Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7471
Jeg var nett innblandet i en ganske heftig online diskusjon der jeg påsto at om en vakt hadde voldtatt en innsatt i et norsk fengsel, så hadde vakten fått straff for det. Folkene jeg diskuterte med var ikke norske, og nektet å tro meg, mente jeg var naiv. Så i håp om å få svar av noen med erfaring - er jeg naiv eller har jeg rett?
Skjer sånne ting i norske fengsel? For jeg vet at hadde det skjedd med meg hadde jeg gått til politiet, aviser og hva pokker det skulle være for at personen fikk som fortjent.
Sist endret av cr1mez; 7. april 2011 kl. 19:48.
Er det en spesielt god grunn til at fengselsvakter i Norge ikke skulle følge norsk lov?
Trådstarter
Det er det jeg også mener.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Fengselsvakter er ikke hevet over norsk lov, ser ikke problemstillingen.
Trådstarter
Problemstillingen er at folkene jeg snakket med ikke er norsk og nektet å tro meg. De mente fullt og helt at felgselsvakter voldtar innsatte i alle fengsel, og at de ikke ville fått straff fordi ingen bryr seg om innsatte. Jeg begynner å se en trend i svarene jeg får så jeg antar folk som faktisk er norsk er enige med meg..
Poenget er vell hva som er grunnen til at Norske fengsler skal være så fordømt mye bedre enn alle andres, bare fordi vi ikke hører om slike saker.
Trådstarter
Alt jeg vet er at om jeg jobbet i et fengsel og fikk vite at en av mine kolleger voldtok innsatte, så hadde jeg anmeldt personen på dagen, og jeg tror de fleste andre normale mennesker ville gjort det samme. Jeg tror også at politiet i norge ville tatt det alvorlig om en person kom til dem og sa at han hadde blitt voldtatt i fengselet.
Det er tross alt ikke bare narko kingpins og mordere som sitter i norske fengsler, foe eksempel en jeg kjenner satt inne i 2 eller 3 år for å ha kjørt på en jente ved et uhell. Vil ikke si det gir noen rett til å mishandle han.
Jeg sier bare at det er litt naivt å tro at det ikke skjer slike ting i norske fengsler. men jeg kan ikke peke på noen bestemte hendelser, så du får ta det for hva det er
Rutinene i norske fengsler er nok langt bedre enn de fleste andre land, og fengselsstandaren i Norge er beviselig ganske høy. At slikt kan ha skjedd i løpet av de siste tiårene er umulig å svare på med hundre prosent sikkerhet, men på generelt grunnlag kan du nok føle deg rimelig trygg i norske fengsler. Nå vet jeg ikke hvor de personene du diskuterte med kommer fra, men det kan nok være vanskelig for mange å sette seg inn i hvilke velferd vi har i Norge, og hvordan vi praktiserer ulike aspekter av samfunnet, når man aldri har opplevd lignende.
Trådstarter
Hvorfor er det naivt? Jeg forventer faktisk at det ikke skjer. Greit nok, jeg skal ikke si at innsatte aldri har voldtatt andre innsatte i et fengsel og de rett og slett ikke har sagt det til noen, men jeg er rimelig sikker på at om en vakt i et fengsel hadde voldtatt en innsatt så hadde den vakten plutselig vert innsatt selv.
Har forsåvidt aldri hørt noe i medier at det har skjedd.. + at Norge har ganske silkemyke fengsler..
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Poenget er vell hva som er grunnen til at Norske fengsler skal være så fordømt mye bedre enn alle andres, bare fordi vi ikke hører om slike saker.
Vis hele sitatet...
Fordi landet vårt generelt sett er fordømt mye bedre enn de fleste andre når det gjelder ting som menneskerettigheter og demokrati? Et mer logisk spørsmål å stille seg er derfor: Hvorfor skulle fengslene våre være så fordømt dårlige på dette området?
Sist endret av mentalmelt; 7. april 2011 kl. 20:14.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Poenget er vell hva som er grunnen til at Norske fengsler skal være så fordømt mye bedre enn alle andres, bare fordi vi ikke hører om slike saker.
Vis hele sitatet...
Vi hører jo endel om andre typer "overgrep" i fengsel, som at innsatte ikke får psykiatrisk hjelp (de som trenger det) og at personer sitter for lenge på glattcelle (noe som skal ha ført til selvskading og mulig bidratt til selvmord), så hvorfor skulle man tie om voldtekter, hvis de var særlig utbredt?

Jeg tror at voldtektsmenn har såpass lav status i Norge at kolleger ikke ville sett gjennom fingrene med en ansatt som de fikk vite hadde voldtatt innsatte, og at det er lite sannsynlig at en ukultur på det området ville oppstått. Det ville også være lett å få avisoppslag, hvis offeret ønsker å gå til media.
Trådstarter
Det sier litt om verden utenfor Norge at 10-15 mennesker i en online chat nektet å tro meg i denne saken.
Bare ikke fortell det til dem, så beholder de frykten for å komme i norske fengsler. Hadde de visst at det ligner mer på vanlig militære leire, ville de sikkert joina sine landsmenn som er kriminelle. Regner med at de du snakker om er fra Latvia, Somalia, Afghanistan, el, og ikke Sverige eller Danmark.
Vel for å si det sånn når jeg snakker med folk fra nedover i asia er de hellig overbevist om at de kan kjøpe seg unna de fleste kriminelle handlinger som kjøring uten lys på bil, manglende førerkort osv. De er ubegrepelig for dem at man ikke bare kan kjøpe seg fri. Men tror det er bare noe vi må prøve og skjønne også at for de som ikke har opplevd annet er det vanskelig for forstå noe annet
Sitat av cr1mez Vis innlegg
Hvorfor er det naivt? Jeg forventer faktisk at det ikke skjer. Greit nok, jeg skal ikke si at innsatte aldri har voldtatt andre innsatte i et fengsel og de rett og slett ikke har sagt det til noen, men jeg er rimelig sikker på at om en vakt i et fengsel hadde voldtatt en innsatt så hadde den vakten plutselig vert innsatt selv.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig der! Tror det bare er tull og fanterier dette her! Tipper det er like stor sannsynlighet at noe slikt skjer som at vi finner fremmed liv på baken min!

Kan jo skje, men Norge er ikke det rette landet dette skjer i! Kan være mellom innsatte, men kriminelle styrer inni fengslene, og svært få av de hardbarka er faktisk homofile + at her i Norge får en lov til å få besøk av fremmede kvinner som en har sex med Hvorfor ta en mann når en kan ta en kvinne?

Skal jeg være ærlig, så tror jeg faktisk voldtekt kun kan skje på et kvinnefengsel enten ved mannlige vakter som er litt for kåte og drittsekker eller en kvinnelig skjult lesbe!

Men uansett så tror jeg ikke dette er noe vanlig, men når en tenker seg om, så er det ikke mange kriminelle som vil gå ut til Media å si at en har fått ris på stumpen!
Horfor skulle det være umulig at sånne situasjoner skulle oppstå i norske fengsler? Det skjer jo på gata støtt å stadig, desverre!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ivar Vis innlegg
Kan jo skje, men Norge er ikke det rette landet dette skjer i! Kan være mellom innsatte, men kriminelle styrer inni fengslene, og svært få av de hardbarka er faktisk homofile + at her i Norge får en lov til å få besøk av fremmede kvinner som en har sex med Hvorfor ta en mann når en kan ta en kvinne?
Vis hele sitatet...
Fengselsvoldtekter skjer som oftest ikke pga. seksualitet og homofili - de fleste som voldtar lever som heterofile utenfor murene, og bruker voldtekt som et middel for å utøve makt i fengselet.

Når det er sagt så tviler jeg også på at dette skjer i særlig grad i Norge, men av andre årsaker enn de du presenterer. Jeg tror rett og slett norske fengsler er så jævla mye bedre enn de kapitalistiske marerittene USA velger å presentere som fengsler.
Sitat av Tias Vis innlegg
Fengselsvoldtekter skjer som oftest ikke pga. seksualitet og homofili - de fleste som voldtar lever som heterofile utenfor murene, og bruker voldtekt som et middel for å utøve makt i fengselet.

Når det er sagt så tviler jeg også på at dette skjer i særlig grad i Norge, men av andre årsaker enn de du presenterer. Jeg tror rett og slett norske fengsler er så jævla mye bedre enn de kapitalistiske marerittene USA velger å presentere som fengsler.
Vis hele sitatet...
det øverste du nevner, vil jeg si stemmer i utenlandske fengsel... makt måles i vold og kontakter her i Norske fengsler, ikke i hvem som putta i hvem...

Til selvmord... du har blitt alt for mye påvirket av Oz serien o.l. tv-serier... alt på tv er ikke sant, og er det sant så er det ikke slik at det er sånn her i Norge også!

Når du aldri i historien har hørt en klage over noe slikt, så har det ikke skjedd! så enkelt er det... Ingen offer, ingen bevis, ingen vitne... hvordan kan da voldtekten skje? o.O
De blir sikkert anmeldt, men det kommer vel ikke i media.
Et par punkter om hvorfor det er lite sannsynlig at fengselsbetjenter begår overgrep:


1. Alle betjenter, lærere og ansatte er pålagt å bære en alarm som er koblet opp mot et alarm med sporingssystem.
Denne alarmen er ekstremt enkel å sette av. Faktisk så enkel at nye betjenter ofte aktiverer den uten å vite om det selv.

Dersom en voldtekt av en innsatt hadde funnet sted ville det ikke bydd på store problemer for offeret å aktivere denne.
Dette hadde resultert i at alle tilgjengelige betjenter umiddelbart hadde stormet til det aktuelle området.



2. Betjentene er sjeldent på samme avdeling over lengre perioder. Vanligvis er de bare på en av deling i en uke eller to før de begynner en ny arbeidsperiode på en annen avdeling.
Dette fører til at betjentene ikke har spesielt god personlig kjennskap til de enkelte innsatte og har derfor begrenset med pressmidler ovenfor et potensielt offer.
De juridiske sakene er det jurister, førstebetjenter og ledere som tar seg av.



3. I Norge bærer ikke fengselsbetjentene våpen slik som de gjør i veldig mange andre land.
Derfor blir det vanskelig for en betjent å true en innsatt til seksuell omgang.

Dessuten består de ansatte av begge kjønn i alle aldersgrupper, og som sagt har alle ansatte sin egen rotasjon fordelt på forskjellige avdelinger.
Derfor blir det vanskelig for de ansatte å "alliere seg" slik at de kan begå overgrep mot innsatte.
Det er stor sannsynlighet for at en ufin betjent blir irettesatt av de andre betjentene dersom kritikkverdig finner sted, og dersom saken er graverende meldes det fra til førstebetjenten og fengselslederen.


Jeg har vært ganske mange ganger i fengsel og har derfor fått høre veldig mange syke historier.
Noen av historiene er så syke at det er vanskelig å tro på dem. Likevel har jeg aldri fått høre historier om mishandling og voldtekt fra betjentenes side.

Det verste jeg har hørt/opplevd er fengselsbetjenter som opptrer som belærende og ignorante klyser med verdens verste lærertryne.

Dersom voldtekt hadde funnet sted ville de andre innsatte 100% sikkert ha funnet ut av det til slutt.
Ingen steder sladres, baksnakkes og konspireres det mer enn i norske fengsler.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Til selvmord... du har blitt alt for mye påvirket av Oz serien o.l. tv-serier... alt på tv er ikke sant, og er det sant så er det ikke slik at det er sånn her i Norge også!

Når du aldri i historien har hørt en klage over noe slikt, så har det ikke skjedd! så enkelt er det... Ingen offer, ingen bevis, ingen vitne... hvordan kan da voldtekten skje? o.O
Vis hele sitatet...
Nå har det nå slik at man støtt og stadig hører om mennesker som blir kastet på glattcella, for så å ligge en hel natt med epilepsi anfall eller diabetikere som ikke får nødvendig medisinsk behandling pga. late politifolk som gir seg faen i folk som havner på glattcella.

Kjenner til et tilfelle med en gammel heroinist som ble kastet i varetekt uten metadonen sin. Politiet brukte da dette til sin fordel og presset fram tilståelse. For folk som har innsikt i hva dette går ut på, så kan man faktisk påstå at det er rene torturen. Dette tror jeg kanskje er typer overgrep som er mer eller mindre "vanlig" i Norge.

Voldtekt og seksuelle overgrep er et tabu i Norske fengsler, og voldtektsfolk(og spesielt pedofile) er som regel alltid de med lavest sosial status i fengslene. Tror de fleste fengselsbetjenter som vurderer å begå seksuell voldtekt, vet at de vil gå i mot en mørk sjebne utenfor fengslet i etterkant.
En av "fordelene" med det norske systemet er at ingen får livstidstraff eller dødsdom. De aller fleste som blir satt i fengsel, kommer ut i livet innen rimelig tid. Dersom de hadde blitt misbrukt, ville de uansett kunne meldt fra når de slapp fri. Kanskje det ikke alltid ville blitt tatt seriøst, men media hadde nok slukt det uansett.

Jeg velger å tro at fengselsvesenet i Norge er ganske bra, og at det er lite slikt i norske fengsel. Det er nok noe snusk å finne, men ikke slik vi ser i amerikanske filmer.
Sitat av bobbo Vis innlegg
En av "fordelene" med det norske systemet er at ingen får livstidstraff eller dødsdom. De aller fleste som blir satt i fengsel, kommer ut i livet innen rimelig tid. Dersom de hadde blitt misbrukt, ville de uansett kunne meldt fra når de slapp fri. Kanskje det ikke alltid ville blitt tatt seriøst, men media hadde nok slukt det uansett.

Jeg velger å tro at fengselsvesenet i Norge er ganske bra, og at det er lite slikt i norske fengsel. Det er nok noe snusk å finne, men ikke slik vi ser i amerikanske filmer.
Vis hele sitatet...
Du kan jo bli dømt til forvaring, som i praksis kan bety en livsstidsdom.
I f.eks. USA så er fengslene mye større, de innsatte sitter mye lengre, eneceller hører til sjeldenhetene og fengslene er strukturert (arkitektur, rutiner osv) på en slik måte at det oppstår maktstrukturer i form av gjengdannelser hos de innsatte som siver over til fengselsbetjentene. Voldtekt er i denne sammenhengen i all hovedsak et maktmiddel som blir brukt til å nedverdige og underlegge seg andre.

I tillegg så har den amerikanske offentligheten et helt annet syn på innsatte enn den norske, noe som selvsagt påvirker hvordan fengselsvesenet blir behandlet politisk. Til informasjon så har USA låst flere av sine innbyggere bak lås og slå enn hva Sovjetunionen gjorde i sin tid. Det finnes historisk ikke noe land som har hatt en så stor andel av befolkningen sin bak lås og slå som USA.
Fengselsbetjent, ikke fengselsvakter. Voks opp
Eneste voldtekten jeg kan huske å ha hørt om, er det som skjedde på glattcellen i Bergen.
Var plassmangel så de kastet to stk i samme celle, hvorpå den ene forgrep seg seksuelt på den andre mens han sov.
http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...cle1085429.ece

Ellers tror jeg som mange før meg har skrevet, at man ikke kan sammenligne Norske fengsler med for eksempel Amerikanske fengsler eller de fleste andre land sine fengsler for den del.

Var vel i går jeg leste på dagbladet.no om han skuespilleren fra Prison break som slapp ut etter 22 mnd i fengsel.
Han hadde opplevd at celle kameraten hans ble drept og han var vitne til flere knivstikkinger og ca 300 slåsskamper.
http://www.dagbladet.no/2011/04/19/k...hold/16254202/

Tviler på at det er så gale eller i nærheten av så gale i Norske fengsler.
(hadde nok sikkert lest om det i en liten notis i avisene)

Fikk høre av en venn av meg som måtte inn og sone i 30 dager, at det nærmeste han så som kunne antyde til bråk, var når en av de andre innsatte ble så dritt lei av den “klikk klakk” lyden som kommer når noen spiller bordtennis, at han tok ballen og trakket den flat.
Etter litt kjefting og smelling så var det hele over.

Tror det var i sist uke jeg så Sven-Eirik Utsi snakke om Norske fengsler på tv.
(tror han skulle ha noe foredrag om emnet for politiet eller politikerene, husker ikke helt)

Finner ikke klippet på nett, men husker at det eneste negative han hadde å fortelle om fengslene var at, det og hive førstegangs kriminelle sammen med gjengangs kriminelle var en dårlig deal, pga det da blir som en høyskole i kriminalitet og at det igjen øker kjangsen for at de førstegangs kriminelle kommer tilbake.

Han mente også at Norske fengsler IKKE burde huse østeuropeiske ”mafia bander” da de bare ler og ser på hele det Norske fengselsvesenet som et eneste stort Kardemomme by opplegg.
Pluss at man da igjen satt og delte erfaringer og knyttet kontakter over lande grenser, noe som bygger på dette med at fengslene blir som ”Høyskoler” for kriminelle.
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Var vel i går jeg leste på dagbladet.no om han skuespilleren fra Prison break som slapp ut etter 22 mnd i fengsel.
Han hadde opplevd at celle kameraten hans ble drept og han var vitne til flere knivstikkinger og ca 300 slåsskamper.
http://www.dagbladet.no/2011/04/19/k...hold/16254202/

Tviler på at det er så gale eller i nærheten av så gale i Norske fengsler.
(hadde nok sikkert lest om det i en liten notis i avisene)
Vis hele sitatet...
Ved Åna fengsel er det ca. 1 slåsskamp annenhver uke, men disse meldes sjelden inn til politiet.
Dessuten skjer det også en hel del som ikke fengselsbetjentene vet om, feks. utpressing og mishandling av seksualforbrytere.

De fleste seksualforbryterne sitter på en egen avdeling ved Åna fengsel, D1, men noen ganger havner et par av dem rundt på de andre avdelingene.
Dersom dette blir oppdaget kan enkelte innsatte finne på å gi dem "bøter" etter at de har blitt fratatt klokker, smykker osv.
Normalt sett ender det opp med både bøter og rundjuling inne på cellene.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ved Åna fengsel er det ca. 1 slåsskamp annenhver uke, men disse meldes sjelden inn til politiet.
Dessuten skjer det også en hel del som ikke fengselsbetjentene vet om, feks. utpressing og mishandling av seksualforbrytere.

De fleste seksualforbryterne sitter på en egen avdeling ved Åna fengsel, D1, men noen ganger havner et par av dem rundt på de andre avdelingene.
Dersom dette blir oppdaget kan enkelte innsatte finne på å gi dem "bøter" etter at de har blitt fratatt klokker, smykker osv.
Normalt sett ender det opp med både bøter og rundjuling inne på cellene.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på det du sier over her? Er det egne erfaringer du har gjort deg?
Eller er det "Hearsay"?

Mener ikke og være vanskelig, hadde bare vært greit med noe litt mer bekreftende.
Jeg kjenner jo ikke deg, så for alt jeg vet kan jo du sitte der og finne på saker og ting, om du forstår hva jeg mener.


Å til de av dere som ikke vet hva "Hearsay" betyr....
(Hearsay is information gathered by one person from another person concerning some event, condition, or thing of which the first person had no direct experience.)
Kom ut av dette fengselet i forrige uke så det jeg sier er hva jeg har registrert der inne i løpet av de siste månedene.

Jeg kan også nevne at det var betydelig mer vold i dette fengselet for bare et par år siden da der var felles lufting for alle avdelinger, utenom avdeling D1 selvfølgelig.
For å få en slutt på dette ble luftingen delt opp i bestemte tider og det later til å fungere veldig bra. Jeg var ikke vitne til en eneste slåsskamp i luftegården.

Det er faktisk ikke vakter i luftegården en gang, de står på utsiden av gjerdet med radioer slik at de kan melde fra til sentralen i tilfelle noe skjer, hvilket er lite sannsynlig.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kom ut av dette fengselet i forrige uke så det jeg sier er hva jeg har registrert der inne i løpet av de siste månedene.

Jeg kan også nevne at det var betydelig mer vold i dette fengselet for bare et par år siden da der var felles lufting for alle avdelinger, utenom avdeling D1 selvfølgelig.
For å få en slutt på dette ble luftingen delt opp i bestemte tider og det later til å fungere veldig bra. Jeg var ikke vitne til en eneste slåsskamp i luftegården.

Det er faktisk ikke vakter i luftegården en gang, de står på utsiden av gjerdet med radioer slik at de kan melde fra til sentralen i tilfelle noe skjer, hvilket er lite sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Får nesten bare ta deg på ordet da.
For når jeg Googler "vold i norske fengsler" kommer det bare en haug med saker der innsatte banker opp ansatte.
Har egentlig ingen problem med at det utføres litt selvjustis mot pedofile som ha ødelagt livet til små barn.
Det høres sikkert fælt ut for noen, men er bare slik jeg føler det…..