Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1464
Hei!

Leser på nettet at det ligger an til flertall for en "Rusreform light"

Det står at "endre straffeloven slik at mindre alvorlige narkotikalovbrudd slettes fra rullebladet etter tre år"

La oss si dette går igjennom, betyr dette at nordmenn som er tatt for mindre alvorlige narkotikalovbrudd før denne "Rusreformen" inntreffer vil få sinne prikker slettet? eller gjelder det kun de som blir tatt etter at loven inntreffer?

Hva TROR dere?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvor leste du dette?

Det jeg TROR, gitt at dette stemmer, er at de kanskje gjør det de sier, og at det er en dårlig idé å forvente seg et grann mer.
Tvilsomt. Det var ulovlig på det tidspunktet du ble tatt, så man har fortsatt brutt loven. Jeg tror ikke de går tilbake sånn som du sier.
Sist endret av Actually; 28. desember 2021 kl. 22:13.
Å få prikker slettet etter tre år var jo ingen betingelse da du ble tatt for dette.
Jeg er ingen jurist, men her vil nok Grunnlovens paragraf 97 ligge til grunn. «Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft.
Så det vil etter all sannsynlighet kun gjelde de som blir tatt etter dette evt trer i kraft.
Neida, det er ingen hindringer mot å slette tidligere lovbrudd. Dette med tilbakevirkende kraft handler om at man ikke kan straffes for hendelser som skjedde før det ble forbudt.
Loven er uansett i hvertfall slik, at den ikke har tilbakevirkende kraft uten at det spesifikt blir satt i lovendringen. I dette tilfellet så tror jeg det er veldig tvilsomt at det kommer til å skje