Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3541
Heisan! litt kort historie om meg... Har alltid hvert interessert i data og har bestandig hvert ivrig i å få meg en utdannelse i et yrket som har med data. Pappa jobber innen data og har egentlig bare masse forskjellige microsoft serifiseringer som gjør at han kan få seg jobb... Han har jo da også mye erfaring i yrket som jeg tipper også hjelper.

På ungdomsskolen var jeg ivrig å begynne på IKT-servicefag, men etter en hospitering der via ungdomsskolen ble jeg utrolig uinteressert i hele greia.. Var 7 måneder inn i studiet og lærerne brukte timer på å lære elevene hvordan man skal bruke gmail...
Pappa er heller ikke noe ivrig på at jeg skal gå denne linjen da han nevner at det er vanskelig å få jobb.
(Vil si at jeg har god erfaring med pc og kan gjøre det meste.. Null erfaring med ms server, men regner med at det går fint)

Har aldri hvert noe flink i fag (som dere sikkert begynner å skjønne på hvordan jeg skriver...) så allmenn/studiespes har aldri hvert noen mulighet slik som jeg har sett på det...

Jeg klarte da av alle ting å bli dratt inn på helse og oppvekst linja, valgte da helsefagarbeider andre året, og er nå 5 måneder inn i lærlingtiden som helsefagarbeider.

Jeg skjenner selv at jeg begynner å bli psykisk sliten av jobben. kan feks brått bryte ut i gråt når jeg kommer hjem ifra jobb... Dette skjedde også når jeg hadde praksis mens jeg gikk på andre året som helsefagarbeider, men skjenner virkelig hvor krevende det er for meg.

Jobben i seg selv er ikke så krevende (sett bort ifra at alle slenger dritt oppgaver etter meg.. jeg er jo lærling så forventer ikke akkurat noe prima oppgaver men, men) men det er bare den følelsen av at jeg utdanner meg til en jobb som jeg er 110% sikker at jeg aldri kommer til å jobbe i etter utdanningen.

Er også utrolig flau at jeg har dette yrket/jobben. Flertall av mine venner aner forsatt ikke hvilken linje jeg går på..

Så spørsmålet mitt er egentlig om noen har tips/råd til meg? Vurderer å slutte nå, finne en jobb også begynne som på IKT til skolestart. Er ikke ute etter at folk skal si at jeg burde stoppe utdanninga for lenge siden, jeg vet jeg burde, men jeg gjorde det ikke... i fucked up!
Det beste tipset jeg kan gi deg dersom du ønsker å jobbe innenfor IT er å skaffe deg studiekompetanse, og deretter finne deg et IT studie på høyskole eller universitet. Der lærer du IT på et mye høyere nivå enn IKT driftsfag + at det gir mange flere jobbmuligheter.
Fullfør.
Da har du i allefall noe å falle tilbake på, om alt annet går galt.

Som helsefagarbeider så har du ekstremt mange fagfelt du kan jobbe med. Og med litt flaks så kan du fort komme deg over i en annen del av yrket også.

Når du har fullført så har du muligheten til å ta ett år med påbygning, slik at du får muligheten til å ta høyere utdannelse.
Selv om du ikke er skoleflink idag, så kan det fort være at du har lyst til å ta mer utdannelse i framtiden. Så året med påbygning kan være verdt det når du ennå er så ung.
Du bør òg merke deg at det blandinga IKT og helse er ein bransje i enorm vekst. Helse vest IKT lyser for tida ut minst ei ny stilling i veka. Eg trur ikkje det finst ei perfekt utdanning om dette er eit felt du vil jobbe i, for dei etterspør personar med erfaring både frå IKT og helse, noko som er ei ein sjeldan mix. Med mindre du vil gå sjukepleien seinare, er det kan hende ikkje så dumt med eit fagbrev i staden...

Elles vil eg påpeike at du ikkje treng vere flau av å jobbe med helse, sjølv om du sjølvsagt må gjere noko du trivst sånn nokonlunde med sjølv...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fullfør.
Da har du i allefall noe å falle tilbake på, om alt annet går galt.

Som helsefagarbeider så har du ekstremt mange fagfelt du kan jobbe med. Og med litt flaks så kan du fort komme deg over i en annen del av yrket også.

Når du har fullført så har du muligheten til å ta ett år med påbygning, slik at du får muligheten til å ta høyere utdannelse.
Selv om du ikke er skoleflink idag, så kan det fort være at du har lyst til å ta mer utdannelse i framtiden. Så året med påbygning kan være verdt det når du ennå er så ung.
Vis hele sitatet...
Han kan ta påbygg nå også, om det er yrkesfag han har gått. Blir han ferdig med lærlingtiden så går han påbygg 4. året, men om man ikke er ferdig med lærlingtiden så kan man ta 3. års påbygg. Det er virkelig verdt å ta påbygg.
Vil helt klart anbefale at du tar en utdanning, fremfor å la være, så det er fint at du har gjort deg noen tanker rundt dette. Ikke alle vet hva de vil bli når de er ung, for å si det forsiktig. Høres ut som om din far vet noe om behovet i bransjen, så ta en prat med ham angående hvilken retning det er lurt å sikte seg inn på.

Støtter de andre som sier at høyere utdanning er veien å gå. Ofte ser en arbeidsgiver bare på fraværet fra videregående (men du kan så klart ha en god CV likevel, som blir noe annet). Det dumme, men også fine, med høyere utdanning er at du må yte ganske mye for å i det hele tatt komme inn på ønsket studium. Du må oppfylle opptakskravene, som ofte er generell studiekompetanse og eventuelt matematikk S1+S2, R1, R1+R2 eller R1+R2+Fysikk (dataingeniør, eksempelvis). Se på studier du ønsker å komme inn på og sett det som mål (kanskje trenger du "bare" generell studiekompetanse?). Er kanskje mulig å ta en form for IT gjennom militæret også. Førstegangstjeneste gir vel forsåvidt 2 studiepoeng - som kan være avgjørende.
Første du må gjøre er å slutte å være flau over linja du studerer og jobben du gjør - vær stolt over det. Folk som jobber med helsearbeid er viktige som samfunnet - vi som et litt mer voksne har stor respekt for at folk gjør slike jobber.

Om du ønsker å jobbe med noe annet kan du jo prøve å se på muligheten på å gå ned til en deltidsstilling og ta noen fag på deltid, slik at du over tid får stud.spes. og kan søke på høyskole - hvor du kan lære noe du synes er mer relevant. Og fullfører du læretiden har du alltid noe å falle tilbake på om studiene skulle gå galt.
Sist endret av etse; 12. januar 2015 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var litt i samme sko som deg for en tid tilbake. Var IT-lærling og halvveis inn i lærlingtida skjønte jeg at det her ikke var noe jeg ville drive med videre. Jeg prøvde å gjøre det beste ut av tida jeg hadde igjen. Pengene jeg tjente sparte jeg til reiser og annet stæsh hadde lyst på.
Etter lærlingtida søkte jeg meg inn på allmenn påbygg og videre på høgskole. Nå er jeg snart ferdig med en bachelor

Hadde jeg vært deg ville jeg nok fullført. Det er veldig greit med 2 års arbeidserfaring, du kan spare pengene til noe du har lyst til og det ser bra ut på CV'en. Skjønner det kan være vanskelig å bite tenna sammen, men prøv å gjør noe mer ut av hverdagen på jobb. Det hjalp meg veldig.

Tror det er viktig at du prøver å finne ut av hva du vil videre. Finn noe du interesserer deg for og kjør på. Vil nok anbefale høyere utdanning, er der moroa begynner og man lærer noe.
Er da ikke noe å være flau over helsefagarbeider.
Anbefaler deg på det sterkeste å gjøre ferdig det siste halvåret uansett hvor kjedelig det er. Dette gir deg mange muligheter og ikke minst kan du ta få studiekompetanse på ett år. Har selv gjort akkurat det samme, bare at det var tømrerfaget jeg valgte, snart ferdig med studiespes. året mitt nå. Etter det så er det jo bare å velge imellom noe du har lyst til + en tittel å falle tilbake på om det skulle skjære seg. Som sagt har jeg snart fullført året og jeg vil bare meddele at det aldeles ikke er så utrolig hardt som alle skal ha det til, bare å møte opp og få en 2'er.
Vist du er 100% sikker på at du vil mistrives med jobber du kan få etter utdannelsen, så burde du slutte.
Vist du ikke er interessert i allmenn, så kan du gå Y-veien på f. eks. dataingeniør på høgskolen i Gjøvik eller Ålesund.
Men du må da ha fagbrev innen IKT eller lignende, leste også nylig at en måtte ha erfaring fra jobb. Tror en kunne bruke lærling tiden på Ålesund, mens Gjøvik måtte en ha arbeidserfaring. Kanskje noen som vil komme med noen innspill på akkurat dette?
Jeg ville nok fullført utdanningen først og evt sett ann hva du vil gjøre etter det.

Men mens du holder på i lærlingtiden kunne det jo vært greit å holde på med noe du liker ved siden av. Og siden du sier du liker å holde på med data osv (og sier du kan det meste), hvorfor ikke henge litt lapper rundt om kring på stolper, narvesen etc med "Data-hjelp"? Plutselig er det en stakkars bestemor som har trykket på feil knapper og lastet ned et virus og trenger hjelp. Det kan både gi deg litt ekstra penger ved siden av, og gi deg et lite avbrekk fra Helsefag. Dette vil også gjøre godt på cven og lettere gi deg jobber innen IT.

Jeg ville nok fullført utdanningen først og evt sett ann hva du vil gjøre etter det.

Men mens du holder på i lærlingtiden kunne det jo vært greit å holde på med noe du liker ved siden av. Og siden du sier du liker å holde på med data osv (og sier du kan det meste), hvorfor ikke henge litt lapper rundt om kring på stolper, narvesen etc med "Data-hjelp"? Plutselig er det en stakkars bestemor som har trykket på feil knapper og lastet ned et virus og trenger hjelp. Det kan både gi deg litt ekstra penger ved siden av, og gi deg et lite avbrekk fra Helsefag. Dette vil også gjøre godt på cven og lettere gi deg jobber innen IT.
Sist endret av Mesias; 13. januar 2015 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fullfør! Etter lærlingstiden trenger du bare norsk muntlig og skriftlig, 2P-Y eller 2T-Y, naturfag og historie for å få generell studiekompetanse og kan gå videre.. Kan hende at når du blir eldre så angrer du, du vet aldri.

Jeg går selv samme linje, og skal gå lærlingstiden min hvis jeg får lærlingsplass. Har ingen planer om å jobbe på sykehjem resten av livet, men det er mange yrker som prioriterer folk med helse utdanning! Så hold deg oppe, fyll fritiden din med det du liker!

Fullfør! Etter lærlingstiden trenger du bare norsk muntlig og skriftlig, 2P-Y eller 2T-Y, naturfag og historie for å få generell studiekompetanse og kan gå videre.. Kan hende at når du blir eldre så angrer du, du vet aldri.

Jeg går selv samme linje, og skal gå lærlingstiden min hvis jeg får lærlingsplass. Har ingen planer om å jobbe på sykehjem resten av livet, men det er mange yrker som prioriterer folk med helse utdanning! Så hold deg oppe, fyll fritiden din med det du liker!
Sist endret av sol18; 13. januar 2015 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fullfør, ta studiekompetanse,Ta bachelor i informatikk eller annet du har lyst til. Viktig Med fullført utdanning, og ta ting steg For steg.