Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 28167
Sitat av Benjy Vis innlegg
Kanskje fordi alle røykere kaster sneipen på bakken selv om det er en søppelkasse 42cm unna dem?
Vis hele sitatet...
da løfter du det slappe beinet ditt drar siggen en gang under sålen så den slukker og kaster resten i søppelet.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
piss ? jeg skjønner at du har lite skolegang og består av en stor del røykere, bare synd
at skattepengene mine kommer til å gå til sykehusregninger for deg
Vis hele sitatet...
Er faktisk veldig få som blir sjuke av røk, som regel har det noe annet som også utløser, ja tobakk er skadelig i lengden for lungene, MEN det går ann å leve med! er ikke alle som får kols eller kreft og dæver, er noen få som får det. Du alene kommer ikke til å betale sykehusregningen for noen, 0,0001 % av regninge tilsammen kan det hende du betaler og det er ikke mer enn et par øre ...

menneee... skjer med å være så tafat og rakke ned på alle som røker? Vi er jo ikke mindre vert bare fordi vi røker? vi kan jo ha høyere utdannelse og tjene 10 ganger så mye enn deg for alt du vet...
Sitat av zeicko Vis innlegg
freakforums gammleste medlem?
Vis hele sitatet...
God damnit, eldste! :P
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
piss ? jeg skjønner at du har lite skolegang og består av en stor del røykere, bare synd
at skattepengene mine kommer til å gå til sykehusregninger for deg
Vis hele sitatet...
Forlat landet mens du enda har tid!
My humble opinion:

Røyk så mye dere bare vil privat, ikke mitt problem at dere ødelegger lungene deres og whatnot, men når dere tar det ute på busstopp, i byen elns, så er det mange andre som blir påvirket og skadet av det du fjotter med. Det lukter jævlig, og det er ikke bra for den som røyker eller noen andre. Er det rart man blir gretten av sånt?
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Jeg har ikke noe i mot at folk røyker, men jeg er ikke akkurat noen tilhenger av røyklukt. Har også fort for å irritere meg over røykere som tar med seg røyken inn i folkemengder. Det er da veldig mange som får røyklukta rundt seg. Jeg har flere i familien som røyka før, og jeg hadde ikke noen problemer med det, siden de alt gjorde det. Om foreldrene mine hadde begynt og røyke nå hadde jeg reagert og sett på dette som noe negativt.

Jeg kan allikevel ikke unngå å se en sammenheng mellom 16-17 åringer som røyker og de som ikke gidder skole, ikke gidder trenge og stort sett bare "driter" i alt.
Vis hele sitatet...

Kan du forklare den sammenhengen?

Du må være totalt invalid om du mener at røyking(tobakk) fører til at du ditcher skolen????!!!???!!


please....

Voks opp
Sitat av Smetown Vis innlegg
Forlat landet mens du enda har tid!
Vis hele sitatet...
hvorfor ? hvis ikke tobakken har gått for langt inn i hjernen på deg skjønner du at tobakk er på vei til å bli forbudt ?

er bare snakk om noen år før dere må snikblåse røyk og handle på det illegale torg!
Du er så latterlig Olga, go troll somewhere else
Sitat av Elshop Vis innlegg
Du er så latterlig Olga, go troll somewhere else
Vis hele sitatet...
troller ikke gitt, du har vel fått med deg at tiltakene mot tobakk bare blir strengere og strengere ? og at vi langsomt er på vei mot et endelig totalforbud?

La oss se hvem som har rett om en ti års tid!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
hvorfor ? hvis ikke tobakken har gått for langt inn i hjernen på deg skjønner du at tobakk er på vei til å bli forbudt ?

er bare snakk om noen år før dere må snikblåse røyk og handle på det illegale torg!
Vis hele sitatet...
Til da syntes jeg du skal kutte ned drastisk ned på sytinga de. Det er ikke sunt for kropp og sjel og bære på hat over mennesker rundt seg over lengre tid. Det krever styrke, men jeg er sikkert på at du endelig klarer å stoppe for godt. Føler du trangen for å tenke stygt om mennesker som ikke bryr seg om hva du eventuelt måtte mene om dem, så tenk på at det alle andre gjør med livene sine ligger utenfor ditt kontrollområde.

Du og røykere har mer tilfelles enn du aner. Vær et godt eksempel på hvordan en ikke-røyker skal være.
Sist endret av Mofse; 5. oktober 2012 kl. 00:39.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Til da syntes jeg du skal kutte ned drastisk ned på sytinga de. Det er ikke sunt for kropp og sjel og bære på hat over mennesker rundt seg over lengre tid. Det krever styrke, men jeg er sikkert på at du endelig klarer å stoppe for godt. Føler du trangen for å tenke stygt om mennesker som ikke bryr seg om hva du eventuelt måtte mene om dem, så tenk på at det alle andre gjør med livene sine ligger utenfor ditt kontrollområde.

Du og røykere har mer tilfelles enn du aner. Vær et godt eksempel på hvordan en ikke-røyker skal være.
Vis hele sitatet...
bærer absolutt ikke hat til røykere, er vel så kjedelig og være trygda eller å ha en jobb mann slipper og tenke så da tyr dem vel til røyken ?

uansett så lenge røykerne ikke plager meg med å blåse gift på meg så plager jeg heller ikke dem med min antirøyk holdning!

Sitat av stagg Vis innlegg
Bok til TanteOlga

Man bestemmer heldigvis over sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
ha ha, ikke spis opp rødmix pakka di på en dag nå
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
troller ikke gitt, du har vel fått med deg at tiltakene mot tobakk bare blir strengere og strengere ? og at vi langsomt er på vei mot et endelig totalforbud?

La oss se hvem som har rett om en ti års tid!
Vis hele sitatet...
Det er totalforbud mot hasj også, se så bra det funker.
Har aldri opplevd stygge blikk eller kommentarer når jeg røyker åpenlyst, hverken med sigg eller joint.
Sitat av Negr Vis innlegg
Har aldri opplevd stygge blikk eller kommentarer når jeg røyker åpenlyst, hverken med sigg eller joint.
Vis hele sitatet...
du ser vel så skummel ut he he

Sitat av olaPola Vis innlegg
Det er totalforbud mot hasj også, se så bra det funker.
Vis hele sitatet...
funker bra det, selv om du tror at alle røyker hasj så er det faktisk ikke sånn, dere er kunn en liten del av befolkningen
Altså, jeg har selv røyket å har venner & familie som røyker. Men jeg kan ikke unngå å tenke at det å røyke på heltid er ren idioti.. Jeg pleier som regel å spørre folk som røyker, om jeg kjenner de, hvorfor i h*lvette de gidder. Får som oftest svar at trenger nikotin eller det er digg (Altså, "jeg gir faen i om jeg havner på sjukehuset for trekke inn gift daglig." Når godt voksne mennesker ikke har noe svar på hvorfor de forgifter seg selv å de rundt dem, da tviler jeg på mennesket. INGENTING med røyk er positivt, whatsoever
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Grunnen til at du får stygge blikk er sikkert fordi at svært mange som røyker ikke tar hensyn til de som ikke røyker. Det værste jeg vet er å stå på en busstop, og så kommer det noen som absolutt på røyke der. Det er jo en helt jævlig lukt, og den setter seg i klærne.
Vis hele sitatet...
Bingo, what this guy said.

PS: Kan legge til en analogi er. Å fjerte offentlig blir også sett ned på, det er dårlig folkeskikk. Det ser ikke ut til at det er konsensus på samme måte om røyking. Å fjerte offentlig er til og med noe absolutt alle er i risikosonen for å gjøre, i motsetning til røyking, det til tross blir fenomenet offentlig promping kun tolerert, ikke akseptert.
Sist endret av Petter H; 12. oktober 2012 kl. 14:06.
Sitat av Bluetwoen Vis innlegg
My humble opinion:

Røyk så mye dere bare vil privat, ikke mitt problem at dere ødelegger lungene deres og whatnot, men når dere tar det ute på busstopp, i byen elns, så er det mange andre som blir påvirket og skadet av det du fjotter med. Det lukter jævlig, og det er ikke bra for den som røyker eller noen andre. Er det rart man blir gretten av sånt?
Vis hele sitatet...

Seriøst? Du tror det er mange som blir skadet av at noen røyker ute i friluft på en buss-stopp? Vel du tar skammelig feil. Og om du blir gretten av slikt så bør du snarest ta deg en pille og roe deg kraftig ned.

Røyker ikke selv heller men jeg gir nå blaffen i om andre røyker utendørs. Plager det meg så kan jeg jo bare flytte meg noen skritt, jeg er jo ikke handikappet eller mentalt plaget så jeg blir ikke sinna heller.

Har jeg venner over som røyker ber jeg de gå ut å når de skal røyke, om det er vinter kan de stå i gangen, bare de husker å lufte etterpå.

Er det fest så er det greit å røyke inne i stuen om ingen andre plages av det.
Sitat av Patrialn Vis innlegg
Altså, jeg har selv røyket å har venner & familie som røyker. Men jeg kan ikke unngå å tenke at det å røyke på heltid er ren idioti.. Jeg pleier som regel å spørre folk som røyker, om jeg kjenner de, hvorfor i h*lvette de gidder. Får som oftest svar at trenger nikotin eller det er digg (Altså, "jeg gir faen i om jeg havner på sjukehuset for trekke inn gift daglig." Når godt voksne mennesker ikke har noe svar på hvorfor de forgifter seg selv å de rundt dem, da tviler jeg på mennesket. INGENTING med røyk er positivt, whatsoever
Vis hele sitatet...
For og nevne noe som er positivt med røyk:
1. Det virker avslappende og motvirker stress.
2. Noen liker faktisk og røyke
3. Sosialt (mamma fikk mange nye venner da hun begynte og røyke på folkehøyskole)

Kommer ikke på noe mer i farten men du skjønner vell poenget. Jeg syns folk kan vite hva de snakker om før de kommer med slike påstander, ingenting er så negativt at det ikke har noe positivt.
*insert tittel her*
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
ja jeg er seriøs er lenge siden røyking var "kult" og nå er det forbeholdt de nederst på rangstigen!
Vis hele sitatet...
Du må være en av de mindre intelligente menneskene på nFF, eller så er du 14 og har fått en skjennepreken av Mor og Far.
Kanskje begge deler, your choise.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
For og nevne noe som er positivt med røyk:
1. Det virker avslappende og motvirker stress.
2. Noen liker faktisk og røyke
3. Sosialt (mamma fikk mange nye venner da hun begynte og røyke på folkehøyskole)

Kommer ikke på noe mer i farten men du skjønner vell poenget. Jeg syns folk kan vite hva de snakker om før de kommer med slike påstander, ingenting er så negativt at det ikke har noe positivt.
Vis hele sitatet...
1 stress kan du lett motvirke uten røyk
2 Kan fint finne seg noe annet å like
3 Og neida du det var ikke røyken som gjorde så mor di fikk mange venner....

Sitat av kodi4k Vis innlegg
Du må være en av de mindre intelligente menneskene på nFF, eller så er du 14 og har fått en skjennepreken av Mor og Far.
Kanskje begge deler, your choise.
Vis hele sitatet...
jeg er intelligent nok til å skjønne at du er ett resultat av to trygdedes/lavskolegangs uvitende i fylla og nei er mye eldre enn 14
burde vært möderatör
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
1 stress kan du lett motvirke uten røyk
2 Kan fint finne seg noe annet å like
3 Og neida du det var ikke røyken som gjorde så mor di fikk mange venner....



jeg er intelligent nok til å skjønne at du er ett resultat av to trygdedes/lavskolegangs uvitende i fylla og nei er mye eldre enn 14
Vis hele sitatet...
1. At man kan motvirke stress ved andre måter enn å røyke er åpenbart. Det betyr ikke at røyk er et ugyldig alternativ.
2. Og så? Folk liker mye rart, hva enkelte velger å gjøre med deres egen kropp har du ingenting med å gjøre.
3. Hva prøver du å oppnå ved å fornærme mora hans? Du klarer ikke komme med noe bra engang.

Ingen av de punktene du kommer med er motargumenter, du bare kverulerer. At du er langt over 14 gjør det bare enda tristere...
Sist endret av pappabetaler; 12. oktober 2012 kl. 15:42.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
1. At man kan motvirke stress ved andre måter enn å røyke er åpenbart. Det betyr ikke at røyk er et ugyldig alternativ.
2. Og så? Folk liker mye rart, hva enkelte velger å gjøre med deres egen kropp har du ingenting med å gjøre.
3. Hva prøver du å oppnå ved å fornærme mora hans? Du klarer ikke komme med noe bra engang.

Ingen av de punktene du kommer med er motargumenter, du bare kverulerer. At du er langt over 14 gjør det bare enda tristere...
Vis hele sitatet...
vel hvis mora hans sitter og skryter av at hun fikk mange venner pga røyken så må jeg nesten gi en applaus for god barneoppdragelse!

og nei det var nok moren i seg selv som gjorde så at fikk venner og ikke røyken!
og hvis det er en fornærmelse begynner jeg å lure
*insert tittel her*
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
1 stress kan du lett motvirke uten røyk
2 Kan fint finne seg noe annet å like
3 Og neida du det var ikke røyken som gjorde så mor di fikk mange venner....



jeg er intelligent nok til å skjønne at du er ett resultat av to trygdedes/lavskolegangs uvitende i fylla og nei er mye eldre enn 14
Vis hele sitatet...
Så hvordan kan du dømme meg slik? Du kjenner da ikke meg. Jeg er værken trygdet eller har dårlig skolegang, ei er mine foreldre. Det kan så være at du er eldre en 14, kanskje 15. Who knows? Resultatet av din ignorante kommentarer, får deg til å virke dum og uvitende/kristen.
Sist endret av kodi4k; 12. oktober 2012 kl. 15:54.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
vel hvis mora hans sitter og skryter av at hun fikk mange venner pga røyken så må jeg nesten gi en applaus for god barneoppdragelse!

og nei det var nok moren i seg selv som gjorde så at fikk venner og ikke røyken!
og hvis det er en fornærmelse begynner jeg å lure
Vis hele sitatet...
Jeg spurte mamma om hvorfor hun begynte og røyke, hun fortalte at når hun gikk på folkehøyskole kjente hunn ingen. og det er ikke akuratt enkelt og få seg mange venner veldig fort, så hun kjøpte seg en 20-pakning sigaretter og gikk til røykeplassen og begynte og prate med de som var der. Det er mye enklere og bli kjent med folk du vet du har noe til felles med. i løpet av få minutter ble hun kjent med 4-5 stk, enkelere blir det nesten ikke.

Jeg kan også legge til at moren min har lært meg de fleste ulempene ved og røyke, så hun oppfordrer ikke eller skryter av og røyke
Alle røykere burde bli utelukket fra "gratis sykehus" ordningen så lenge skaden kommer av røyken. Da får de bla opp fra egen lomme. Samme gjelder spesielt base hoppere og de som driver med fallskjerm hopping.

Jeg vet ikke om en eneste milliardær i Norge, bortsett fra Fredriksen som røyker regelmessig. Fast røyking er mest utbredt blandt de med "lavere stillinger" som håndverkere og statlige ansatte.

For å svare TS; Jeg ser ikke ned på røykere, tenker bare ÆSJ.
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Så hvordan kan du dømme meg slik? Du kjenner da ikke meg. Jeg er værken trygdet eller har dårlig skolegang, ei er mine foreldre. Det kan så være at du er eldre en 14, kanskje 15. Who knows? Resultatet av din ignorante kommentarer, får deg til å virke dum og uvitende/kristen.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok så får din ignorante kommentar deg til å virke like dum og uvitende.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg spurte mamma om hvorfor hun begynte og røyke, hun fortalte at når hun gikk på folkehøyskole kjente hunn ingen. og det er ikke akuratt enkelt og få seg mange venner veldig fort, så hun kjøpte seg en 20-pakning sigaretter og gikk til røykeplassen og begynte og prate med de som var der. Det er mye enklere og bli kjent med folk du vet du har noe til felles med. i løpet av få minutter ble hun kjent med 4-5 stk, enkelere blir det nesten ikke.

Jeg kan også legge til at moren min har lært meg de fleste ulempene ved og røyke, så hun oppfordrer ikke eller skryter av og røyke
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg hvorfor hun sa det
Ikke la dere provosere for mye av gamle TanteOlga. Ta det han skriver med ett smil.

Gutten står på krava, det skal han.
Sitat av loord Vis innlegg
Alle røykere burde bli utelukket fra "gratis sykehus" ordningen så lenge skaden kommer av røyken. Da får de bla opp fra egen lomme. Samme gjelder spesielt base hoppere og de som driver med fallskjerm hopping.

Jeg vet ikke om en eneste milliardær i Norge, bortsett fra Fredriksen som røyker regelmessig. Fast røyking er mest utbredt blandt de med "lavere stillinger" som håndverkere og statlige ansatte.

For å svare TS; Jeg ser ikke ned på røykere, tenker bare ÆSJ.
Vis hele sitatet...
Hva med de som sykkler, burde ikke de få dekket skader om de faller? Hva med de som ELSKER cheesburgere?

Hvis vi skulle holdt på slik hadde vel ingen fått noe dekt.
Sitat av loord Vis innlegg
Alle røykere burde bli utelukket fra "gratis sykehus" ordningen så lenge skaden kommer av røyken. Da får de bla opp fra egen lomme. Samme gjelder spesielt base hoppere og de som driver med fallskjerm hopping.

Jeg vet ikke om en eneste milliardær i Norge, bortsett fra Fredriksen som røyker regelmessig. Fast røyking er mest utbredt blandt de med "lavere stillinger" som håndverkere og statlige ansatte.

For å svare TS; Jeg ser ikke ned på røykere, tenker bare ÆSJ.
Vis hele sitatet...
Ja, nekt alle de som driver med noe farlig gratis sykehus. For all del...

Hva med og nekte alle som er med i bilulykker gratis sykehus også? siden bil er farlig, og alle som blir matforgiftet i utlandet, de valgte det jo selv og det er en viss risiko og spise mat som vi kansje ikke tåler. Eller alle som bader i insjøer, eller alle som spiser usunn mat, og ikke minst alle som ikke er veldig fysisk aktiv, og alle som er fysisk aktiv. Alle kan skade seg av det de gjør, alt er farlig og det vet de fleste oppegående, men vi kan ikke nekte en jeger gratis sykehus fordi han ble skutt i halve overkroppen da han var i litt feil posisjon på rypejakt? dette blir rett og slett for dumt. tenk litt over inlegget ditt før du sender inn svar.
Sist endret av StålSkuff; 12. oktober 2012 kl. 18:01.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Ja, nekt alle de som driver med noe farlig gratis sykehus. For all del...

Hva med og nekte alle som er med i bilulykker gratis sykehus også? siden bil er farlig, og alle som blir matforgiftet i utlandet, de valgte det jo selv og det er en viss risiko og spise mat som vi kansje ikke tåler. Eller alle som bader i insjøer, eller alle som spiser usunn mat, og ikke minst alle som ikke er veldig fysisk aktiv, og alle som er fysisk aktiv. Alle kan skade seg av det de gjør, alt er farlig og det vet de fleste oppegående, men vi kan ikke nekte en jeger gratis sykehus fordi han ble skutt i halve overkroppen da han var i litt feil posisjon på rypejakt? dette blir rett og slett for dumt. tenk litt over inlegget ditt før du sender inn svar.
Vis hele sitatet...
Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom det du skriver og det jeg skriver? Hvis du sammenligner å kjøre bil med å hoppe i fallskjerm, gidder jeg ikke bruke mere tid på dette.
Det er bare idioti jeg mener at fellesskapet ikke skal betale for.
Måten du sammenligner på hadde jeg forventet av en 3-åring.
burde vært möderatör
Sitat av loord Vis innlegg
Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom det du skriver og det jeg skriver? Hvis du sammenligner å kjøre bil med å hoppe i fallskjerm, gidder jeg ikke bruke mere tid på dette.
Det er bare idioti jeg mener at fellesskapet ikke skal betale for.
Måten du sammenligner på hadde jeg forventet av en 3-åring.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt en tilbakestående måte å tenke på. Hvem setter grensen for hva som er "idioti" og hva som skal dekkes av staten? Skal tenåringer som drikker for mye ikke få gratis legehjelp hvis de må pumpes? Skal folk som driter seg ut på snowboard måtte betale for benbruddene sine selv? Skal overvektige, feite jævler som eter som udyr måtte betale for operasjonen sin selv hvis de får hjerteinfarkt? Kan fortsette slik i en evighet.
Sist endret av pappabetaler; 12. oktober 2012 kl. 18:25.
Sitat av loord Vis innlegg
Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom det du skriver og det jeg skriver? Hvis du sammenligner å kjøre bil med å hoppe i fallskjerm, gidder jeg ikke bruke mere tid på dette.
Det er bare idioti jeg mener at fellesskapet ikke skal betale for.
Måten du sammenligner på hadde jeg forventet av en 3-åring.
Vis hele sitatet...
Men hvem er du til å bestemme hva idioti er? Jeg syns ikke det er idioti å hoppe i fallskjerm. Det har forresten ikke noe med røyking å gjøre, røyking er ikke en ekstremsport nemlig. Og man kan sammenligne bilkjøring med fallskjermhopping. Det finnes "adrenalinjukier" der "ute", og om man får et kick av et fallskjermhopp, eller å råkjøre, så er det sammenlignbart. Og hvor diskriminerende er det ikke å behandle noen ulikt pga du mener de er idioter? Hva med en lege som hopper i fallskjerm er han en idiot? Eller en advokat som kiter? Eller en ingenør som røyker?
Sitat av trauMa Vis innlegg
Men hvem er du til å bestemme hva idioti er? Jeg syns ikke det er idioti å hoppe i fallskjerm. Det har forresten ikke noe med røyking å gjøre, røyking er ikke en ekstremsport nemlig. Og man kan sammenligne bilkjøring med fallskjermhopping. Det finnes "adrenalinjukier" der "ute", og om man får et kick av et fallskjermhopp, eller å råkjøre, så er det sammenlignbart. Og hvor diskriminerende er det ikke å behandle noen ulikt pga du mener de er idioter? Hva med en lege som hopper i fallskjerm er han en idiot? Eller en advokat som kiter? Eller en ingenør som røyker?
Vis hele sitatet...
Svada. Du burde snart begynne å skjønne det nå...

Hvis man røyker VET man at det sannsynligvis forkorter livet ditt en god del, reduserer livskvaliteten osv. Hopper man i fallskjerm VET man at hvis ikke fallskjermen funker nå, blir man enten hardt skadet eller så dør man.. Uten å komme med noen kilder, vil jeg påstå at det er mye større risiko for staten at du driver med fallskjermhopping eller røyking enn om du spiser cheeseburgere, kjører bil, sykler, kiting, kjører snowboard, svømme, være fysisk aktiv, jakt osv.


btw, jeg synes alle som trenger en "bypass" operasjon skal betale for denne selv.

Vil også nevne at jeg har fallskjerm lappen og røyker meg en joint i ny og ne.
Sist endret av loord; 12. oktober 2012 kl. 18:46.
burde vært möderatör
Sitat av loord Vis innlegg
Uten å komme med noen kilder, vil jeg påstå at aktivitet X er langt farligere enn aktivitet Y og Z, og folk som driver med aktivitet X bør betale sykehusregningen av egen lomme hvis de blir skadet.
Vis hele sitatet...
Jeg beundrer hvordan du kan ha så sterke meninger om noe du ikke kan en dritt om.

Hvis man hopper i store hopp på snowboard VET man at man knekker beina hvis man tryner. Hvis man spiser et lass med cheeseburgere VET man at man blir overvektig og risikerer å få hjerteinfarkt eller lignende. Hvis man drikker for mye VET man at alt mulig rart kan skje, og man kan riskere å måtte pumpes.
Sitat av loord Vis innlegg
Skjønner du virkelig ikke forskjellen mellom det du skriver og det jeg skriver? Hvis du sammenligner å kjøre bil med å hoppe i fallskjerm, gidder jeg ikke bruke mere tid på dette.
Det er bare idioti jeg mener at fellesskapet ikke skal betale for.
Måten du sammenligner på hadde jeg forventet av en 3-åring.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg skjønner godt forskjellen. Jeg ville bare overdrive littegranne og få folk til og tro at jeg er 3 år gammel :P Og jeg vill ikke kalle det idioti og gjøre noe man liker selv om det er farlig.

Sitat av loord Vis innlegg
Svada. Du burde snart begynne å skjønne det nå...

Hvis man røyker VET man at det sannsynligvis forkorter livet ditt en god del, reduserer livskvaliteten osv. Hopper man i fallskjerm VET man at hvis ikke fallskjermen funker nå, blir man enten hardt skadet eller så dør man.. Uten å komme med noen kilder, vil jeg påstå at det er mye større risiko for staten at du driver med fallskjermhopping eller røyking enn om du spiser cheeseburgere, kjører bil, sykler, kiting, kjører snowboard, svømme, være fysisk aktiv, jakt osv.


btw, jeg synes alle som trenger en "bypass" operasjon skal betale for denne selv.

Vil også nevne at jeg har fallskjerm lappen og røyker meg en joint i ny og ne.
Vis hele sitatet...
Risiko for staten? det er såklart dyrt for staten at folk blir skadd/drept i ulykker med innen extremsport, men uten og komme med kilder vill jeg påstå at det er dyrere for staten at folk spiser usunt, kjører bil, sykler osv. enn de som driver med extremsport fordi det finnes flere som spiser usunt, kjører bil, sykler osv. enn de som driver med extremsport.

Uansett hvordan du vrir og vender på det blir det feil og nekte folk gratis sykehushjelp fordi de holder på med en hobby som er litt over gjennomsnittet farlig. Folk må få gjøre det de vill så lenge det ikke skader andre.
Sist endret av StålSkuff; 12. oktober 2012 kl. 19:24.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dine lunger du ødelegger.
Vell, da jeg begynte å jobbe på sjappa jeg jobber på nå i 2007 var det vell 10 av 14 stk som røkte der. Der var røykerom innendørs side by side til det vanlige pauserommet uten røyk. Det var en som sa ifra til avdelingslederen at hun kunne kjenne røykelukt inne på den røykfrie avdelingen. Tok under en uke før røykerommet var lukket og røykerne ble vist til utsiden av bygget.

Nå er det vell bare 2stk igjen som røyker. At røykerommet forsvant er kansje en ting, men jeg har sett at røykeområdene har blitt pushet lengre og lengre bort ifra både innganger og vinduer pga noen har kjent tobbakslukt. Lederne på jobb startet en "bli røykfrikampanje" og x røykerne er kansje de værste "mobberne" mot de som fortsatt røyker. Jo jeg sier mobbing fordi røykerne blir konstant minnet på de samme bullshithistoriene "ja jeg røkte i 20 år, men jeg fant ut at det er totalt idioti - men du står fortsatt her med sneipen i munnen, HAH".

Nå snakkes det titt og ofte om at det skal bli ulovelig å røyke i sin egen bil og sitt eget hus.
Dere må huske at vi mennesker ikke er i stand til å ta valg rundt vårt eget liv og vår egen helse, dette sørgen staten for.

Jeg tipper at barna som vokser opp i dag er den siste generasjonen som kan kjøpe røyketobakk fritt i butikker.

Har selv røkt store mengder back in the days, gikk en pakke tobakk på 2 dager. Jeg gir egentlig faen i om folk får røyke her eller der, men jeg synes det er synd at røykere blir jaktet på.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Vell, da jeg begynte å jobbe på sjappa jeg jobber på nå i 2007 var det vell 10 av 14 stk som røkte der. Der var røykerom innendørs side by side til det vanlige pauserommet uten røyk. Det var en som sa ifra til avdelingslederen at hun kunne kjenne røykelukt inne på den røykfrie avdelingen. Tok under en uke før røykerommet var lukket og røykerne ble vist til utsiden av bygget.

Nå er det vell bare 2stk igjen som røyker. At røykerommet forsvant er kansje en ting, men jeg har sett at røykeområdene har blitt pushet lengre og lengre bort ifra både innganger og vinduer pga noen har kjent tobbakslukt. Lederne på jobb startet en "bli røykfrikampanje" og x røykerne er kansje de værste "mobberne" mot de som fortsatt røyker. Jo jeg sier mobbing fordi røykerne blir konstant minnet på de samme bullshithistoriene "ja jeg røkte i 20 år, men jeg fant ut at det er totalt idioti - men du står fortsatt her med sneipen i munnen, HAH".

Nå snakkes det titt og ofte om at det skal bli ulovelig å røyke i sin egen bil og sitt eget hus.
Dere må huske at vi mennesker ikke er i stand til å ta valg rundt vårt eget liv og vår egen helse, dette sørgen staten for.

Jeg tipper at barna som vokser opp i dag er den siste generasjonen som kan kjøpe røyketobakk fritt i butikker.

Har selv røkt store mengder back in the days, gikk en pakke tobakk på 2 dager. Jeg gir egentlig faen i om folk får røyke her eller der, men jeg synes det er synd at røykere blir jaktet på.
Vis hele sitatet...
jepp. er jo merkelig at det er ok og jage rundt på røykere. men hvis dem prøver det samme på overvektige så blir det bråk!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
jepp. er jo merkelig at det er ok og jage rundt på røykere. men hvis dem prøver det samme på overvektige så blir det bråk!
Vis hele sitatet...
Sett deg inn i genetikk før du klager på overvektige du.*

(*vedmindre det er snakk om idioter som tror at McDonalds betyr det samme som ett sunt og næringsrikt måltid...)
Vel jeg ble nå glad her om dagen når det ble lagt ned veto mot en fylkeskommune som skulle kjøre totalforbud mot nikotin i arbeidstiden. Det skulle gjelde alle ansatte både på jobb, jobbreiser, kurs og seminarer.

Hverken snus, røykeplaster eller nikotintyggegummi skulle være tillat.

Men dette vedtaket ble kjent ugyldig av regjeringen.

Røyker ikke selv men plages ikke i særlig grad av at folk røyker. Det er nesten blitt en heksejakt på røykere i dagen samfunn. Enn så lenge så er tobakk lovlig å da får vi la være å mobbe de som røyker.

At en kommune eller fylkeskommune gikk så langt som til å forsøke å kjøre totalforbud mot nikotin er ikke bare skremmende utifra at det reflekterer det typiske norske behovet for å detaljestyre enkeltindivider. Men det er jo også skremmende lite gjennomtenkt. Skal virkelig en arbeidsgiver kunne bestemme hva type plaster eller tyggegummi du bruker?

Godt å se at tullingene ble "stemt hjem".
Sist endret av ompapa; 13. oktober 2012 kl. 09:58.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Sett deg inn i genetikk før du klager på overvektige du.*

(*vedmindre det er snakk om idioter som tror at McDonalds betyr det samme som ett sunt og næringsrikt måltid...)
Vis hele sitatet...
nå er det svært sjelden snakk om genetikk... som regel fråtsing og latskap!
Sitat av loord Vis innlegg
Alle røykere burde bli utelukket fra "gratis sykehus" ordningen så lenge skaden kommer av røyken. Da får de bla opp fra egen lomme. Samme gjelder spesielt base hoppere og de som driver med fallskjerm hopping.

Jeg vet ikke om en eneste milliardær i Norge, bortsett fra Fredriksen som røyker regelmessig. Fast røyking er mest utbredt blandt de med "lavere stillinger" som håndverkere og statlige ansatte.

For å svare TS; Jeg ser ikke ned på røykere, tenker bare ÆSJ.
Vis hele sitatet...
Nå må du tenke på hvor mye som er direkte avgifter på røyk, hvor mye som går inn i felleskassa pga røykere. Samfunnet blir ikke belastet en eneste krone med at røykere har "gratis sykehus" som du kaller det. Hva i alle dager? Ser du det fra den siden kan du jo like så greit si at røykere er de eneste som finansierer sitt eget (og nestemann osv,osv) sykehus opphold her i landet. Ennå er det penger til overs

Smil og vær glad, "gratis" sykehus opphold vil vi også ha
Sist endret av sweem; 13. oktober 2012 kl. 23:22.
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå må du tenke på hvor mye som er direkte avgifter på røyk, hvor mye som går inn i felleskassa pga røykere. Samfunnet blir ikke belastet en eneste krone med at røykere har "gratis sykehus" som du kaller det. Hva i alle dager? Ser du det fra den siden kan du jo like så greit si at røykere er de eneste som finansierer sitt eget (og nestemann osv,osv) sykehus opphold her i landet. Ennå er det penger til overs

Smil og vær glad, "gratis" sykehus opphold vil vi også ha
Vis hele sitatet...
Du tror at avgiftene på røyk dekker kostnadene? Da må du nok tenke en gang til.

Nå orker jeg ikke leite direkte etter statistikkene, men velger å tro at helsedirektoratet baserer sine tall på statistikk fra SSB eller lignende. Ut i fra dette kommer man frem til at det koster samfunnet mellom 8 og 20 milliarder kroner hvert år i direkte utgifter. Om man så tar med tapte skatter og avgifter grunnet kortere levetid ender man opp på cirka 80 milliarder per år. Sammenlign dette med at man fikk inn 11 millioner på avgifter på tobakk - så ser man at regnestyket ikke går helt opp her.

Kilder:
Kostnad av røyk; http://www.helsedirektoratet.no/publ...elsesorden.pdf

Hvor mye vi får inn i avgifter på røyk:
http://www.ssb.no/offinnut/tab-04.html
Er arbeidsplassene og inntjeningen som røykere skaper tatt med i det hele tatt i regnestykket ditt? Kan jo neppe være så naiv at du tror samfunnet går i minus på røykere? Virtuelle skatter og avgifter koster ikke samfunnet en eneste krone etter det jeg vet. Det jeg er klar over er at hvis en stryker med før tiden, sparer en samfunnet for sykehjem plass. Er det trukket fra?

Positivt at det blir færre og færre røykere her til lands. Men ren propaganda klarer en seg fint for uten.
Sitat av sweem Vis innlegg
Er arbeidsplassene og inntjeningen som røykere skaper tatt med i det hele tatt i regnestykket ditt? Kan jo neppe være så naiv at du tror samfunnet går i minus på røykere? Virtuelle skatter og avgifter koster ikke samfunnet en eneste krone etter det jeg vet. Det jeg er klar over er at hvis en stryker med før tiden, sparer en samfunnet for sykehjem plass. Er det trukket fra?

Positivt at det blir færre og færre røykere her til lands. Men ren propaganda klarer en seg fint for uten.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke den som regnet ut tallene, så jeg kan ikke svare på det. Men fra kildene står det "ekstra-utgifter", så regner med dette er hvor mye dyrere han er - ikke hvor mye han kostet. Dermed tar det nok hensyn til hva du ville kostet om du ikke røyket.

Jeg har ingen tro på at vi klarer å dra inn så mange milliarder fra tobakkindustrien som du påstår, tallene jeg har funnet viser jo det helt motsatte. Klarer du å finne noen tall som viser at de påstand er riktig?

Og tapte arbeidskraft er jo en helt naturlig ting å ta med når man skal regne samfunnøkonomisk. Det er jo en av de viktigste ressursene vi har.
Men når nordmenn drar til utlandet og handler røyk istedet, blir det oppslag over hvor mye som egentlig tapes.

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2826504.ece

Hvor blir alle reelle tallene av?
Ser jeg gjorde en liten feil, det skal være 8000 millioner kroner, ikke 8 millioner kroner vi får inn i avgifter. Altså 8 milliarder, helt i det nederste estimatet av hvor mye røkingkoster oss. Så med andre ord burde vi cirka doble avgiftene om man skal sørge for at røkerene dekker sine egne utgifter. - Og dette er fortsatt om man ser bort i fra alt av tapt arbeidskraft. For som nevnt tidliggere, tar man med dette i regnestykket er man oppi rundt 80 milliarder i total kostnad, som fortsatt er langt over.
Sist endret av etse; 14. oktober 2012 kl. 02:41.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Røyk er harry i 2012. Tipper det er borte i 2020, hvis ikke før.
Sitat av etse Vis innlegg
Ser jeg gjorde en liten feil, det skal være 8000 millioner kroner, ikke 8 millioner kroner vi får inn i avgifter. Altså 8 milliarder, helt i det nederste estimatet av hvor mye røkingkoster oss. Så med andre ord burde vi cirka doble avgiftene om man skal sørge for at røkerene dekker sine egne utgifter. - Og dette er fortsatt om man ser bort i fra alt av tapt arbeidskraft. For som nevnt tidliggere, tar man med dette i regnestykket er man oppi rundt 80 milliarder i total kostnad, som fortsatt er langt over.
Vis hele sitatet...
Hører alltid du sier koster oss. Siden du har så fint og ryddig regnestykket lurer jeg på hvor avdelingen for tobakks industriens samfunnøkonomiske bit er hen?
Siden sykehus opphold er så fint tatt med i beregningen, regner jeg med du har noen tall her også?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/07/17/269588.html

Veldig viktig å få med alt når det skal regnes på dette her. Ikke bare utgifter og ulemper. Hadde du fått sett hele total regnestykket, hadde du fått sjokk regner jeg med. Røykere er faktisk mer lønnsomme for samfunnet enn det du tror.