Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3626
Skal begynne og studere igjenn, flytter snart til bergen og leter nå etter hvor jeg eksakt skal gå. Jeg leter etter studier som har sammenheng med grafisk design eller 3D animasjon men finner ingenting som gir meg en bachlor ?

Har ikke spessielt lyst og gå ingeniørfag da jeg ikke er spess sterk i matte og tror det kan bli et hinder. Har googlet i evigheter nå, er jeg totalt blind eller er det slik at de fleste "design" linjer rett og slett ikke har bachlor grad?
Sist endret av Tombøtte; 25. januar 2016 kl. 10:07.
I Bergen kan man ta bachelor innen Visuell kommunikasjon (design med fordypning i visuell kommunikasjon som er det fulle navnet) på Kunsthøgskolen i Bergen. Visuell kommunikasjon er i mine øyne et (dårligere) navn på grafisk design, så kan være derfor du ikke har funnet det.

Studiet gir et bra utgangspunkt for videre arbeid/studier innen design/animasjon.

Edit: Tror (dyre) privatskoler (Noroff / Høyskolen Kristiania Bergen) kan gi bachelor hvis man bygger på et år i utlandet e.l., men i og med at Kunsthøgskolen er mer vrient å komme inn på virker det som at nivået er høyere der.
Sist endret av Viva la Opium; 25. januar 2016 kl. 10:23.
Se der ja, dette virket jo, helt perfekt ? Tror jeg har mulighet til og vokse mye som en kreativ sjel innen for dette her, nå blir det og forhøre seg litt og lese litt mer takker så mye!
Hadde jeg vært deg Tombøtte hadde jeg prøvd å lært meg realfag. Inntrykket jeg har fått av de som tar utdannelse innen grafisk design, er at det kun de aller beste som får jobb. Vil bli betralig enklere med en ingeniørgrad.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De to skolene i Norge som har godt rykte er Westerdals og Kunsthøyskolen i Oslo og i Bergen.

Westerdals er mer markedsrettet (mer kommersiell om du vil), mens kunshøyskolene er mer kunstneriske (ditt eget uttrykk)

NKF, Noroff, osv, havner nederst i jobbsøkerbunken (i følge en del i bransjen), men til syvende og sist er det mappen din som teller. Fordelen med å gå på Westerdals eller KH er at alle som går der har et vist nivå og er veldig motiverte da det er svært vanskelig å komme inn. På NKF, Noroff, osv, er det bare å betale seg inn (satt litt på spissen).
Det som gnomen123 sier stemmer.
Det er i dag svært vanskelig å få se jobb innenfor grafisk design ol. grunnet at markedet er mettet.
Jeg jobber per dags dato i IT bransjen, og støtter opp under dette. Det er kun de aller, aller flinkeste som får seg jobb, og du kommer ikke langt uten webprogrammering.
Det er mange om beinet, men du må absolutt ikke kunne programmere –xdet er det man har utviklere til.

Det som derimot er et poeng er at man bør beherske det å kommunisere med utviklere, og gjerne ha litt basic kunnskap rundt det. Å kunne litt frontend programmering gjør jo heller ikke noe.

Når det er sagt, så er det nok letter å få seg jobb som en UX designer enn som en tradisjonell trykk-designer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Som alternativ til allerede nevnte skoler så kan jo nevnes at Universitet i Jönköping (Sverige) tilbyr "Grafisk design og webutvikling" som bachelor: http://ju.se/jth/utbildning/hogskole...tveckling.html

Evt. "Multimedieteknologi og design" på Universitetet i Agder: http://www.uia.no/studier/multimedieteknologi-og-design hvis du vil holde deg innenlands. Har hørt mye skryt om dette studiet, og om studiestedet, fra bekjente som har gått her. Dog er jo jobbmarkedet etter utdanning høyst begrenset som flere andre også nevner.