Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3489
Uten å ha gjort noe forskning på dette, vil jeg fyre av et spørsmål i full fart:
Finnes det foretak som passer på skip som plaffer ned pirater, og får betalt for det??
Ja, de kalles leiesoldater, eller på fint-fint-språk; sikkerhetspersonell.

Kan også legge til at regjeringen ikke tillater at norske skip skal ha våpen ombord. Derfor, så er det ingen norske skip som kan være bevæpnet med annet enn vannkanoner.
Du kan google Blackwater og pirater feks,
Så får du opp et kjent firma.
Vesten har voltatt somalia, now they are paying the price.

Seil et annet sted for faen.
firmaet til Espen Lee hadde vel vært aktuelt? http://www.leesecurity.com/
Sist endret av iGnome; 19. april 2011 kl. 21:37.
Blackwater heter ikke Blackwater lenger, ble litt mye dårlig pr etter irak 2 og afghan.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Vesten har voltatt somalia, now they are paying the price.

Seil et annet sted for faen.
Vis hele sitatet...
Håper ikke du mener dette seriøst?

Får å ta det litt enkelt så er ting styrt av penger

Noen definisjoner:

Olje=drivstoff
Penger= noe som angir en verdi
Drivstoff= kostnader i penger
Tid=Penger

Hvilke av alternativene synes du er mest rasjonelle?

Siden Tid=Penger og penger vil du bruke minst mulig av så kjører du minst mulig siden drivstoff=kostnader.
Så tar du en liten kikk på det fine kartet mitt og forteller meg at de ikke skal seile et annet sted.

Siden miljøsyndere er så jævla inn om dagen så kan jeg føye til at skip som regel slipper ut mer Co2 pr km enn en vanlig fiesta og da er det jo også rasjonelt å ta den korteste ruta.
Monkey D Luffy Hjelper deg sikkert.
Bare bli venn med denne karen, så skall alt gå bra skal du se.

Men fra spøk til alvor. Det er ikke bare ved somalias kyst du skal passe deg for pirater. Under følger ett kart for alle piratvirksomhet i 2009.
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Weblog/weblog%20pix/2009/4/14/1239723918012/iccpiratemap.jpg

Jeg har aldri hørt om noen tjeneste for å sikre seg mot pirater, men så har jeg ikke noe leiesoldat kontakter heller.
Men hvis du først må gjennom aden-bukta ville jeg kontaket ett av de mange EU-krigsskipene som patruljer der, for å så paralelt med de.
Sist endret av ZELDUR; 19. april 2011 kl. 22:27.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Vesten har voltatt somalia, now they are paying the price.

Seil et annet sted for faen.
Vis hele sitatet...
Hva faen? I all absolutt all nyere tid har Somalierene ligget i krig enten med hverandre eller med Ethiopia. Grunnloven dems er faktisk så kul at den rett ut sier at deler av Ethiopia er en del av Somalia. Vi har da for fanden ikke voldtatt dem, kriginga har de helt fint klart å gjøre selv helt uten hjelp.

Du vil at man skal seile rundt Afrika istedenfor igjennom Suezkanalen? Dramatisk dyrere, tar mye lengre tid og kommer til å brenne av masse ekstra Olje. Dummeste forslaget noensinne.

Edit: Det er forøvrig ikke så farlig i Aden-bukta. Antallet skip som går igjennom der er fryktelig høyt, og det er ikke så mye piratvirksomhet. Selv haika jeg med ei liten lastepram fra Djibouti til Yemen over Aden-bukta i november, og jeg møtte ikke en eneste pirat.
Sist endret av DumDiDum; 19. april 2011 kl. 22:31.