Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1404
Shady Banana
Quix's Avatar
Jeg går VG1 Elektro og på skolen min så er det ingen elever som har Admin-retigeter. Tidlig i fjor (første semester) var det en lærer som hadde en presentasjon på lærrett og skrev da inn passordet sitt i brukernavn-seksjonen. Dette gjorde da at vi fikk tilgang til hans bruker og kunne gjøre oss selv Admins.

Disse retighetene gikk bort etter en stund og vi har levd med det. Men nest siste dag før påsken så hadde vi PC-Bygging og læreren fant på at vi skulle laste ned og konfigurere Skype på våre skole-pc'er. Da måtte vi inn på hans bruker og han skrev opp sitt brukernavn og passord slik at vi kunne gjøre det. Da tok vi oss friheten og gjorde oss Admins igjenn.

Idag kom en av lærerne inn i klassen og tok meg å to andre elever inn til rektor hvor han spurte oss om hvem andre som hadde Admin retigheter eller hvem som hadde hatt dem. Han fortsatte med at når dette ble oppklart så ble det å få konsekvenser og spurte hva jeg hadde tenkt å søke neste år

Hvilke konsekvenser er det snakk og her tror dere? Kan de egentlig straffe oss noe særlig? Greit vi gikk i mot skolens data-regelverk men det er jo lærerne som har tabbet seg ut og gitt oss muligheten.
Hva tror dere?
Verste måten de kan straffe dere utover ordenskarakteren er tre dager utvisning.

Ville ikke bekymret meg.
Sitat av Powlair Vis innlegg
Greit vi gikk i mot skolens data-regelverk men det er jo lærerne som har tabbet seg ut og gitt oss muligheten.
Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Som Ozma sa så er går det utover ordenskarakteren eller 3 dager utvisning.

Men, her er det jo dere som har tabbet dere ut ved å utnytte muligheten, ikke læreren som ga dere muligheten. Så her har nok dere mer skylda enn det lærern har, om vi skal leke blame-game..
Bare pass på så skolen ikke gir dere dobbeltstraff, for det er ikke lov!
Hvis de f.eks. utviser dere OG gir nedsatt. Det kan de ikke gjøre!
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av rW. Vis innlegg
Bare pass på så skolen ikke gir dere dobbeltstraff, for det er ikke lov!
Hvis de f.eks. utviser dere OG gir nedsatt. Det kan de ikke gjøre!
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kilder?
Dette går fort utover ordenskarakteren, som ikke er så veldig bra med videre utdanning og søking til andre skoler.
Sitat av rW. Vis innlegg
Bare pass på så skolen ikke gir dere dobbeltstraff, for det er ikke lov!
Hvis de f.eks. utviser dere OG gir nedsatt. Det kan de ikke gjøre!
Vis hele sitatet...
lurer også på kilder på denne...
det gjelder vel som kontraktsbrudd mtp. du skrev vel under på en kontrakt(jeg gjorde i allefall det) er usikker på om det er straffbart, fant ikke noe konkret på dette.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Er nokk kontraktbrudd.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Nå har vi fått tilbake pcn etter at IKT har hatt den inne for sjekking. På den var d en post-it hvor det stod ID-Tyveri og program installasjon. Tror ikke det blir mer enn to anmerkninger. Takker for alle svar som har kommet
Det er ikke lov å dobbelt straffe noen i Norge. Så de kan ikke straffe dere 2 ganger.

Men, bortsett fra det, så kan dere regne med litt kjæft.

Uansett, læreren har seg selv å takke.
Det å stole på 1. klassinger er som oftest vanskelig.
fant http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/2003/nou-2003-24/4/7/5.html?id=372264 når jeg gjorde et søk på google..
har hørt om dette før, men slik som jeg tolker det nå så kan man ikke bli straffet flere ganger for samme handling hvis jeg feks. dreper en person og blir straffet for dette så kan ikke den samme saken gå i retten en gang til..
før har jeg missforstått dette med at jeg ikke kan bli straffet på flere grunnlag aka. nedsatt oppførsel OG orden for samme "ugjerning"..
Dobbeltstraff er at man ikke kan bli straffeforfulgt for samme forbrytelse to ganger, ikke at man ikke kan få to eller flere straffereaksjoner.
Det er feks. rimelig vanlig å få både bot og fengsel.
Cluet er at når dommen er falt så er saken ferdig og man kan ikke dømt på nytt for den forbrytelsen.

EDIT:iGnome kom meg i forkjøpet.
Sist endret av Mith; 29. april 2011 kl. 12:54.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Kanskje ikke to anmerkninger men en ''grad 2 anmerkning''
Å si at det er lærerens feil blir helt feil. Det ligger frukt framme i butikken, det er enkelt å stjele den - men det gjør det ikke mer riktig.

Hva du får i straff vet jeg ikke, men jeg ville anta at du får nedsatt oppførselskarakter, ikke orden.
Læreren må da være passe dum som gir brukernavnet sitt og pw til elevene... Håper virkelig ikke at dette var samme login info som han brukte for å logge seg på skoleportalen!
Sist endret av Spelly; 29. april 2011 kl. 13:09.