Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 9042
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Tenkte jeg ville dele noen linker med dere her:

Først til dere som mener at fedme er mye genetikk.
Kari Jaquesson: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Og så en til dere som sier at fedme ikke påvirker jobbsituasjoner, så mener altså oljenæringen noe annet:

"Som TV 2 har fortalt kan oljearbeidere som veier over 120 kilo, eller har et livmål på mer enn 115 centimeter, miste jobben av sikkerhetsmessige grunner."



Når det er sagt, så synes jeg at folk kan bestemme selv hvordan dem vil se ut og hvordan dem vil leve livet sitt.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Tenkte jeg ville dele noen linker med dere her:

Først til dere som mener at fedme er mye genetikk.
Kari Jaquesson: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Vis hele sitatet...
"Kari Angelique Jaquesson (født 12. april 1962) er en norsk aerobicinstruktør, journalist og TV-personlighet. Jaquesson har siden 1994 vært profilert som trener på TV 2 gjennom programmet God Morgen Norge." - altså null og niks kunnskap om genetikk.
Sitat av etse Vis innlegg
Se videon du, er mange problemer med din påstand:

1: For mange er det mye lettere å gå opp i vakt enn andre (det skal mye mer til før de går ned i vekt enn opp)
2: Kroppen vil alltid prøve å gå tilbake og opp i vekt.
3: Når man først er avhengig av mat er det ikke bare å spise mindre - du vil ende opp konstant sulten og deprimert. Og depresjon knekker deg veldig fort.

Mye av dette kommer av at vi egentlig er biologisk "programert" til å ville legge på oss, da det tidliggere var de feite som overlevde. (Man hadde lengre sultperioder, og i denne perioden døde de som var tynne)
Vis hele sitatet...
Man kan jo komme med så mange unskyldninger man bare vil. Men det er likevel såre enkelt. Spiser du færre kalorier enn du forbruker i løpet av en dag vil du gå ned i vekt.

Det at det er langt flere overvektige i dag enn det var for 20 år siden skyldes ikke noen dramatisk endring i genene våre, men at vi spiser mer og beveger oss mindre.

Hvis du ser hva folk putter i handlekurvene sine på butikken (enorme mengder fett og sukker) og det faktum at folk kjører bil selv om de bare skal en liten kilometer så er det jo egentlig mer rart at vi ikke har FLERE overvektige i Norge.
Sitat av etse Vis innlegg
Se videon du, er mange problemer med din påstand:

1: For mange er det mye lettere å gå opp i vakt enn andre (det skal mye mer til før de går ned i vekt enn opp)
2: Kroppen vil alltid prøve å gå tilbake og opp i vekt.
3: Når man først er avhengig av mat er det ikke bare å spise mindre - du vil ende opp konstant sulten og deprimert. Og depresjon knekker deg veldig fort.
Vis hele sitatet...
1. Ja noen går fortere opp i vekt enn andre, men energi inn er fortsatt energi ut. Spiser du 5000kcal om dagen og brenner 4000 går du selvfølgelig opp i vekt. Du må spise mindre enn du forbrenner for å gå ned i vekt.
2. Dette er vel veldig individuelt. Min kropp går alltid ned i vekt. (Du tenker kanskje på de som var feite fra før?)
3. Noen som er tykke er tykke fordi de trøstespiser, ja, men de blir jo mer deprimert av å veie så mye. Jeg hadde ikke blitt deprimert om jeg hadde klart å gå ned et par kilo (om jeg var tykk)
Sist endret av Xernox; 13. juni 2012 kl. 11:20.
du har tydeligvis ikke forståelse for hvor ille dette er, se mitt tidliggere innlegg. De er avhengige av mat, og når de ikke spiser er de ikke bare sultne slik jeg og sikkert du er - de er deprimerte. Og om du har opplevd en ordentlig deperesjon så vet du hvor forferdelig det er. De blri ikke deprimerte fordi de går ned i vekt, de er deprimerte fordi de ikke fåt tilskudd av noe de er avnhegige av. Og når de er deprimerte er løsningen dems å trøstespise; noe de ikke kan. Som gjør de enda mer deprimerte. (forklart dette tidliggere)

Og det er heller ikke så enkelt som at du må ha mer energi ut enn inn. Som jeg sa, noen kan spise 5000 kalorier hver dag og fortsatt ikke legge på seg noen ting - selv når de ikke gjør annet enn å ligge på sofaen. (ref eksperimentet i filmen linket til tidliggere hvor de hadde en gruppe som spiste 5000 kalorier daglig i 4 uker - og noen av de nesten ikke gikk noe opp i vekt - og han ene ikke fikk annet enn muskler).

Det er og påvist stor sansynlighet for at det finnes et virus som gjør at du legger på deg. Dette viruset er påvist i 20% av de som var stort overvektige, og nesten ingen som er tynne.

Fedme er et avansert problem, fler og fler forskere mener at ting er ikke så enkelt som allmennheten tror.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så hvem andre stapper maten ned i tryne på tjukke mennesker ? det finnes absolutt ingen unnskyldning!

Har lagt på meg rundt 20 kilo fordi jeg har fråtset og jeg kjenner godt bivirkninger at jeg er ofte trøtt og blir fortere sliten, dem 20 kiloene skal bort igjen men jeg sliter med å slutte å drikke cola og spise fet mat, Men det er fortsatt min egen skyld!
Vis hele sitatet...
Noneofthem du tar ikke feil, du bare forenkler det så det ikke blir mulig å diskutere med deg.
Ja, det er et enkelt mattestykke, beveger du deg mindre og spiser mer så legger du på deg, gjør du det motsatte går du ned. Du trenger ikke repetere det til det kjedsommelige på forskjellige mindre morsomme måter.

Det du ikke sier noe om eller vil høre noe om er hvorfor folk spiser seg overvektige, det jævla mattestykket er ikke noe å diskutere en gang, det er ikke der problemet ligger.
Det er en avhengighet som lett kan sammenlignes med narkotika, det sitter i hue på folk.

Sukkeravhengighet har gitt meg flere nasty abstinenser. Ble jævlig irritert og helt usaklig forbanna hvis jeg ikke fikk sukkeret mitt.
Spiste et par donuts om dagen i ei uke, og det var dritvanskelig å gå forbi kakehylla uka etterpå. Som et overnaturlig sug av en gnom bakerst i hodet som sitter og rettferdiggjør hvorfor du ikke trenger å være flink og sunn akkurat denne gangen.
Det er min feil, ja. og så? Vi har ikke 100% kontroll på hodet vårt, det er alltid en grunn til hvorfor vi gjør som vi gjør selv om vi ikke veit det.
Da må vi prøve å finne ut hvorfor, noe som etse har prøvd å forklare en del ganger allerede.
Virker som om noen blir provosert og ser det som ansvarsfraskrivelse når folk leiter etter grunner til at de er feite. Det er ikke unnskyldninger, det er årsaker. Hvis de finner ut hvorfor de er feite og gjør noe med det, er ikke det positivt?
Tough-love funker kanskje på noen, men de fleste blir deppa og legger på seg mer.
Til slutt ser man liksom ikke grunnen til å prøve engang, får bare repetert den samme skiten som om det var noe som bare ikke gikk opp i hodet deres, som om de var hjerneskada som ikke forsto dette vanvittige enkle regnestykket, som alle andre tynne normale sunne mennesker forstår.
Sist endret av Bothrops; 13. juni 2012 kl. 12:03.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Å bli kvitt overvekt er ingen heksekunst: Spis mindre og tren mer
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært så lett =)
Det værste er at mine skatte penger går til å trygd som deretter går til feite som er på mcdonalds å kjøper burgere, at feite skal gjemme seg bak at det er en sykdom er kunn for å kunne heve trygd og billig medisiner!
som blir dekket av oss skattebetalere!

tvangsendt dem på slankeleir skulle vi gjort!
Jeg tror trente folk ikke forstår hvor demotiverende det er å trene når man er kraftig overvektig. Folk er også forskjellige. Om du er supermotivert for å trene så betyr det ikke at alle andre rundt deg er det også. Halloo.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noneofthem du tar ikke feil, du bare forenkler det så det ikke blir mulig å diskutere med deg.
Ja, det er et enkelt mattestykke, beveger du deg mindre og spiser mer så legger du på deg, gjør du det motsatte går du ned. Du trenger ikke repetere det til det kjedsommelige på forskjellige mindre morsomme måter.

Det du ikke sier noe om eller vil høre noe om er hvorfor folk spiser seg overvektige, det jævla mattestykket er ikke noe å diskutere en gang, det er ikke der problemet ligger.
Det er en avhengighet som lett kan sammenlignes med narkotika, det sitter i hue på folk.

Sukkeravhengighet har gitt meg flere nasty abstinenser. Ble jævlig irritert og helt usaklig forbanna hvis jeg ikke fikk sukkeret mitt.
Spiste et par donuts om dagen i ei uke, og det var dritvanskelig å gå forbi kakehylla uka etterpå. Som et overnaturlig sug av en gnom bakerst i hodet som sitter og rettferdiggjør hvorfor du ikke trenger å være flink og sunn akkurat denne gangen.
Det er min feil, ja. og så? Vi har ikke 100% kontroll på hodet vårt, det er alltid en grunn til hvorfor vi gjør som vi gjør selv om vi ikke veit det.
Da må vi prøve å finne ut hvorfor, noe som etse har prøvd å forklare en del ganger allerede.
Virker som om noen blir provosert og ser det som ansvarsfraskrivelse når folk leiter etter grunner til at de er feite. Det er ikke unnskyldninger, det er årsaker. Hvis de finner ut hvorfor de er feite og gjør noe med det, er ikke det positivt?
Tough-love funker kanskje på noen, men de fleste blir deppa og legger på seg mer.
Til slutt ser man liksom ikke grunnen til å prøve engang, får bare repetert den samme skiten som om det var noe som bare ikke gikk opp i hodet deres, som om de var hjerneskada som ikke forsto dette vanvittige enkle regnestykket, som alle andre tynne normale sunne mennesker forstår.
Vis hele sitatet...
vet dessverre godt hvordan abstinensene etter junkfood og godteri er, men er ikke noe annet å gjøre enn å stå på
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hadde det bare vært så lett =)
Vis hele sitatet...
Det ER så lett. Problemet er at det ofte krever endel viljestyrke både å kutte ned på søtsakene og å komme seg ut å jogge hver dag. Hvis du er kraftig overvektig er jo dette noe du kanskje må drive med i årevis før du kommer ned på normal vekt.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det ER så lett. Problemet er at det ofte krever endel viljestyrke både å kutte ned på søtsakene og å komme seg ut å jogge hver dag. Hvis du er kraftig overvektig er jo dette noe du kanskje må drive med i årevis før du kommer ned på normal vekt.
Vis hele sitatet...
Du som tydeligvis er ekspert på både psykologi, menneskelig adferd, ernæring, trening, har jeg da glemt noe? Har du noen kilder til det at alle bare kan ut å jogge? Noe som kan støtte opp under dine påstander om at overvektige bare er late?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det ER så lett. Problemet er at det ofte krever endel viljestyrke både å kutte ned på søtsakene og å komme seg ut å jogge hver dag. Hvis du er kraftig overvektig er jo dette noe du kanskje må drive med i årevis før du kommer ned på normal vekt.
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis vet alt om alle så er det vell rett..
Å si at det er ens egen feil, blir feil i mine øyne.

Det er så mange faktorer som ingen ser.

Så det at jeg måtte igjennom en operasjon som hadde endt med død om jeg ikke gjennomgikk, som gjorde at jeg gikk opp i vekt siden de ba meg å holde meg uten aktivitet en stund, er min egen feil?
Sist endret av Bruskork1; 13. juni 2012 kl. 15:33.
Hjelper jo ikke akkurat at det finnes McDonalds i hvert gatehjørne, å at butikkene er stappfulle av sukkertøy osv, for min del kunne man tatt vekk en del prosent av sukkertøyet i hyllene, jeg vet ikke om det hadde hjulpet, jeg bare tenker at det hadde kanskje vært en bra ide?.
Jeg tror oppveksten din og matvaner du lærte hjemme spiller en viktig rolle.
Er du fra en velstående familie er kosthold og mosjon ofte mer viktig.
Familier med mindre inntekt/utdannelse og tidsklemma blir det fort big Mac til ungene, og ikke råd til fritidsaktiviteter.
Var ekstremt overvektig selv før. En god del av de som er overvektig kan se mørkt på livet og tenke litt sånn "hvorfor skal jeg gidde å trene? Livet suger uansett" Kan også være depresjon inne i bildet, men ikke minst så spiller selvdisiplin inn veldig mye.

Er man svak mentalt sett og ikke bryr seg, så klarer man aldri gå lengre på dietten eller treningen i mer enn noen dager. Grunnen til at man blir overvektig skyldes sjelden genfeil (selv om det er mulig), men hovedsaklig pga. miljøet man er i og oppveksten. Vokser du opp med venner som har BF3 og cola som hobby, ja da blir du feit. Har du foreldre som ga deg godterier utenom lørdagene, så bryter du automatisk den "lørdags-regelen" når du flytter hjemmefra og har derfor _litt_ lettere for å utvikle fedme.

Det er min teori som tidligere overvektig.

Jeg vil ikke henge ut foreldrene mine, men det var nok de som var nøkkelen til fedme-helvettet jeg utviklet som barn, da det var de som lagde usunne middager og kjøpte inn snop i ukedagene. Og det er også noe med at barn som vokser opp ute på landet og på bygdene har lettere for å bli feit, siden det kroppsfikserte presset ikke er der i så høy grad som i storbyene.

Forøvrig synes jeg Kjetil Johansen virker som et rasshøl som ikke greier å sette seg inn i andres situasjoner. Er FRP'er sjøl, men han representerer ikke noe av det jeg eller FRP står for.
Sist endret av Soppinfeksjon; 13. juni 2012 kl. 15:50.
noe av problemet i denne fedme debatten er at de som lider av dette ikke vil bli sykliggjort. De vil altså ikke bli sendt til psykologer og medisineres som om de er syke(som oftest).

Men for å forsvare dette så er de fleste i alle fall på forumet her enige i at det er noe feil i psykisk helse.

Og der står vel debatten litt.. Alle vet at overskudd av energi inn i kroppen blir lagret i form av fett. Så er det over til problemet, hvorfor vil noen dette mot seg selv, når det er så skadelig for helsen, er det kanskje en psykisk sykdom?? Men det er det ingen politikere som tør hevde en gang, at flesteparten av de tykke er syke, da er det lettere å skylde på latskap..
Tipper det er én stk glad Bård Hoksrud i FrP nå.
dette er jo helt på trynet, selv så kommer jeg fra en familie der alle på pappas side er store sterke menn, ja noen av de er litt store men ikke fet,de her heller svære over skuldrene og sterke som faen, men fordeom de ikke har six packs hele gjengen så er de iallefall ikke fete, jeg har akkurat samme kropsbygning ja jeg er store, jeg vil si jeg er vertfall kraftig og har et par kilo for mye, men dette betyr ikke at jeg er lat, jeg har jobbet meg fra 150kg ned til 95 og sitter med en god del muskler igjen, jeg gamer svært lite, er ikke mye syk og er veldig sosial av meg.


at feite folk er late er bullshit... men det at feite folk klager på hormoner eller dårlig metokarbolisme er bullshit spør du meg, om de ikke klarer og flytte på vekta deres så prøver de ikke hardt nokk!

skal i militæret i januar, og fram til da skal jeg jobbe og trene, jeg kunne sittet på rævva og gamet world of warcraft fram til da men jeg er ikke lat, så det skjer rett og slett ikke

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Var ekstremt overvektig selv før. En god del av de som er overvektig kan se mørkt på livet og tenke litt sånn "hvorfor skal jeg gidde å trene? Livet suger uansett" Kan også være depresjon inne i bildet, men ikke minst så spiller selvdisiplin inn veldig mye.

Er man svak mentalt sett og ikke bryr seg, så klarer man aldri gå lengre på dietten eller treningen i mer enn noen dager. Grunnen til at man blir overvektig skyldes sjelden genfeil (selv om det er mulig), men hovedsaklig pga. miljøet man er i og oppveksten. Vokser du opp med venner som har BF3 og cola som hobby, ja da blir du feit. Har du foreldre som ga deg godterier utenom lørdagene, så bryter du automatisk den "lørdags-regelen" når du flytter hjemmefra og har derfor _litt_ lettere for å utvikle fedme.

Det er min teori som tidligere overvektig.

Jeg vil ikke henge ut foreldrene mine, men det var nok de som var nøkkelen til fedme-helvettet jeg utviklet som barn, da det var de som lagde usunne middager og kjøpte inn snop i ukedagene. Og det er også noe med at barn som vokser opp ute på landet og på bygdene har lettere for å bli feit, siden det kroppsfikserte presset ikke er der i så høy grad som i storbyene.

Forøvrig synes jeg Kjetil Johansen virker som et rasshøl som ikke greier å sette seg inn i andres situasjoner. Er FRP'er sjøl, men han representerer ikke noe av det jeg eller FRP står for.
Vis hele sitatet...

jeg gikk ned 50 kg på hybel med og game wow og drikke cola zero
men så var jo resten av kosten min lav på karbohydrater da...
Sitat av seven_up Vis innlegg
noe av problemet i denne fedme debatten er at de som lider av dette ikke vil bli sykliggjort. De vil altså ikke bli sendt til psykologer og medisineres som om de er syke(som oftest).

Men for å forsvare dette så er de fleste i alle fall på forumet her enige i at det er noe feil i psykisk helse.

Og der står vel debatten litt.. Alle vet at overskudd av energi inn i kroppen blir lagret i form av fett. Så er det over til problemet, hvorfor vil noen dette mot seg selv, når det er så skadelig for helsen, er det kanskje en psykisk sykdom?? Men det er det ingen politikere som tør hevde en gang, at flesteparten av de tykke er syke, da er det lettere å skylde på latskap..
Vis hele sitatet...
Feil! dem med fedme vil bli sykligjort!. ellers har dem jo ikke noen trygderettigheter osv, hadde ikke fått noe hjelp av staten hvis dem ikke kan gjemme seg bak "sykdom"
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Feil! dem med fedme vil bli sykligjort!. ellers har dem jo ikke noen trygderettigheter osv, hadde ikke fått noe hjelp av staten hvis dem ikke kan gjemme seg bak "sykdom"
Vis hele sitatet...
Igjen setter du opp at det at man er feit betyr at man går på trygt. Selv om andelen av overvektige er syke - betyr ikke dette at den friske delen går på trygd. Jeg vil gjerne se kilder på at andelen overvektige som er arbeidsledige er så stor som du påstår.
etse: Notoneofthem har jo allerede slått fast at overvektige mennesker jobber dårlig, er late og at de fleste går på trygd. Hvem trenger vel kilder...

Jeg gjentar min utfordring til Notoneofthem til å dokumentere at jeg er lat og jobber dårlig. Jeg har som sagt ganske mye dokumentasjon på det motsatte, men jeg venter spent på hva han kan tilby...
nonofthem, fedmeproblematikken i norge omfatter svært mange fler enn de som er såpass syke at de ligger hjemme. De aller fleste overvektige i norge er i en jobb.. prøv å se argumentet i lys av det som faktisk er realiteten.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
"Kari Angelique Jaquesson (født 12. april 1962) er en norsk aerobicinstruktør, journalist og TV-personlighet. Jaquesson har siden 1994 vært profilert som trener på TV 2 gjennom programmet God Morgen Norge." - altså null og niks kunnskap om genetikk.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, hun har nok ingen formell utdannelse innenfor genetikk e.l., men hun har uansett mange gode poeng i denne saken.

Som hun sier så er ikke overvekt en sykdom, men et resultat av å spise mer energi enn man forbruker.
Og det er derfor man skal være forsiktig med å sykliggjøre dem som er overvektige, da det kan virke som de ikke har noen kontroll over dems egen situasjon.

Untak finnes nok, men tilhører nok sjeldenhetene.
Sist endret av r0bin; 13. juni 2012 kl. 17:16.
Dette er noe ho påstår, det betyr ikke at ho vet. Kan ho bekrefte disse påstandene sine med forskning? For forskningen går jo direkte i mot utsagnene og sier at genetikk har stor betydning for kropsvekten din. I samme grad har de første årene av livet ditt; hvor det viser seg at om mødrene spiser mye fett og sukkerinnholdig mat mens du er et foster, og/eller mens du ammes så viser deg seg å ha en korelasjon med hvordan vekten din er senere i livet.

Og igjen, hvordan kan noen folk spise 5000 kalorier daglig i 4 uker og ikke gjøre annet enn å sitte i sofaen; og fremdeles ikke øke fettprosenten sin om dette ikke har med genetikk å gjøre? (Dette er snakk om en person, ut av 10 tilfeldige som ble trukket ut til et forsøk - og denne tendensen har skjedd mange ganger i lignende forsøk)
Sist endret av etse; 13. juni 2012 kl. 17:26.
det har selvsagt med genetikk å gjøre, muskler forbrenner veldig mye mer energi enn andre typer kroppsvev. Så de som er født med en høy konsentrasjon av muskelvev vil ha større behov for næring for å opprettholde samme aktivitetsnivå.

Alle mennesker kan derfor ikke spise like mye, og dette må man nesten greie å ta ansvar for selv. Staten kan nesten ikke gå inn å overstyre alle mennesker i hvordan de spiser. Men dette innebærer også at de som er overvektige må ta inn over seg at de ikke er syke, men heller lider av en avhengighet til mat/ lav viljestyrke. Alternativet er jo å sykliggjøre en vesentlig del av befolkningen..

fra wikipedia, sjekk opp kildene det er brukt der om de ikke holder mål. Jeg bare refererer til det som står:

Fedme øker sannsynligheten for ulike sykdommer, spesielt hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes, pusteproblemer under søvn, visse typer kreft og slitasjegikt.[2] Fedme er oftest forårsaket av en kombinasjon av inntak av for mange kalorier, mangel på fysisk aktivitet, og genetisk mottakelighet, selv om noen få tilfeller først og fremst skyldes gener, endokrine sykdommer, medisiner eller psykisk sykdom. Dokumentasjon som støtter det syn at noen overvektige mennesker spiser lite, men likevel går opp i vekt på grunn av en langsom metabolisme, er begrenset. Vanligvis har overvektige mennesker et større energiforbruk enn tynne mennesker på grunn av energien som kreves for å opprettholde en økt kroppsvekt.[4][5]
Sist endret av seven_up; 13. juni 2012 kl. 17:30.
Googlet hvorfor man blir overvektig, og det som går igjen er at en får i seg mer energi enn en forbruker.

Selvfølgelig mange andre faktorer som kan spille inn, men det er i bunn og grunn ganske enkelt. Og for å komme seg ut av den onde sirkelen trengs det en endring i livsstil.

Har ikke noe i mot overvektige folk, man styrer sin egen kropp, men ikke dytt skylden over på andre ting. Det kan godt være noe som har gjort at en har gått opp i vekt, men det er ens eget valg å forbli der. Simple as fucking that.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Googlet hvorfor man blir overvektig, og det som går igjen er at en får i seg mer energi enn en forbruker.

Selvfølgelig mange andre faktorer som kan spille inn, men det er i bunn og grunn ganske enkelt. Og for å komme seg ut av den onde sirkelen trengs det en endring i livsstil.

Har ikke noe i mot overvektige folk, man styrer sin egen kropp, men ikke dytt skylden over på andre ting. Det kan godt være noe som har gjort at en har gått opp i vekt, men det er ens eget valg å forbli der. Simple as fucking that.
Vis hele sitatet...
Ja, det er kanskje så enkelt, på papiret.
I virkeligheten derimot er det ikke bare å stå opp på rett fot å endre livsstilen sin på et øyeblikk. I varierende grad selvfølgelig, men ærlig talt så burde en politiker, uansett verv, eller mangel på det, sette seg mer inn i en situasjon enn å si at det er så enkelt.

Om bilen stopper fordi den er tom for bensin er det bare å fylle på mer, vi vet dette fungerer. I praksis kan dette være vanskelig om det kanskje er flerfoldige mil til nærmeste bensinstasjon.

Jeg har aldri møtt en overvektig person med fornuften i behold som skylder på gener og ingenting annet. Men det fins da idioter i enhver debatt, det er bare så synd at det er de som får all oppmerksomheten.
Svar fra Kjetil R Johansen:

"Jeg har fått flere private meldinger fra mennesker som har tanker om denne saken. I den forbindelse tenker jeg å skrive ett felles svar til alle. For det første, hver gang vi har diskutert temaet overvekt og helse på dette forumet, så har man øyeblikkelig blitt overstrømt av argumenter om at sykdom er skyld i at mange er overvektig. Jeg valgte derfor å ekskludere gruppen syke fra debatten, og fokusere utelukkende på friske mennesker som velger å leve en gitt livsstil som fører til overvekt over tid.

Ingen våkner en morgen og får sjokk når de ser seg i speilet og oppdager at de er blitt 140 kg. Dette skjer over tid, lang tid, og man har alle muligheter til å snu kursen før det går så langt. Likevel er det mange som velger å ikke gjøre noe med det, for de bryr seg gjerne ikke om den slags.

Jeg er opprørt over dobbeltmoralen i samfunnet, noen grupper er sosialt akseptert som mobbeoffer, mens andre er fredet. Ta for eksempel blondiner... det er helt ok å si at blondiner er dumme. Hvorfor er det ingen som sier, Stopp en halv... ikke kjem alle over samme kam?

Når noen poster bilder av modeller, så er man kjapt ute med å påpeke at de er for tynne, har falsk kropp, er ekkel overfladisk, osv. Her er det også helt i orden å generalisere, stereotype og ilegge dem personlighetstrekk, utelukkende basert på utseende.

Det er også mange som mener å hevde at feite folk er gode på innsiden. Javell? Så det finnes ingen feite drittsekker i verden? Spennende tanke.

Jeg valgte å gå hardt ut mot en fredet gruppe som fraskriver seg ethvert ansvar for sin overvekt. I utgangspunktet er det helt i orden, det betyr ikke så mye, men jeg er sikker på at om jeg hadde sagt at blondiner er dumme, modeller er overfladiske, røykere er skyld i egen lidelse, osv, så hadde folk nikket og klikket liker og sagt: HELT ENIG.

Alle grupper har følelser, det er aldri mindre alvorlig å mobbe noen for å være for tynn, for brun, for høy, for lav, for dum, osv. Dette ønsker jeg blandt annet å få fram i denne debatten. Jeg valgte en ordlyd og ett tema som var nøye planlagt.

For det første, ekskluderer du sykdom som årsak for gruppen fete du snakker om, så står man igjen med en mindre gruppe, men som bør være ansvarlige. For det andre så valgte jeg å snakke spesifikt om menn, fordi menn kan ikke bli gravide, og graviditet er ett viktig argument i debatten om overvektige kvinner.

Du kan fokusere på ordlyden og henge deg opp i den, eller du kan lese mellom linjene og se at det er en vesentlig sammenheng her.

Vi har lenge gitt røykeren ansvaret for egen sykdom, vi har skubbet dem ut av samfunnet, forvist til egne plasser. Vi har plastret advarsel på det farlige produktet de suger i seg og det er ikke tvil om at det dødelig. Jeg spør: Hvorfor er det slik at det ikke er advarsler på burgere fra fastfoodkjeder? Hvorfor er det ikke advarsler på snop? (bilder av råttne tenner og stor overvekt). Osv.

Ser man på dette på en større skala, havner vi inn på regjeringens politikk. De velger å ikke gi etter for "kiwi-modellen", billig sunn mat, dyr usunn mat. Husk at de fattigste i samfunnet har store nok problemer som det er, at de ikke har råd til å spise annet enn usunn mat, grunnet pris, skaper tilleggsproblemer. Dette er utelukkende statens ansvar. Her har man bommet totalt. Pengene er blitt brukt til forebyggende arbeid, men hadde man benyttet "tobakksmodellen", så hadde det kanskje fungert tilsvarende, rekruteringen til tobakksrøyking er kraftig redusert etter at alle disse "merkelige" tiltakene ble satt i verk."
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, det er kanskje så enkelt, på papiret.
I virkeligheten derimot er det ikke bare å stå opp på rett fot å endre livsstilen sin på et øyeblikk. I varierende grad selvfølgelig, men ærlig talt så burde en politiker, uansett verv, eller mangel på det, sette seg mer inn i en situasjon enn å si at det er så enkelt.

Om bilen stopper fordi den er tom for bensin er det bare å fylle på mer, vi vet dette fungerer. I praksis kan dette være vanskelig om det kanskje er flerfoldige mil til nærmeste bensinstasjon.

Jeg har aldri møtt en overvektig person med fornuften i behold som skylder på gener og ingenting annet. Men det fins da idioter i enhver debatt, det er bare så synd at det er de som får all oppmerksomheten.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig alt annet enn lett, det var ikke slik jeg mente uttalelsen min. Det er faktisk veldig få ting som er lekende lett når det kommer til forandring. Jeg ville bare påpeke at løsningen ikke er noe hokus pokus i de fleste tilfeller.

Nå ville jeg ikke sammenlignet fedme med bensin, men la oss gjøre det allikevel. Bilen ville ikke plutselig stoppe, man ser måleren gå nedover og noe på dashbordet ville blinke. At bilen stopper midt i ødemarka betyr at sjåføren ikke har tatt faresignalene innover seg og derfor nå sitter fint i det. Da blir det et mye større strev enn om h*n hadde stoppet på en bensinstasjon før tanken var tom.
På samme måte vil overvekt bare bli vanskeligere og vanskeligere å reversere. Men når man først har havnet i smørja har man to valg. Vente på hjelpen som kanskje ikke kommer, eller ta bena fatt og få jobben gjort.

Legger til at jeg er enig med Kjetil Johansen, dette er noe vi burde få debatt på. Jeg ville ikke gått frem på samme måte, men det er tydeligvis en effektiv måte å skape debatt på. Det er alt for mye ansvarsfraskrivelse i dagens samfunn, og noen grupper er mer "fredet" enn andre. En av måtene vi fraskriver vårt eget ansvar er via diagnoser. Faen, en psykiater kunne gitt en diagnose til et hvert individ på planeten gitt muligheten. Selv har jeg sosial angst som følge av et langvarig rusmisbruk, men det gir meg ingen unnskyldning for at jeg blir et vrak i større grupper. Jeg kan ikke gjemme meg bak diagnosen, men må stå for de valgene jeg har tatt som har ført meg til hvor jeg er per dags dato. Og det er kun jeg som kan forandre dette.

Igjen, kunne ikke brydd meg mindre om du er en dundre. Det er denne sykelige ansvarsfraskrivelsen jeg irriterer meg over. Ikke syt over det med andre ord, gjør noe med det. Med mindre en er fornøyd med tilværelsen, da ser jeg ingen grunn til forandring. My 2cents..
Det som er lættis med saken er at han tydeligvis har hatet selvbilde sitt engang og nå er ekstremt sterotypisk. Hvis man gidder å lete litt da såklart..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det jeg mente med fett er at man blir fortere sliten og andpusten med mer vekt på seg. Ja man har mindre energi tilgjengelig når man er tynn, men å spise en banan e.l. hjelper veldig. Kan ikke si jeg har kilder på dette i teori, men kan si det funker sabla bra i praksis.

Og jeg får virkelig ikke mindre energi om jeg ikke spiser frokost, og jeg er greit (ikke sykt) undervektig.
Det kan jo selvfølgelig ha noe med alderen å gjøre også.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig får du mindre energi om du ikke spiser frokost?! Dette har ingenting med helsen din å gjøre, en skikkelig frokost gir hvem som helst massevis med energi. Feit eller ikke. Og en person med fett blir ikke fortere sliten.

Hvor mye du klarer og prestere under fysisk aktivitet har mer med musklene å gjøre en fettet på kroppen. Det finnes mange folk som er både feite og sterke og som klarer veldig tunge utfordringer fysisk sett. Sumo brytere er et veldig godt eksempel.
Sist endret av Juicekongen; 14. juni 2012 kl. 02:57.
I noen tilfeller mener jeg overvekt bør sammenlignes med all annen uvettig helserisiko som er selvpåført. Nå sier jeg ikke at det skal være straffbart eller lignende å være overvektig, men rent samfunnsmessig koster det oss mye penger at folk er så overvektige, akkurat som det koster samfunnet masse penger å rehabilitere narkomane.

Det har av en eller annen grunn vært en "det er greit å være feit" holdning som jeg mener har gått feil vei, på alle mulige måter blir vi stilt krav til som mennesker, her bør også det å ta vare på kroppen sin inngå. (tynn som feit, selvsagt.)

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Selvfølgelig får du mindre energi om du ikke spiser frokost?! Dette har ingenting med helsen din å gjøre, en skikkelig frokost gir hvem som helst massevis med energi. Feit eller ikke. Og en person med fett blir ikke fortere sliten.

Hvor mye du klarer og prestere under fysisk aktivitet har mer med musklene å gjøre en fettet på kroppen. Det finnes mange folk som er både feite og sterke og som klarer veldig tunge utfordringer fysisk sett. Sumo brytere er et veldig godt eksempel.
Vis hele sitatet...
Man får ikke mindre energi av å droppe frokosten. Jeg vil anbefale deg å lese om periodisk faste som brukes av mange aktive mennesker. Dette handler om at kroppen tilpasser seg et spesielt spisemønster som viser seg å være gunstig. 300 kcal på morgenen er akkurat like mye om kvelden. Er enig der du sier en person med litt høyere fettprosent ikke nødvendigvis blir fortere sliten, ta strongman-utøvere som eksempel, dette er meget trente mennesker med en ganske høy fettprosent for å beholde styrken. Det han mest sannsynlig mente er at en feit person er som oftest dårligere trent - og blir dermed fortere sliten. Så i mange tilfeller stemmer nok utsagnet. Dessuten vil man bli fortere sliten av å ha mange kg fett å drasse på i tillegg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
etse: Notoneofthem har jo allerede slått fast at overvektige mennesker jobber dårlig, er late og at de fleste går på trygd. Hvem trenger vel kilder...

Jeg gjentar min utfordring til Notoneofthem til å dokumentere at jeg er lat og jobber dårlig. Jeg har som sagt ganske mye dokumentasjon på det motsatte, men jeg venter spent på hva han kan tilby...
Vis hele sitatet...
vel jeg mener mange overvektige ikke alle, dokumentasjon får du selv ved å søke på google, eller du kan oppsøke nærmeste legekontor eller jobbsøker kurs å telle antall overvektige!

men hvis du er så overvektig så tviler jeg sterkt på at du fysisk er i tipp topp stand helsemessig
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er noe ho påstår, det betyr ikke at ho vet. Kan ho bekrefte disse påstandene sine med forskning? For forskningen går jo direkte i mot utsagnene og sier at genetikk har stor betydning for kropsvekten din. I samme grad har de første årene av livet ditt; hvor det viser seg at om mødrene spiser mye fett og sukkerinnholdig mat mens du er et foster, og/eller mens du ammes så viser deg seg å ha en korelasjon med hvordan vekten din er senere i livet.
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen?

Alle mennesker kommer til å legge på seg hvis de inntar mer energi enn man forbruker, det er slik menneskekroppen fungerer.
Noen har kanskje en høyere forbrenning enn andre, men det betyr ikke annet enn de som har lavere må bevege seg mer for å forbrenne de samme kaloriene.
Uansett står mitt poeng støtt, fedme er ikke en sykdom, men en direkte konsekvens av å spise mer enn man forbrenner.

Nå skal det sies at det er det samme for meg hvis noen ønsker å være overvektige, det bryr meg like lite som om noen ønsker å bruke snus/røyk/narkotika.
Men gjør det da helhjertet og ikke legg skylda på din livsituasjon og vekt på noen andre enn deg selv.

Det var alt jeg hadde å si om den saken =)
Sist endret av r0bin; 14. juni 2012 kl. 08:37.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel jeg mener mange overvektige ikke alle, dokumentasjon får du selv ved å søke på google, eller du kan oppsøke nærmeste legekontor eller jobbsøker kurs å telle antall overvektige!

men hvis du er så overvektig så tviler jeg sterkt på at du fysisk er i tipp topp stand helsemessig
Vis hele sitatet...
Se her ja, du har altså modifisert deg et langt stykke fra ditt første ståsted:

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tjukke mennesker jobber dårlig, er late og går ofte på trygd, så fedme er et problem og pisken er nødt til å bli hentet frem.

fedme er og blir selvforskyldt!
Vis hele sitatet...
Så, dersom jeg finner frem noen tynne men svært late mennesker, som samtidig er veldig dårlig til å jobbe så kan vi slå fast at å være lat, og dårlig til å jobbe ikke er et direkte resultat av BMI, men personlige egenskaper.

Dersom du skal fortsette "kampen" din foreslår jeg at du endrer ståsted til "Det er større andel av late og dårlige arbeidere blant overvektige enn blant tynne mennesker" Men du må fremdeles legge frem noe dokumentasjon.

Og når det kommer til dokumentasjonen din så er altså ikke "du kan google" slik dokumentasjon. For jeg kan selvsagt google. Problemet ved å google kan jeg også finne "dokumentasjon" på at USA selv sprengte tvillingtårnene, at Elvis ikke døde men dro hjem til Alpha Centuri, at Seljordsormen eksisterer osv.

Google er ikke en kilde, men en måte å finne kilder på. Validiteten av kilden må også vurderes, den er ikke god bare fordi du fant den via google.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Du som tydeligvis er ekspert på både psykologi, menneskelig adferd, ernæring, trening, har jeg da glemt noe? Har du noen kilder til det at alle bare kan ut å jogge? Noe som kan støtte opp under dine påstander om at overvektige bare er late?
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke akkurat være rakkettforsker for å forstå dette:

Spiser du flere kalorier enn du forbrenner -> du går opp i vekt.

Spiser færre kalorier enn du forbrenner -> du går ned i vekt.


Hvor mange kalorier man forbrenner er induviduelt, så har du lav forbrenning må du spise mindre eller trene mer enn dem med høy forbrenning.

Hvis du ikke vil/kan trene, så må man spise tilsvarende mindre.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du trenger jo ikke akkurat være rakkettforsker for å forstå dette:

Spiser du flere kalorier enn du forbrenner -> du går opp i vekt.

Spiser færre kalorier enn du forbrenner -> du går ned i vekt.


Hvor mange kalorier man forbrenner er induviduelt, så har du lav forbrenning må du spise mindre eller trene mer enn dem med høy forbrenning.

Hvis du ikke vil/kan trene, så må man spise tilsvarende mindre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, jeg har forstått og akseptert dette lenge før denne diskusjonen kom opp.
Poenget er fortsatt det at det kan ligge mer bak spisingen og den påfølgende vektøktingen. Jeg mener simpelthen at å skylde på den overvektige fordi det helt klart er hans feil er like galt som å skylde på staten, sykdommer eller andre ting som er medvirkende årsaker.

Skal vi unngå et fedmeproblem i Norge må det diskuteres fra flere ståsteder enn "det er deres egen feil" og "det er en sykdom", selvfølgelig er det ekstremer på begge sider og variasjoner av hvorfor/hvordan folk legger på seg. Men å komme inn i en diskusjon å være cpt. Obvious å kun nevne noe som burde være barne/ungdomsskolelære blir for dumt. Da ender det opp med at begge sider sitter på bakbeina, ingenting blir gjort og Norge ender opp like feite som USA.