Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1881
Hei, har kommet litt lenger i prosessen med å komme meg til sjøs.

( http://freak.no/forum/showthread.php?t=271616 )

Skal begynne å skrive søknader til forskjellige bedrifter og siden dette er et helt nytt felt for meg lurere jeg på hva slags egenskaper de forskjellige bedriftene innenfor fiskeri er ute etter.

Som nevnt tidligere i tråden over, har jeg en urelevant bakgrunn og tenker egentlig å droppe å nevne for mye om bakgrunnen min. Vil ikke virke som en "by gutt" og vil heller fremstå som en by mann.

Hvordan skal en slik søknad struktureres?

Og en ting til: Ang godkjent fartstid, må dette godskjennes fra et opptaks kontor eller kan jeg få meg en jobb på en båt og bli der i 6 mnd, så prøve å mønstre som lett matros?

Takker for alle svar!
Jeg vet ikke hvordan det er med fiskere, men hos offshore arbeidere så får man en liten blå sjøfartsbok der man får skrevet fartstiden sin i og hvilken båt man har vært på.
http://www.sjofartsdir.no/sjofolk/sj...jon-om-soknad/
Her kan du søke om sjøfartsbok
Sist endret av Diavu; 15. august 2014 kl. 21:02.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Ring til de litt større rederene, de har bruk for en del for folk. Så presenterer du deg og spør osv.
I kurs så trenger du da bare heleattest (koster rundt en tusing) imo 60 kan du få dispansasjon noen turer og hvist du da har fast jobb så får du d dekket igjenom nav slik at du bare betaler 2-3 k sist jeg hørte.
Eller vist når du får jobb ræva av deg ikke sitt å nei jeg gidder ikke. Så blir det litt etter hvert have fun.
Jeg er enig. Vis iniativ og interesse, ring og spør. Sikker oppskrift på å lykkes så lenge du ikke er helt nedsnødd.
Trådstarter
86 7
Takk for svar og tips.

Diavu: Ok. da vet jeg hva en sjøfartsbok brukes til. Var ikke klar over det. Så egentlig trenger jeg ikke å gå gjennom et opptaks kontor for å få godkjent fartstid. Dette var bra jeg fikk oppklart. Takk

Underlaid atom: Kult at slikt kan dekkes gjennom NAV. Endelig kan jeg få igjen noe. Men du mener jeg ikke trenger en søknad? Bare å ringe? Har du eksempel på noen store redierier? For meg spiller det ingen rolle hvor i landet de befinner seg. Har også lest om jeg tilbyr meg lønn som halvlot(dvs jeg tjener kun 50%) så er sjansen større for å få jobb der, og dermed lettere å etablere en fot i bransjen? Eller trenger jeg ikke det? Høres litt desperat ut..
Er vel vanlig å gå halvlot første turen, så du får vist at du duger. spesielt om du ikke har noe erfaring fra før av.
Trådstarter
86 7
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Er vel vanlig å gå halvlot første turen, så du får vist at du duger. spesielt om du ikke har noe erfaring fra før av.
Vis hele sitatet...
Ok. Da er jeg klar over det! Men er det noe man nevner eller tar arbeidsgiver det som en selfølge?

?? Please hjelp?
Sist endret av Khan17; 16. august 2014 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det er mest på fiskeri at halvlot er vanlig.
På offshore så går du først som lettmatros, når du ikke har noe fartstid fra sjø.
Men ring litt rundt til forskjellige rederier, du, og snakk med dem.
Når jeg gikk vg1 så var det veldig normalt at ungdommen reiste seg en måned på sjø i sommerferiene og slikt.
Så ser ikke problemet med at du skal få ta deg en vikartur på en båt.
Trådstarter
86 7
Men er det noe man nevner eller tar arbeidsgiver det som en selfølge at man går halvlot?

Vil ikke stille dumme spørsmål til en potensiell arbeidsgiver