Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1811
Jeg har veldig liten greie på hvilke modem som fungerer best med tanke på stabilitet og oppetid. Jeg bruker som regel bare det modemet som shipper med isp, da går det gjerne på thomson speedtouch.

Men jeg finner at det kræsjer veldig lett, jeg vurderer alternativer. Er det noen som har skikkelig peiling på hvilke modem som er tip top notch ang. kvalitet og stabilitet.

Jeg har ikke snøring, for å si det som det er. Noen med ordentlig peiling på hva som kan anbefales?
sett modemet i bridgemodus og sett opp en skikkelig router-løsning bak denne.

det er ikke modemdelen av speedtouch-boksene som suger, kun routeren (og da gjerne fordi folk ikke begrenser torrentklientene sine)
Evt. kjøp deg en Cisco router med ADSL2+ WNIC...
AtxByeA: Pfsense er software basert, da må jeg sette opp en ekstra maskin. Jeg har 3 stk stasjonære som ikke er i bruk, men dette øker strømforbruket betraktelig, den beste stasjonære jeg har bortsett fra den nyeste, er en amd og den har større strømforbruk enn intel maskinen jeg bruker nå, den har større fabrikasjonsprosess og forbruker mer strøm enn den jeg bruker nå. Så må jeg begynne å knote med ekstra tastatur og mus, jeg kunne forøvrig installert en KVM, men det er svært uøkonomisk å benytte en ekstra datamaskin som ruter/brannmur. Det er ikke uten grunn de selger ruterbokser

Moridin: Jeg tenkte på det, men jeg får se.

JohnMichael: Jeg så nettopp på en cisco variant, opp mot 3000 kr, men da får man iallefall kvalitet
Sist endret av HarryLeter; 7. juni 2011 kl. 18:50.
Etter at du har satt opp maskinen som router har du ikke lenger behov for tastatur eller mus.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Øker strømforbruk betraktelig ?

Tja. en idle pfsenseboks med minimal hardware drar vel kanskje 100w, hvor mye drar resten av huset ditt 24/7 ?

Selv kjører jeg en hel bladehylle i kjelleren med blades som drar totalt 350w atm, dette gir ikke utslag på strømregningen for huset som helhet engang (tar man utgangspunkt i at strømprisen er på rundt 80øre med nettleie havner jeg vel på 2400,- per år, som er lommerusk).

Eller skal du spare på den strømmen kan du kjøpe en ferdig boks :
http://www.applianceshop.eu/index.ph...appliance.html
Sist endret av AtXbYeA; 7. juni 2011 kl. 18:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HarryLeter Vis innlegg
AtxByeA: Pfsense er software basert, da må jeg sette opp en ekstra maskin. Jeg har 3 stk stasjonære som ikke er i bruk, men dette øker strømforbruket betraktelig, den beste stasjonære jeg har bortsett fra den nyeste, er en amd og den har større strømforbruk enn intel maskinen jeg bruker nå, den har større fabrikasjonsprosess og forbruker mer strøm enn den jeg bruker nå.
Vis hele sitatet...
Du får små datamaskiner for en tusenlap. Dei bruker under 20W ofte. Og dei har typisk gigabyte RAM, ARM-cpu og to nettverkskort. Litt dyrere enn en ruter, men mykje meir ressurser.
Kanskje, kanskje

Amd selger noen gode strømsparende cpu'er, men da må denne maskinen bygges spesifikt for dette behovet, og ikke bare slenge en urgammel skrotmaskin og la den putre året rundt. Man må tenke litt mer rasjonelt av og til

Forøvrig skulle jeg vel også finne en bitteliten strømforsyning, behøver ikke stort til en maskin uten enheter.

Forresten, benytter sense av sse teknologi?
Sist endret av HarryLeter; 7. juni 2011 kl. 19:03.
Du kan prøve deg på denne saken som router med speedtouch i bridge, og om firmware ikke er heftig nok for ditt bruk, så finnes det et godt alternativ. Selv har jeg en slik satt opp som AP for huset, etter en pfSense-box som ellers styrer nettet. Modem, router (pf), 24porters switch og filserver, alt samme stort sett av teknologi som er 3 år eller mer drar samlet 200W, samt at friskluft draes inn i rommet og blir pumpet ut i resten av huset (foroppvarming).
Sist endret av meitemark; 7. juni 2011 kl. 19:09.
Jeg undrer meg på hva som er optimalt med tanke på stabilitet. Det er flotte forslag dere har, men er det noen forslag til hva som er optimalt innenfor rimelighetens grenser?

Et annet spørsmål, får man kjøpt et kjølehus for modem, noe lignende som de burene man putter harddisker inni og kjøler de med. Fins det noen slike modem-bur?
Sitat av HarryLeter Vis innlegg
Jeg så nettopp på en cisco variant, opp mot 3000 kr, men da får man iallefall kvalitet
Vis hele sitatet...
Kvalitet er sjelden billig, men til ditt bruk så tror jeg du får mest ut av å bridge Speedtouchen og sette en Cisco (billig uten IOS) i bakkant til å stå for routingen (koble opp PPP-sesjonen). Evt. en Linksys (By Cisco). Hørt gode ting om det nye flaggshipet til Linksys (E4200).
Ja, mulig jeg blir å installere en cisco ruter i bakkant av modemet. Men får man kjøpt "kjøleskap" for å putte rutere/modemer inni?

Kjøleskap vil si, et skap (antageligvis med masse lufte-hull i) og vifter i bakkant. Slike bur man kan kjøle enheter med?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Et lite rackskap ja, basert på switcher pga dybden ikke nødvendigvis vil passe til en server.

Men ønsker du mer funksjonalitet utenom standard og faktiske brukebare tjenester er en pfsense-applianceboks haugevis mer fornuftig, og har trolig et haugevis større community for hjemmebrukere.
Sist endret av AtXbYeA; 7. juni 2011 kl. 19:30.