Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4231
Hei!
Jeg lurer på hvordan reglementet er når det kommer til å koble opp 230v anlegg i bil. Er det slik at dette må gjøres av en fagperson for at det skal være lovlig, eller er det lov å gjøre dette selv. (Evt. finnes det noen smutthull?)

Planen er å koble opp en 1000W (muligens 500W) omformer til bilens batteri. Fra omformeren tenkte jeg å trekke kabler ut til en eller to fastmonterte stikkontakter (type veggmontert innendørs stikkontakt). Det vil si, omformeren blir koblet til batteriet via to ledninger. De fastmonterte stikkontaktene blir så koblet til omformeren via ledning og et støpsel.

Om dette ikke er lov, hva vil straffen være om det blir oppdaget ved en kontroll?

Håper noen kan gi meg et godt svar på dette. Kom gjerne med kilder, det setter jeg pris på.
Sist endret av Znerk; 17. oktober 2012 kl. 17:12.
Hva er planen å bruke stikkene til?
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Det er vel streng tatt ikke relevant? Uansett, stikkene skal brukes til diverse 230V apparater, der 12V ikke er aktuelt.
1 KW er en ganske høy effekt med 220V. Du må belage deg på å bytte generatorreim og/eller generatorreim ofte. Jo mer strøm du trekker, jo større kraft må til for å generere strøm tilbake. Skal dette trekkes av batteriet mens bilen ikke er i gang må du belage deg på å ha en del backup-batterier i bilen som du kan toppe opp mens motoren kjører.

Vet man får kjøpt omformere til å sette i "sigarettenneren", og at du som lekmann kan bruke slikt uten problemer, men å faktisk legge opp ledninger og stikkontakter til 220V vil du måtte ha en "fagmann" til å gjøre, skal du ikke komme i trøbbel. Med mindre du skjuler det godt, kommer du aldri gjennom EU-kontrollen med slikt.
tviler på det skjer noe, men du kan vel fjerne dem ved EU kontroll. Er det oppvarming du skal bruke det til? Husk at 1000W blir 83 Ampere, da holder batteriet max 1/2 time og dynamoen din kommer ikke til å klare å drive det engang..
det blir vel strengt tatt ikke 83 amper?

formelen for effekt er P=U*I

spenningen det her er snakk om er 230v og effekten er 1000W

1000/230=4,3 amper, viktig å huske ledningstversnitt her da.
Hva om du sjekker hvor stort trekket blir på 12 V siden før du uttaler deg?

1000 / 12 blir vel rundt der ja..
Sist endret av woff; 17. oktober 2012 kl. 19:39.
[quote=Nougatti;2731881]1 KW er en ganske høy effekt med 220V. Du må belage deg på å bytte generatorreim og/eller generatorreim ofte. Jo mer strøm du trekker, jo større kraft må til for å generere strøm tilbake. Skal dette trekkes av batteriet mens bilen ikke er i gang må du belage deg på å ha en del backup-batterier i bilen som du kan toppe opp mens motoren kjører.

Først, 1 kw er den samme effekten om man har 1 Volt eller 100 megavolt.

Deretter:
det blir vel strengt tatt ikke 83 amper?

formelen for effekt er P=U*I

spenningen det her er snakk om er 230v og effekten er 1000W

1000/230=4,3 amper, viktig å huske ledningstversnitt her da.


Fra batteriet vil man trekke effekten man henter ut av stikkontakten, i tillegg til effekttapet i trafoen samt vekselretteren.

da har vi P=U*I
ergo 1000/12= 83,3 amper.
Skal vi da legge til virkningsgraden på vekselretter og trafoen snakker vi nok ett stykke over 90A.


Hva angår tverrsnitt hadde jeg vært mer nervøs for tverrsnittet til vekselretteren enn fra den


Videre har jeg ikke den villeste anelse om hva slags "fagmann" der er man skulle brukt:P Finnes tittelen bilelektriker?
oja, her rotet jeg vist gitt, må beklage for den feile informasjonen :P

ville det ikke vert bedre å kjøpe en bil omformer på biltema da?
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
På max effekt vil transformatoren trekke rundt 83A, det stemmer. Jeg innser nå at det muligens blir mer enn hva batteriene vil klare å levere, og det er derfor mulig jeg vil gå for 500W. Uansett vil ikke dette systemet være i bruk hele tiden, og effekten som blir trukket vil heller ikke være på 1000W. Grunnen til at jeg vil ha en så stor omformer er at jeg da har muligheten til å trekke så mye strøm (mulig jeg ikke trenger det).

Uansett, tilbake til utgangspørsmålene vedrørende lovligheten.
Dette er klippet fra vegvesenets brosjyre om russebuss:

Når det gjelder innmontering av 230 V anlegg i bussen skal dette utføres
og godkjennes av en godkjent elektroinstallatør. Godkjenningen skal være i
form av en ”Samsvarserklæring” som skal medbringes i kjøretøyet og forevises
ved kontroll.

Regner med og håper virkelig at det samme gjelder i en privatbil.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Dette kan bli farlig om du ikke legger det opp skikkelig. Anbefaler at du bruker flexi rør, og du bør minst ha 20 kvadrats kabel om du skal trekke 1000watt på 12volt.
Om du ikke installerer kabelen riktig og det går 80 amper gjennom denne, og du glemmer å ta ut støpselet når du parkerer bilen inntil huset ditt en kald vintersnatt. Vil det mye lettere danne seg kondens og fuktighet i kabelen uten disse rørene, som i verste fall kan føre til at både bil og hus brenner opp. Så ville fått en fagmann til å gjort dette