Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1216
brace yourself
Fickledick's Avatar
Fidel Castro har nå trukket seg som leder av det Cubanske kommunistpartietm spørsmålet er da, vilken retning vil Cuba gå?
Jeg er fulstendig klar over at makten i Cuba fortsatt ligger hos kommunistpartiet, med Raúl Castro som leder. Men vil kommunismen møte sin undergang også i Cuba uten en sterk leder som Fidel?

Hva syns dere om Fidel Castro, revolusjonshelt og geni eller gal diktator og frihetsnekter?
Selv blir jeg av en eller annen grunn tiltrukket av den venstreradikale politikken, selv om jeg også er uenig i mye av det som ble gjort i Cuba.
Vel, Cuba kommer nok til og gå i en mer pragmatisk retning, men tror nok den forblir kommunistisk i noen år til. Ville bare sett til at blokkaden forsvant.

Med tanke på at an tok over landet fra Fulgencio Batista var/er han en revolusjonshelt, samt en inspirasjon. Ikke nødvendigvis hva han står for, og politikken hans etc, men det faktumet at han klarte ved hjelp av 82 mann og ta over et helt land, være så lenge i makta rett ved dørmatta til USA, og overleve over 600 attentatforsøk. Han er dyktig, målbevisst, intelligent og karismatisk, og har syyykt flaks

Men, jeg må innse at jeg på langt nær ikke støtter mye av politikken hans, bl.a. rasjoneringssystemet, mangelen på 100% talefrihet.
Tror nok Raul Castro vil trekke landet mot høyre, noe som alt er igang, så vidt jeg har skjønt. Hadde håpet han hadde fortsatt den sosialistiske økonomiske politikken, men satt i gang sosialliberalistiske reformer, med tanke på ytringsfrihet og organisasjonsrett. Dette kommer nok, men i kombinasjon med en nasjonal kommersialisering. Vi får se åssen dette ender...

Har alltid hatt en forkjærlighet for den cubanske revolusjonen. Veit ikke hva det er, men det er jo noe romantisk over den. Når det er sagt, så er jeg ingen kommunist, og mener at det er mye som burde vært gjort annerledes der.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Jeg var der i fjor sommer, i havana og det populære feriestedet varadero.
Så vidt jeg forstod det, satset cuba mye på turister. Og mye var tilrettelagt for at vi skulle få den beste opplevelsen.
Når vi var i varadero var det rett å slett absurd. En vei inn, og en vei ut. Cubanere som ikke jobbet/bodde der fikk ikke lov å komme inn. På barene og restaurantene var det bare turister. Samtidig som de lokale hadde fest i gaten, etter musikken fra baren.

I havana fikk jeg møtt et par cubanere på utesteder osv, der vi selvfølgelig var intressert i hva de syns om Fidel og hvordan situasjonen er nå. Negativiteten vi fant til Fidel var overalt. En fortalte oss at man kunne til å med ikke si navnet hans høyt fordi de var redd for hvem som hørte på.
En lege på cuba tjener 120kr i måneden. Vi ble fortalt de beste jobbene var, innenfor regjeringen, (men da måtte du visst kjenne noen), eller jobbe på de beste turist stedene, grunnet tipsen. (men da måtte du også kjenne noen)

Cubanere kan til å med ikke prate med turister uten å få minimum tilsnakk, men som regel bot.
De lever fortsatt i håpet på en forandring.