Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Går du på forelesninger/seminarer som ikke er obligatoriske?
Ja – realfag 23 44,23%
Ja – humaniora 11 21,15%
Nei – realfag 12 23,08%
Nei – humaniora 6 11,54%
Stemmegivere: 52. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  16 5626
Hei!

Jeg lurer på om dere her inne som går/har gått på universitet eller høyskole går/gikk på forelesninger og seminarer som ikke var obligatorisk? Skriv også gjerne hva du studerer/studerte Dere som ikke går på forelesning, leser dere mye hjemme?

Er selv på mitt 2. semester av et økonomi studie.
Jeg går på nesten samtlige forelesninger, og leser i forkant av dem for å være forberedt. I tillegg går jeg gjennom PPT-presentasjoner forelesere legger ut etter forelesning dersom jeg ikke fikk notert ned noe.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg går på nesten samtlige forelesninger, og leser i forkant av dem for å være forberedt. I tillegg går jeg gjennom PPT-presentasjoner forelesere legger ut etter forelesning dersom jeg ikke fikk notert ned noe.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva du studerer?
Mitt 3. semester var jeg kanskje i 60% av forelesningene. Går økonomi og ledelse jeg og. Fikk èn A og tre B'er.
Hittil i år har jeg vært i kanskje 4-5 forelesninger totalt.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Mitt 3. semester var jeg kanskje i 60% av forelesningene. Går økonomi og ledelse jeg og. Fikk èn A og tre B'er.
Hittil i år har jeg vært i kanskje 4-5 forelesninger totalt.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor du studerer, men har dere mye matematikk på pensum? Leser du en del hjemme også da, mtp. at du får så gode karakterer?

Grunnen til at jeg lurer på hvor betydningsfullt forelesninger faktisk er, og om det går ann å oppnå gode karakterer hvis man jobber selv, er fordi jeg har veldig lang reisevei til skolen. Bruker ca. 4 timer hver dag bare på å reise fram og tilbake til skolen..
Studerer i Drammen. Ja vi har hatt en del matte i fagene våres, derfor det er lettere for meg. Alle lærer forskjellig og jeg lærer ikke matte av å sitte og se på noen gjøre det på tavlen.

Det har vært litt forskjellige grunner til at jeg ikke har vært så mye i forelesningene. Litt personlige grunner, kjedelige forelesere, og matte-grunner.

Noen fag så er forelesningene veldig bra å være i, da du lærer masse og det ikke blir kjedelig, og noen fag så er boken enkel å lese. Du må nesten bare tilpasse hvert fag hvordan du lærer best i det. Det kan ta litt tid ut i semesteret før det går opp for deg, men kan være verdt det.
Går fjerde semester IT ved ifi.
Jeg går på forelesninger hvor foreleseren er kompetent og man faktisk lærer noe, ellers leser jeg gjennom slides og googler ting som er uklart. Gruppetimer er jeg sjeldent på, men om gruppelæreren er flinkere til å lære bort enn foreleseren så går jeg gjerne på de. I uinteressante fag leser jeg meg opp tidlig på hva som pleier å dukke opp på eksamen og fokuserer mest på det. Det viktigste er å gjøre obligene nøye, om du sluntrer unna både forelesninger OG oppgavene så ligger du ikke spesielt godt an.

Sier ikke at dette fungerer for alle / alle faglinjer (Det er lett å finne god informasjon på nettet om IT) men har fungert greit og har ~B i snitt uten alt for mye innsats utenom eksamener.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Går fjerde semester IT ved ifi.
Jeg går på forelesninger hvor foreleseren er kompetent og man faktisk lærer noe, ellers leser jeg gjennom slides og googler ting som er uklart. Gruppetimer er jeg sjeldent på, men om gruppelæreren er flinkere til å lære bort enn foreleseren så går jeg gjerne på de. I uinteressante fag leser jeg meg opp tidlig på hva som pleier å dukke opp på eksamen og fokuserer mest på det. Det viktigste er å gjøre obligene nøye, om du sluntrer unna både forelesninger OG oppgavene så ligger du ikke spesielt godt an.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg vil "sluntre" unna forelesninger, det er at jeg blir så utrolig sliten at av alt pendlingen Og derfor jeg spør hvor mye folk generelt føler de får ut sv forelesningene(selv om jeg skjønner at dette kan være individuelt). I bunn og grunn så lurer jeg på om folk syns det er et must å være på alle forelesninger/seminarer.

Det er jo fint å høre at du har fått såpass bra karakterer uten å være på absolutt alle forelesninger

Sitat av Xernox Vis innlegg
Noen fag så er forelesningene veldig bra å være i, da du lærer masse og det ikke blir kjedelig, og noen fag så er boken enkel å lese. Du må nesten bare tilpasse hvert fag hvordan du lærer best i det. Det kan ta litt tid ut i semesteret før det går opp for deg, men kan være verdt det.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er ganske forskjell på seminar ledere og forelerese. Forrige semester følte jeg at jeg lærte masse av forelesningene og seminarene. Jeg like veldig godt hvordan de underviste, men nå så har vi et mattefag hvor jeg ikke liker seminarene så godt. Har vært der alle gangene fordet..
Sist endret av barbiegirl; 8. februar 2016 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må nesten bare prøve og se hva som skjer, er jeg redd.

Det kan godt være at det er folk i ditt kull, på din linje, som klarer seg helt fint uten forelesninger, og det kan være at noen av dem har stort utbytte av dem. Hvilket utbytte du har av forelesningene er det bare du som kan vite. Videre, hva som gjelder for ett studium gjelder ikke nødvendigvis for et annet. Kanskje kunne du klart deg med selvstudium hvis du studerte matematikk, mens forelesninger hadde vært nødvendige hvis du studerte litteraturvitenskap. Hvem vet? Ikke vi iallfall. Poenget mitt er at å spørre slik er nokså meningsløst. Du er voksen nå. Høyskoler og universiteter er ikke skole. Så nå må du finne ut hvordan du vil lære ting helt selv, for dette kan faktisk ingen andre gjøre for deg.

Jeg har studert ganske mye opp gjennom årene. Mest realfag, men dog. Min erfaring er at utbyttet av forelesninger er ekstremt variabelt. Jeg har opplevd å gå hjem fra en forelesning med en hjerne som er fullstendig blåst ut av alle åpenbaringene den har blitt utsatt for, og jeg har gått hjem og sverget at jeg aldri skal sette min fot i et auditorium igjen.
En annen erfaring er at forelesernes syn på hva en forelesning skal være er enda mer variabelt. Noen forelesere ser på forelesningene som eneste kilde til pensum, andre ser på det som et lite avbrekk fra labundervisning og en unnskyldning til å sprenge noe til felles forlystelse. Ja, begge deler er faktisk helt sant. Ja, jeg har opplevd å måtte skrive av tettskrevne powerpointslides for hånd så fort jeg bare kunne fordi 'pensumboka' kun var disse slidene og de ikke ble lagt ut på nett. Og ja, jeg har deltatt på en foreledningsserie der foreleseren jobbet seg systematisk gjennom periodesystemet og viste hva for slags moro man kunne gjøre med de ulike grunnstoffene - der 'moro' nesten uten unntak involverte at han delte ut hørselvern og vernebriller til alle i audiotoriet. Uorganisk kjemi, hvis noen lurte.
Videre, noen ganger er det slik at du kan gå på en av ti og likevel ha utbytte av den du gikk på, andre ganger må du henge med fra dag eller sitte der som et spørsmålstegn.

Jevnt over er imidlertid forelesningene middels nyttige, middels spennende og middels verdt å gå på. Kanskje går det helt fint for deg å droppe dem. Det vet du ikke før du har prøvd. Hvis de viser seg å være essensielle, men du ikke er villig til å reise så mye, så må du enten a) flytte eller b) finne deg noe annet å gjøre. Jeg tror ikke det er dette svaret du vil ha. Basert på det du skriver virker det som du aller helst ønsker en bekreftelse på at det går helt fint å skofte dem. Det kan hverken jeg eller noen andre gi deg for vi er ikke deg. Kanskje går det helt fint.
Da jeg studerte så var det nesten utelukkende de som var "slappest" til å møte på forelesninger som fikk beste karakter, ofte satt de heller på et grupperom å jobbet intensivt fremfor å følge forelesning pga at det alltid er litt dødtid, utenomsnakk etc som for noen kan stjele fokus.

Når det er sagt så er det vel deg selv det kommer mest an på. Er du strukturert og klarer å fokusere og studere på egenhånd uten å falle i face/insta/tweet fella og klarer du å stå imot 4 timers meningsløs surfing fordi du bare skulle se et kult innslag på youtube. Er du strukturert og litt bevist så trenger du ikke dra på forelesninger og kommer likevel ut med toppkarakterer.

For de fleste av oss derimot så er det greit å gå på forelesninger, få litt struktur på dagene, diskutere stoffet med andre studenter i pausene og forsøke å være litt "på" når foreleser starter. Ofte er det jo slik at det meste er interessant om en bare følger med å er aktiv. Men klart om du mest sitter å hater og dagdrømmer og egentlig ikke er mentalt tilstede på forelesning så kan du like godt droppe de og lese på egenhånd.
Sitter i et fagrådet for Arkeologi ved UiB. Dette er en svært relevant problemstilling. Flere av professorene har opplevd ett oppmøte på 1-3 elever på forelesninger. Da med et fag med ca 30 oppmeldte. Dette er svært kjedelig for professorene. Dette har ført til at man ved flere universiteter vurderer obligatoriske forelesninger. Dette vil da innebære at man må ha en oppmøteprosent på 70-80%. Dette gjelder heller ikke bare arkeologi. Det er også en korrelasjon mellom de som møter på forelesninger og karakterer. Det er dog uvisst om det er kausalitet imellom de to. Det kan også være at flinke elever er de som går på forelesning.

Personlig ser jeg på forelesninger som "gratis" informasjon. Det er 2-3 timer hvor alt man trenger å gjøre er å følge litt med. Synes det er direkte idiotisk å ikke gå på dem. Det er mange som sier de ikke får noe ut av de. Ofte er dette også de med dårligst karakterer.

Når det er sagt så er det ikke sånn at man ikke kan få gode karakterer uten forelesning, men jeg har inntrykk at man må jobbe mer på egenhånd. Det har også forekommet at ting som har vært gått igjennom på forelesninger har dukket opp på eksamen.
Går selv i de aller fleste forelesninger(9/10 kanskje), på elektroingeniør studie. Jeg er personlig på skolen uansett, trenger det sosiale for å klare å holde ut en lang skoledag.

Klassemiljøet på linjen jeg går er veldig bra slik at vi studerer og går i forelesninger sammen. Har sett at hvis noen slutter å være med faller de fort bak og mister motivasjonen.
Da jeg tok bachelor på hib skippet jeg mer eller mindre alle forelesninger fra og med 3. semester. I stedet tok jeg en 60% stilling i en bedrift relatert til studiet. Jeg leste i stedet bøkene og forelesningsnotatene. I tillegg søkte jeg opp forelesninger fra f.eks MIT og Stanford som handlet om mine emner. Jeg sjekket gjerne ut flere ulike videoer om samme emne og så videre på den med foreleseren som virket mest interessant. Detter ofte ut av forelesningene hvis det er kjedelig eller foreleseren roter, da er det praktisk å kunne spole tilbake for å henge med igjen.
Jeg er ikke flink til å lese pensum. Så jeg har alltid foretrukket å lære under forelesningene. Har hatt studier med veldig få skriftlige eksamen, og mer mappeinnleveringer, og ila. studieårene resulterte den studiemetoden i to A, to B og en C.
Jeg har ingen obligatoriske forelesninger, men prøver å få gått i alle. Var litt slapp med det en stund, tenkte "kan jo like gjerne lese det selv", men det funket bare middels bra. Men jeg går et veldig vanskelig teknologisk masterstudie. Har likevel gått i forelesninger i de fag vi har hatt som er mer teori, ikke så mye regning. Synes det er så behagelig å bli fortalt stoffet, det holder jobbingen strukturert og jevn gjennom hele semesteret, og man får jo med seg hva foreleser legger vekt på og dermed en pekepinn på hva som er viktig til eksamen. Men har venner som ca aldri går i forelesninger og likevel får gode/ok karakterer. Har også venner som aldri går, og stryker masse. Så veldig individuelt hva som funker for folk.
Barbiefreak
barbiegirl's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Sitter i et fagrådet for Arkeologi ved UiB. Dette er en svært relevant problemstilling. Flere av professorene har opplevd ett oppmøte på 1-3 elever på forelesninger. Da med et fag med ca 30 oppmeldte. Dette er svært kjedelig for professorene. Dette har ført til at man ved flere universiteter vurderer obligatoriske forelesninger. Dette vil da innebære at man må ha en oppmøteprosent på 70-80%. Dette gjelder heller ikke bare arkeologi. Det er også en korrelasjon mellom de som møter på forelesninger og karakterer. Det er dog uvisst om det er kausalitet imellom de to. Det kan også være at flinke elever er de som går på forelesning.

Personlig ser jeg på forelesninger som "gratis" informasjon. Det er 2-3 timer hvor alt man trenger å gjøre er å følge litt med. Synes det er direkte idiotisk å ikke gå på dem. Det er mange som sier de ikke får noe ut av de. Ofte er dette også de med dårligst karakterer.

Når det er sagt så er det ikke sånn at man ikke kan få gode karakterer uten forelesning, men jeg har inntrykk at man må jobbe mer på egenhånd. Det har også forekommet at ting som har vært gått igjennom på forelesninger har dukket opp på eksamen.
Vis hele sitatet...
På studiet hvor jeg går så er det ganske mange som møter opp til forelesning. Det er mellon 60-100 stk i auditoriet hver gang. Så det får meg til å føle meg utenfor og at jeg ikke er sammen med alle andre. På en annen side så er det liksom litt interessant at jeg forrige semester fikk best karakter i det faget jeg var på færrest forelesninger og gjorde ingen seminaroppgaver(men det var 70% oppmøteplikt på seminarer, men oppgavene ble aldri gjennomgått der). I de to andre fagene jobbe jeg masse, men det ble ikke lik karakter.
Tror det spørs litt på faget. I Mat111 på UiB ble alle delt inn i 2 grupper (de måtte kjøre samme forelesning 2 ganger), og i min gruppe ble hele salen fylt hver gang. Den rommer 245 stk, og det var ofte folk som satt i trappene