Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1439
Her har dere ett eksempel på dobbeltmoral.

I fjor begikk jeg ett ran på en butikk. Jeg ble arrestert og siktet samme natt. Tilståelsen kom påfølgende dag.

Jeg er en psykiatrisk pasient. Og som konsekvens av dette ranet, ble jeg nok en gang plassert i psykiatrien. Hos en DPS (som står for Distrikt Psykiatrisk Sykehus) i Bergensdistriktet, som er en åpen og frivillig post.

Tidlig i oppholdet valgte min behandler å henvise meg til Sikkerhetsavdelingen på Sandviken for vurdering. Under samtaler med en annen behandler, mens jeg fremdeles var på den samme DPSen, uttalte jeg fantasier om drapstokt og lignende. Dette var før jeg ble bedre.

Jeg ble så utskrevet etter nesten tre måneder i behandling ved DPSen. Dette var to uker før første time med Sikkerhetsavdelingen med Sandviken, og fire uker før avklaringen derfra kom. I fire uker var jeg altså en fri mann, antatt av psykiatrien som så farlig at jeg måtte få en vurdering fra avdelingen som behandler farlige psykiatriske pasienter. Noen av dem er drapsmenn.

Fylkeslegen gjorde jeg oppmerksom på dette for to uker siden. Responsen fra dem var at i dette tilfellet hadde intet gale skjedd.

Ved årtusenskiftet oppsøkte en asylsøker psykiatrien i Oslo. Etter at han ble avvist, kjøpte han en kniv, gikk på en trikk, stakk ned tilfeldige mennesker og drepte en ung mann.

Bergen, du var heldig denne gangen. Jeg er en harmløs bruker av psykiatrien, ifølge Sikkerhetsavdelingen ved Sandviken.

Føler dere at dette var en harmløs situasjon? Er det ikke rett og rimelig å anta at om man vurderer noen så farlig som i mitt tilfelle; om man skal henvises til en annen spesialist, burde det ikke være den som det henvises til som skal avgjøre håndteringen av vedkommende eller den aktuelle saken? Ihvertfall i slike eksempler? Ellers skulle vel en henvisning aldri vært foretatt?

Med andre ord: Hva var meningen med henvisningnen i dette tilfellet, dersom de skulle finne ut på egen hånd at jeg var harmløs? Har en frivillig og åpen post egentlig til egenskap å gjennkjenne f.eks. en Hannibal Lecter mer enn en institusjon som er spesialisert på området med farlige og manipulerende psykiatriske pasienter?

Men uansett så må vi verge oss fra å straffe potensielt farlige mennesker ved å fengsle dem i psykiatrien på forskudd for noe de ennå ikke har gjort. Minority Report er en film som kan utdanne på dette emnet.

Til slutt vil jeg si at det er påfallende at hverken VG eller BT virker til å ta dette alvorlig. Jeg har forsøkt å varsle media om dette ved flere anledninger. Ringte aftenposten igår. Dere kan jo selv vurdere hvilken tillit dere ønsker å ha til psykiatri, media og fylkeslegen i Hordaland, når slikt som dette kan gå upåaktet hen.

PS: Forslag til måter å få denne saken frem i lyset på mottas med glede.
Skaff deg en blogg, skriv ned hele saken så detaljert som overhode mulig og så har du og bekjente en oppgave med å spre budskapet.
Tea
Jymmen's Avatar
Trådstarter
5 1
Da får jeg gjøre det. Oppfatter du saken som alvorlig nok til å bruke mer ressurser og tid på den?
Sitat av Jymmen Vis innlegg
Da får jeg gjøre det. Oppfatter du saken som alvorlig nok til å bruke mer ressurser og tid på den?
Vis hele sitatet...
Så lenge det er fare for andres helse og liv, så er saken svært alvorlig. Fint initiativ!
Det er høyst interessant så lenge det er en svikt i systemet. Prøv å finne andre personer i samme stilling, og du har i tillegg en fin henvisning til asylsøkeren.

Du kan eventuelt skrive et kort og konkret sammendrag der du kommer rett til poenget som du kan sende til alle aviser som kan ha interesse.

Du kan eventuelt kontakte Psykisk Helse.
Tea
Jymmen's Avatar
Trådstarter
5 1
Sitat av prenix Vis innlegg
Så lenge det er fare for andres helse og liv, så er saken svært alvorlig. Fint initiativ!
Vis hele sitatet...
Det er nå det som er saken her. Det kunne virkelig vært fare for liv og helse. Jeg opplevde å bli utskrevet fordi jeg hadde en god tone med psykologen min. Skal innrømme at jeg manipulerte litt og.

Sitat av Kalender Vis innlegg
Det er høyst interessant så lenge det er en svikt i systemet. Prøv å finne andre personer i samme stilling, og du har i tillegg en fin henvisning til asylsøkeren.

Du kan eventuelt skrive et kort og konkret sammendrag der du kommer rett til poenget som du kan sende til alle aviser som kan ha interesse.

Du kan eventuelt kontakte Psykisk Helse.
Vis hele sitatet...
Jeg har sendt inn innlegget over som kronikk i BT. Vel og merke uten å påpeke at media har vært lite interesert i å ta i saken.

Misforstå meg rett. Jeg er ikke en psykotisk massemorder eller noe slikt. Jeg manipulerte fordi jeg ville at de skulle tolke meg som harmløs. Jeg gjorde det fordi jeg fryktet at de skulle se meg som en, ja, en smart og manipulerende person, som er i stand til å skape sin egen moral. Jeg vet at i rett situasjon med rette omstendigheter, så kan jeg være farlig. Men da som i en situasjon hvor det er begått meg grov urett som i form av at noen har drept en av mine kjære eller i selvforsvar. Da er det fort gjort for psykiatrien å se på meg som en trussel.

Da var blogg opprettet. http://vaktbikkjen.blogg.no/
Flinken, nå må du spre budskapet.
intressant, skal ta en titt på bloggen
Bruk Facebook for å spre budskapet
Tea
Jymmen's Avatar
Trådstarter
5 1
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Bruk Facebook for å spre budskapet
Vis hele sitatet...
det kan jo dere gjøre? jeg er ikke helt lysten på at mine facebook venner skal skjønne tegningen gjennomsnittpersoner har en tendens til å ta avstand fra personer de mistenker for å ha gjort noe umoralsk. Det er min erfaring ihvertfall.
Mann, stå for den du er, og vis verden at du ikke er farlig.
Skriv en pressemelding til en avis om saken din, fortell din historie, legg ved fakta etc. slike historier godt materiale å jobbe med for en journalist. Dems oppgave er også å avsløre slike mangler i samfunnet.

si ifra om du vil ha noe hjelp med dette
Tea
Jymmen's Avatar
Trådstarter
5 1
Sitat av Ampier Vis innlegg
Skriv en pressemelding til en avis om saken din, fortell din historie, legg ved fakta etc. slike historier godt materiale å jobbe med for en journalist. Dems oppgave er også å avsløre slike mangler i samfunnet.

si ifra om du vil ha noe hjelp med dette
Vis hele sitatet...
Ta en titt på bloggen nå. Vil påstå at saken er ganske godt dokumentert nå. Har du innspill til endringer som burde gjøres utover dette? Setter pris på all hjelp