Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4428
Leser på nettet at den amerikanske børsen stuper de første 20 dagene etter hver globale konflikt, men at etter dag 20 så er bunnen i gjennomsnitt nådd. Betyr ikke det at å investere i fond om ca en uke er ideelt mtp Ukraina konflikten??.

Vet du et konflikten er nådd toppen da? Kan jo eskalere betydelig den
DCA, dollar cost avrage. Kjøp jevnt å trutt, bare å se på indeks chart over 10 år, går som regel bare en vei, opp. Vær langsiktig, å ikke selg når det ser stygt ut, heller snitt ned. Fond er vel det tryggeste man kan investere i, skal være bra utålmodig for å tape penger i indeks fond.
Trådstarter
19 0
Sitat av plexern Vis innlegg
Vet du et konflikten er nådd toppen da? Kan jo eskalere betydelig den
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg veldig lite om, men gjennomsnitt så er det i hvert fall de første 20 dagene det går ned før bunnen blir nådd.

Jeg vet ikke om den konflikten der borte kan påvirke så voldsomt mye mer her enn det allerede har gjort hvis ikke Putin går til krig mot flere land eller begynner å bruke atomvåpen så vil jeg jo tro med alle sanskjonene som er på plass at børsen er i ferd med å stabilisere seg

Men jeg er ingen ekspert. Basert på hva jeg har lest så skal jeg prøve meg på fond om en ukes tid og ta det derfra
Men har du sett på fondene om de har gått ned?
Mine har gått ned 10% i snitt den siste måneden, men jeg har vært med på større fall tidligere.

Mange av de økonomiske nedsidene i denne konflikten er uansett langsiktige så nedsiden kan fint komme når kvartalresultatene kommer.

Det er også forskjell på fond, de som investerer i olje og andre råvarer går en positiv tid i møte mens teknologi har større risiko for fall.
Netflix feks har 1 million betalende abbonenter i Russland, og amerikanske tek selskaper vil få det vanskelig med å eksportere amerikansk teknologi til Russland.
Trådstarter
19 0
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men har du sett på fondene om de har gått ned?
Mine har gått ned 10% i snitt den siste måneden, men jeg har vært med på større fall tidligere.

Mange av de økonomiske nedsidene i denne konflikten er uansett langsiktige så nedsiden kan fint komme når kvartalresultatene kommer.

Det er også forskjell på fond, de som investerer i olje og andre råvarer går en positiv tid i møte mens teknologi har større risiko for fall.
Netflix feks har 1 million betalende abbonenter i Russland, og amerikanske tek selskaper vil få det vanskelig med å eksportere amerikansk teknologi til Russland.
Vis hele sitatet...

Jeg ser at de har gått ned ja og har også lest at råvarer er veien å gå som du sier. Jeg kommer til å følge med å prøve å kjøpe når det ser ut som det stabiliserer seg
Putin er tydeligvis på en rampage pga kreft/demens så jeg ville ventet på at den første bomben traff jeg, alt annet ville vært en investering.
Sitat av LifinitoQ Vis innlegg
Jeg ser at de har gått ned ja og har også lest at råvarer er veien å gå som du sier. Jeg kommer til å følge med å prøve å kjøpe når det ser ut som det stabiliserer seg
Vis hele sitatet...
Hvorfor vente til det stabiliserer seg?

Om du skal være på råvare rallyet så er du egentlig litt seint ute allerede.
Investeringer i fond har en lang tidshorisont, så såfremt det ikke er et krakk i vente så finnes det sjeldent dårlige tidspunkt å gå inn i fond.

Mange fond var ned 20-30% i koronatiden men har allerede tatt igjen det tapte så på kort sikt er det ikke krise om fondet ditt går ned 10-20%.
Langsiktig ja sure går inn. Om tidshorisonten derimot er kortsiktig er det umulig og si om tidspunktet er bra eller ikke. Alternativkostnaden (Ha pengene i banken) blir stadig dyrere når inflasjonen er såppas høy. Siden inflasjonen løper løpskt er det ikke ussansynlig at sentralbankene kjører renta rett opp til himmelen, da kan markedet i værste fall kollapse, i beste fall vil vekst-aksjer lide, mens solide utbytte aksjer kommer seg best ut.

Jeg personlig tror inflasjonen er langt høyere enn det KPI-tallene for øyeblikket viser, da forbruksvarer er det siste leddet hvor prisøkningene gir utslag. En reell fare, med høy inflasjon og handelsembargo osv er det man kaller stagflasjon. Dette er inflasjon kombinert med deflasjon (nedgangstider). Dette er spesielt farlig da sentralbanken ikke kan bruke rentepolitikkken til å løse situasjonen, da en økning forbedrer inflasjonen, men forverrer deflasjonen og vice versa.

Hvorvidt det blir stagflasjon eller ikke er umulig og si - men det er mye som tyder på at det ikke er helt usannsynlig. Om det blir stagflasjon er nok store deler av markedet fucked. Oljefondet spår en 40% nedgang av dets verdier ved en sånn situasjon.

Ting jeg mener er fornufitge kjøp nå er assets (gull, olje, hvete, eiendom osv), det kan også være greit å se på verdiaksjer, inflasjonsjusterte statsobligasjoner (TIPS). Hadde jeg valgt ett fond nå så hadde jeg unngått fond hvor andelen med vekstaksjer er høy.
Trådstarter
19 0
Sitat av Zarni Vis innlegg
Langsiktig ja sure går inn. Om tidshorisonten derimot er kortsiktig er det umulig og si om tidspunktet er bra eller ikke. Alternativkostnaden (Ha pengene i banken) blir stadig dyrere når inflasjonen er såppas høy. Siden inflasjonen løper løpskt er det ikke ussansynlig at sentralbankene kjører renta rett opp til himmelen, da kan markedet i værste fall kollapse, i beste fall vil vekst-aksjer lide, mens solide utbytte aksjer kommer seg best ut.

Jeg personlig tror inflasjonen er langt høyere enn det KPI-tallene for øyeblikket viser, da forbruksvarer er det siste leddet hvor prisøkningene gir utslag. En reell fare, med høy inflasjon og handelsembargo osv er det man kaller stagflasjon. Dette er inflasjon kombinert med deflasjon (nedgangstider). Dette er spesielt farlig da sentralbanken ikke kan bruke rentepolitikkken til å løse situasjonen, da en økning forbedrer inflasjonen, men forverrer deflasjonen og vice versa.

Hvorvidt det blir stagflasjon eller ikke er umulig og si - men det er mye som tyder på at det ikke er helt usannsynlig. Om det blir stagflasjon er nok store deler av markedet fucked. Oljefondet spår en 40% nedgang av dets verdier ved en sånn situasjon.

Ting jeg mener er fornufitge kjøp nå er assets (gull, olje, hvete, eiendom osv), det kan også være greit å se på verdiaksjer, inflasjonsjusterte statsobligasjoner (TIPS). Hadde jeg valgt ett fond nå så hadde jeg unngått fond hvor andelen med vekstaksjer er høy.
Vis hele sitatet...

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Har noe kapital på høyrentekonto og kan INGENTING om aksjer/fond...

Skulle ønske jeg kunne visst helt sikkert at noe var trygt og ville gi garantert god avkastning
https://www.investopedia.com/terms/d...taveraging.asp

Dette er såvidt jeg vet det beste og tryggeste du kan gjøre. Over tid, altså 10 år++ så er du nesten garantert god avkastning. Nå vet jeg ikke hva du mener en god avkastning er menmen
Er synd at økonomi ikke er ett fag før videregående. Skal veldig lite til å spare seg opp en god slant penger i tillegg til pensjonen sin. Start med konfirmasjons pengene om mulig. Mange unge har feil bilde av hva god avkastning er, trenger ikke være yolo wsb stil. Klarer man 10% årlig i snitt over 30-40 år, noe som ikke er helt usannsynlig i det hele tatt. Kjør en portefølje med 85% fond 5% krypto og 10% enkelt aksjer som du har troen på, og hold deg ved den/de enkelt aksjene du har og kjør dca på de over tid. Kun selg om det fundamentale endrer seg. Ofte i krisetider folk begynner med aksjer, og mange virker veldig opptatt av at alt skal gå 3x, viktigste er å spare jevnt å trutt, penger i banken er bare tull i dagens økonomi, inflasjonen spiser de opp. Invester det som passer for deg, kan virke lite og ubetydelig i starten, men du vil glede deg over det etterhvert som årene går. En som er veldig fin å følge på YouTube på investeringer er Chicken Singapore, fyren forklarer ting på en god måte og er en av få som er gjennsikitg i sine trades. Vil til slutt anbefale fond til alle nye investorer, finnes fond i alle sektorer. Enkelt aksjer kan gi større gevinster, men er høyere risiko, og ved å følge med på sidelinjen i ett år eller to, mens man sparer i fond vil man kunne danne seg ett bilde av hvordan markedet fungerer og hvilke selskaper man vil gå long i. Lykke til, hilsen en som har hatt en veldig hyggelig avkastning siden finanskrisen i 08, krise som trigget min interesse, i likhet med mange unge idag.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Er synd at økonomi ikke er ett fag før videregående. Skal veldig lite til å spare seg opp en god slant penger i tillegg til pensjonen sin. Start med konfirmasjons pengene om mulig. Mange unge har feil bilde av hva god avkastning er, trenger ikke være yolo wsb stil. Klarer man 10% årlig i snitt over 30-40 år, noe som ikke er helt usannsynlig i det hele tatt. Kjør en portefølje med 85% fond 5% krypto og 10% enkelt aksjer som du har troen på, og hold deg ved den/de enkelt aksjene du har og kjør dca på de over tid. Kun selg om det fundamentale endrer seg. Ofte i krisetider folk begynner med aksjer, og mange virker veldig opptatt av at alt skal gå 3x, viktigste er å spare jevnt å trutt, penger i banken er bare tull i dagens økonomi, inflasjonen spiser de opp. Invester det som passer for deg, kan virke lite og ubetydelig i starten, men du vil glede deg over det etterhvert som årene går. En som er veldig fin å følge på YouTube på investeringer er Chicken Singapore, fyren forklarer ting på en god måte og er en av få som er gjennsikitg i sine trades. Vil til slutt anbefale fond til alle nye investorer, finnes fond i alle sektorer. Enkelt aksjer kan gi større gevinster, men er høyere risiko, og ved å følge med på sidelinjen i ett år eller to, mens man sparer i fond vil man kunne danne seg ett bilde av hvordan markedet fungerer og hvilke selskaper man vil gå long i. Lykke til, hilsen en som har hatt en veldig hyggelig avkastning siden finanskrisen i 08, krise som trigget min interesse, i likhet med mange unge idag.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvilke fond du har hatt god avkastning på og hva du tror om tidspunktet akkurat nå? Hva ville du gått inn i nå?
DnB global indeks, DnB Norden indeks, er begge greie fond for noen som vil begynne å spare. Begge de har vel gått 60-70% siste 5 årene. Ikke helt den beste tiden å skulle anbefale noe, energimangel, kornmangel, krig, høy inflasjon og rentehevinger, skal være bra rå for å kunne klare å spå noe nå. Bare spar jevnt å trutt, så skal det ikke spille så stor rolle om man er langsiktig. At man mister kjøpekraft ved å ikke være investert er det bare å se på bensinprisene, strømregning, butikkpriser etc. Inflasjon spiser opp cash på konto.
Om du skal spare langsiktig i fond og ikke vil bruke masse tid på å analysere markedet og trade frem og tilbake så er det riktige svaret et globalt indexfond med lavest mulig gebyr.
Anbefaler følgende: plassser pengene i Shamaran Petroleum - er som en høyrentekonto, bare med høyere rente!
Men er det riktig tidspunkt å gjøre det nå? Jeg har tenkt lenge på fond...
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Men er det riktig tidspunkt å gjøre det nå? Jeg har tenkt lenge på fond...
Vis hele sitatet...
Hvorvidt tidspunktet er riktig eller ikke kan bare sees i etterpåklokskapens øyne, men som sagt mye som tyder på at tiden fremover er preget av mye usikkerherhet. Men det kan man nok si i forkant/etterkant av alle kriser.

Det er ett ordak som sier at "tid i markedet slår timing av markedet". Men dersom inngangen for deg er veldig viktig; kommer du absolutt best ut ved å gå inn med en beskjeden sum, månedlig over en lenger periode, altså såkalt averging.
Sist endret av Zarni; 14. mars 2022 kl. 09:51. Grunn: skriveleif
Sitat av Zarni Vis innlegg
Hvorvidt tidspunktet er riktig eller ikke kan bare sees i etterpåklokskapens øyne, men som sagt mye som tyder på at tiden fremover er preget av mye usikkerherhet. Men det kan man nok si i forkant/etterkant av alle kriser.

Det er ett ordak som sier at "tid i markedet slår timing av markedet". Men dersom inngangen for deg er veldig viktig; kommer du absolutt best ut ved å gå inn med en beskjeden sum, månedlig over en lenger periode, altså såkalt averging.
Vis hele sitatet...
Ok!