent omgrep, lell om det er breitt omtala. Thomas Hylland Eriksen, ein av dei dyktigaste humanoriaprofessorane våre, er uttala kulturrelativist (med reservasjonar).

Kulturrelativismen er mest forbunden med vinstresida, som vi veit dominerer innanfor riksmedia. Det er derfor ein større del av journalistane stemmer SV enn folket elles. Vinstresidedominanse syna seg gjennom den hysteriske dekningi av Marie Amalie-saki.
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Synes ikke det er så rart, virker som en relativt liten begivenhet.
Vis hele sitatet...
Ingenting er jo vanligvis for smått for VG og Dagbladet, her er noen tilfeldige saker de har liggende under "nyheter" i kveld...:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092528
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092541
http://www.dagbladet.no/2011/04/18/n...riks/16241750/

Jeg skal ikke mene at dette er mer eller mindre viktig enn at et titalls biler ble brent opp, og at det ble kastet stein mot politi og brannvesen, men man kan jo gjøre seg noen tanker...
Sitat av Papa_bear Vis innlegg
Ingenting er jo vanligvis for smått for VG og Dagbladet, her er noen tilfeldige saker de har liggende under "nyheter" i kveld...:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092528
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092541
http://www.dagbladet.no/2011/04/18/n...riks/16241750/

Jeg skal ikke mene at dette er mer eller mindre viktig enn at et titalls biler ble brent opp, og at det ble kastet stein mot politi og brannvesen, men man kan jo gjøre seg noen tanker...
Vis hele sitatet...
Hahahaha de har satt fyr på noen biler og DU tar på folie hatt.

Selvfølgelig tier pressen fordi det er INGEN VERDENS ting og skrive om.
Trådstarter
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Hahahaha de har satt fyr på noen biler og DU tar på folie hatt.

Selvfølgelig tier pressen fordi det er INGEN VERDENS ting og skrive om.
Vis hele sitatet...
Men at kinder-eggets far er død, DET er noe å skrive om...?...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Papa_bear Vis innlegg
Men at kinder-eggets far er død, DET er noe å skrive om...?...
Vis hele sitatet...
Eller at Eva Longoria snubla og nesten falt..
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10091763
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Eller at Eva Longoria snubla og nesten falt..
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10091763
Vis hele sitatet...
Eva i hotpants er da for pokker ALLTID mere nyhetsvedig enn noen muslimer i sverige.
Det er ingen tvil om at norske medier unnlater å skrive om en del ting som har med innvandring å gjøre. Ta dere tid til å følge litt med på innvandringskritiske blogger, som for eksempel document.no eller rights.no, så ser dere hva jeg mener. Dere kan godt være uenige i budskapet disse nettsidene prøver å formidle, men etter hvert som man har lest en del artikler der, så går det ikke å nekte for at det hender en del saker, både innenriks og utenriks, som norsk media av en eller annen grunn ikke skriver om/undersøker nærmere. Ofte er det også sånn at en pågående sak kan bli rapportert om på nevnte blogger ukevis i forveien, for så at saken holder på lenge nok til at norske medier ser seg nødt til å rapportere om det de og. Sånn i farta kan jeg komme på flyktningsstrømmen fra Libya til Lampedusa og forholdene mellom Italia og Frankrike som følge av dette. Av en eller annen grunn tok det en hel evighet før den alminnelige nordmann kunne lese om dette, lenge etter at det egentlig var blitt en ganske stor sak i Europasammenheng.

Personlig tror jeg dette har å gjøre med en blanding av tre ting; journalistene er ofte venstrevridde kulturrelativister som ikke vil la leserne bli for FrP-vennlige; de er redde for å fremstå som rasister eller bli beskyldt av både leserne og andre tredjepersoner (politikere, "eksperter," forskere, etc) for å stigmatisere befolkningsgrupper og; de bagatelliserer mange av sakene som uviktige inntil det i mange tilfeller ikke er mulig å ignorere lenger. Rett eller galt, det kan man vel mene mye om, men jeg som liker å holde meg oppdatert i hva som skjer her i verden er i hvert fall glad for at det finnes alternative nyhetskilder å hente informasjon fra. Men spørsmålet blir vel om norske medier skal skrive om ting først etter at de har blitt store og mange nok har gjort seg oppmerksomme på det, eller om de skal sette ting på dagsordenen og forsøke å skrive om saker allerede før folk flest har fått det med seg. Jeg synes norske medier alt for ofte lener for mye mot førstnevnte, og jeg spør da meg selv: Er det ikke egentlig medienes oppgave å informere folk, ikke bekrefte det vi allerede vet/aner?

Ble særlig oppmerksom på en artikkel Aftenposten hadde for litt siden, der de selv innrømmet at de ofte blir utsatt for press til ikke å skrive negative ting om Groruddalen: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4086008.ece
Jeg siterer:

Det er selvfølgelig ikke første gang vi skriver om dette i Aften. Men hver gang vi tar opp temaet, vet vi hva som skjer:
Politikere og fagpersoner ber oss om ikke å stigmatisere skolene og elevene og altså ikke skrive så mye om dette. Andre beboere i Groruddalen ber oss om å slutte å skrive negativt om Groruddalen, fordi vi sverter området.
Men med tiden er utfordringene blitt større.
Denne gangen har vi valgt ikke å spe på med reportasjer om de fine boområdene i Groruddalen, slik vi har gjort tidligere. Men vi har holdt fast ved artikkelserien om skoleflukten – fordi dette er avgjørende for mange når de skal velge å flytte dit, eller bli boende.
Vis hele sitatet...
Dette indikerer altså at en sak må bli ganske så alvorlig før de velger å ta tak i den, DERSOM det dreier seg om innvandring. Og da synes jeg ting som Kindereggets fars bortgang blir ganske relevant. Papa_bear har så absolutt et vittig poeng, jeg vil si han har helt rett i sine observasjoner. Synes faktisk det bør går et par varsellamper i det mediene er nødt til å skrive en egen artikkel bare for å unnskylde grunnen til at de gjør jobben sin og holder oss informerte.

Og til dere som sier at bilbranner i diverse europeiske ghettoer ikke er viktige nyheter, så vil jeg kalle dere ganske naive, når vi ser at steder som Groruddalen blir mer og mer forslummet for hvert år som går. Da er det bare på sin plass å informere om hvordan tilstandene ser ut i mange andre europeiske byer hvor prosessen har kommet mye lenger. Hvordan vil dere ellers unngå at vi havner i samme fella, hvis vi ikke blir gitt muligheten til å ta lærdom av andre lands negative erfaringer?

Men la det være sagt at norske medier heldigvis ikke havner i nærheten av å være like ille som sine kolleger i Sverige. Sverige er nok det mest politisk korrekte landet i hele Europa, eller i hvert fall i norden. La oss for eksempel håpe at norske medier aldri bestemmer seg for å hvitpiksle, dvs. sladde og fargelegge, ansiktene til utlendinger som begår voldskriminalitet, slik at leserne skal tro at det er hvite personer som har utført dådene. Dette er ganske vanlig praksis i de største svenske avisene, som Expressen og Aftonbladet.
Sist endret av jakk; 19. april 2011 kl. 23:05.
"når vi ser at steder som Groruddalen blir mer og mer forslummet for hvert år som går"

Hvilke konkrete områder av Groruddalen sikter du til da , Jakk ?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Merkelig nok hørte jeg akkurat om dette på P4 nyhetene 08.30, så at det ikke nevnes er vel ikke helt sant da?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Dagbladet er gjerne omtala som småradikale eller vinstresida av sentrum. VG har, etter alt eg veit, ingen offisiell ideologi — så eg slit med å sjå kvifor du meiner dei er marknadsliberalistar. Du læst au som "kulturrelativist" er eit merkeleg og ukjent omgrep, lell om det er breitt omtala. Thomas Hylland Eriksen, ein av dei dyktigaste humanoriaprofessorane våre, er uttala kulturrelativist (med reservasjonar).

Kulturrelativismen er mest forbunden med vinstresida, som vi veit dominerer innanfor riksmedia. Det er derfor ein større del av journalistane stemmer SV enn folket elles. Vinstresidedominanse syna seg gjennom den hysteriske dekningi av Marie Amalie-saki.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir for drøyt å kalle en så til de grader kommersiell bedrift som DB småradikal. Kanskje de var det for 100 år siden, men i dag er DB først og fremst ute etter å tjene penger, og dette på tvers av sine "venstrevendte" meninger. VG er konservative, og støttet f. eks. DLDs innføring i Norge.

Synes det blir idiotisk å snakke om kulturrelativisme når man snakker om Norges massemedia.
Sitat av dggr Vis innlegg
"når vi ser at steder som Groruddalen blir mer og mer forslummet for hvert år som går"

Hvilke konkrete områder av Groruddalen sikter du til da , Jakk ?
Vis hele sitatet...
Ingen aning, tenkte mest på hvit flukt-syndromet som pågår der nå. Du får søke opp hvilke skoler som har flest ikke-etnisk norske barn, og koble det opp med stedene de ligger. Du kan også sjekke ut hvor det er flest stygge boligblokker kontra fine rekkehus etc. Men jeg skulle nok brukt ordet ghetto i stedet for slum, hvis det er det du stusser over.


Sitat av Gig Vis innlegg
Merkelig nok hørte jeg akkurat om dette på P4 nyhetene 08.30, så at det ikke nevnes er vel ikke helt sant da?
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at dette nødvendigvis må være en sammensvergelse av hele Norges media, det er nok heller snakk om en kombinasjon av de tre tingene jeg skrev om. En politisk korrekt holdning blant særlig eliten som er vanskelig å snu. P4 derimot er mer sensasjonelle og ikke like politisk korrekte som resten, det er inntrykket jeg sitter med i hvert fall. Men nå har riktig nok Aftenposten også skrevet om opptøyene i Göteborg: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4099430.ece
Legg bare merke til at de, i likhet med svenske nyheter, ikke skriver hvem som står bak bilbrannene, annet enn at det er frustrert ungdom. Dersom Aftenposten selv har vært der og filmet så må jeg si det er kritikkverdig. Men dersom de har kjøpt filmen av svenske medier og bare copy/pasta hele artikkelen, så er det jo mer forståelig. Men alle svensker vet nok likevel at det er ungdom med innvandrerbakgrunn som står bak, merkelig å la være å nevne det, spør du meg.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg synes det blir for drøyt å kalle en så til de grader kommersiell bedrift som DB småradikal. Kanskje de var det for 100 år siden, men i dag er DB først og fremst ute etter å tjene penger, og dette på tvers av sine "venstrevendte" meninger. VG er konservative, og støttet f. eks. DLDs innføring i Norge.
Vis hele sitatet...
Ein kan då vera radikal endå ein driv kommersielt. Eg nemner Ny Tid, Le Monde diplomatique (norske) og Klassekampen. Å stø DLD er heller ingen typisk «konservativ» posisjon. Frp var imot, store delar av medlemsmassen åt Høgre dertil. Dei fleste sosialdemokratana var derimot for. Dei einaste genuint konservative avisene att i Noreg er kristenavisene, Adressa og til dels Aftenposten.

Synes det blir idiotisk å snakke om kulturrelativisme når man snakker om Norges massemedia.
Vis hele sitatet...
Kvifor? Kulturrelativisme, au innvandringssympatiar, er openbert utbreidd hos journalistar. Her er eit døme frå Dagsavisen. Her er ein gamal kommentar om vinstrevridde journalistar. Her er ein kommentar frå Anlov Mathiesen (=Oslo) om Amalie-saki. Det tyder sjølvsagt ikkje at alle journalistar er galne sosialistar, men det er småe innslag her og der.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Ein kan då vera radikal endå ein driv kommersielt. Eg nemner Ny Tid, Le Monde diplomatique (norske) og Klassekampen. Å stø DLD er heller ingen typisk «konservativ» posisjon. Frp var imot, store delar av medlemsmassen åt Høgre dertil. Dei fleste sosialdemokratana var derimot for. Dei einaste genuint konservative avisene att i Noreg er kristenavisene, Adressa og til dels Aftenposten.
Vis hele sitatet...
Dette er alle aviser. Kommersialiseringen av DB og VG har ført til overgangnen til tabloidaviser. Her er forskjellen, og dette tyder på at det er penger som styrer hva slags saker de rapporterer, ikke idealistiske holdninger.

Sitat av uppdali Vis innlegg
Kvifor? Kulturrelativisme, au innvandringssympatiar, er openbert utbreidd hos journalistar. Her er eit døme frå Dagsavisen. Her er ein gamal kommentar om vinstrevridde journalistar. Her er ein kommentar frå Anlov Mathiesen (=Oslo) om Amalie-saki. Det tyder sjølvsagt ikkje at alle journalistar er galne sosialistar, men det er småe innslag her og der.
Vis hele sitatet...
Tviler på at disse får særlig mye spalteplass i DB og VG.
Trådstarter
Selvsagt skal man være kildekritisk, men kan noen motbevise disse påstandene, påsatt ifbm at opptøyene i Sverige i 2009 ikke ble omtalt i norske medier?

Den 14. September ble jeg kontaktet av en varsler fra en av de største norske mediene som fortalt noe urovekkende og denne personen var opprørt over hvordan norske medier har gått sammen i å hemmeligholde opptøyene i Sverige.* Som denne personen sa: ? Det er en farlig vei vi er på når sannheten blir holdt tilbake og når vi er villig til gå så langt i å dekke over konsekvensene ved et multikulturelt samfunn! Dette har rett og slett gått så langt at det er et demokratisk problem!?

Det virkelig urovekkende er hvordan det ble enighet mellom mediene å gå sammen i å sensurere opptøyene.* Hvordan er det mulig at vi kunne ende opp med en samla media som var villig til å gå så langt i å holde tilbake viktig nyheter for det norske folket.

Hendelseforløpet under er hvordan det utartet seg i følge varslern:

·******** * 21. og 22. August kommer det inn tips om uroligheter i Sverige. Det blir laget en artikkel om det, men sjefsredaktøren i avisen avslår å publisere den.

·******* * 22. August blir det hengt opp en manifestasjon i Rosengård,* norske medier blir først varslet 23. August. Det blir klart for flere av redaktørene i de større norske mediene at dette kan en indikasjon på opptøyene vil forsette. Men de fleste av dem regner kun med at det vil vare i toppen en uke.

·******** * Tidlig på morgen den 23. August blir sjefsredakør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten oppringt av sjefsredaktøren Jan Helin i svenske Aftonbladet hvor det blir bedt om å holde lavest mulig dekning om opptøyene av norske medier. Hva ellers som komme ut av disse samtalene vet vi veldig lite om.*

·******** **Etter telefon samtalen fra Jan Helin, ringer Hilde Haugsgjerd til sjefsredaktøren i Dagbladet Anne Aasheim. Hvor de blir enig om at dette er en sak som vil kunne nøre oppunder fremmedfrykt og gjøre asyl/innvandringspolitikk til et mye større tema nå midt under valgkampen. De blir enige å kalle inn andre sjefsredaktører og kringkastingssjefer til et telefon møte senere på dagen, de som vi vet med sikkerhet var med på dette telefon møte er: *ansvarlig redaktør for VG Nett *Espen Egil Hansen (påvegne av Bernt Olufsen), Hans-Tore Bjerkaas (kringkastingssjef i NRK), Carsten Bleness (sjefsredaktør Dagsavisen), Jan Ove Årsæther (nyhetsredakør i TV2), Hilde Haugsgjerd (Aftenposten) og Anne Aasheim (Dagbladet).

·********* * Det skal ha vært en amper stemning mellom noen av møtedeltakerne Espen Egil Hansen og Jan Ove Årsæther skulle ha forslått å gi saken ?litt dekning? slik at det ikke ville være spekulasjoner i om norske medier hadde sensurert opptøyene hvis de skulle vise seg å bli langvarige. Var noe diskusjon om hvor lenge opptøyene i Paris varte. Anne Aasheim skulle vist ha blitt rasende på Espen Egil Hansen og Jan Ove Årsæther og beskyldt dem for å ville fremme rasisme og hjelpe Fremskrittspartiets valgkamp.

·******** * Det ble til slutt enighet mellom alle deltakerne å ikke dekke opptøyene og gi beskjed til andre redaktører og kringkastere om å ikke dekke opptøyene.

·******** * To tilfeller av mordforsøk på brann og politi folk 28. August gjør at svenske medier er nødt til å gi noe dekning av opptøyene.

·******** * Det kommer inn et stadig større antall tips til norske medier om å dekke saken.

·******** * Sensuren går greit frem til rundt 06-08. September. Etter dette begynner det å dukker opp egne blogger og det blir et stadig større press på debatt forumene på nettet om hvorfor norske medier ikke dekker saken.

·******** * Det går endel telefoner mellom de forskjellige redaktørene rundt denne tiden og det er opp til diskusjon om de burde ta bort sensuren. De blir enige om å forsette sensuren.* På dette tidspunktet er det Hilde Haugsgjerd som begynner å tvile mest på om det er lurt å forsette sensuren. Hun begynner å merke et stadig større press fra sitt egen stab.

·******** * 13. September tar Hilde Haugsgjerd en telefon til* Anne Aasheim og forteller at hun vil legge inn en artikkel om opptøyene dagen etter, men ?kjøre den ned i løpet av kort tid?. Hun mener dette kan dekke opp for den stadig større spekulasjonen på nettet om at opptøyene blir tiet ihjel til etter valget.


http://forvisomelskernorge.blogg.no/

Nå, hva tenker dere om dette?

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg kopierer fra blogen " forvisomelskernorge.no" , og at innholdet i foregående innlegg var hentet derfra.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Papa_bear Vis innlegg
Selvsagt skal man være kildekritisk, men kan noen motbevise disse påstandene, påsatt ifbm at opptøyene i Sverige i 2009 ikke ble omtalt i norske medier?

Den 14. September ble jeg kontaktet av en varsler fra en av de største norske mediene som fortalt noe urovekkende og denne personen var opprørt over hvordan norske medier har gått sammen i å hemmeligholde opptøyene i Sverige.* Som denne personen sa: ? Det er en farlig vei vi er på når sannheten blir holdt tilbake og når vi er villig til gå så langt i å dekke over konsekvensene ved et multikulturelt samfunn! Dette har rett og slett gått så langt at det er et demokratisk problem!?

Det virkelig urovekkende er hvordan det ble enighet mellom mediene å gå sammen i å sensurere opptøyene.* Hvordan er det mulig at vi kunne ende opp med en samla media som var villig til å gå så langt i å holde tilbake viktig nyheter for det norske folket.

Hendelseforløpet under er hvordan det utartet seg i følge varslern:

·******** * 21. og 22. August kommer det inn tips om uroligheter i Sverige. Det blir laget en artikkel om det, men sjefsredaktøren i avisen avslår å publisere den.

·******* * 22. August blir det hengt opp en manifestasjon i Rosengård,* norske medier blir først varslet 23. August. Det blir klart for flere av redaktørene i de større norske mediene at dette kan en indikasjon på opptøyene vil forsette. Men de fleste av dem regner kun med at det vil vare i toppen en uke.

·******** * Tidlig på morgen den 23. August blir sjefsredakør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten oppringt av sjefsredaktøren Jan Helin i svenske Aftonbladet hvor det blir bedt om å holde lavest mulig dekning om opptøyene av norske medier. Hva ellers som komme ut av disse samtalene vet vi veldig lite om.*

·******** **Etter telefon samtalen fra Jan Helin, ringer Hilde Haugsgjerd til sjefsredaktøren i Dagbladet Anne Aasheim. Hvor de blir enig om at dette er en sak som vil kunne nøre oppunder fremmedfrykt og gjøre asyl/innvandringspolitikk til et mye større tema nå midt under valgkampen. De blir enige å kalle inn andre sjefsredaktører og kringkastingssjefer til et telefon møte senere på dagen, de som vi vet med sikkerhet var med på dette telefon møte er: *ansvarlig redaktør for VG Nett *Espen Egil Hansen (påvegne av Bernt Olufsen), Hans-Tore Bjerkaas (kringkastingssjef i NRK), Carsten Bleness (sjefsredaktør Dagsavisen), Jan Ove Årsæther (nyhetsredakør i TV2), Hilde Haugsgjerd (Aftenposten) og Anne Aasheim (Dagbladet).

·********* * Det skal ha vært en amper stemning mellom noen av møtedeltakerne Espen Egil Hansen og Jan Ove Årsæther skulle ha forslått å gi saken ?litt dekning? slik at det ikke ville være spekulasjoner i om norske medier hadde sensurert opptøyene hvis de skulle vise seg å bli langvarige. Var noe diskusjon om hvor lenge opptøyene i Paris varte. Anne Aasheim skulle vist ha blitt rasende på Espen Egil Hansen og Jan Ove Årsæther og beskyldt dem for å ville fremme rasisme og hjelpe Fremskrittspartiets valgkamp.

·******** * Det ble til slutt enighet mellom alle deltakerne å ikke dekke opptøyene og gi beskjed til andre redaktører og kringkastere om å ikke dekke opptøyene.

·******** * To tilfeller av mordforsøk på brann og politi folk 28. August gjør at svenske medier er nødt til å gi noe dekning av opptøyene.

·******** * Det kommer inn et stadig større antall tips til norske medier om å dekke saken.

·******** * Sensuren går greit frem til rundt 06-08. September. Etter dette begynner det å dukker opp egne blogger og det blir et stadig større press på debatt forumene på nettet om hvorfor norske medier ikke dekker saken.

·******** * Det går endel telefoner mellom de forskjellige redaktørene rundt denne tiden og det er opp til diskusjon om de burde ta bort sensuren. De blir enige om å forsette sensuren.* På dette tidspunktet er det Hilde Haugsgjerd som begynner å tvile mest på om det er lurt å forsette sensuren. Hun begynner å merke et stadig større press fra sitt egen stab.

·******** * 13. September tar Hilde Haugsgjerd en telefon til* Anne Aasheim og forteller at hun vil legge inn en artikkel om opptøyene dagen etter, men ?kjøre den ned i løpet av kort tid?. Hun mener dette kan dekke opp for den stadig større spekulasjonen på nettet om at opptøyene blir tiet ihjel til etter valget.


http://forvisomelskernorge.blogg.no/

Nå, hva tenker dere om dette?

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg kopierer fra blogen " forvisomelskernorge.no" , og at innholdet i foregående innlegg var hentet derfra.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan vi vite at alt han skriver ikke er bullshit?
Sitat av dggr Vis innlegg
"når vi ser at steder som Groruddalen blir mer og mer forslummet for hvert år som går"

Hvilke konkrete områder av Groruddalen sikter du til da , Jakk ?
Vis hele sitatet...
ja dette lurte jeg også no veldig på!

Sitat av jakk Vis innlegg
Ingen aning, tenkte mest på hvit flukt-syndromet som pågår der nå. Du får søke opp hvilke skoler som har flest ikke-etnisk norske barn, og koble det opp med stedene de ligger. Du kan også sjekke ut hvor det er flest stygge boligblokker kontra fine rekkehus etc. Men jeg skulle nok brukt ordet ghetto i stedet for slum, hvis det er det du stusser over.
Vis hele sitatet...
Groruddalen er hverken i nærheten av en slum eller en ghetto! Hvis du ønsker så kan jeg ta meg en tur ut og ta bilder av blokkene fra Furuset -> Haugen -> Haugenstua -> Smedstua -> Tanteulrikkesvei -> fossum -> stovner senteret / de to-tre virkelige kommunale blokkene som ligger her. -> De få blokkene på grorud (siden det egentlig bare er hus/villaer/rekkehus langs grorud oppoverveien, fra E6)...

Så det at smartasses som abidraja og co. skal uttale seg så ufattelig mye om groruddalen, når de aldri har satt sin fot der, skjønner jeg virkelig ikke =/ og at folk faktisk gidder å høre på dem da, hehe ennå mer trist!

Ja det at det flytter flere etnisk-norske ut er sant, men er det ikke det dette som er det egentlige målet med groruddalen? samle utlendiger her, ha mottaksskoler her, kommunale bygg som nyinnflyttete utlendiger kan flytte inn, + billige leiligheter sånn at når den asylsøkern har bodd her til lands en stund, så har han råd til en leilighet her på G.dalen.

Så det at det er så mange utlendiger her skyldes av møkkapolitikk. Ikke noe annet enn det... Groruddalen er et fantastisk vakkert sted, med blokker og skog side om side, men med den mest skitne luften jeg noen sinne har sett... Dette kan man lett se hvis man står ved Stovner Senter inngangen og ser opp mot Romsås tårent, så vil du se et skittent lag med skitt...

Men neida ikke stress så mye med hvordan blokkene ser ut! Synes de er kjempefine jeg, er jo ikke så dårlig som folk innbiller seg! Så for å være ærlig, synes jeg ikke du kan uttale deg noe særlig om groruddalen, når du ikke en gang kan nevne et sted med de "stygge" blokkene du pratet om.

Har sett hus som ser mye mer ille ut enn blokkene her!
Sist endret av Ivar; 22. april 2011 kl. 17:49.
Mildt sagt litt skeptisk til denne bloggen (og de mange forsøkene opphavsmannen har gjort på å poste påstandene rundtom i debattforumer, hvis man googler).

Fyren skriver en haug med høyreekstreme innvandringskritiske poster (Setninger ala "et som har skjedd i London, Gøteborg og Malmø er bare en smake bit på hvordan fremtiden i Norge kommer til å bli hvis vi ikke begynner å gjøre motstand mot de som ønsker et folkmord på det norske folket!", omtale av sosialister som landssvikere osv er i mine øyne langt over grensa for hva som faller innenfor legitim innvandringskritikk). Ingen av disse postene får noe nevneverdig trafikk eller oppmerksomhet (så og si ingen kommentarer) og fyren blir dermed plutselig varslet av noen internt i media som tilfeldigvis validerer hans påstander.

Så spammer han dette rundt på Internett, i håp om at folk tar det for god fisk og samtidig leser de andre postene hans, hvor det stort sett er kvasinazistisk brunt oppgulp å finne.

Hvis man ikke synes det virker oppkonstruert i utgangspunktet, så kan man jo spørre seg hvorfor en journalist i en riksdekkende avis bestemmer seg for å varsle til en ukjent, fersk høyreekstrem blogg nesten uten trafikk heller enn å opprette en egen blogg, bruke kontakter eller kontakte mer seriøse organisasjoner eller publikasjoner (Minerva hadde f.eks. lett grepet tak i dette, uten å kalle samtlige sosialister for landsforrædere i samme slengen)
Trådstarter
Jeg er forsåvidt ikke uenig at dette kan virke tvilsomt, selv fikk jeg opp blogen når jeg googlet "gøteborg opptøyer", med tanke på de pågående(?) opptøyene. Men de ytre, og verifiserbare dataene stemmer jo: når skrev hvem om hva ifbm opptøyene i 2009.
Så får noen luringer være så greie å komme opplysninger som kan bekrefte el. avkrefte resten av innholdet i bloggen.
Vet noen noe om det indre liv i norsk presse, og har lyst til å fortelle oss om det?