Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2548
Hei.

På vaktlista mi for april måned, ser eg at eg har fått fri i 12 dager i strekk uten å ha bedt om det. Eg har 100% stilling, og ifølge vaktlista ender eg opp med ~105 timer denne måneden.
Når eg spurte sjefen om koffor eg hadde fått så mye fri, og han svarte at eg hadde bedt om fri i denne perioden, noe eg ikkje har gjort.
På arbeidsplassen min, er det sånn at for å få fri en lengre periode, må vi skrive opp i en perm dersom vi ønsker fri.
Eg var selvfølgelig sikker på mitt, så han gikk for å sjekke det ut, og det viste seg at det var en med noenlunde likt fornavn som meg som hadde skrevet seg opp i permen.
Den andre personen har også fått fri i samme perode, da han gikk å sa fra muntlig også, for å være sikker på at han fikk fri.
Her er dilemmaet. Eg trenger de timene. 45 tapte timer er ~7000 i lønn (+tips) som eg må ha.
Eg har sagt til sjefen at eg kan ta ka som helst av vakter for å få timene mine tilbake.
Dersom eg ved endt måned fortsatt ikkje har fått nok timer, så er dette arbeidsgiver sitt problem sant? Arbeidsgiver må da vel i en sånn situasjon være pliktig å betale for en 100% stilling, og ikkje 70%, når det er helt klart og tydelig at det er de som har tabbet seg ut?
Eg er desverre ikkje fagorganisert.
Om eg har rett, korleis skal eg gå fram ved endt måned? Og dersom de slår seg på vrangfoten, what to do?
Hvis han andre karen også har fått 12 dager fri må det vel være noen andre som jobber mye ekstra?
Du har en 100% stilling og har ikke spurt om fri. Han kan derfor ikke tvinge deg til å ta fri. Da må han isåfall permitere deg, og da må det være gode grunner for det.
Du har krav på lønn tilsvarende antall timer for en fulltidsstilling.
Trådstarter
39 5
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Hvis han andre karen også har fått 12 dager fri må det vel være noen andre som jobber mye ekstra?
Vis hele sitatet...
Nah. Er mye timer fordelt på deltidsansatte osv. så "hans timer" er ikkje tilgjengelig for meg. Det var det første eg foreslo. I tillegg er han andre også bare deltidsansatt.

Sitat av Dice Vis innlegg
Du har krav på lønn tilsvarende antall timer for en fulltidsstilling.
Vis hele sitatet...
Det er det eg også mener. Er bare redd de kommer til å sette seg på bakfoten. Men nå skal det nevnes at jobben er stengt 2 av dagene grunnet påske. Kan de trekke de dagene fra den totale prosenten da, eller fortsatt pliktig til å betale 100%?
Sitat av krolle Vis innlegg
Nah. Er mye timer fordelt på deltidsansatte osv. så "hans timer" er ikkje tilgjengelig for meg. Det var det første eg foreslo. I tillegg er han andre også bare deltidsansatt.



Det er det eg også mener. Er bare redd de kommer til å sette seg på bakfoten. Men nå skal det nevnes at jobben er stengt 2 av dagene grunnet påske. Kan de trekke de dagene fra den totale prosenten da, eller fortsatt pliktig til å betale 100%?
Vis hele sitatet...
Dette er penger du har krav på, får du ikke dem håper jeg du er fagorganisert fordi det hadde vært "skandale" hadde du ikke fått dem.
Det siste spørsmålet kan jeg dessverre ikke svare på.
Trådstarter
39 5
Som eg skreiv i første post, er eg ikkje fagorganisert nei:/ Det er derfor eg vil vite mest mulig før eg evt. kommer i samtale/diskusjon ang. temaet. Av erfaring veit eg også at restaurantbransjen er veldig kynisk, og lite "arbeidstakervennlig".
Kan eg organisere meg nå? Eller er det for seint? Har aldri tenkt tanken på å blir fagorganisert før. Med tanke på at eg ikkje var organisert når eg skreiv kontrakten...
Føler eg må stå på egne bein i denne situasjonen.
Med tanke på organisering kan jeg i hvertfall nevne at den gang jeg meldte meg inn i Handel og kontor nekta de meg hjelp fordi problemet hadde oppstått før jeg ble organisert. Jeg meldte meg fort ut igjen (siden jeg bytta jobb like etter).. Hvordan andre forbund forholder seg har jeg derimot liten/ingen kjennskap til. Men du bør organisere deg uansett for evt. seinere hjelp.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Så lenge du har kontrakten, er det bare å vise til at dere har en avtale om at du skal jobbe 100%. At sjefen din har gjort en feil, er for deg knekkende likegyldig. Er relativt sikker på at han har bevisbyrden for at du ønsket fri, noe som vanskelig lar seg bevise, sett at du ikke har bedt om fri. Du har påpekt feilen, og han kan ikke sies å være i aktsom god tro. Vil anbefale deg å snakke med sjefen en gang til, og forklare han hvordan ingen er tjent med at du går til en advokat. Du er dessverre lite tjent med å gjøre det til en rettslig konflikt; selv om du, slik du beskriver saken, åpenbart kan gjøre kravet ditt gjeldende.
Trådstarter
39 5
Noen rettslig konflikt for en så liten sum penger er da vel litt mye bry for litt lite ja. Så tror ikkje det er noen løsning. Eg tenker bare at eg må stå på mitt dersom de nekter.
Men er det sånn at eg bør si fra nå at dersom eg ikkje oppnår timene mine, forventer eg at de fortsatt betaler meg fullt, eller kan eg la være frem til slutten av måneden (sånn at eg fortsatt kan ha fri, og fortsatt få fullt betalt) og så snakke med de?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Gi beskjed om at du har krav på å få 100% og skal betales som sådan, men at de er fri til å sette opp ordinære vakter (altså at du innen rimelig tid vet når du skal arbeide).
Trådstarter
39 5
Fant frem kontrakten min nå nettopp. Her står det "Den konkrete arbeidstid fremkommer av den til enhver tid gjeldende vaktliste."
så står det litt irrelevante ting, så står det "Ansettelsen er: HELTID".
Det står ikkje 100% noen plass, men regner med at Heltid betyr 100%
Du har krav for lønn på røde dager på kalenderen, om du har en 100 % stilling, og i utgangspunktet skulle vært på jobb på nevnte dag. Mao, sier arbeidskontrakten din at du jobber mandag-fredag, de og de tidene, og torsdag og fredag er helligdager og de holder stengt så har du krav på lønn for torsdag og fredag.

Hvordan saken er når man jobber etter vaktlister vet jeg ikke, dette er bare mine erfaring fra statlige etater og nav.
Trådstarter
39 5
har snakket med sjefen, og alt ordnet seg takker for hjelpen folkens!
Sitat av krolle Vis innlegg
Men nå skal det nevnes at jobben er stengt 2 av dagene grunnet påske. Kan de trekke de dagene fra den totale prosenten da, eller fortsatt pliktig til å betale 100%?
Vis hele sitatet...
Påsken er bevelige helligdager og skal være betalt.