Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2419
Hei! Jeg fikk av en eller annen grunn veldig lyst til å lage en elekstrisk maskin/duppeditt som jeg kan strømme meg selv med(ikke mye, bare så jeg skvetter litt). Er det noen her som vet hvordan man lager en sånn?
(Går bare i niende, så jeg vil ikke ha noe som er superkomplisert.
Vil helst at dette skal være billig!!
Hei!

Du trenger enkelt og greit en kondensator som TÅLER nettspenning (og er på for eksempel 1uF. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...7-69&toc=18856
Skaff deg et støpsel http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...stopsel-44501/ og koble de to trådene fra kondensatoren på hver sin støpselpinne.
Da er det bare å sette pluggen i en kontakt, ta den ut igjen og sett pluggen på egnet hudområde. Obs! Det kommer som et sjokk ja!
Ikke prisen men støtet! Hadde en sånn når jeg gikk på barneskolen (selvbygd og eget påfunn!) og sjokkerte mange medelever!

Går ut fra at alle forstår at det ikke må være åpne forbindelser tilgjengelig fra støpsel eller kondensatortråder da dette i så fall er livsfarlig! Isoler GODT! (Det beste er å få plass til kondensatoren i støpsel 'huset' og så tette ledningshullet med en plastbit

Denne 'patenten' vil virke i 95% av tilfellene men KAN selvsagt være utladet da litt avhenger av hvor dan fasen ser ut i det du tar ut støpselet!
Sist endret av woff; 25. januar 2013 kl. 21:38.
:)
Trådstarter
Skjønte ikke helt, skal jeg åpne støpselet og legge trådene fra kondensatoren på de inni? Eller...
Jepp.. To tråder ut fra kondensatoren.. En til hver pinne i pluggen. Noen fantaster som kan tegne dette?
http://gyazo.com/e53a19bc3ed1e400f2d7de05f8e92deb.png
Er det ikke fare for at kondensatoren går i luften om den står for lenge i kontakten?
Absolutt! Hvis du 'leker' med kondensatorer som ikke er godkjent for nettspenning så smeller det ja!

Jeg hadde det også ofte gøy med en 220v ledning seriekoblet med en automatsikring (kvikk!) på 1A hvor jeg satte på diverse elektrolyttkondensatorer! Herlig når disse eksploderte!!
Men her skal du VITE hva du gjør da det i tillegg til smellet utløses giftige gasser OG nettspenningen (ledningsendene) fort blir blottlagt!

Grei tegning!
Sist endret av woff; 25. januar 2013 kl. 22:25.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Fantastiskt dårlig forslag det her. 230vac er mer enn nok til å ta livet av deg, og hvis du ikke veit hva du driver med tror jeg du skal holde deg langt unna. Hvis du absolutt vil ha et støt kan du vel heller sleike ett batteri.
Sitat av woff Vis innlegg
Går ut fra at alle forstår at det ikke må være åpne forbindelser tilgjengelig fra støpsel eller kondensatortråder da dette i så fall er livsfarlig! Isoler GODT! (Det beste er å få plass til kondensatoren i støpsel 'huset' og så tette ledningshullet med en plastbit
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen mellom å ta på forbindelsen mellom støpsel og kondensatortråder, og det å ta på pinnene på støpselet?! Hvis det er livsfarlig å ta på dem, er det livsfarlig å ta på pinnene også!

Anbefaler du virkelig en niendeklassing helt uten peiling på elektro (no offence, OP), å finne på fanteri med lysnettet?! Jeg vil ikke være den som satt på sidelinjen og lot være med å anbefale OP å la være. La være! Kjøp deg heller en elektrisk fluesmekker, den pakker nok punch i massevis. Eller ta ut den elektroniske tenneren fra en BIC-lighter. Den også, packer litt punch hvis man støter noen som ikke forventer det.
Hold deg like godt unna 230V-en hvis du ikke vet hva du driver med.
Sitat av woff Vis innlegg
Absolutt! Hvis du 'leker' med kondensatorer som ikke er godkjent for nettspenning så smeller det ja!

Jeg hadde det også ofte gøy med en 220v ledning seriekoblet med en automatsikring (kvikk!) på 1A hvor jeg satte på diverse elektrolyttkondensatorer! Herlig når disse eksploderte!!
Men her skal du VITE hva du gjør da det i tillegg til smellet utløses giftige gasser OG nettspenningen (ledningsendene) fort blir blottlagt!

Grei tegning!
Vis hele sitatet...
En kar jeg har vært mye utplassert med gjennom skolen fortalte om en gang de tok den største kondensatoren de fant på verkstedet (mellom 250 og 500 uf, vil jeg tro) og koblet den på tre seriekoblede strømforskyninger før de firte den ned til vinduet til teknisk- og industriell produksjon. Når alt var på plass og alle var i sikkerhet slo de ut nødstoppbryteren. Skal visstnok ha vært en jævlig smell.
Sist endret av McLovin; 25. januar 2013 kl. 22:58.
Hehe! Nå er energimengde og utladningen relativt beskjeden fra en oppladet liten kondensator! Hvis kondensatoren ikke fysisk kobles direkte til hjertemuskel skal det nok ikke la seg gjøre å avlive noen! Du KAN derimot som sagt oppnå et sjokk og det er neppe noe du utsetter hjertepasienter for!

Jeg går selvsagt ut fra at det som er forklart FØLGES!
Enhver idiot klarer å avisolere to ledninger fra en skjøteledning og holde endene i hver sin hånd. Nå går jeg ut fra at dere som har lært dere å LESE ikke er helt idioter!

Bruk vettet så går dette bra! Husk at nettspenning i kontakta KAN være livsfarlig! Dette er diskutert her på forumet nylig!

Hvis du kortslutter en kondensator på 12V 1F så er det like dumt som å kortslutte et bilbatteri... DUMT!
Sist endret av woff; 25. januar 2013 kl. 23:02.
Fan så vanskelig dere skulle gjøre det.. ta en slik klikke lighter, ikke en sånn med et hjul og flintstein, men en slik man bare trykker ned. så tar du ut "knappen". vips, så har du en liten støter, eller hva man nå skal kalle det.
Vær obs på at dette var ting JEG lekte med på barneskolen når jeg var ung! INGEN DØDE! *Ofrene' var klassekamerater som var 10-12 år gamle..
Jeg hadde også en 'sveivegenerator' fra en gammel telefon som selvsagt ble brukt som sjokk-generator!
Ting er sjokkerende OG ufarlige hvis utstyret mellom ørene brukes. Dette er ting du KAN lese deg til i en fysikkbok ELLER et freak-forum...
:)
Trådstarter
Vil ha ca dobbelt så mye som en klikk lighter. Men vil ikke begynne med 200v og sånt. Kan minimalt om elektro(kan reparere skjøteledninger, og lodde div saker på hovedkort). Husk at jeg går i niende, ikke start med ting jeg ikke skjønner
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Vil ha ca dobbelt så mye som en klikk lighter. Men vil ikke begynne med 200v og sånt.
Vis hele sitatet...
En helt vanlig lighter genererer nok langt mer enn 200V, vil jeg tro.
McLovin: Det vil jeg skrive under på. Mener det er snakk om 10kV++
Sist endret av Gerbizzle; 25. januar 2013 kl. 23:41.
Som sagt allerede! En lighter (piezoelektrisk eller elektronisk) http://no.wikipedia.org/wiki/Piezoelektrisitet genererer en langt høyere spenning enn 220V. Vil tro det dreier seg om minst 5000-10.000V.. Her er det (som i mitt forslag) den elektriske strømmen (måles i Ampére) som er din venn da den er ufarlig!
Du vil merke spenning allerede fra noen få Volt (sett tunga på et røykvarslerbatteri, 9V) men det som KAN drepe er strøm som da gjerne må gå gjennom sentrale deler i kroppen din.
Sist endret av woff; 26. januar 2013 kl. 00:15.
Sitat av woff Vis innlegg
Som sagt allerede! En lighter (piezoelektrisk) http://no.wikipedia.org/wiki/Piezoelektrisitet genererer en langt høyere spenning enn 220V. Vil tro det dreier seg om minst 5000-10.000V.. Her er det (som i mitt forslag) den elektriske strømmen (måles i Ampére) som er din venn da den er ufarlig!
Vis hele sitatet...
En god lighter kan ofte generere opp imot 15kV. Eksempelvis de du finner på gassgriller og lignende. De litt billigere som kjøpes på matvarebutikk vil jeg tro ligger et sted mellom 7-10kV, som du sier, siden du kan se overslaget.
Freaken: Du bør vite at det er ikke spenningen som tar livet av deg. En liten kondensator ladet til 325v er harmløst. Det kan bli farlig hvis en stor kondensator blir brukt, men jo høyere kondensatorverdi man bruker jo høyere er faren for at sikringen ryker også. Man kan også sette en diode i serie med kondensatoren, dette vil sikre at kondensatoren alltid lader seg opp (dioden blokkerer strømmen i en retning slik at ikke kobdensatoren lader seg ut igjen. Man må også passe på at ikke man kjøper en polarisert kondensator. Disse tåler bare at strømmen går i en retning, snur du polariteten vil kondensatoren eksplodere!