Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3105
Hei! (gammel leser, ny konto)

Jeg underviser IT på en VGS i Oslo, og elevene mine har bedt meg om å prate om hacking. Selvfølgelig sa jeg ja, og skal bruke tiden til å lære bort mest mulig nyttig om hvordan datamaskiner faktisk virker.

Jeg er kompetent nok (siv.ing. datateknikk av den ikke-ubrukelige typen), men mangler litt spesifikk kunnskap og er litt rusten på nettverksprotokollene. Men jeg spør nå tips til hva jeg burde ta med og tips til pedagogiske triks

Notatene mine hittils er:
Trådløs hacking:
WEP: Umulig, prate kort om kinesisk restleddsteorem som basis for all kryptering (lett å regne en vei, fryktelig vanskelig andre veien)
WAP: Vise instruksjoner om hvordan og forklare hva som skjer
Trojaner
Legge inn kode på starten av normale filer
Trikset med bilde(eller noe annet på starten av fil) og RAR/Zip filer (som leses fra slutten hvis ikke roter)
3. Buffer overflows
Forklare hvordan instruksjoner bare er tall, og at dårlig programmerte programmer kan gi bruker mulighet til å skrive direkte til minnet pga sløvhet
4. Spoofing/etc
Hvordan ip/MAC kan forandres. Hvordan kan sende IP-pakker over imcp og andre protokoller hvis du har en mottager.. så man kommer utenom blockeringer
Har et fag nå der vi ødelegger websider, http://www.idi.ntnu.no/emner/tdt4237/, sikkert noe nyttig i leksjonene eller artiklene for det faget. Du kan eventuelt sjekke ut boken som brukes (How to Break Web Software (Mike Andrews and James A. Whittaker)), den har en del hendig informasjon.

Hva er den ikke-ubrukelige typen datateknikk? Hvorfor underviser du IT på vgs?
Har du ikke byttet om på wpa og wep. Wep er jo lett å knekke...

Hva med coocies? http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90058
sql injection? http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=102465

Det siste jeg tenkte på var utnytte / finne sikkerhetshull i programvare...
Sitat av Benson Vis innlegg
Hva er den ikke-ubrukelige typen datateknikk? Hvorfor underviser du IT på vgs?
Vis hele sitatet...
1. Den som kan programmere, regne og veit endel om hvordan ting henger sammer..og som ikke bare pugger for å få karakterer.
2. Det er gøy


Takk Halageir! SQL injections må selvfølgelig taes med.. særlig siden jeg begynner å undervise databaser neste år.. satt med en følelse av at det var noe viktig jeg glemte . Session hacking og problemer med cookies hører definitivt hjemme også
Sist endret av DumDiDum; 3. desember 2008 kl. 22:30.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Du kunne jo fått de til å lese Approaching Zero, god bok om hvordan ting startet, også ganske spennende lesestoff.

Edit:
Leif.
Sist endret av Synderen; 3. desember 2008 kl. 23:20.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
WEP: Umulig, prate kort om kinesisk restleddsteorem som basis for all kryptering (lett å regne en vei, fryktelig vanskelig andre veien)
WAP: Vise instruksjoner om hvordan og forklare hva som skjer
Vis hele sitatet...
Regner med du mener at WPA er umulig, og WEP er enkelt? Nå skal det sies at folk har klart å knekke WPA og; http://www.tu.no/it/article188826.ece
Det "vanlige" innen web-hacking: xss, csrf og sql-injection.
Diverse konsepter: stack, shellcode, buffer overflow, heap overflow, format string, off-by-one, ret2libc etc

Fine steder for elevene dine å leke seg:
http://www.hackthissite.org
http://www.overthewire.org/wargames/vortex/
http://www.overthewire.org/wargames/semtex/
Sist endret av Evinyatar; 3. desember 2008 kl. 23:47.
Etter og ha lest den lister så ser jeg den er veldig generelt satt opp.
hack er veldig mye forsjelige. jeg ser at listen din er veldig focusert på software biten, problem er at flere av feil ofte ligger og i hardware eller i selve bruker.

generelt så finnes det 3 hoved grupper:
*software.
*hardware.
*social engineering (spør brukern om password.)

under software(generelt) har du:
* exploits (feil/bugs i software, exploits er normalt innen hack verden bare lokalt på datamaskien, software brukern kjøre, er veldig mye under her)
* remote exploits(remote vil si at det kan gjøres over netverk, internet, serial, der du ikke har lokal tilgang. den er blir veldig ofte brukt for og lage drone netverk)
* wlan (det er normalt regnet som egne post og har ikke noe med remote exploits og gjøre under her falle wep,wpa, fake mac osv.. se guiden min, eller andre typer trådløs overføring på lisensierte net, som bruk at statkraft,militæret,purken,taxi,mobilnet, osv) husk wlan betyr bare trådløs net, ikke at det er bare for 2,4ghz bruker 802.11a/b/g stanadren. (satelit linker komme ikke under her)
* web exploits(sql injection , feil i php kode, javascript osv...)
* email (spam/virus osv..)
* siste punk er ikke hack men ser du har tatt det med botnet(drone virus) som bruker normalt fleste av dem over, det har egenlig ikke noe med hack og gjøre.

hardware(er veldig mye breder enn software), er alt som du har fysisk tilgang til:
* TTL
* JTAG
* logisk analyser( veldig sjelden brukt)
* brus automater
* strek kode syster
* mode xbox/wii/ps2/ps3 osv....
* endre på software på tlf.
* endre os på router/tlf/ osv.
* den liste her inkludere veldig mye, kort sakt alt som har med mode/endre vekk fra orginalt som står i brukermanualen faller under her.

social engineering er en helt egen ting og skal IKKE blandes med noen av dem over.
* pushing (fake webside/email osv, som spør bruker om password)
* tlf social engineering, vil si du ringer til brukern og spør om password.
* local social engineering, er veldig lite brukt i norge(sånn du ser på 007 osv) vil si du møter opp og går inn og spør om login (ikke blandes med dumpster diving)
* dumpster diving (er og egen ting, men er som oftest regnet som en type"social engineering" den er veldig omdiskurter)

jeg har sikert glemt noen men det er det mest brukte tinga.

Cracking, vil si ta bort kopi beskytelser er ikke hacking. ( er STOR diskusjon om det her, så ikke gjør det i den tråden.)
hacking er og finne ut hvordan system funker. (media sier folk som misbruker tilgang dem har er hack'er, men veldig mange hack har ikke interesse av det, dem som misbruker er "script kids")

script kids(script unger) er dem som BRUKER, ikke lager/finner ut av hull. det og dem som lager dronenet/trojaner osv...

NB: ser folk over linker til den avis grei, er egentlig litt gammelt nytt men hvis du vil lese tekniske versjoen så er den her :
http://dl.aircrack-ng.org/breakingwepandwpa.pdf
Sist endret av ranvik; 4. desember 2008 kl. 00:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ranvik Vis innlegg
Etter og ha lest den lister så ser jeg den er veldig generelt satt opp.
hack er veldig mye forsjelige. jeg ser at listen din er veldig focusert på software biten, problem er at flere av feil ofte ligger og i hardware eller i selve bruker.
Vis hele sitatet...
Ja, fokuserte i utgangspunktet mest på hva jeg klarer å knytte pensum-relaterte ting til når jeg brainstorma først ja. Men tror nok det er verdt å bruke tid på å få et bredere og skikkelig perspektiv på det.

Uansett er det imponerendes mye elevene mine ikke kan, så er begrensa hvor avansert og teknisk detaljert jeg kan gjøre det. Etisk sett kan jeg ikke vise fram praktiske guider heller. (særlig siden jeg har ansvar for skolenettverket og ikke spesielt mye tid til å passe på det).
... liste ...
Vis hele sitatet...
Ytterst glimrende disposisjon.

Takker og bukker Ranvik. Noensinne hatt lyst til å forsøke en gjesteforelesning på en vgs forresten?
* TTL
Vis hele sitatet...
TTL? Time to live? Tar ikke sammenhengen.
Sist endret av DumDiDum; 4. desember 2008 kl. 01:16.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ytterst glimrende disposisjon.

Takker og bukker Ranvik. Noensinne hatt lyst til å forsøke en gjesteforelesning på en vgs forresten?

TTL? Time to live? Tar ikke sammenhengen.
Vis hele sitatet...
skole.... jeg grøsser når jeg høre det ordet. skule holde foredrag på tg enn gang om wlan hack og sånt, men det blei ikke tid for det(piratebay tokk den plassen fra meg)

TTL er flere ting, men under hardware er det utgange som cpu bruker.
TTL er bare en time shift av rs232 og litt små ting. kan veldig lett knverteres med en max232 krets. hvis du ser nærmer på din egen pc vil du se at alle serial porter har en max232 eller en clone av det rett før ut gangen. her er praktisk eks på hack med TTL :-)
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=117573
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=117311
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=117287
finnes MASSE flere som jeg ikke har orka og poste. TTL er veldig greit og bruke for og finne exploits. noob forklaring er at TTL er brukt for og se hva som skjer på routern/alt annet egentlig.

Jtag er overførings måte og debuger måte, som blir brukt av produsente til og legge inn software som boot loader første gange når alt er tomt. du kan og hente ut info fra samme veien.
Sist endret av ranvik; 4. desember 2008 kl. 02:02.
Takker ganske mye igjen.

TTL-porten var fullstendig nytt for meg. JTag og rs232 er kjente begreper ja.

Er ikke nødvendig å grøsse av skolen veit du. Har hyggelige elever og du kan få så mye tid du vil, og du trenger ikke følge samme teite etiske regler om hva som er lov å prate om meg.. kan sikkert slenge med en liten kompensasjon også
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Takker ganske mye igjen.

TTL-porten var fullstendig nytt for meg. JTag og rs232 er kjente begreper ja.

Er ikke nødvendig å grøsse av skolen veit du. Har hyggelige elever og du kan få så mye tid du vil, og du trenger ikke følge samme teite etiske regler om hva som er lov å prate om meg.. kan sikkert slenge med en liten kompensasjon også
Vis hele sitatet...
skole..... var ikke akuratt der jeg likte meg best med den kraftige dysleksien min :-)
Det jeg liker best er hardware hacks for da ser du faktisk at du har fått til noe nytt. software er det veldig mange andre som gjør ting, som i gjen sier at det er mye vanskligre og finne hull.
hardware har og mye med software og gjøre men du får en bedre forståelse hvordan alt er koblet sammen.

jtag/TTL er min absoult favorit måte og hack hardware på :-)
det er veldig mye likt men alle er og litt forsjelige. men så er det veldig greit og selv vite hvor langt du selv har kommer før du er i mål.

hacking fra begge sider av en ting er mye enklere enn bare og prøve fra en side om gangen.
den beste måten er og finne 2 steder, der 2 forsjlige koder krysser eller bruker samme kode , det er en veldig kjent måte og hack på.

På den andre siden så er det viktig og få frem om eleven skal bare lære og bruk eller klare og lage hack/crack's selv.
Bruke hack's er som regle veldig enkelt og krever ikke noe tenking.
Det som er større problemet er hvordan hack'ern fant fram til exploit som han/hun laget.

Den alle mest glemte tingen innen for hacking er at flere selvskaper gir ut penger(lovelig) pr ny exploits som blir laget. Det forutser at det er NY exploit, prisen varier hvor alvorlig feilen er. eks cisco payer ut mest for remote exploits mot sine router. (eneste reglen som helst skal følges er at dem får 2-3uker før du publiser det)
produsenter som gir totalt F er : smc,cnet,dlink,zyxel, osv(alle som jeg har poste om har på forumet)
Forslag fra meg: Sett opp en trådløs router og hack den ved hjelp av backtrack. Dette tror jeg kan gjøre timen mer spennende, enn om du bare fortalte om det. Så lar du elevene hacke den når du har endret passord, så skal første til å finne ut skrike ut passordet
Det du trenger da er masse backtrack-cder og en trådløs router
(Bare hvis du har tid til sånt da)
og selvsagt, pcer med wlan
Sist endret av hawken07; 5. desember 2008 kl. 10:16.
var på kort julelunsj med Protego på Aker brygge her forleden, da hadde de satt opp en 2003 server, som de hacket med hullet som kom for ca 1 - 1/2 måned siden, husker ikke akkurat navnet på hacket nå, men det var de "uvanlige" kritiske patchen fra MS.
Sikkert noen som kan rette på meg her.

Det var spennende og se på, og lærte meg endel, har ikke notatene mine med her desverre =)
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
WEP: Umulig, prate kort om kinesisk restleddsteorem som basis for all kryptering (lett å regne en vei, fryktelig vanskelig andre veien)
WAP: Vise instruksjoner om hvordan og forklare hva som skjer
Vis hele sitatet...
Det viktigste du bør gjøre er å glemme ordet umulig.

Det beste du kan gjøre er å la de gjøre det. Etterhvert som du gjennomgår ting sett opp servere som kan utnyttes og la de prøve seg fram. Som man sier "Hear and forget, see and remember, do and understand".

Når du gjennomgår WEP/WPA kan du sette opp en trådløs router med svakt passord og så kan du la de prøve å knekke den. Kanskje sette opp to-tre grupper som konkurrerer mot hverandre. Vis de backtrack, men også vis de alternativer(Viktig!).

Jeg ville nok ha satt opp nettverk først, som f.eks router med WEP og vist hvordan og hvorfor man kan bryte den. Hvorfor delen er kanskje litt vanskelig for de, men så lenge man får et viss inntrykk er det greit.
Så satt opp WAP med dårlig passord, 5-tegn a-z og så latt de bruteforce den. Kanskje satt opp MAC-filtering for å se om de kommer seg rundt den?

Etterhvert sette opp eldre versjoner av programmer med kjente sikkerhetsfeil, kanskje en tidlig XP uten noen oppdateringer og se på RPC-exploiten?

Når du har gjennomgått ting og vist de, latt de gjøre det så ville jeg kanskje satt opp ett lokalt nettverk som de skal bryte seg inn på. Knekke WEP/WPA og så måtte bryte seg inn på en server på nettverket? Høres ut som morsomt gruppearbeid.

Bare noen tanker jeg fikk når jeg så tråden :-).
Sist endret av Glyserol; 8. desember 2008 kl. 15:26.
hehe, omgå mac-filtrering, deretter kenkke wep, brutforce en server og redde dagen

Den timen ville jeg gjerne vært med på
Tar nok hovedsaklig utgangspunkt i det Ranvik skrev nå, og lar det bli jeg-prater-timer, men et skikkelig gruppearbeid høres gøy ut.. skal definitivt sette av tid til neste år.

Problemet er bare at det er endel i klassen som ikke spesielt selvgåendes, og som bare kommer til å flyte vekk hvis jeg gir for åpne oppgaver.. så trenger en god blanding av utfordrenes og interessant, og mulig å lese seg til (med andre ord: scriptkiddete). RPC-exploiten trenger man å kunne bruke RPC kall for, gjør man ikke? Majoriteten av elevene mine kan ikke programmere, det er neste års pensum

Simple SQL-injections er lett nok til at jeg kan lage øvelse ut av det, iallefall.
Knekke WEP er gøy. Kan sette opp en ruter med MAC-filtrering og en uten.
En social-engineering/sniking greie hvor de skal skaffe fysisk tilgang til serverracket vårt uten at noen ser dem hadde vært knall.. kanskje rett og slett sette opp en liste de skal sette opp navnet sitt på uten at noen merker det.

Ellers er serverene våre gamle som hugg, særlig lærerserveren (som er på eget nettverk, men ikke spesielt vanskelige å patche om i skapet) er gammel, kjører en hel haug med services og drit.. og er ingenting jeg kan gjøre for å renske opp.. så har ikke spesielt lyst til at elevene mine blir for inspirerte heller
Sist endret av DumDiDum; 9. desember 2008 kl. 19:47.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tar nok hovedsaklig utgangspunkt i det Ranvik skrev nå, og lar det bli jeg-prater-timer, men et skikkelig gruppearbeid høres gøy ut.. skal definitivt sette av tid til neste år.

Problemet er bare at det er endel i klassen som ikke spesielt selvgåendes, og som bare kommer til å flyte vekk hvis jeg gir for åpne oppgaver.. så trenger en god blanding av utfordrenes og interessant, og mulig å lese seg til (med andre ord: scriptkiddete). RPC-exploiten trenger man å kunne bruke RPC kall for, gjør man ikke? Majoriteten av elevene mine kan ikke programmere, det er neste års pensum

Simple SQL-injections er lett nok til at jeg kan lage øvelse ut av det, iallefall.
Knekke WEP er gøy. Kan sette opp en ruter med MAC-filtrering og en uten.
En social-engineering/sniking greie hvor de skal skaffe fysisk tilgang til serverracket vårt uten at noen ser dem hadde vært knall.. kanskje rett og slett sette opp en liste de skal sette opp navnet sitt på uten at noen merker det.

Ellers er serverene våre gamle som hugg, særlig lærerserveren (som er på eget nettverk, men ikke spesielt vanskelige å patche om i skapet) er gammel, kjører en hel haug med services og drit.. og er ingenting jeg kan gjøre for å renske opp.. så har ikke spesielt lyst til at elevene mine blir
for inspirerte heller
Vis hele sitatet...
Hvis du skal lage noe "skole prosjekt ut av det her" vil jeg nok gitt elvene mulighet til og velge og se hvor langt dem har mulighet til og kommer på forsjelige måter.
eks bare ved og ringe inn til skole, rote i søpla, finne lan kontakt, finne wlan ap'er som kan tas ned og byttes ut med egen AP.
eller dører som ikke er låst inn til tekniske rom osv...
en av di viktigste tings innen hack er og ikke gi opp ved første forsøk.
For og holde folk intresert kan du få eleven til og prøve ut forsjelige kombinasjoner av hacks som veldig ofte gir hell.
eks: hack tlf sentral så du kan ringe så du kan fake call'er id, så den du prøver og spøre om password kan se ut som itsupport nr.
Sitat av ranvik Vis innlegg
Hvis du skal lage noe "skole prosjekt ut av det her" vil jeg nok gitt elvene mulighet til og velge og se hvor langt dem har mulighet til og kommer på forsjelige måter.
eks bare ved og ringe inn til skole, rote i søpla, finne lan kontakt, finne wlan ap'er som kan tas ned og byttes ut med egen AP.
eller dører som ikke er låst inn til tekniske rom osv...
en av di viktigste tings innen hack er og ikke gi opp ved første forsøk.
For og holde folk intresert kan du få eleven til og prøve ut forsjelige kombinasjoner av hacks som veldig ofte gir hell.
eks: hack tlf sentral så du kan ringe så du kan fake call'er id, så den du prøver og spøre om password kan se ut som itsupport nr.
Vis hele sitatet...
Tja, vet det går veldig imot hele den generelle tankegangen å designe clean-room eksperiment ala labforsøk, men er endel etiske problemstillinger her. Jeg kan kort og godt ikke gi elevene mine beskjed om å tøyse med systemer som er nødvendige, eller iallefall ikke mine. Sender jeg dem på dumpster-diving og de finner noe konfidensielt har jeg et kjempeproblem.. og er desverre nok av elev-hemmeligheter om sykdom, tidligere saksdokumenter etc vi har som elevene hadde syntes vært dritmorsomme å få tak i.
du setter jo selvsagt opp et testnettverk. En god pc med f.eks vmware er tingen til å sette opp servere de skal leke med
da blir det litt konfigurring, men alle etiske problemstillnger, borte vekk

forresten, snublet over denne: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90250

Handler om hacking av flash
Sist endret av hawken07; 9. desember 2008 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.